Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Jag är DJ och skulle aldrig släpa runt på något sånt där, du behöver en lätt dator, SSD är ett måste.

Edit:
Även att tillägga, MAC är att föredra starkt pga driftsäkerheten. Min mac har aldrig dött under en spelning vilket windows som jag hade innan gör hipp som happ.

Du får en popup som säger att du måste uppdatera mitt under ett gig, glömmer att klicka "senare" eftersom du är så inne i att dja, och sen stänger datorn av sig helt random och man måste vänta på uppdateringar.

Det händer inte på mac.

Dold text

Det går att stänga av automatiska uppdateringar väldigt enkelt i Windows.

Permalänk
Medlem

ska aldrig mer hjälpa folk

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Svarar lite efter mina egna erfarenheter:

*HPs laptops har vad jag märkt generellt sätt bra intregrerade ljudkretsar (IDT) så dom kan du få bra nog ljud att köra med integrerat för DJ på mindre klubbar, hemmafester, osv.
*Clevo och ASUS kör VIA kort, dom är lite sämre enligt mig men ändå fullgod för ändamålet ovan.
*Andra datorer vet jag ej.
*Du vill gärna ha Full HD så du får plats med många element på skärmen samtidigt (Hade 1366x768 innan jag bytte till 1080p och skillnaden är kollosal)
*Om du inte tänkt använda speciellt mycket utrustning till en början iallafall, är en laptop med numlockdelen att föredra, detta gör att du kan binda cue points på 2 decks till siffror (vanliga nummerdelen och numlock delen) 15 tums dator är att föredra.
*Du vill ha mycket RAM minne för att producera musik
*Du vill helst ha 4-kärnig processor för att vara på säkra sidan att datorn klarar av att hantera musikproduktionen ett bra tag framöver (Man vill ju inte byta dator så ofta)

*Och viktigaste av allt när det kommer till att DJa med de, är att kolla DPC latency, vissa datorer kan ha problem med spikes, osv vilket gör att ljudet kommer att lagga med låga latency inställningar.
Latencyn bör vara så låg som möjligt och får inte vara högre än 1000 us, då anses datorn inte klara Realtime Audio på ett bra sätt, dock är det viktigare att den är STABIL än LÅG (Så en på 500 us som andrig spikar är bättre än en på 30 us som ibland spikar upp över 1000).
En del inställningar kan behöva göras för att få det väldigt stabilt och bra, följande är att rekommendera:

-Disabla Alla ACPI enheter under Batteridelen i Enhetshanteraren
-Disabla Trådlösa nätverkskortet
-Disabla High precision event timer, under systemenheter
-Om datorn har Nvidia kort, disabla Nvidia kortet så bara Integrerade kortet är igång, samt stäng av nvidia kontrollpanel
-In på Dator och så Egenskaper, klicka på avancerade systeminställningar > Avancerat > Prestanda > Avancerat > bocka i Bakgrundstjänster, klicka OK.
-Stäng av antivirusskydd
-Stäng av automatiskt uppdateringar för Windows
-Stäng av onödiga program
-Tanka ProcessHacker (Googla) > Starta > Högerklicka på System > Properties > Leta upp ACPI.sys som har ett värde under cycles > Högerklicka på den och sedan på suspend (Klicka absolut INTE på KILL eller TERMINATE, osv, det kan skapa problem)
-Tanka ner TimerResolution, sätt till Maximum (snabbast intervall)

Detta borde du göra för säkerhetsskull när du DJar live då du minskar risken för lagg och annat.
Verktyg för att mäta detta med är dpclatency checker: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
och Latencymonitor: http://www.resplendence.com/latmon (Går ej att starta övervakning med när acpi.sys är suspended av någon konstig anledning, funkade iallafall inte för mig). Latencymonitor är även bra för att se vilken process eller drivrutin det är som gör att det spikar om det gör det.

Har själv en Clevo W150ERM som funkar ypperligt efter dessa inställningar, min DPC översteg aldrig 78 us på ca 3 minuters testande.
Innan dessa tweaks hade jag en max latency på ca 1800 vilket inträffade runt varannan minut, samt att min hoppa upp till 800-1000 varje minut i princip.

Fråga på forum, be folk testa sina laptops och visa resultat, men va beredd på att många som testar antagligen har program osv igång så bara för att ett test spikar en del behöver inte det betyda att datorn är dålig, MEN olika datorer kommer antagligen fortfarande visa olika resultat som du kan jämföra med.

Hoppas det hjälper dig att hitta en bra dator för ändamålet, lycka till!

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Svarar lite efter mina egna erfarenheter:

*HPs laptops har vad jag märkt generellt sätt bra intregrerade ljudkretsar (IDT) så dom kan du få bra nog ljud att köra med integrerat för DJ på mindre klubbar, hemmafester, osv.
*Clevo och ASUS kör VIA kort, dom är lite sämre enligt mig men ändå fullgod för ändamålet ovan.
*Andra datorer vet jag ej.
*Du vill gärna ha Full HD så du får plats med många element på skärmen samtidigt (Hade 1366x768 innan jag bytte till 1080p och skillnaden är kollosal)
*Om du inte tänkt använda speciellt mycket utrustning till en början iallafall, är en laptop med numlockdelen att föredra, detta gör att du kan binda cue points på 2 decks till siffror (vanliga nummerdelen och numlock delen) 15 tums dator är att föredra.
*Du vill ha mycket RAM minne för att producera musik
*Du vill helst ha 4-kärnig processor för att vara på säkra sidan att datorn klarar av att hantera musikproduktionen ett bra tag framöver (Man vill ju inte byta dator så ofta)

*Och viktigaste av allt när det kommer till att DJa med de, är att kolla DPC latency, vissa datorer kan ha problem med spikes, osv vilket gör att ljudet kommer att lagga med låga latency inställningar.
Latencyn bör vara så låg som möjligt och får inte vara högre än 1000 us, då anses datorn inte klara Realtime Audio på ett bra sätt, dock är det viktigare att den är STABIL än LÅG (Så en på 500 us som andrig spikar är bättre än en på 30 us som ibland spikar upp över 1000).
En del inställningar kan behöva göras för att få det väldigt stabilt och bra, följande är att rekommendera:..............................

Tack för informationen lärde mig otroligt mycket! Vet inte mer jag ska skriva men fattade det du skrev, så bli inte förbannad om jag kommer med ett lamt svar bara (som vissa kan bli)

Permalänk

Använder själv FL studio! (då är windows ett måste) rekommenderar en dator med minst 8gig ram sen hyfsad prolle så ska du klara dig ljudkort kan jag rekommendera Focusrite Scarlett serien, hyfsade pre amps till ett bra pris!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robnon:

Tack för informationen lärde mig otroligt mycket! Vet inte mer jag ska skriva men fattade det du skrev, så bli inte förbannad om jag kommer med ett lamt svar bara (som vissa kan bli)

Inga problem, kul att du fann nytta av svaret

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk

Jag skulle satsa på en dator med 8gb ram och en intel, gärna en ssd om det finns möjlighet, sen köpa till en ordentlig DAC till den för att få en bra ljudupplevelse.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Bra CPU, mycket och snabb ram, bra ljudkort.. grunderna till bra musikdator komplettera med en SSD du kan ha cubase/FL mm. på..

Visa signatur