Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk

Har börjat fundera över att köpa den här skärmen (QNIX QX2710), säljaren verkar ha fått bra betyg av diverse medlemmar här iallafall:
http://www.ebay.com/itm/221203079356

Jag har dock aldrig handlat elektronik ifrån utlandet och har ingen koll på hur det funkar. Om jag förstår det rätt så tillkommer en avgift på 25% (i detta fallet ca 520kr) i moms plus 100kr i nån hanteringsavgift eller nått sånt. Har jag rätt?
Sen undrar jag, hur fungerar betalningen av denna avgift osv? Hur får jag reda på hur mycket som ska betalas och hur betalar jag in avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

PLS är Samsungs variant av LG:s IPS, helt enkelt. De är i stort sett lika bra när det kommer till färgåtergivning, det är lite annorlunda karaktär på bilden men det är egentligen bara en smaksak, och antagligen inget som man märker någon skillnad vid.

Den stora fördelen med Korea-PLS-skärmarna är att de dels är billigare än motsvarande IPS:er, men även att alla tycks överklocka till åtminstone 96 Hz, något som i princip bara handplockade IPS:er gör nu, alternativt sådana som har custom-kort i. I vilket som av de båda fallen så är dessa betydligt dyrare än de ~300 dollar man får betala för en PLS.

Man tackar

Blir nog en Korea PLS skärm då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Folstream:

Har börjat fundera över att köpa den här skärmen (QNIX QX2710), säljaren verkar ha fått bra betyg av diverse medlemmar här iallafall:
http://www.ebay.com/itm/221203079356

Jag har dock aldrig handlat elektronik ifrån utlandet och har ingen koll på hur det funkar. Om jag förstår det rätt så tillkommer en avgift på 25% (i detta fallet ca 520kr) i moms plus 100kr i nån hanteringsavgift eller nått sånt. Har jag rätt?
Sen undrar jag, hur fungerar betalningen av denna avgift osv? Hur får jag reda på hur mycket som ska betalas och hur betalar jag in avgiften?

Har handlat ifrån utlandet många gånger har aldrig behövt betala moms eller tull. Har kanske bara haft tur

Permalänk
Medlem

....och här kommer trådens amatör.....:)

Funderat på ny skärm ett tag nu och råkade snubbla in på denna tråden.
Är ingen skärmgeek öht, men vill ha en bra, billig skärm med, helst, grym färgåtergivning. Lirar bara lite WoT och BF3 emellanåt.

Sitter idag med en 3år gammal Acer nåt-skräp lcd 1680x1050 så allt borde se bättre ut!

Tittade på nån 23" AOC IPS på CD-ON för ~1490:- (http://cdon.se/hemelektronik/aoc_i2367fh_ips_23%22-22539696) men inser nu att jag borde kunna hitta bättre på E-BAY!?

Min snabba fråga nu blir vad ni skulle rekommendera i 23-24" av det som finns på E-BAY för 1000-2000:-??

// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Så då var en Qnix QX2710 *matt beställd!

Givetvis råkade jag beställa den hem i stället för till jobbet så får se hur det går med leveransen.. man är ju inte direkt hemma och kan ta emot.. blir någon dags fördröjning då. Men ska bli intressant när den väl dyker upp!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Då har jag slängt iväg en beställning på en Qnix QX2710!

Jag har en fråga angående anslutningar. Jag önskar att köra native-upplösning på skärmen (Av uppenbara anledningar) samt 96-120 hz, beroende på hur den överklockar.

Problemet är att jag endast har HDMI, Displayport och eventuellt VGA på enheten som jag ska använda skärmen till.
Finns det någon adapter från Displayport till DVI-D som klarar 120hz?

Hjärtligt tacksam för hjälp i frågan.

Permalänk
Medlem

Får ju huvudvärk av deras upplägg i annonserna, är mest sugen på en "pixel perfect" men när man går in i annonsen står det att även fast det är en pixel perfect product så kan det finnas 1-2 "defective pixels". Wtf? Vilken av alla modeller ksulle ni tagit om ni skulle beställa idag?

Är mest inne på denna: http://www.ebay.com/itm/Pixel-Perfect-QNIX-QX2710-LED-Evoluti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Får ju huvudvärk av deras upplägg i annonserna, är mest sugen på en "pixel perfect" men när man går in i annonsen står det att även fast det är en pixel perfect product så kan det finnas 1-2 "defective pixels". Wtf? Vilken av alla modeller ksulle ni tagit om ni skulle beställa idag?

Är mest inne på denna: http://www.ebay.com/itm/Pixel-Perfect-QNIX-QX2710-LED-Evoluti...

Skulle ta en matt. Pixel perfect är knappt någon idé att lägga till, det är mest ett sätt för säljaren att dra in extra pengar. Det är högst ovanligt att få 2+ döda pixlar även om man inte köper pixel perfect. Det som man ska vara mer rädd för är backlight bleeding, vilket det ändå inte ger någon garanti för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Skulle ta en matt. Pixel perfect är knappt någon idé att lägga till, det är mest ett sätt för säljaren att dra in extra pengar. Det är högst ovanligt att få 2+ döda pixlar även om man inte köper pixel perfect. Det som man ska vara mer rädd för är backlight bleeding, vilket det ändå inte ger någon garanti för.

Alright, de matta har inget jobbigt anti-glare-filter eller så?

Edit: Den här verkar vara bra? http://www.ebay.com/itm/27-X-STAR-DP2710-LED-2560x1440-QHD-PL...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Alright, de matta har inget jobbigt anti-glare-filter eller så?

Edit: Den här verkar vara bra? http://www.ebay.com/itm/27-X-STAR-DP2710-LED-2560x1440-QHD-PL...

Har beställt just en sådan, kommer imorgon! Hoppas på att den är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har beställt just en sådan, kommer imorgon! Hoppas på att den är bra.

Ja men vad tusan, jag kör på en sån. Han verkar ju utlova garanti 1 år o.s.v. och med 100% positivt feedback verkar han ju hålla det också!

Edit: Så, nu är den beställd. Hur lång tid tog leveransen för dig? Antar att det var expedited shipping för dig också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Ja men vad tusan, jag kör på en sån. Han verkar ju utlova garanti 1 år o.s.v. och med 100% positivt feedback verkar han ju hålla det också!

Edit: Så, nu är den beställd. Hur lång tid tog leveransen för dig? Antar att det var expedited shipping för dig också?

Beställde i helgen, kom idag med fedex men ingen var hemma... Ser fram emot morgondagen!

Antar att du sett trådarna om dessa skärmar på overclock.net?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Beställde i helgen, kom idag med fedex men ingen var hemma... Ser fram emot morgondagen!

Antar att du sett trådarna om dessa skärmar på overclock.net?

Jodå, jag har läst en del. Har velat ett tag och haft en Del U2711 men klarade inte av anti-glare-filtret på den så kör en chansning på en sån här nu. Hoppas det inte är några pixlar som lyser i för jobbiga färger/allt för mycket backlight bleeding nu bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jodå, jag har läst en del. Har velat ett tag och haft en Del U2711 men klarade inte av anti-glare-filtret på den så kör en chansning på en sån här nu. Hoppas det inte är några pixlar som lyser i för jobbiga färger/allt för mycket backlight bleeding nu bara!

Folk i trådarna har sagt att anti-glaren är rätt så svag, så det bör ju inte vara några problem såvida du inte är helt allergisk mot det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ptja, det återstår att se. Men med tanke på att jag fick sms och att jag inte fick ut något om jag inte betalar först så är det nog så att du kom undan. Grattis!

Tack, men jag visste att jag kommer inte att komma undan så lätt. Idag kom räkningen på 591 kr. Så rättvist blev det i alla fall.

Skrivet av Folstream:

Har börjat fundera över att köpa den här skärmen (QNIX QX2710), säljaren verkar ha fått bra betyg av diverse medlemmar här iallafall:
http://www.ebay.com/itm/221203079356

Jag har dock aldrig handlat elektronik ifrån utlandet och har ingen koll på hur det funkar. Om jag förstår det rätt så tillkommer en avgift på 25% (i detta fallet ca 520kr) i moms plus 100kr i nån hanteringsavgift eller nått sånt. Har jag rätt?
Sen undrar jag, hur fungerar betalningen av denna avgift osv? Hur får jag reda på hur mycket som ska betalas och hur betalar jag in avgiften?

Det blev 466 kr moms + 100 kr "avdragsgill moms på Administrationsavgift 25%" och 25 kr "moms 25%" (på den hundringen?). Totalt 591 kr blev det på en 289$ skärm. Känns OK. Det kom en faktura från FedEx ca 10 dagar efter jag fått hem skärmen.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Skrivet av Ravengaard:

Då har jag slängt iväg en beställning på en Qnix QX2710!

Jag har en fråga angående anslutningar. Jag önskar att köra native-upplösning på skärmen (Av uppenbara anledningar) samt 96-120 hz, beroende på hur den överklockar.

Problemet är att jag endast har HDMI, Displayport och eventuellt VGA på enheten som jag ska använda skärmen till.
Finns det någon adapter från Displayport till DVI-D som klarar 120hz?

Hjärtligt tacksam för hjälp i frågan.

Ingen som har någon kunskap om detta? Jag har letat överallt, men alla adaptrar jag hittar är DVI Single link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

....och här kommer trådens amatör.....:)

Funderat på ny skärm ett tag nu och råkade snubbla in på denna tråden.
Är ingen skärmgeek öht, men vill ha en bra, billig skärm med, helst, grym färgåtergivning. Lirar bara lite WoT och BF3 emellanåt.

Sitter idag med en 3år gammal Acer nåt-skräp lcd 1680x1050 så allt borde se bättre ut!

Tittade på nån 23" AOC IPS på CD-ON för ~1490:- (http://cdon.se/hemelektronik/aoc_i2367fh_ips_23%22-22539696) men inser nu att jag borde kunna hitta bättre på E-BAY!?

Min snabba fråga nu blir vad ni skulle rekommendera i 23-24" av det som finns på E-BAY för 1000-2000:-??

// Henrik

Kanske bättre att du startar en egen tråd eftersom den här handlar om Koreaskärmar på 27".

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd

Har inte läst igenom alla 70 sidor, av förståeliga skäl. Det skulle ta dagar. Finns det någon vänlig själ som kan sammafatta lite? Vilken modell är bra, och vilken ebay leverantör bör man köpa ifrån? Och sen tillkommer ca 500kr på ebay priset? Och är folk nöjda med skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Har inte läst igenom alla 70 sidor, av förståeliga skäl. Det skulle ta dagar. Finns det någon vänlig själ som kan sammafatta lite? Vilken modell är bra, och vilken ebay leverantör bör man köpa ifrån? Och sen tillkommer ca 500kr på ebay priset? Och är folk nöjda med skärmarna?

Alla är lika bra sen skiljer det på stativ och byggkvalitet. Vem man ska köpa från spelar ingen roll, kolla så de har bra feedback. Sedan tillkommer 25% moms och 100:- i hanteringsavgift. Jag är nöjd med min Crossfire, skulle köpt en billigare Qinx eller vad den heter, men den släpptes några dagar efter jag beställde. Min gick på 2800:- plus 366:- i moms.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Hur får man reda på leverans osv? Beställde min i måndags men har inte fått någon info alls om hur den leverars eller något så man kan följa den

Permalänk
Medlem

Har fått hem min X-star nu (samma panel som Qnix), och den är otrolig! Inga döda pixlar, knappt någon backlight bleeding, och så klockar den upp i 96 hz utan några problem alls. Extremt nöjd. Kostade mig 2100 kr inklusive frakt, tydligen inga extraavgifter. Beställde i helgen och skärmen kom hit igår. Beställde från Big Cloth Craft och rekommenderar säljaren starkt.

Gjorde en lite längre post här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hazelberg:

Har fått hem min X-star nu (samma panel som Qnix), och den är otrolig! Inga döda pixlar, knappt någon backlight bleeding, och så klockar den upp i 96 hz utan några problem alls. Extremt nöjd. Kostade mig 2100 kr inklusive frakt, tydligen inga extraavgifter. Beställde i helgen och skärmen kom hit igår. Beställde från Big Cloth Craft och rekommenderar säljaren starkt.

Gjorde en lite längre post här.

Ok, du har övertygat mig. Kan du länka till Ebay snubben du köpte ifrån? Jag kan tänka mig betala 2100kr inklusive allting: frakt, moms, etc. Det är det lätt värt! Vilken annons ska jag köpa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ok, du har övertygat mig. Kan du länka till Ebay snubben du köpte ifrån? Jag kan tänka mig betala 2100kr inklusive allting: frakt, moms, etc. Det är det lätt värt! Vilken annons ska jag köpa på?

Räkna dock inte med att du slipper tull, vissa verkar få och andra inte, svårt att veta.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Har fått hem min X-star nu (samma panel som Qnix), och den är otrolig! Inga döda pixlar, knappt någon backlight bleeding, och så klockar den upp i 96 hz utan några problem alls. Extremt nöjd. Kostade mig 2100 kr inklusive frakt, tydligen inga extraavgifter. Beställde i helgen och skärmen kom hit igår. Beställde från Big Cloth Craft och rekommenderar säljaren starkt.

Gjorde en lite längre post här.

Avvakta lite granna... Ibland kommer Tull+momsen ett par veckor efter du fått hem produkten/paketet...

Hände så med mig ialla fall...

Fick en lite gul lapp från Tullen ca 2-3 veckor efter att jag mottagit mitt paket!!!

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Har fått hem min X-star nu (samma panel som Qnix), och den är otrolig! Inga döda pixlar, knappt någon backlight bleeding, och så klockar den upp i 96 hz utan några problem alls. Extremt nöjd. Kostade mig 2100 kr inklusive frakt, tydligen inga extraavgifter. Beställde i helgen och skärmen kom hit igår. Beställde från Big Cloth Craft och rekommenderar säljaren starkt.

Gjorde en lite längre post här.

Nu ångrar jag mig lite att jag köpte en Crossover LED-P

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Räkna dock inte med att du slipper tull, vissa verkar få och andra inte, svårt att veta.

Skrivet av digitalflaskpost:

Avvakta lite granna... Ibland kommer Tull+momsen ett par veckor efter du fått hem produkten/paketet...

Hände så med mig ialla fall...

Fick en lite gul lapp från Tullen ca 2-3 veckor efter att jag mottagit mitt paket!!!

Då kan du kontakta tullen och kräva pengarna tillbaka. Som sagts flera gånger, det är ingen tull, men 25% moms.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Nu ångrar jag mig lite att jag köpte en Crossover LED-P

Förlåt...

Skrivet av digitalflaskpost:

Avvakta lite granna... Ibland kommer Tull+momsen ett par veckor efter du fått hem produkten/paketet...

Hände så med mig ialla fall...

Fick en lite gul lapp från Tullen ca 2-3 veckor efter att jag mottagit mitt paket!!!

Jaså, då är det väl bara att hoppas på att dom missade mig helt då!

Skrivet av saddam:

Ok, du har övertygat mig. Kan du länka till Ebay snubben du köpte ifrån? Jag kan tänka mig betala 2100kr inklusive allting: frakt, moms, etc. Det är det lätt värt! Vilken annons ska jag köpa på?

Denna tror jag det var jag köpte. Priset har gått uppp 2£ dock!

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Då kan du kontakta tullen och kräva pengarna tillbaka. Som sagts flera gånger, det är ingen tull, men 25% moms.

Hur menar du att det inte är någon tull?

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

"Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse."

Dvs, köper du för ett värde över 1300SEK, måste du betala tullavgift, importdeklarationsavgift samt den obligatoriska momsen...

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Hur menar du att det inte är någon tull?

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

"Hur mycket är tullsatsen?
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse."

Dvs, köper du för ett värde över 1300SEK, måste du betala tullavgift, importdeklarationsavgift samt den obligatoriska momsen...

Sverige har frihandelsavtal med Korea.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Sverige har frihandelsavtal med Korea.

Ok tack, visste ej...

Mitt senaste köp var dock ifrån USA...

Var kan man läsa om detta avtal med Korea?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800