Permalänk
Medlem

Hjälp vid datorköp!

Halli halllå där ute!

Min syster som sedan två veckor tillbaka tagit studenten och gått in i det arbetslösa livet vill köpa en bärbar dator som helst inte kostar över 4000 - 4500kr, ett ämne jag är långt ifrån erfaren på, därför ber jag er om er experthjälp vid de tre förslagen jag har kollat på.

Det hon ska använda datorn till är att surfa, kolla film, eventuellt plugga och det mest krävande spelet som kanske kommer finns på den är Sims 3.

Förslag 1:
Acer med i5
http://www.siba.se/product/13270449/acer-e1-571-53238g75m?ref...

• 15.6" HD-skärm
• Intel® Core™ i5
• 750 GB HDD + 8 GB minne
• Intel® HD Graphics
• Windows 8 (64-bit)

Förslag 2:
Acer med i3
http://www.siba.se/product/13270438/acer-e1-571-32348g50m?ref...

• 15.6" HD-skärm
• Intel Core i3
• 500 GB HDD + 8 GB minne
• Intel HD Graphics 3000

Förslag 3:
HP med i3
http://www.siba.se/product/12238876/hp-14-b100eo?ref=section&...

• 14-tums LED-skärm
• Intel Core i3
• 500 GB HHD
• 4 GB RAM
• Intel HD Graphics 4000
• USB 3.0
• Ultrabook

Kommentar
Jag tycker själv att Förslag 1 är den bästa, jag anser att den bättre processorn, större minnet och mer RAM är värt de extra femhundra kronorna, men det känns lite som att jag stirrar mig blint på den och ser inte de andra riktigt så därför vill jag gärna ha en kommentar från någon kunnigare person/någon som har erfarenhet med dessa datorer.

I övrigt så har jag även hittat datorer med AMD-processorer, dessa har jag ingen erfarenhet av alls och det hade varit roligt ifall någon orkade ta sig tid att förklara skillnaden med detta om de liksom jag inte har alltför mycket att göra en söndagkväll.

Tack på förhand!
/Alex

Permalänk
Medlem

Ja, det hade ju hjälpt om vi visste vad din syster vill ha datorn till. Ska den till skolan? Ska hon spela något på den? Fyll på med så mycket du kan.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Ja, det hade ju hjälpt om vi visste vad din syster vill ha datorn till. Ska den till skolan? Ska hon spela något på den? Fyll på med så mycket du kan.

Oj, läste igenom hur man skulle göra en tråd men jag var så upptagen i huvudet att jag glömde skriva det jag tänkte på...

Hon ska använda den till plugg/surf/kolla filmdator

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja den första om jag var hon. Skulle även stoppa i WIndows 7 64-bit istället för Windows 8, så att hon slipper att vänja om sig.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt acer iaf , dom är kända för att ha problem med värmen. Jag har haft en som dog efter 2 veckor, och vet en som måste ha laptop stöd med fläktar i för att den inte ska hänga sig.

Jag bytade ut min mot asus o den fungerade perfekt utan problem.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Acer har inte mer värmeproblem generellt än någon annan tillverkare.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!