Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Radera allt på datorn?

Permalänk
Inaktiv

Radera allt på datorn?

Jag byggde nyss en egen dator, men något gick lite snett med drivrutinerna så jag hade velat rensa båda diskarna (jag har en vanlig HDD och en SSD).. Jag undrar hur man gör detta? Hade gärna fått en länk till en tutorial eller liknande som tar det "step by step".

Permalänk

Du menar formatera C:\ och D:\ ?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Låter som att du vill formatera om datorerna, detta gör du på precis samma sätt som när du installerade windows första gången, dvs sätta i windows skivan och starta upp från den, följ sedan stegen på skärmen.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Du menar formatera C:\ och D:\ ?

Ja, om det går. Jag kan inte riktigt få till det, när jag högerklickar på disken där w7 ligger (SSD) så är "Formatera..." blekt. Det går alltså inte att trycka på. Vet inte om det har att göra med att det är en SSD..

Permalänk
Medlem

Du skaffar en skiva med ditt operativsystem eller laddar ner operativsystemet och lägger in det i ett usb-minne på minst 4GB.
Du startar datorn med din skiva/usb och om du installerar Windows är det bara att klicka in dig på avancerat när du väl kommer till hårddiskarna. När du har klickat på avancerat väljer du "format" för båda dina hårddiskar.

Format = Formatera = Rensa din hårddisk på allt

När du väl har gjort det så är det bara att fortsätta installera på din SSD om du vill att datorn ska starta snabbt

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Justin91:

Du skaffar en skiva med ditt operativsystem eller laddar ner operativsystemet och lägger in det i ett usb-minne på minst 4GB.
Du startar datorn med din skiva/usb och om du installerar Windows är det bara att klicka in dig på avancerat när du väl kommer till hårddiskarna. När du har klickat på avancerat väljer du "format" för båda dina hårddiskar.

Format = Formatera = Rensa din hårddisk på allt

När du väl har gjort det så är det bara att fortsätta installera på din SSD om du vill att datorn ska starta snabbt

Jag har bränt ut w7 på en cd, det går lika bra antar jag?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon219792:

Jag har bränt ut w7 på en cd, det går lika bra antar jag?

W7 får inte plats på en CD så jag hoppas du menar DVD.

Ja, självklart går det lika bra, eller till och med ett USB-minne.
Starta installationen och välj att ta bort partitioner när du får det valet vid rutan där du ser hårddiskarna/partitioner.

Min installationsguide kanske hjälper.

Permalänk
Medlem

Vill du ta bort allt så ta ur diskarna ur datorn och mangla dem med en hammare

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

W7 får inte plats på en CD så jag hoppas du menar DVD.

Ja, självklart går det lika bra, eller till och med ett USB-minne.
Starta installationen och välj att ta bort partitioner när du får det valet vid rutan där du ser hårddiskarna/partitioner.

Min installationsguide kanske hjälper.

^
|
Jag menade DVD |
Men vad menar du med det sista

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mack3h:

Vill du ta bort allt så ta ur diskarna ur datorn och mangla dem med en hammare

Redan prövat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Redan prövat!!

Bra! Sedan bränner du diskarna med gaslåga och löser sedan upp allt i lite syra. <<<nu är allt raderat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Ja, om det går. Jag kan inte riktigt få till det, när jag högerklickar på disken där w7 ligger (SSD) så är "Formatera..." blekt. Det går alltså inte att trycka på. Vet inte om det har att göra med att det är en SSD..

du kan ju givetvis inte formatera C: när den används av windows. det är lite som att äta upp sig själv och försvinna

du får ta din DVD med windows 7 och boota ifrån den, sen när du kommer till rutan där du väljer hårddisk så kan du formatera.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Du måste formatera disken med ett program som inte ligger på den disk du vill formatera.

T.ex. kan du formatera disken vidinstallationsförfarandet av Windows. Alternativt kan du göra en noll-formatering med t.ex. Active Killdisk eller liknande. Tänk då på att du fortfarande måste göra detta utanför Windows, om det är "Windowsdisken" du tänkt formatera. Både Windows- och DOS varianter finns av Active Killdisk att ladda hem gratis.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Inaktiv

Finns det inget sätt att formatera disken ifrån BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Finns det inget sätt att formatera disken ifrån BIOS?

C:-disken formaterar du på detta sätt: Skaffa W7-USB eller -DVD, gå in i BIOS, sätt USB/DVD först i din boot order, stoppa in USB-stickan/DVD-skivan i datorn och starta om. När du sedan kommer till installationsskärmen kan du formatera din gamla C:-disk och installera Windows på nytt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thompaam:

C:-disken formaterar du på detta sätt: Skaffa W7-USB eller -DVD, gå in i BIOS, sätt USB/DVD först i din boot order, stoppa in USB-stickan/DVD-skivan i datorn och starta om. När du sedan kommer till installationsskärmen kan du formatera din gamla C:-disk och installera Windows på nytt.

Låter bra, ska pröva det nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

^
|
Jag menade DVD |
Men vad menar du med det sista

Med det sista menade han att du skulle följa guiden för att installera Windows 7 som han har i sin signatur

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Låter bra, ska pröva det nu...

Glöm inte att koppla ur HDD:n innan du installerar om windows på SSD disken, så slipper du startproblem senare. Du kan koppla in den igen när du installerat om windows.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon219792:

Finns det inget sätt att formatera disken ifrån BIOS?

Inte vad jag vet. Men det hade inte varit någon dum idé.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Glöm inte att koppla ur HDD:n innan du installerar om windows på SSD disken, så slipper du startproblem senare. Du kan koppla in den igen när du installerat om windows.

Plus att man inte riskerar formatera fel disk. Huja! Hehe.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...