Permalänk
Medlem

Internet dcar var tredje minut.

Tjena, har haft ett problem med mitt internet nu i en vecka, det lägger av i några sekunder sen startar igen. Det är väldigt drygt om man sitter och spelar. Jag har en Dlink dir 655 router, och jag har snackat med dem och vi har inte hittat något fel, jag har försökt att snacka med telias support men dem är väldigt svåra att prata med, men jag försökte köra kabeln direkt från modemet(zyxel) till datorn och får inget internet överhuvud taget då.

Jag har testat att pinga

1) ping "IP-address till din router" -t
2) ping ping.sunet.se -t

Och när jag blir dc så är det ping.sunet.se som blir request timed out. Ska jag alltså köpa ett nytt modem? Den jag har är minst 3 år gammalt.

Kollade på denna https://www.inet.se/produkt/5401226/d-link-dsl-320b-adsl2-modem.

Jag har Telia ADSL 12-24.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk

Antagligen så överhettas Routern det brukar ge liknande fel som det du beskriver

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Antagligen så överhettas Routern det brukar ge liknande fel som det du beskriver

Men enligt pingen så ska det vara

Inga svar från din router (första pingen)? = problem med ditt eget nätverk.
Svar från din router - men inga svar från sunet (andra pingen)? = din operatör har problem.
Svar på båda? = inte nätrelaterat probem.

och jag får ett request timed out varenda gång jag blir dc.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Avstängd

Du kan testa och köra MTR mot tex 8.8.8.8(google dns) ett tag och då ser du vad det är som tappar paket.

http://winmtr.net/how-to/

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Detta upplevde en kompis till mig för några dagar sedan... var kopplad direkt i väggen. Guidade honom till att byta DNS (till googles) och sen löstes problemet. Han har Bredbandsbolaget .

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

De kan ju även vara så att Routern slutar att routa traffik när den blir överhettad så den bara kastar allt som inte e ping

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av qarek100:

Du kan testa och köra MTR mot tex 8.8.8.8(google dns) ett tag och då ser du vad det är som tappar paket.

http://winmtr.net/how-to/

Jag kör redan med google dns server, static ip eller vad det kallas.

edit:
men jag testar winMTR nu

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samso:

Jag kör redan med google dns server, static ip eller vad det kallas.

Det är ej det jag menar. Jag menar att du ska köra MTR mot en server som är stabil tex google dns för att se vart du får timeout. Ifall det är din utrustning eller ifall det är telias.

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror det är routerns fel. Hade en DIR-635 som betedde sig likadant. Bytte router och har en uptime på typ 150 dagar nu jämfört med max två timmar förut.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av qarek100:

Det är ej det jag menar. Jag menar att du ska köra MTR mot en server som är stabil tex google dns för att se vart du får timeout. Ifall det är din utrustning eller ifall det är telias.

Det har krashat nu med MTR igång, vad är det jag ska kopiera och visa?

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samso:

Det har krashat nu med MTR igång, vad är det jag ska kopiera och visa?

Du kan ta bild på allt så blir det enkelt.

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av qarek100:

Du kan ta bild på allt så blir det enkelt.

http://postimg.org/image/gn11hbobh/

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Medlem

Prova att pinga din publika ip-adress, alltså den adress som routern har på sitt WAN-if.

Om det funkar bra är det nog ditt modem som strular. Annars är det routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Prova att pinga din publika ip-adress, alltså den adress som routern har på sitt WAN-if.

Om det funkar bra är det nog ditt modem som strular. Annars är det routern.

Menar du min ip? alltså den man ser www.cmyip.com?

Jag pingade iallfall min IP och det funkar, har också testat min router 192.168.0.1 som också funkar, men det är i ping.sunet.se cmd fönstret som det står "request timed out" när jag blir dc.

Visa signatur

CPU: Intel i9 9900k // Moderkort: ASUS z390-h // GPU: SLI EVGA GeForce GTX 1080 // Ram: Corsair 16GB CL15 3000Mhz // SSD: Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ Gold // Cpukylare: Be Quiet dark pro 4 3//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samso:

Menar du min ip? alltså den man ser www.cmyip.com?

Jag pingade iallfall min IP och det funkar, har också testat min router 192.168.0.1 som också funkar, men det är i ping.sunet.se cmd fönstret som det står "request timed out" när jag blir dc.

Ja det är den IP'n jag pratar om, den är på "andra sidan" i din router.
Om adressen svarar när du upplever att du får dc så funkar routern i alla fall hyfsat.

Om jag vore som dig skulle jag prova med ett nytt modem.
Det är visserligen en chansning men är ändå det som är mest sannolikt. Du kanske kan låna en av någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

De kan ju även vara så att Routern slutar att routa traffik när den blir överhettad så den bara kastar allt som inte e ping

Så den blir överhettad, skiter i att routa trafik men lägger all kraft på att svara på ping från WAN-sidan? Intressant teori då routrar generellt prioriterar allting högre än att svara på ping.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |