Permalänk

FX 8350 Spikar i BF3

Varför händer detta, och vad kan man göra för att minska/få bort spiksen helt?. Detta är rätt störande då allting ser ut att ''hacka''
när det egentligen skall vara 60 fps. CPU'n är klockad till 4.4 Ghz med stock coolern. Och klättrar aldrig över 59C i Bf3 & alla spel jag kört. Max Temp med Cinebench var 62. Fortfarande inte så farligt. Och GPU'n ligger runt 59-61C Max Temp.

Asus GTX 560 Ti DC2 2GBGD5 OC 975 mhz
Corsair Vengeance 1600mhz
Asus Sabertooth 990FX R2.0
Corsair TX 650 V2

EDIT FIX: Jag kom fram till att det som skapade alla dessa spikes på min CPU var alltså mest mina monitor program som t.ex Rivatuner från msi, Core Temp och Speedfan. Slå av dessa och njut av mycket mindre spikes i spelet. Men jag fick också dra ner alla mina settings från ultra till, high. Det enda jag fortfarande har på ultra är textures. Och jag downclockade min CPU från 4.5 Ghz (62C max temp) till 4.3 Ghz (48C max temp). Det här var alltså Fixen för mig, och det funkar till 99,9 %. Grafikkortets clock speed spelade ingen roll oavsett om den var på stock eller klockad till 975 mhz. So leave that aside. Men det var nog det jag kom fram till. Och PS: Slå av V sync och sätt på adaptive V sync i kontroll panelen så kan det hjälpa till lite mer!. Peace out!.

Permalänk
Avstängd

Är det endast i bf3 detta händer? Testa om detta uppstår i MP/SP. Vilken upplösning kör du på?

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Är det endast i bf3 detta händer? Testa om detta uppstår i MP/SP. Vilken upplösning kör du på?

Detta händer mest i bf3, multiplayer och mindre spikes i singleplayer, och ibland spikar det i andra spel som far cry 3, bfbc2, crysis 3. Tycker detta är rätt störande faktist när allting funkar som det ska, och att jag bara har runt 50 proccesser i bakgrunden vilket inte borde vara så farligt. Undrar vad det kan vara som orsakar detta. Spikesen blir lite värre med tiden när jag kör bf3 också. kör allting maxat på 1080p förutom att AA är disabled. AVG fps ligger runt 53-60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Asus GTX 560 Ti DC2 2GBGD5 OC 975 mhz

Tror att det är där ditt största problem ligger. Visst är det ett kompetent kort för sitt pris, men det är nog lite väl optimistiskt att tro att det klarar av BF3 multiplayer på ultra utan några FPS-drops. Mitt 560ti gjorde iaf inte det.

Hur mycket minne har du? Det gjorde en ganska stor skillnad för mig i multiplayer när jag gick från 4GB till 8GB.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk

När jag testade BF3 igår så hade jag allt maxat i 1920x1080 och vramet var på 1500mb har jag för mig. Dock är det troligen AA som äter upp allt...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Tror att det är där ditt största problem ligger. Visst är det ett kompetent kort för sitt pris, men det är nog lite väl optimistiskt att tro att det klarar av BF3 multiplayer på ultra utan några FPS-drops. Mitt 560ti gjorde iaf inte det.

Hur mycket minne har du? Det gjorde en ganska stor skillnad för mig i multiplayer när jag gick från 4GB till 8GB.

Jag har 8 GB DDR3. Borde räcka tillräckligt för dagens spel. Det är inte fps dropsen som skapar spiksen verkar det som, utan det verkar hända när jag kollar/springer mot en okrävande scen som inte använder upp hela 98/99% av min GPU, Brukar också hända när plötsliga explosioner, skott flyger omkring. Och det spikar speciellt när jag vänder mig fort, vilket är rätt störande. :/

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

När jag testade BF3 igår så hade jag allt maxat i 1920x1080 och vramet var på 1500mb har jag för mig. Dock är det troligen AA som äter upp allt...

Det är AA som äter upp Vramet ja, men jag har det Disabled eftersom fps dropsen ökar lite. Men jag har 2GB Gddr5 så VRam är inget problem för mig. Hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Jag har 8 GB DDR3. Borde räcka tillräckligt för dagens spel. Det är inte fps dropsen som skapar spiksen verkar det som, utan det verkar hända när jag kollar/springer mot en okrävande scen som inte använder upp hela 98/99% av min GPU, Brukar också hända när plötsliga explosioner, skott flyger omkring. Och det spikar speciellt när jag vänder mig fort, vilket är rätt störande. :/

ditt problem ligger i grafikkortet och inte cpun, ditt grafikkort klarar inte ultra utan laggs! testa medium eller till och med low!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Det är AA som äter upp Vramet ja, men jag har det Disabled eftersom fps dropsen ökar lite. Men jag har 2GB Gddr5 så VRam är inget problem för mig. Hittils.

det är inte enbart VRam som räknas, minnesbussen och hastighet räknas också!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Det är inte din cpu:s fel, ditt grafikkort flaskar
Rekommenderat att köra medium med ditt grafikkort, kan gå på high men då blir det nog framedrops också

Kollar du längst ner på indexet ser du att gtx 560ti ligger mellan 52-60fps på high, så ultra rullar inte bättre
Detta är dessutom i singleplayer som är betydligt mindre krävande
http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Avstängd

Ehh, ultra med ett 560ti? Dra ner inställningarna till medium och så kmr dina drops försvinna. 560ti är och har aldrig varit ett värstingkort som ska kunna driva de senaste spelen på max, när det lanserades var det till för mellanklassen för de som prioritera prisvärdhet framför råprestanda.

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Ehh, ultra med ett 560ti? Dra ner inställningarna till medium och så kmr dina drops försvinna. 560ti är och har aldrig varit ett värstingkort som ska kunna driva de senaste spelen på max, när det lanserades var det till för mellanklassen för de som prioritera prisvärdhet framför råprestanda.

Hmm testade bf3 på medium settings med SSAO på nu. Spiksen är fortfarande där, och det är det enda jag vill bli av med. Fps dropsen är inget jag bryr mig om eftersom det bara droppar till runt 45 minst, vilket fortfarande är playable enligt mig. Väldigt konstigt nu.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skriver, du har för höga inställningar för ditt 560Ti. Medium/High kan du köra på

Permalänk

Kan inte vara processorn, om den nu inte blir för varm och throttlar. Måste vara något annat som skapar spikarna. Finns väl en fix för Fx-prollarna för W7, men har ingen aning om det kan vara det. Tror att W7 innan den här fixen flyttade om processer mellan kärnorna hela tiden. Det är om det kan vara något sådan som gör att du får fps dropps ibland.

Det är det jag kan tänka mig iallafall. Men ultra med ett 560Ti kan vara lite optimistiskt. För att få den här fixen har jag för mig att man var tvungen att maila microsoft. Finns säkert någon annan som vet mer om detta än vad jag gör.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Kan inte vara processorn, om den nu inte blir för varm och throttlar. Måste vara något annat som skapar spikarna. Finns väl en fix för Fx-prollarna för W7, men har ingen aning om det kan vara det. Tror att W7 innan den här fixen flyttade om processer mellan kärnorna hela tiden. Det är om det kan vara något sådan som gör att du får fps dropps ibland.

Det är det jag kan tänka mig iallafall. Men ultra med ett 560Ti kan vara lite optimistiskt. För att få den här fixen har jag för mig att man var tvungen att maila microsoft. Finns säkert någon annan som vet mer om detta än vad jag gör.

Hmm, jag använder inte win7, utan kör med Win8 64bit. Om jag har för mig rätt så är alla dom problemen i win7 med FX proccessorerna redan rättade i windows 8. Jag -unparkade 2 threads som var parked. Gjorde ingen skillnad i spel tror jag. Men det verkar inte ha något med det du nämnde att göra. Verkar vara något annat nu eftersom även medium settings i bf3 är samma sak. bara att jag har en konstant 60 fps, men spikesen som förekommer får upplevelsen att kännas värre än 40-45 fps gameplay. Oh god.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Hmm testade bf3 på medium settings med SSAO på nu. Spiksen är fortfarande där, och det är det enda jag vill bli av med. Fps dropsen är inget jag bryr mig om eftersom det bara droppar till runt 45 minst, vilket fortfarande är playable enligt mig. Väldigt konstigt nu.

Börja med att ladda ner fraps och kör en bench för att se om din fps ligger på en schyst nivå. (Tror ultra inställningen är problemet då jag fick köra på high med single gtx 580)

Kolla så du inte har vsync på så att den låser sig vid 30fps när de droppar under 60.
Testa på fler spel och lägre gpu inställningar, kolla cpu belastning..

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Börja med att ladda ner fraps och kör en bench för att se om din fps ligger på en schyst nivå. (Tror ultra inställningen är problemet då jag fick köra på high med single gtx 580)

Kolla så du inte har vsync på så att den låser sig vid 30fps när de droppar under 60.
Testa på fler spel och lägre gpu inställningar, kolla cpu belastning..

Jag har V sync på men inte via kontrollpanelen. Får ont i ögonen när jag har V sync OFF pga Tearing. Cant stand it!. Lägre GPU inställningar= no difference, worse performance. Redan testad me stock osv osv. CPU belastningen är aldrig vid 100% utan runt 55-70. Vilket jag tror är normalt.

Har redan benchat Bf3 med Fraps i över 40 min, i en katastrof server: Frames: 2815 - Time: 48548ms - Avg: 59.984 - Min: 58 - Max: 62.

Spikes are still here....

Permalänk
Medlem

Du säger de händer i flera spel. Pröva att rensat autostart och tjänster och se vad som händer när inget annat är igång.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Du säger de händer i flera spel. Pröva att rensat autostart och tjänster och se vad som händer när inget annat är igång.

Huh? kan du förklara lite bättre tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Huh? kan du förklara lite bättre tack?

öppna kör (windows-r) skriv msconfig. Välj tjänster - kryssa i dölj windows tjänster - ta sedan avmarkera alla - öppna sedan aktivitetshanteraren - autostart - inaktivera alla

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

öppna kör (windows-r) skriv msconfig. Välj tjänster - kryssa i dölj windows tjänster - ta sedan avmarkera alla - öppna sedan aktivitetshanteraren - autostart - inaktivera alla

aha, har redan gjort det. Det enda som jag har, som är PÅ vid autostart är så klart de inbyggda realtek ljudkortet som jag använder. Det kan väl inte vara det som skapar alla spikes? Utan google chrome o allting på så ligger jag runt 38-40 proccesser. Spelar ingen roll verkar det som. Det är något annat som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

aha, har redan gjort det. Det enda som jag har, som är PÅ vid autostart är så klart de inbyggda realtek ljudkortet som jag använder. Det kan väl inte vara det som skapar alla spikes? Utan google chrome o allting på så ligger jag runt 38-40 proccesser. Spelar ingen roll verkar det som. Det är något annat som är problemet.

Inget antivirus eller brandvägg som ligger i bakgrunden ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xanwarrior:

Jag har V sync på men inte via kontrollpanelen. Får ont i ögonen när jag har V sync OFF pga Tearing. Cant stand it!. Lägre GPU inställningar= no difference, worse performance. Redan testad me stock osv osv. CPU belastningen är aldrig vid 100% utan runt 55-70. Vilket jag tror är normalt.

Har redan benchat Bf3 med Fraps i över 40 min, i en katastrof server: Frames: 2815 - Time: 48548ms - Avg: 59.984 - Min: 58 - Max: 62.

Spikes are still here....

Låter som att det är V-sync som ställer till det för dig. Kan du inte använda adaptive v-sync så kommer du få drops om du inte sänker grafikinställningarna mer.
Det V-sync gör är att låsa FPSen till max refresh rate för skärmen (60 fps). Klarar inte grafikkortet att hålla 60fps konstant så droppar FPSen ner till 30 ett kort tag. Att fraps visar de testresulten du fått fram beror troligen på att FRAPS inte lyckas mäta tillräckligt exakt. Du har troligen inte 62 fps när du har V-sync igång.
Jag har inte pillat med adaptive v-sync själv, men det kan kanks ehjälpa dig om du vill ha v-sync igång. Mer info här:
http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsy...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Låter som att det är V-sync som ställer till det för dig. Kan du inte använda adaptive v-sync så kommer du få drops om du inte sänker grafikinställningarna mer.
Det V-sync gör är att låsa FPSen till max refresh rate för skärmen (60 fps). Klarar inte grafikkortet att hålla 60fps konstant så droppar FPSen ner till 30 ett kort tag. Att fraps visar de testresulten du fått fram beror troligen på att FRAPS inte lyckas mäta tillräckligt exakt. Du har troligen inte 62 fps när du har V-sync igång.
Jag har inte pillat med adaptive v-sync själv, men det kan kanks ehjälpa dig om du vill ha v-sync igång. Mer info här:
http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsy...

Vad snackar du om exakt? det är inte så att när det droppar från 60 fps så går det rakt ner till 30, utan det droppar ner helt enkelt till t ex 47 fps. 62 fps hände nog pga att jag kollade på ett jet som flög över mig så 62 fps är något som den bara ''spikas'' upp till väldigt fort. Annars stannar fpsen vid 60 fps konstant. Jag har inte V sync på i kontroll panelen, eller nått av dom andra options. Utan jag kör alltid med ''använd 3d programinställningen''. Och i spelet har jag V sync PÅ. Ska testa med V sync AV om 20 min. Återkommer med resultaten ASAP. Och en Fräsch ny Bench på samma map, och samma typ av vapen, area osv.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Inget antivirus eller brandvägg som ligger i bakgrunden ?

Nej, jag kör aldrig med anti virus, för jag porrsurfar aldrig, och vet vad som är säkert och osäkert. Så för mig är det dumt med att anti virus aktiverat hela dagarna. Jag skannar datorn bara 1 gång om året och det hittar knappast mer än 2 tracking cookies. Brandväggen har jag alltid på som sagt. Det är ett måste.

Permalänk
Avstängd

cpu´n i sig ska inte vara problemet min 8120 äter bf3 till frukost utan problem
nått jag kan tänka mig är att det kan vara lite ostabil överklockning och om man ligger exakt på gränsen så kan man få lite sånna där fenomen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

cpu´n i sig ska inte vara problemet min 8120 äter bf3 till frukost utan problem
nått jag kan tänka mig är att det kan vara lite ostabil överklockning då kan man få lite sånna där fenomen

Menar du ostabil överklockning på cpun eller gpun? Min CPU spikade med stock settings också, samma med GPUn.

Permalänk

Har du kollat CPU-användning och GPU-användning under spelandet? Kan vara lätt att se vad som gör att du får dessa "spikar" om något av de går i 100% hela tiden. Jag kör en Phenom II x4 i 4,1Ghz och använder aldrig 100% av processorn med mitt GTX 560ti på medium inställningar. Droppar aldrig under 58 fps för mig, så du borde ju klara lite mer då ditt kort är högre klockat och din processor är mycket bättre än min

Permalänk
Avstängd

kan vara båda som ger sån efekt att dom stannar till om man ligger på gränsen men i stockfart ska man i så fall inte ha det problemet utan det brukar kunna bli lite mer med och om man ligger väldigt nära max gränsen

din cpu är ju så pass snabb att den ska kunna köra 2 bf3 samtidigt så prestandan är inte problemet värmen verkar ju ligga inom rimmliga gränser har du testat andra drivrutiner till gpu/moderkort du har inte nått program som stör i bakrunden eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Har du kollat CPU-användning och GPU-användning under spelandet? Kan vara lätt att se vad som gör att du får dessa "spikar" om något av de går i 100% hela tiden. Jag kör en Phenom II x4 i 4,1Ghz och använder aldrig 100% av processorn med mitt GTX 560ti på medium inställningar. Droppar aldrig under 58 fps för mig, så du borde ju klara lite mer då ditt kort är högre klockat och din processor är mycket bättre än min

Har Precis Benchat OM igen. Med Settings på: alla settings high, förutom shadows medium, mesh ultra, effects ultra, ingen aa, och SSAO. Så här såg min Bench ut efter lite mer än 30 minuters spelande i en katastrof server.

Frames: 26501 - Time: 359754ms - Avg: 74.667 - Min: 59 - Max: 104

Men jag har fortfarande, om inte MER spikes nu när ja Avaktiverade Vsync. Nu är jag riktigt confused..