Vad vill folk ha hjälp med när de ringer dator/IT support?

Permalänk
Medlem

Vad vill folk ha hjälp med när de ringer dator/IT support?

Tjenare,

Tänkte börja en liten grej där jag erbjuder billig datorteknisk support lokalt runt mitt område. Själv har jag pillat, byggt och ibland diagnostiserat problem och eventuellt lagat familj och vänners datorer i cirka 3 år med en brinnande passion för ämnet (detta är min fritidssysselsättning). Jag känner mig rätt säker inom felsökning av datorer så varför inte försöka göra något slags hobbyyrke av det? Jag känner mig dock lite arrogant eller som en besserwisser när jag säger detta så jag tänkte fråga er innan jag går och lägger upp annonser.

Till er som är datortekniker eller helt enkelt bara väldigt erfaren inom området, har du några råd för mig? Vilka specifika problem brukar dyka upp hos människor när de behöver hjälp? Vad för slags verktyg/tillbehör bör jag ta med innan jag går till kunden?

Lägger till att jag endast är 16 år innan och om ni rekommenderar något jag inte har tillgång till

Tack på förhand!

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk

Jag anser mig själv inte som jättekunnig, men har nog några tips iallafall då jag känner en som är support.

Du måste vara väldigt tålmodig när det gäller folk och definitivt vara väldigt tydlig, för i flesta fall så är det väldigt okunniga som ringer en IT-Support.

Innan du börjar med att lansera din tjänst så tycker jag nog att du borde vara väldigt aktiv i forumen och själv se vad du kan och inte kan hjälpa till med. Jag själv har hjälpt vänner och släktingar i säkert över 5-6 år med datorer men aldrig stött på något som varit så avancerat utan mer att personerna varit ganska okunniga.

Så det är nog väldigt viktigt att du faktiskt är väldigt kunnig i området och att du inte behöver mycket tid på dig för att faktiskt lösa problemet eftersom dom betalar för att ringa dig.

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem

Jag har lekt med datorer sen jag var 9år, började läsa DOS när jag var 10år.. Sen dess har det bara rullat på. Har aldrig gått en UTB inom data. Känner mig väldig kunig inom området. Tom fått jobb 100% som service tekniker.. Man förstår att man kan MYCKET, när chefen börjar fråga en om saker och den anställda

"Kunder" kommer fråga dig om allt möjligt.. Det kan vara allt ifrån plocka isär en bärbar för byta skärm (kostar), till att hitta favoriter på IE..
Du skriver att du hjälpt med datorer i 3år.. Det räcker tyvärr inte att ha koll på allt.. Och hur du ska hantera dina kunder.. Tex arge, missnöjda.. Installerar Panda, de stänger av den för de inte kommer inte in på crack.ru
Att vara en besserwisser kommer du tappa kunder på! Ingen gillar en sådan person! Hur korkat eller bra kunden tror han är inom data.

Men om du vill prova, mitt tips FÖRKLARA NOGA! Och ha mycket tålamod!
Ta med dig.. Ultimate Boot CD.. memtest.. PS2 - HD IDE-SATA, MINNE SDRAM-DDR1-DDR2-DDR3, GRAFIKORT AGP-PCI-PCI-X, SKÄRM VGA_DVI... Behöver egentligen det mesta för att kunna göra en sådan noggrann felsökning som möjligt..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska nog försöka bara för skojs skull

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tack för alla tips! Ska nog försöka bara för skojs skull

LYCKA TILL ! !

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jag har lekt med datorer sen jag var 9år, började läsa DOS när jag var 10år.. Sen dess har det bara rullat på. Har aldrig gått en UTB inom data. Känner mig väldig kunig inom området. Tom fått jobb 100% som service tekniker.. Man förstår att man kan MYCKET, när chefen börjar fråga en om saker och den anställda

Förlåt men nu skall jag vara lite petig.

Du har _tom _ fått ett en heltidstjänst som servicetekniker? Ser man till många tekniker jag träffat så är det tyvärr ingen bedrift att skryta med.
Att chefen frågar är väldigt logiskt, han är chef utav en anledning, han besitter andra kunskaper och egenskaper, han behöver inte vara teknisk för 5 öre

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Du bör nog tänka på någon smart lösning att ta betalt på. Själv tycker jag att man ofta säger att man kan "ordna det senare" vilket leder till att båda glömmer etc.

Ska du ta betalt så gör det så snabbt som möjligt samt använd t.ex. en Excel-fil där du skriver upp allt. T.ex. vad du tar betalt för, hur mycket, datum, vad du har fixat, vad mer som skulle kunna vara problematiskt om de hör av sig igen, vad du har rekommenderat dem (om du säger att de behöver mer ram etc), relation till dem mm.
I regel så är det svårt att ta betalt av personer som står dig nära eftersom att de kan förvänta sig "kompispriser" vilket leder till 0kr för dig om du "bara" hjälper dem att byta ip på en dator..

Har själv gjort precis samma sak som du tänker göra nu, hade ett företag tillsammans med ett par vänner, under gymnasiet, som fixade med folks datorer mot lätt betalning. Vi satte bland annat upp posters i de lokala matvarubutikerna som marknadsföring. Bäst spred sig dock vårat företag genom vänner och vänners vänner osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axeteg:

Förlåt men nu skall jag vara lite petig.

Du har _tom _ fått ett en heltidstjänst som servicetekniker? Ser man till många tekniker jag träffat så är det tyvärr ingen bedrift att skryta med.
Att chefen frågar är väldigt logiskt, han är chef utav en anledning, han besitter andra kunskaper och egenskaper, han behöver inte vara teknisk för 5 öre

Eller så ÄR chefen teknisk men AxxT kan fortfarande mer. Det går inte att "mäta" sådana kunskaper så jag tycker inte att man ska såga någon utan grunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tjenare,

Tänkte börja en liten grej där jag erbjuder billig datorteknisk support lokalt runt mitt område. Själv har jag pillat, byggt och ibland diagnostiserat problem och eventuellt lagat familj och vänners datorer i cirka 3 år med en brinnande passion för ämnet (detta är min fritidssysselsättning). Jag känner mig rätt säker inom felsökning av datorer så varför inte försöka göra något slags hobbyyrke av det? Jag känner mig dock lite arrogant eller som en besserwisser när jag säger detta så jag tänkte fråga er innan jag går och lägger upp annonser.

Till er som är datortekniker eller helt enkelt bara väldigt erfaren inom området, har du några råd för mig? Vilka specifika problem brukar dyka upp hos människor när de behöver hjälp? Vad för slags verktyg/tillbehör bör jag ta med innan jag går till kunden?

Lägger till att jag endast är 16 år innan och om ni rekommenderar något jag inte har tillgång till

Tack på förhand!

Jag skulle säga att svårigheten att hjälpa personer över telefon skulle jag säga att personen som har problemet inte kan beskriva detta på ett bra sätt. Så i allmänhet är de svårt av den anledningen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Jag har jobbat med just detta - Datorsupport i över TRETTON år nu. Alltså VARJE ARBETSDAG under tretton års tid. Jag räknade just ut att det blir nästan 30000 timmar. Och jag kan säga att du inte har något lätt framför dig.

Tips:
Var trevlig
Jobba snabbt (se nedan kommentar)
Se till att kunna ta betalt och inget jävla "jag är så dålig på att ta betalt så jag brukar...."
Lyssna på kunden FÖRST
Håll dig kort (gå inte in på detaljer, folk har oftast bara koll på dom första 3 sakerna du säger)

Det här med att jobba snabbt är en svår sak.
På stället där jag jobbar så får vi ofta in praktikanter som är i din ålder där "mamma o pappa" har frågat om vi tar emot "Kalle" som är så himla duktig, han fixar allt där hemma och sitter vid datorn hela tiden.
Det stora problemet då är att dom har HUR MYCKET TID I VÄRLDEN på sig att lösa nåt litet enkelt problem.
Vi tar ett exempel:
Gunnar 56år har problem med att logga in på banken i IE.
Han tycker inte det är så viktigt för han har en annan dator men vill ändå att du tittar på det.
Eftersom HAN inte tycker det är viktigt så tycker HAN inte heller att det får kosta så mycket pengar.
Du tittar på det och fattar inte varför det inte vill funka, men du har max 30 minuter på dig att lösa HELA problemet.
För skall du vara seriöst kanske du tar 400:- i timmen (extremt lågt).
Han vill alltså bara lägga max 200:- på detta och du har nu spenderat 25 minuter på problemet och inte löst det!
Vad gör du?
Jag gissar att din första tanke var att "Jag gör det ändå för 200 Kr och vips så har du börjat på en bana som gör att din karriär blir kortvarig.
Du tar nu 200:- för en timmes jobb och Gunnar är nöjd. han ringer dig nästa gång............... och förväntar sig EXAKT samma service till samma låga pris. Alltså 200:- i timmen. Han rekommenderar dig också till andra och säger att du jobbar så där billigt.

Man måste alltså vara snabb. Inte grotta ner sig i eviga labyrinter.
Vet du vad min 13 åriga erfarenhet hade sagt till Gunnar när jag inser att han inte vill lägga för mycket pengar?
-Du Gunnar, kom in med datorn (eller hembesök) så installerar jag Google Chrome så skall du se att problemet är borta.
-Vad är Google Chrome?
-Ett annat program som du kan surfa med!
-OK, kommer det att funka sen?
-Ja

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Jeo1996:

Tjenare,

Tänkte börja en liten grej där jag erbjuder billig datorteknisk support lokalt runt mitt område. Själv har jag pillat, byggt och ibland diagnostiserat problem och eventuellt lagat familj och vänners datorer i cirka 3 år med en brinnande passion för ämnet (detta är min fritidssysselsättning). Jag känner mig rätt säker inom felsökning av datorer så varför inte försöka göra något slags hobbyyrke av det? Jag känner mig dock lite arrogant eller som en besserwisser när jag säger detta så jag tänkte fråga er innan jag går och lägger upp annonser.

Till er som är datortekniker eller helt enkelt bara väldigt erfaren inom området, har du några råd för mig? Vilka specifika problem brukar dyka upp hos människor när de behöver hjälp? Vad för slags verktyg/tillbehör bör jag ta med innan jag går till kunden?

Lägger till att jag endast är 16 år innan och om ni rekommenderar något jag inte har tillgång till

Tack på förhand!

Jag ligger kanske på samma nivå som dig när det gäller datorer. Jag bygger egna datorer, installerar alla möjliga program och operativsystem och lägger ner en hel del tid på att försöka förstå hur saker funkar.

Däremot så kontaktar jag IT-supporten på vårat företag hyfsat ofta. Jag brukar ta kontakt när något program jag använder strular. Ofta är det dyra program, som företaget betalar dyra supportavtal för, och då känner jag att hellre ringa ett samtal och fråga hur man gör än spendera 2 timmar eller mer på att krångla.

Så mitt tips till dig: lär dig de program som du tror folk använder, bli en kung på Microsoft Office t ex. Ett stort plus om du vet hur man installerar vartenda program som ett visst företag använder, en del program kräver en del skumma configs.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Jag har jobbat med just detta - Datorsupport i över TRETTON år nu. Alltså VARJE ARBETSDAG under tretton års tid. Jag räknade just ut att det blir nästan 30000 timmar. Och jag kan säga att du inte har något lätt framför dig.

Tips:
Var trevlig
Jobba snabbt (se nedan kommentar)
Se till att kunna ta betalt och inget jävla "jag är så dålig på att ta betalt så jag brukar...."
Lyssna på kunden FÖRST
Håll dig kort (gå inte in på detaljer, folk har oftast bara koll på dom första 3 sakerna du säger)

Det här med att jobba snabbt är en svår sak.
På stället där jag jobbar så får vi ofta in praktikanter som är i din ålder där "mamma o pappa" har frågat om vi tar emot "Kalle" som är så himla duktig, han fixar allt där hemma och sitter vid datorn hela tiden.
Det stora problemet då är att dom har HUR MYCKET TID I VÄRLDEN på sig att lösa nåt litet enkelt problem.
Vi tar ett exempel:
Gunnar 56år har problem med att logga in på banken i IE.
Han tycker inte det är så viktigt för han har en annan dator men vill ändå att du tittar på det.
Eftersom HAN inte tycker det är viktigt så tycker HAN inte heller att det får kosta så mycket pengar.
Du tittar på det och fattar inte varför det inte vill funka, men du har max 30 minuter på dig att lösa HELA problemet.
För skall du vara seriöst kanske du tar 400:- i timmen (extremt lågt).
Han vill alltså bara lägga max 200:- på detta och du har nu spenderat 25 minuter på problemet och inte löst det!
Vad gör du?
Jag gissar att din första tanke var att "Jag gör det ändå för 200 Kr och vips så har du börjat på en bana som gör att din karriär blir kortvarig.
Du tar nu 200:- för en timmes jobb och Gunnar är nöjd. han ringer dig nästa gång............... och förväntar sig EXAKT samma service till samma låga pris. Alltså 200:- i timmen. Han rekommenderar dig också till andra och säger att du jobbar så där billigt.

Man måste alltså vara snabb. Inte grotta ner sig i eviga labyrinter.
Vet du vad min 13 åriga erfarenhet hade sagt till Gunnar när jag inser att han inte vill lägga för mycket pengar?
-Du Gunnar, kom in med datorn (eller hembesök) så installerar jag Google Chrome så skall du se att problemet är borta.
-Vad är Google Chrome?
-Ett annat program som du kan surfa med!
-OK, kommer det att funka sen?
-Ja

Dold text

Jobbat med datorer privat i runt 7 år och jobbar som tekniker för både bredband och datorer i 4 år, Jobbar nu som IT tekniker på Försvaret.

Håller med denna kille 100%

Gå inte in på detaljer, kunderna kommer ändå inte komma ihåg!
Jag brukar ha lathundar på den enklaste, så som hur man lägger till saker på favoriter, hur man loggar in på Gmail, hotmail. På hur man ansluter till WLAN och till hur man flushar dns /renewar Ip. Denna ger man till kunden när man lämnar.
Förklarar att de flesta problemen löser sig när man startar om datorn/modem/router.

TA MED DIG EN LAPTOP!
Ta med dig windows på USB ( XP Home, Pro, Ultimate etc win 7) USB minnen på runt 16gb kostar 100 spänn, och är lätt värt investeringen. RAM (olika sorter) Grafikkort AGP, pci express, PCI.
Portabel hårddisk (För backuper på plats)
USB med de viktigaste programmen, VLC, Mozilla FF, Chrome, winrar, Realtek ethernet,

Informera alltid kunden att du kommer ta betalt per påbörjad timme, även om det nu skulle vara så att du installerar windows och får vänta där medan den kör. Informera innan du kör igång så båda parter vet vad som gäller.

om du t.ex. installerar om windows. Dra ner drivrutiner för datorn till din laptop.
jag brukar sätta mig ned med användaren/kunden och förklara hur man gör de enkla sakerna på Chrome/Mozilla, så när datorn är färdiginstallerad kan du bara ge dem lathunden och sedan klarar de sig.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag vet ju att på jobbet har vi använt support som kan ansluta sig till våra datorer genom ett webbgränssnitt o ta kontroll över datorn. Dom skickar bara över en länk på mailen. Typ vnc eller liknande. Det kan ju vara smidigt om man ska lösa mjukvarurelaterade problem, då behöver du inte åka ut o sparar pengar på resor osv. Nån annan vet säkert var man kan finna en sån tjänst.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag vet ju att på jobbet har vi använt support som kan ansluta sig till våra datorer genom ett webbgränssnitt o ta kontroll över datorn. Dom skickar bara över en länk på mailen. Typ vnc eller liknande. Det kan ju vara smidigt om man ska lösa mjukvarurelaterade problem, då behöver du inte åka ut o sparar pengar på resor osv. Nån annan vet säkert var man kan finna en sån tjänst.

Många använder teamviewer, netop eller vanliga traditionella Remote desktop på windows.

Permalänk
Medlem

Det kommer gå bra, du har fått en hel del tips. Jag har också hållt på med datorer länge. Men kör jag fast börjar jag googla om problemen och kollar forum osv. Kanske är ett tips?

Om du inte kan fixa problemet så behöver kunden inte betala. Är det nåt att locka med kanske?

Lycka till förövrigt.

Permalänk
Medlem

Det smidiga med detta var ju att man bara klickade upp nåt i webläsaren så funkade det direkt. Inga krångel eller program som behövde installeras.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är hur du ska hantera situationen om du förstör något. Om du öppnar en burk så ryker garantin om det finns någon kvar då du inte är kvalificerad tekniker. Tex slinter med en skruvmejsel när du ska byta grafikkort eller liknande.

Var också beredd på att folk inte kommer erkänna att de fått virus för att de porr-surfat utan acceptera bara att det är virus. Gör du bedömningen att den ska rensas eller blir det ominstallation? återställer du då alla program och inställningar, lösenord och login namn i webläsaren, konton i Outlook etc.

Glöm inte kolla upp om och hur du ska betala skatt och redovisa kvitton etc, starta eget företag kanske så du kan handla momsfritt (tex de sakerna OskarW90 föreslog att du ska ha med dig). Kunder kanske vill ha kvitton också, kolla upp hur det ska lösas.
Någon form av diagnostik-mjukvara kan vara bra att ha licens för kanske.

Var tydlig med vad du kan hjälpa till med om någon kommer in med en macbookpro och tycker den är seg, vad gör du då? Kan du inte OSX kan det vara svårt men du kan troligtvis sätta i mer minne om det är det som är problemet. Kan du hjälpa till med nätverksproblem, fixa inställningar i en router som nämnda gunnar 56 år har glömt login och password på.

Vad gör du om du efter 3 timmar och åtskilliga åtgärder fortfarande inte fått bukt med problemet? Kan du lämna någon form av garanti?

Det är mycket problem som kan uppstå...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klimpen717:

Jag har jobbat med just detta - Datorsupport i över TRETTON år nu. Alltså VARJE ARBETSDAG under tretton års tid. Jag räknade just ut att det blir nästan 30000 timmar. Och jag kan säga att du inte har något lätt framför dig.

Tips:
Var trevlig
Jobba snabbt (se nedan kommentar)
Se till att kunna ta betalt och inget jävla "jag är så dålig på att ta betalt så jag brukar...."
Lyssna på kunden FÖRST
Håll dig kort (gå inte in på detaljer, folk har oftast bara koll på dom första 3 sakerna du säger)

Det här med att jobba snabbt är en svår sak.
På stället där jag jobbar så får vi ofta in praktikanter som är i din ålder där "mamma o pappa" har frågat om vi tar emot "Kalle" som är så himla duktig, han fixar allt där hemma och sitter vid datorn hela tiden.
Det stora problemet då är att dom har HUR MYCKET TID I VÄRLDEN på sig att lösa nåt litet enkelt problem.
Vi tar ett exempel:
Gunnar 56år har problem med att logga in på banken i IE.
Han tycker inte det är så viktigt för han har en annan dator men vill ändå att du tittar på det.
Eftersom HAN inte tycker det är viktigt så tycker HAN inte heller att det får kosta så mycket pengar.
Du tittar på det och fattar inte varför det inte vill funka, men du har max 30 minuter på dig att lösa HELA problemet.
För skall du vara seriöst kanske du tar 400:- i timmen (extremt lågt).
Han vill alltså bara lägga max 200:- på detta och du har nu spenderat 25 minuter på problemet och inte löst det!
Vad gör du?
Jag gissar att din första tanke var att "Jag gör det ändå för 200 Kr och vips så har du börjat på en bana som gör att din karriär blir kortvarig.
Du tar nu 200:- för en timmes jobb och Gunnar är nöjd. han ringer dig nästa gång............... och förväntar sig EXAKT samma service till samma låga pris. Alltså 200:- i timmen. Han rekommenderar dig också till andra och säger att du jobbar så där billigt.

Man måste alltså vara snabb. Inte grotta ner sig i eviga labyrinter.
Vet du vad min 13 åriga erfarenhet hade sagt till Gunnar när jag inser att han inte vill lägga för mycket pengar?
-Du Gunnar, kom in med datorn (eller hembesök) så installerar jag Google Chrome så skall du se att problemet är borta.
-Vad är Google Chrome?
-Ett annat program som du kan surfa med!
-OK, kommer det att funka sen?
-Ja

Huvudet på spiken där, kunde inte formulerat det bättre själv. Man märker ganska fort om en kund "kan lite", och kanske vill ha en kort teknisk förklaring på vad felet berodde på.

Annars håll dig kort, dem flesta hade inte begripit vad du pratade om ändå (det är en konst att förklara det för icke-insatta).

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jeo1996:

Tjenare,

Tänkte börja en liten grej där jag erbjuder billig datorteknisk support lokalt runt mitt område. Själv har jag pillat, byggt och ibland diagnostiserat problem och eventuellt lagat familj och vänners datorer i cirka 3 år med en brinnande passion för ämnet (detta är min fritidssysselsättning). Jag känner mig rätt säker inom felsökning av datorer så varför inte försöka göra något slags hobbyyrke av det? Jag känner mig dock lite arrogant eller som en besserwisser när jag säger detta så jag tänkte fråga er innan jag går och lägger upp annonser.

Till er som är datortekniker eller helt enkelt bara väldigt erfaren inom området, har du några råd för mig? Vilka specifika problem brukar dyka upp hos människor när de behöver hjälp? Vad för slags verktyg/tillbehör bör jag ta med innan jag går till kunden?

Lägger till att jag endast är 16 år innan och om ni rekommenderar något jag inte har tillgång till

Tack på förhand!

Det kan vara rätt stor skillnad på datorsupport och datorsupport och folk som jobbat med klientsupport och first-line support på företag har en relativt homogen miljö att förhålla sig till, de har krav på sig att hålla en viss servicenivå genom att lösa problem inom en viss tid, och de kan ställa vissa krav på användarna och styra vad de kan och får göra. Mao -ta råd från IT-supporttekniker med en nypa salt om råden faktiskt gäller det du vill göra.
Som hemanvändarsupport har du inget av det där och möts dessutom av ibland helt orealistiska förväntningar om att 'du som kan data fixar väl det där på fem minuter" och vill inte betala för mer än fem minuter heller.

Jag har försökt undvika hemsupport hos privatanvändare men under åren har jag ändå stött på frågor och problem:

De kan inte öppna nåt program -filändelsens association är borta eller har ändrats
Drivrutinsproblem är vanliga
De hittar inte sina filer -väldigt vanligt. Kan bero på vadsomhelst men ofta har de ingen aning om vad filen heter eller var den brukat ligga.
De har köpt ny dator och vill flytta 'allt' från gamla datorn till nya
De vill ha hjälp att installera nåt nytt program
De kommer inte åt internet
Hårddisken eller annan hårdvara har kraschat och nu vill de ha tillbaka sina filer och att datorn funkar och de har ingen backup eller backup som gjorts nån gång vid hedenhös fast de trodde att den funkat automatiskt sen dess
De har drabbats av nån malware typ polis-scam eller annat

Generellt råd: var tydliga så att ni är överens om vad det kostar innan. Se upp med och förebygg problem av typen -'Det här funkade minsann innan ni joxade med min dator -nu får ni faktiskt fixa det här!' , och så har ni ett kanske mer tidsödande problem än det ursprungliga som ni inte får betalt för, eller ännu värre anklagelse om att ni måste ersätta trasig hårdvara. Var tydliga med friskrivning och försök få kunden att intyga att allt utom det ni är anlitade för att lösa funkar som det skall eller inte ska lösas.

Permalänk
Medlem

Kan inte gå igenom något specifikt, men programvaruuppdateringar,felsökning av hårdvara och mjukvara, virussökning, virusborttagning, filsökning, backup etcetc.
Det är ett mycket varierande jobb. Nu jobbar ju jag som onsite support, så har ingen direkt erfarenhet av att svara i telefon hela dagarna:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Något rörigt inlägg men ni får stå ut med det.
Den största utmaningen är att försöka bortse från timdebitering och se sitt arbete att du tar tar betalt för ditt kunnande. Den andra är att hantera folk i kris/panik, Det tredje är att försöka hitta en sista utväg på en lösning när du inte kan lösa problemet kanske en felsökningskostnad på 500kr som du får backa till om du inte fixar problemet, det gäller att hitta en gräns om man lägger mer än 1timme på att försöka fixa något som bara strular och det verkar lönlöst=avbryt och rekommendera ominstall/byte dator beroende på ålder osv. En dator äldre än 4år är sällan lönt att lägga mer än en timme felsökning på.

Ska du jobba med privatpersoner så se till att inte slänga dig över jobbet och fixa det på plats på 15min då kommer du aldrig kunna ta betalt för ditt kunnande, kom ihåg ittekniker är inte som en snickare/målare där du ser resultatet och jobbar efter timdebitering, det är inte ett sådant jobb du kommer ha. Ta in datorn till dig och jobba ostört. Ett annat tips är att när jobben hopar sig är att ha en friskrivning för att det exempelvis kan ta 5arbetsdagar innan du påbörjat felsökningen och informera om detta när du tar emot datorn. En annan bra idé är att se över sin hemförsäkring om den gäller ifall någon går in och tar en kunds macbook air så kommer det svida rejält i plånboken och om kunden förlorar information/bilder osv sedan ryktet går snabbt.

Timdebitering om man ska räkna så borde ligga på minst 500kr+moms förmodligen behöver man ligga på runt 650kr+ men försök hålla dig till fasta priser exempelvis 1200kr för en ominstallation, backup/återläsning av filer/mail, drivrutiner osv. Virussanering likaså, många gånger så är det lika bra att installera om datorn än att försöka rensa spyware, virus och sånt för man måste tänka på att ingen vill betala en virussanering på 4timmar. Bättre att försöka kopiera ut den data som är viktig, scanna igenom datat, och installera om datorn. Virussaneringar och ominstallationer kan stå och gå för sig själv och man kan jobba med annat under tiden, ett annat tips är att aldrig göra en ominstall på en hårddisk äldre än 3år, smäller den efter du gjort installationen så får du också göra om den gratis och i värsta fall bli krävd på bra rabatter på en ny hårddisk. Glöm heller inte Utlägg för restid/besökskostnad. Gör inte bort dig på telefonsupporten så det slutar med att du sitter timmar som är odebiteringsbara på att lösa nåt "enkelt" 2min max per kund bör du ge, sedan ska datorn in.

Om du ger dig in på företag så se då till att du vet vad du håller på med och ha gärna en kollega att bolla idéer med, ha riktiga försäkringar, gör man bort sig på fel företag så kan dom sänka en ekonomiskt och det är ju lagomt roligt om man har en enskild firma. Ge dig aldrig in på program som du inte behärskar själv, se till att kunden har support och erbjud din hjälp i samråd med supporten. Det är ett stort steg från att "kunna det där med data" till att sköta företagslösningar och tänka företagsekonomiskt.

Det är många bollar i luften samtidigt, och både stora och små utmaningar men det är ett givande arbete som ger en bra kontakter inom branchen.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Jag bygger datorer själv... Kan DOS, mixtar med olika MEmtest eller något när problem uppstår... är 40 och har hållet på sedan barnsben periodvis... Som kuriosa kan jag nämna att i 4 an så hade ungdomsgården en Vic 20 som jag satt och skrev in spel i för hand ur en bok. Ungdomsledaren sparade några på band... Nuförtiden så löder jag och håller på lite med elektronik på fritiden... Ren hobby men kan ju enkelt byta en kontakt eller en radda kondensatorer som svettas.

Jag anser att det lär vara sjukt mycket att hålla reda på. Hjälper själv vänner och bekanta då och då, men jag gör bara sådan där rena installering av Windows med mera. Folk får komma hit med datorn, jag slänger i en Skiva, letar upp drivrutiner. Jag kan ju spela/titta på film/ Surfa.... Sån som jag vanligtvis ändå gör när jag är hemma. Sånt är enkelt... Ändå kan jag själv fixa alla hårdvaruproblem eller i alal fall lista ut vad problemet är och det som behöver bytas. precis som dom säger... med obegränsat med tid

Men att fixa folks problem när dom surfar... Eller hur gör man med något i Office kan jag inte ett skit om.

Kände mig själv pinsam när jag nu senast ringde ISP n och hade problem med nätet, är mer hemma på XP men hur jag stängde av och på nätverkskortet i 7 an var pinsamt svårt. Vi fick gå steg för steg teknikern och jag... Extra pinsamt när jag tidtagare raljerat med nyinstallerat OS- Omstartad, virussökt med mera till en suckande tekniker.

jag är nog smått ouppdaterad... men intressant svackar något

Brukar hjälpa morsan och dom närmaste så klart...

Som med morsan
kan du klicka på "Startmenyn" morsan är ju den mest hopplösa man kan hitta... va säger hon.

jag: Den där knappen nere till vänster?

Hon:Vaddå?

jag: men kan du sätta handen på musen och föra den till vänster längst där nere så långt bort du kan komma.

Hon: jaaahaaaa.

jag: Jo där ser du en meny kan du röra muspekaren där...

Kan få hålla på i 5-10 minuter för att få henne till att öppna ett program.

jag i support och massa tröga kärringar skulle det nog inte finnas tålamod till alls... Tror nog att det är ett väldigt klurigt och svårt jobb.

Hellre om man satte sig in i ett enda program och jobbade som supporter inom det. Eller hårdvara enbart nästan...

Jag tror det är något sån som gäller så småningom... Nischa sig. Hålla reda på allt kan nog ingen. Sen i 16års åldern skulle jag nog söka sommarjobb någonstans. INTE starta företag... Det är för tufft för en 16 åring.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv samma sak när jag gick i gymnasiet (2:an och 3:an), och har kvar företaget som extraknäck för mig och datorintresserade/studentkompisar.

Det mindre kapitalkrävande alternativet enskild firma är nog det som passar dig bäst. Registrering av F-skatt och momsförpliktigande är inte särskilt komplicerad i sig. Skatteverket kan hjälpa dig, men kom ihåg att ringa precis när de öppnar telefonslussarna, annars går det sällan att komma fram.

Om du vill ha lite tips om hur du ska göra för att deklarera, registrera och fakturera osv kan du höra av dig.

Vad gäller problemlösningen är det så gott som alltid någonting med internet som strular. Oftast räcker det med att ändra reglaget för Wifi till On från Off, som din klient har råkat komma åt av misstag, eller en lösning av liknande karaktär. Att ominstallera routern brukar vara en annan sak som löser problemet.

Ett tips är att investera i egen utrustning som du tar med varje gång. Det gör felsökningen väldigt lätt om du har med dig router, modem, osv som du vet faktiskt fungerar. Bara att byta ut del för del för att se vad som behöver ersättas/repareras.

Annars är det ofta att datorn är ruskigt slö. Då är det egentligen bara att säga som det är, att du kan göra vad du kan för att datorn ska leva upp till sin potential, men att man inte kan räkna med så mycket från en fem år gammal dator. Om du har byggt datorer förr och känner dig kompetent nog att bygga åt klienter och analysera klientens behov av datorn i förhållande till pris, kan du givetvis erbjuda dem en egenkonfigurerad dator efter deras önskemål.

Annars är det bara att skrida till verket. egentligen. Om du nu verkligen är intresserad av datorer, vilket jag antar att du är, utgår jag ifrån att du har den naturliga förmågan att hitta lösningar och de rätta inställningarna för att kunna göra det din klient efterfrågar.

Så länge du har den glöden och allmänna skickligheten så kommer du att hitta lösningar.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Entusiast

Hmmmm, det här var ju intressant.

Är 17 själv och skulle gärna prova på att hjälpa till lite i mitt område som ett mini-sommarjobb i sommar.
Skulle vara riktigt intressant då jag spenderar en jäkla massa tid här på Swec varje dag och gärna skulle vilja arbeta som någon slags fysisk datorsupport.

Tack för tråden för nu har du inspirerat mig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Var bara trevlig och ha förståelse för folk som inte kan någonting om datorer över huvud taget. Ibland är det jävligt frustrerande men håll bara god min, prata tydligt och förklara enkelt vad problemet är / hur de kan göra det själva.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

Jag har jobbat med just detta - Datorsupport i över TRETTON år nu. Alltså VARJE ARBETSDAG under tretton års tid. Jag räknade just ut att det blir nästan 30000 timmar. Och jag kan säga att du inte har något lätt framför dig.

Tips:
Var trevlig
Jobba snabbt (se nedan kommentar)
Se till att kunna ta betalt och inget jävla "jag är så dålig på att ta betalt så jag brukar...."
Lyssna på kunden FÖRST
Håll dig kort (gå inte in på detaljer, folk har oftast bara koll på dom första 3 sakerna du säger)

Det här med att jobba snabbt är en svår sak.
På stället där jag jobbar så får vi ofta in praktikanter som är i din ålder där "mamma o pappa" har frågat om vi tar emot "Kalle" som är så himla duktig, han fixar allt där hemma och sitter vid datorn hela tiden.
Det stora problemet då är att dom har HUR MYCKET TID I VÄRLDEN på sig att lösa nåt litet enkelt problem.
Vi tar ett exempel:
Gunnar 56år har problem med att logga in på banken i IE.
Han tycker inte det är så viktigt för han har en annan dator men vill ändå att du tittar på det.
Eftersom HAN inte tycker det är viktigt så tycker HAN inte heller att det får kosta så mycket pengar.
Du tittar på det och fattar inte varför det inte vill funka, men du har max 30 minuter på dig att lösa HELA problemet.
För skall du vara seriöst kanske du tar 400:- i timmen (extremt lågt).
Han vill alltså bara lägga max 200:- på detta och du har nu spenderat 25 minuter på problemet och inte löst det!
Vad gör du?
Jag gissar att din första tanke var att "Jag gör det ändå för 200 Kr och vips så har du börjat på en bana som gör att din karriär blir kortvarig.
Du tar nu 200:- för en timmes jobb och Gunnar är nöjd. han ringer dig nästa gång............... och förväntar sig EXAKT samma service till samma låga pris. Alltså 200:- i timmen. Han rekommenderar dig också till andra och säger att du jobbar så där billigt.

Man måste alltså vara snabb. Inte grotta ner sig i eviga labyrinter.
Vet du vad min 13 åriga erfarenhet hade sagt till Gunnar när jag inser att han inte vill lägga för mycket pengar?
-Du Gunnar, kom in med datorn (eller hembesök) så installerar jag Google Chrome så skall du se att problemet är borta.
-Vad är Google Chrome?
-Ett annat program som du kan surfa med!
-OK, kommer det att funka sen?
-Ja

Jag hade gått in i inställningar och disablat "enhanced protected mode" i IE 11.
Problem solved.