Permalänk
Avstängd

Bästa sättet att rengöra en CPU.

Hejsan alla glada Sweclockers som just har vaknat upp ur koman från midsommar eller helt enkelt bara glassat i solen hela dagen.

Nu är det så här att min brorsas dator låter som satan. Så jag valde att först kolla vad ljudet kommer ifrån och då märker jag att det kommer från CPUn.
Efter en snabb koll i bios så upptäcker jag att temperaturen är skyhög (75-80c och fläkten går i 5500 RPM) så man förstår vad ljudet kommer ifrån.
Hur som helst så hade jag tänkt plocka lös CPU kylaren (stock om folk undrar och CPUn är en Phenom II 940BE) och blåsa ur den och hade även tänkt byta kylpasta (fråga mig inte hur länge den har suttit på CPUn) så jag undrar.. Vad rekommenderas att rengöra CPUn med? Aceton?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Funkar bra att göra rent med bara papper, blir dock bättre med Aceton (kemisk ren).
Ny kylare är ingen dum idé heller.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Gripen Aceton utan olja, Kemiskt ren bensin, Isopropanol osv brukar man väl köra med.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hejsan alla glada Sweclockers som just har vaknat upp ur koman från midsommar eller helt enkelt bara glassat i solen hela dagen.

Nu är det så här att min brorsas dator låter som satan. Så jag valde att först kolla vad ljudet kommer ifrån och då märker jag att det kommer från CPUn.
Efter en snabb koll i bios så upptäcker jag att temperaturen är skyhög (75-80c och fläkten går i 5500 RPM) så man förstår vad ljudet kommer ifrån.
Hur som helst så hade jag tänkt plocka lös CPU kylaren (stock om folk undrar och CPUn är en Phenom II 940BE) och blåsa ur den och hade även tänkt byta kylpasta (fråga mig inte hur länge den har suttit på CPUn) så jag undrar.. Vad rekommenderas att rengöra CPUn med? Aceton?

Linus sa isopropanol men är jag bytte moderkort tåg jag bara mikrofibertrasa och papper, ingen skillnad på tempen efteråt. Bara man gnuggar till ordentligt! ^^
Ingen vatten och tvål dock, speciellt inte på undersidan. Den är inte gjord av hud.
EDIT: stavfel

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gaston85:

Funkar bra att göra rent med bara papper, blir dock bättre med Aceton (kemisk ren).
Ny kylare är ingen dum idé heller.

Planerar att inköpa en i slutet av månaden. Ska se dock om det är gammal pasta som är problemet alt. kylare är full av damm. I värsta fall får det bli en ny kylare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Planerar att inköpa en i slutet av månaden. Ska se dock om det är gammal pasta som är problemet alt. kylare är full av damm. I värsta fall får det bli en ny kylare.

Lika bra att införskaffa en ny kylare innan du gör något annat med den. Annars blir det bara extra jobb

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Isopropylalkohol (eller kemiskt ren bensin eller något annat i den stilen) och mikrofiberstrasa är bra för att rengöra.

Skrivet av olle_gamer98:

Lika bra att införskaffa en ny kylare innan du gör något annat med den. Annars blir det bara extra jobb

Hyper 212 EVO kanske? Det följer ju dessutom med kylpasta. Ingen arctic silver men den duger säkert finfint.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Planerar att inköpa en i slutet av månaden. Ska se dock om det är gammal pasta som är problemet alt. kylare är full av damm. I värsta fall får det bli en ny kylare.

Temperaturen kan nog bli hyfsad igen efter rengöring. Men vill du göra något åt ljudnivån är det lika bra att byta kylare på en gång ju.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Farsan brukar köra med smirnoff

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Arcticlean. På med några 1-2 droppar med burk 1 och rengör och repetera med burk 2. Luktar stark citron..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742233

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Isopropylalkohol (eller kemiskt ren bensin eller något annat i den stilen) och mikrofiberstrasa är bra för att rengöra.

Hyper 212 EVO kanske? Det följer ju dessutom med kylpasta. Ingen arctic silver men den duger säkert finfint.

Jao, jag kör hyper 212 EVO. använde den medföljande pastan först. Sen bytte jag moderkort, och pasta till arctic silver. Ingen förändring enligt Realtemp.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd

körde med whisky på en gammal socket A som pastan var som spackel på
men annars brukar jag inte använda några medel då det funkar bra med vanligt toa papper

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Lämnar inte toapapper pyttesmå pappersbitar när man torkar av med det? Är det inte mycket bättre att ta en trasa av någon sort istället?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Man brukar rekommendera örontops, dem lämnar inte några fibrer kvar efter sig och dem är lätta att peta med. Jag använder alltid tops iaf.

Man kan rengöra med allvärldens saker. Jag använder T-röd, men man kan även använda kemisk ren bensin, CRC Quickclean eller tom. vodka om det kniper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Arcticlean. På med några 1-2 droppar med burk 1 och rengör och repetera med burk 2. Luktar stark citron..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742233

Kan också gå i god för dessa. Skitbra grejer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gripen kemiskt ren bensin och kaffefilter. Bra grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Nu är allt klart. Har monterat en ny CPU fläkt (blev en Arctic Freezer Pro 7 rev 2.0) och temperaturerna har sjunkit till humana nivåer (35 i idle). Använde mig av kemisk ren aceton och ett par tops av bomull. Tog väl si så där en 5 minuter att rengöra den. Sedan ny pasta och på med CPU kylaren. Det är som natt och dag i jämförelse med stockkylaren som satt på innan. Nu hör man knappt datorn.

Tack för alla tips.

Skrivet av Wrathborn771:

Lämnar inte toapapper pyttesmå pappersbitar när man torkar av med det? Är det inte mycket bättre att ta en trasa av någon sort istället?

Använde mig av vanliga tops och sedan torkade jag bort det lilla som blev kvar med ett papper. Lämnade inte ett fiber kvar och IHS skölden blev skinande ren. Kan ju säga att den gamla kylpastan var som cement.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Körde aceton på en luddfri trasa. Som ny på 5 sek

Permalänk
Medlem

Tops+T-Röd kör jag alltid med. T-Röd är dessutom lite mindre aggressivt än kemiskt ren aceton om man nu skulle behöva göra rent andra saker i datorn

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Arcticlean. På med några 1-2 droppar med burk 1 och rengör och repetera med burk 2. Luktar stark citron..
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=742233

Verkar lite dyrt. Vilka fördelar har den jämfört med Gripens bensin, köpt på ICA för 15 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Verkar lite dyrt. Vilka fördelar har den jämfört med Gripens bensin, köpt på ICA för 15 kronor?
http://www.johnwall.se/bilder/artiklar/59000025.jpg

Ja igentligen ingen men då får du ju inte citron doft eller att det står Arctic Silver ArctiClean heller

Nä skämt och sido
Totalt onödigt att använda något annat än Kemiskt ren bensin och tops
Dom där "rengörings kitten" ger ingen fördel över kemiskt ren bensin men hittar man något som funkar så håller man sig oftast till det

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Verkar lite dyrt. Vilka fördelar har den jämfört med Gripens bensin, köpt på ICA för 15 kronor?
http://www.johnwall.se/bilder/artiklar/59000025.jpg

Kemiskt ren bensin är min favorit att tvätta med, fast man blir lite lullig om man håller på för länge!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Elektronikrengöring på biltema är alltid ett bra alternativ. Annars är det väl "kolväte som kolväte".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hejsan alla glada Sweclockers som just har vaknat upp ur koman från midsommar eller helt enkelt bara glassat i solen hela dagen.

Nu är det så här att min brorsas dator låter som satan. Så jag valde att först kolla vad ljudet kommer ifrån och då märker jag att det kommer från CPUn.
Efter en snabb koll i bios så upptäcker jag att temperaturen är skyhög (75-80c och fläkten går i 5500 RPM) så man förstår vad ljudet kommer ifrån.
Hur som helst så hade jag tänkt plocka lös CPU kylaren (stock om folk undrar och CPUn är en Phenom II 940BE) och blåsa ur den och hade även tänkt byta kylpasta (fråga mig inte hur länge den har suttit på CPUn) så jag undrar.. Vad rekommenderas att rengöra CPUn med? Aceton?

har han ingen överklockning kan ni ju undervolta processorn och köra på så ett tag (min athlon II x3 445 utan upplåst kärna gick lätt ner till 1,3 och även 1.250 men det krashade vissa gånger då när man kikade på youtube heh) så då satte man sig på 1,275 i spänning ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

har han ingen överklockning kan ni ju undervolta processorn och köra på så ett tag (min athlon II x3 445 utan upplåst kärna gick lätt ner till 1,3 och även 1.250 men det krashade vissa gånger då när man kikade på youtube heh) så då satte man sig på 1,275 i spänning ^^

Bra tips om det går bara det inte är någon köpdator så man inte kan ändra det
Skönt att du fixade det och det var exakt vad jag tänkte säga att det räcker med en billig kylare och just den du har blåser även ur den varma luften.
Det kan vara något med mjukvaran som pressar cpun extra mycket men den ska ändå inte behöva låta sådär bara för man använder datorn.

Ett generellt tips om man ska ha bort kylpastan är att jorda sig vid ett element sedan torka bort så mycket man kan med papper sedan tar man en till bit papper och blöter i aceton eller vad man nu har och torkar bort resten och på så sätt slipper man lättare att papperstussar lossnar överallt på moderkortet.