Problem med Sony Xperia Z!

Permalänk

Problem med Sony Xperia Z!

Hej sweclockers!

Min Xperia Z började bete sig underligt imorse.
För att kunna låsa upp telefonen måste man ju trycka på en knapp på sidan och sedan swipa. Min telefon verkade "trycka" på låsknappen av sig själv så att skärmen lös upp och man kunde swipa. Så höll den på hela tiden och jag fick konstant låsa den igen. Efter några minuter så bara tvärdör hela telefonen. Ingenting fungerar. Låsknappen svarar inte, att hålla in volym-upp-knappen samtidigt som man försöker starta den fungerar inte.
Mobilen, som har 100% batteri vid tillfället, ger inga livstecken öht.
Jag testar att sätta i laddare och då börjar LED:en lysa rött och den ger ifrån sig en vibration. Det går 5 sekunder och den vibrerar sedan 3 ggr i rad för att sedan stänga av sig.
Detta upprepas konstant om man har laddaren inkopplad. Det har hänt ett par gånger när den var inkopplad i datorn att datorn kände av den och LED:en lyste grönt i 2 sekunder för att sedan återgå till sin vibrationsrutin med röd LED igen.

utan laddare = stendöd

med laddare = en vibration med röd LED, går 3-4 sekunder sedan 3 snabba vibrationer och dör. Repeat...

Undrar nu om någon varit med om liknande och kunde ge råd till vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Det låter som att du behöver skicka in den på reparation. Garanti lär du ju ha kvar om du inte gjort något dumt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jo jag misstänker också det :/
Någonting dumt säger du...
Kanske var dumt att lyssna på musik i duschen imorse? Det var efter det som den flippade ur haha

Sitter med Sony i livechatt och diskuterar problemet, återkommer med svar

Chatten var till ingen hjälp... De verkade inte förstå mitt problem och kom med lösningar som man redan prövat 100 ggr haha
Får nog bli att lämna in den o se vad som händer

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

ingen fuktindikator som har utlöst på telefonen vad du kan se? nog för att den ska tåla fukt, men man vet aldrig...

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk

Den ska vara vattentålig i 30 minuter på högst 1 meters djup så en 10 minuters dusch med den borde ju vara okej haha
Vart kan man se det?
Vet inte hur man öppnar telefonen

Permalänk
Medlem

Under varje lucka så sitter det en liten indikatorplupp som ska vara vit, är den nån annan färg så är den fuktig. Kolla in swedroid så får du tips hur du kanske kan få igång den igen.

Permalänk
Medlem

den är ju bara vattentålig om alla luckor är stängda

Visa signatur

Dator1: SB 2600k | Corsair H40 | Asus P8Z68-V GEN3 | 8gb Vengeance | EVGA GeForce GTX 670 2048MB FTW | Corsair SSD Force GT 120GB
Dator2: C2D E6750 @ 3760Mhz | Scythe Infinity |Gigabyte EP45-DS3 | Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4gb | Gigabyte 8600GT 265mb |

Permalänk
Skrivet av Johan1W:

Under varje lucka så sitter det en liten indikatorplupp som ska vara vit, är den nån annan färg så är den fuktig. Kolla in swedroid så får du tips hur du kanske kan få igång den igen.

Måste ha kommit in fukt då kameralinsen har kondens på sig iaf
Menar du den lilla, fyrkantiga vita remsan?
Alla sådana är vita iaf vad jag kan se

Skumt som fan men får väl vänta tillls den torkar ordentligt!

Mobilen gick igång nyss och jag kunde använda den normalt i 10 sekunder innan den dog igen, dryyyygt.....

Permalänk
Medlem

Har inte Xperian någon 3 knapps kombo för reset som du kan testa? googla..

Permalänk
Skrivet av hdjb1:

Har inte Xperian någon 3 knapps kombo för reset som du kan testa? googla..

Googlat hela kvällen och testat i princip allt som finns, men telefonen är vid liv nu iaf! Bara det att låsknappen, högtalaren och kameran inte fungerar haha.
Får vänta tills fukten torkat och se hur det går!

Permalänk
Medlem

Om det är torrt under luckorna så bör du lämna in den då telefonen är felande, inte kul att ha en trasig lur!

Permalänk

Ifall luckorna var stängda så ska det inte vara några problem. Äger en själv och har haft den under vatten utan problem.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -