Ny dator från Komplett hänger sig. Och livet har tagit slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lunkan81:

Har pratat med Komplett igen, och nu låter det annorlunda mot vad de sa i Fredags.
De kommer inte ta någon ansvar för att hårddisken blivit raderad. De lägger allt
ansvar på mig (hur det nu är möjligt).
Jag återkommer med mer information lite senare. Håller er uppdaterade.

Hmm. Svårt det där med ansvar för data när man skickar in grejer på reparation.
Men, det viktigaste är att du får tillbaka dina filer såklart.

Jag hade först och främst försökt fiska fram filerna från "backupdisken" med gratisprogrammet recuva. Förutsatt att du inte lagt något nytt på denna disk så är oddsen ganska bra att du kan få tillbaka det mesta själv.

Give it a try idag så kanske du kan få ut dina filer.

Jag vill passa på att rekommendera att ha en riktig backup framöver ;). Alltså att ha datan sparad på minst en fristående enhet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lunkan81:

Har pratat med Komplett igen, och nu låter det annorlunda mot vad de sa i Fredags.
De kommer inte ta någon ansvar för att hårddisken blivit raderad. De lägger allt
ansvar på mig (hur det nu är möjligt).
Jag återkommer med mer information lite senare. Håller er uppdaterade.

Utveckla gärna!

Skulle vilja se komplett skriva något i tråden om ärendet, men kanske ska öppna en tråd under konsumenträtt?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Oavsett vad komplett säger, så skadar det inte att analysera disken med något av de recovery program som nämnts i tråden, du kan inte förstöra disken "mer" genom att kolla om du själv kan återställa filerna. Recovery programmen är riktigt enkla idag, du gör en scan, den hittar vad den kan återställa sen klickar du på ok, och så har du tillbaks dina filer.

Skulle den inte hitta något alls, så skulle det kunna vara lönt att bråka vidare, men chansen är väldigt stor att du på väldigt kort tid kan åteställa majoriteten av disken själv.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Jag har PM:at Komplett med hänvisningar till den här tråden i hopp om en kommentar från dem.

Jag hoppas allt kommer ordna sej till slut.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Även om det är lite klantigt att skicka med en backupdisk till komplett så är det rent utav handikappat av dem att lyckas förstöra backupen när den inte ens är din primary disk. Gör man ett sånt misstag så står man för det, speciellt när man är ett stort företag och utan vidare kan betala för en återställning.

Skäms på komplett och jag är glad att jag slutade köpa från dem efter deras dåliga serviceutföranden och garantiärenden för flera år sen. Detta lägger ju inte direkt plus i kanten på deras sida om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Även om det är lite klantigt att skicka med en backupdisk till komplett så är det rent utav handikappat av dem att lyckas förstöra backupen när den inte ens är din primary disk. Gör man ett sånt misstag så står man för det, speciellt när man är ett stort företag och utan vidare kan betala för en återställning.

Skäms på komplett och jag är glad att jag slutade köpa från dem efter deras dåliga serviceutföranden och garantiärenden för flera år sen. Detta lägger ju inte direkt plus i kanten på deras sida om man säger så.

Vist kan man tycka det men bruka inte många butiker därför skriva att man själv ansvarar för att man har backup?

I det här fallet så hade han inte ens backup eftersom det inte var nån fullständig kopia på hans Windows disk eller nån annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vist kan man tycka det men bruka inte många butiker därför skriva att man själv ansvarar för att man har backup?

I det här fallet så hade han inte ens backup eftersom det inte var nån fullständig kopia på hans Windows disk eller nån annanstans.

Fast nu var ju denna hddn som var backup helt oberoende hans windows disk. Det var en helt egen disk som inte hade något som helst att göra med en formatering. Komplett tyckte att det var en bra idé att formatera alla hans diskar istället för den enda dem skulle formatera i ärendet.

Permalänk
Medlem

Här är en till som vill se att komplett bemödar sej att svara i denna tråden. Har handlat flera datorer och annat från komplett och ett klargörande från deras sida avgör om det blir något mera inköp från dem. Och till TS gl.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Avstängd

Det är självklart att företaget man skickar in datorn till inte kan eller ska ansvara för datan på diskarna i datorn.
Skulle de ta på sig det ansvaret kan folk börja gnälla om alla möjliga saker gällande filerna; ex. "Den och den filen är korrupt, det var de inte innan. Jag kräver ersättning!". Eller så kan folk helt enkelt skicka in datorn med en tom disk i, för att sedan påstå att de formaterat den i hopp om att få nån form av kompensation.

Man kan aldrig skylla på nån annan om ens egna data går förlorad! Det är alltid upp till var och en att ha tillräcklig backup på det man anser att man inte vill bli av med.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan99:

Här är en till som vill se att komplett bemödar sej att svara i denna tråden. Har handlat flera datorer och annat från komplett och ett klargörande från deras sida avgör om det blir något mera inköp från dem. Och till TS gl.

En till här. Trodde först att det var filer på samma disk som OS som försvunnit och tänkte ju att TS var inte klok. När jag sedan ser att det var en egen fysisk disk med data som komplett av någon anledning kört över så blir jag bara arg. Jag som inte ens jobbar med det, bygger på amatörnivå fattar att detta är ett generalfel.

Komplett borde ta sitt ansvar och ta ett snack med den berörda "teknikern".

Sådant här gör ju att an inte rekommenderar kompletts färdiga datorer eftersom de påvisar stor inkompetens om de nu inte kan ta ansvar för detta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det är självklart att företaget man skickar in datorn till inte kan eller ska ansvara för datan på diskarna i datorn.
Skulle de ta på sig det ansvaret kan folk börja gnälla om alla möjliga saker gällande filerna; ex. "Den och den filen är korrupt, det var de inte innan. Jag kräver ersättning!". Eller så kan folk helt enkelt skicka in datorn med en tom disk i, för att sedan påstå att de formaterat den i hopp om att få nån form av kompensation.

Man kan aldrig skylla på nån annan om ens egna data går förlorad! Det är alltid upp till var och en att ha tillräcklig backup på det man anser att man inte vill bli av med.

Ditt namn gör ditt inlägg rättvisa. Det var inte disken med OS som det rörde sig om. det var en egen fysisk disk. De har rensat hela skiten, det är inte enstaka filer som skadats under transport. De har omformaterat hela förbannade disken.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Ditt namn gör ditt inlägg rättvisa. Det var inte disken med OS som det rörde sig om. det var en egen fysisk disk. De har rensat hela skiten, det är inte enstaka filer som skadats under transport. De har omformaterat hela förbannade disken.

Jag bortser från ditt irrelevanta trams om mitt användarnamn och svarar följande:
Det spelar ingen roll, börjar de ta på sig ansvar för innehåll på diskar kan det börja komma alla möjliga krav baserat på vad som kan påstås ha funnits lagrat. De skulle aldrig kunna garantera dataintegriteten under den tiden disken befinner sig "hemifrån", så att säga.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Det spelar ingen roll, börjar de ta på sig ansvar för innehåll på diskar kan det börja komma alla möjliga krav baserat på vad som kan påstås ha funnits lagrat. De skulle aldrig kunna garantera dataintegriteten under den tiden disken befinner sig "hemifrån", så att säga.

Haha, så utbildade och yrkesverksamma tekniker vet inte hur de ska välja rätt disk att installera OS på? Vi amatörer kan. Sedan kan saker hända i transporten men nu har de formaterat diskfan och det är en handling man kan och ska ta ansvar för.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengan99:

Här är en till som vill se att komplett bemödar sej att svara i denna tråden. Har handlat flera datorer och annat från komplett och ett klargörande från deras sida avgör om det blir något mera inköp från dem. Och till TS gl.

Second that!

Skrivet av trolliban:

Det är självklart att företaget man skickar in datorn till inte kan eller ska ansvara för datan på diskarna i datorn.
Skulle de ta på sig det ansvaret kan folk börja gnälla om alla möjliga saker gällande filerna; ex. "Den och den filen är korrupt, det var de inte innan. Jag kräver ersättning!". Eller så kan folk helt enkelt skicka in datorn med en tom disk i, för att sedan påstå att de formaterat den i hopp om att få nån form av kompensation.

Man kan aldrig skylla på nån annan om ens egna data går förlorad! Det är alltid upp till var och en att ha tillräcklig backup på det man anser att man inte vill bli av med.

Eh? Det är en sak om det är OS-disken, men när man formaterar om en helt annan disk så har man ju gett sig på något helt oväsentligt. Lite som att lämna in bilen för byte av batteri och sedan tar man inget ansvar för att man råkade smasha vindrutan? Du pratar dessutom om att filer blivit korrupta vilket är en helt annan sak, det må vara hänt att något de gjort oavsiktligt påverkat data och gjort det korrupt men här har man ju MEDVETET formaterat om disken utan anledning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Haha, så utbildade och yrkesverksamma tekniker vet inte hur de ska välja rätt disk att installera OS på? Vi amatörer kan. Sedan kan saker hända i transporten men nu har de formaterat diskfan och det är en handling man kan och ska ta ansvar för.

Du verkar inte förstå vidden av att juridiskt ta på sig ett ansvar över folks data.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Så om jag lämnar in bilen på verkstad för däcksbyte och verkstaden lyckas köra domkraften genom bensintanken så får jag skylla mej själv, jag skulle tagit bort tanken innan jag lämnade in bilen. Tror detta skulle ge ett kraftigt uppsving till näringsidkare. men var är logiken i detta?

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Eh? Det är en sak om det är OS-disken, men när man formaterar om en helt annan disk så har man ju gett sig på något helt oväsentligt. Lite som att lämna in bilen för byte av batteri och sedan tar man inget ansvar för att man råkade smasha vindrutan? Du pratar dessutom om att filer blivit korrupta vilket är en helt annan sak, det må vara hänt att något de gjort oavsiktligt påverkat data och gjort det korrupt men här har man ju MEDVETET formaterat om disken utan anledning.

När nån skickar in en dator på service med en tom disk i burken och sen påstår att de formaterat den och vill ha ersättning då?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Märkligt att det ska vara så himla krångligt bara för att det rör sej om en lite nyare företeelse som data och datorer, då gäller inte vanligt förnuft utan datalagar och rättigheter hit och dit ska dras fram. Det är en fråga om att göra rätt för sig, och därmed inge förtroende till nya och gamla kunder.

Visa signatur

Amd 64 X2 6000+ 3,0 GHz- Crucial DDR2 PC 5300 4096MB- XFX 8800GTS 640MB SLI- Spinpoint T166- Corsair 520 W- HP 2465.

Permalänk
Medlem

11.2 Komplett ansvar omfattar endast direkta förluster. Komplett ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Komplett inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

11.3 Komplett.se kan inte hållas ansvariga vid förlust av lagrad information eller programvara. Det är kundens skyldighet att ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning sker.

Står ganska tydligt att Komplett inte tar ansvar för förlust av data. Hade TS läst detta hade han kanske förstått att det inte var så smart att skicka in back-up disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Har aldrig behövt betala frakten för garanti/RMA. Står i utskick/osv, bara att be om en förbetald fraktsedel så får man en sådan skickad till sig.

Bra att man läser hela posten, det är ifall att det inte är något fel på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

kanske komplett ska anställa väluppfostrade amatörer som kan använda hjärnan då så kunder inte behöver lida i onödan?

Man kan aldrig gardera sig mot misstag, det är mänskligt, vilket kan ha hänt här, därför friskrivning om data finns i garantiavtal, likaså de kan inte förhindra att en hdd kraschar, det är omöjligt.

Däremot, borde de ha gjort som vi alltid gjorde på stället jag jobbade förut, informera i förväg, att saker kan alltid krångla/gå sönder, så folk måste alltid se till att ha backup på viktigt material, men att vi i händelse av problem kontaktar kunden och kommer försöka hjälpa till om nåt med viktig data går sönder/kraschar, men att när det gäller data kan vi inte garantera nåt öht och naturligtvis att det kostar.
Vie brukad också koppla ur alla sekundära diskar som inte hörde till datorn original, och vid testning om de innehöll viktigt material, hände ibland att det var kunders just sekundära diskar som ställde till problemen men då mot betalning hjälpte vi ofta kunder med att försöka flytta materialet

Den enkla "regeln" räddade oss otaliga gånger från problem, de flesta människor vet med sig att de borde backupat sin grejer på fler ställen än ett

Jag är dock fortfarande nyfiken på hur det går för TS med hans problem...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Man kan aldrig gardera sig mot misstag, det är mänskligt, vilket kan ha hänt här, därför friskrivning om data finns i garantiavtal, likaså de kan inte förhindra att en hdd kraschar, det är omöjligt.

Däremot, borde de ha gjort som vi alltid gjorde på stället jag jobbade förut, informera i förväg, att saker kan alltid krångla/gå sönder, så folk måste alltid se till att ha backup på viktigt material, men att vi i händelse av problem kontaktar kunden och kommer försöka hjälpa till om nåt med viktig data går sönder/kraschar, men att när det gäller data kan vi inte garantera nåt öht och naturligtvis att det kostar.
Vie brukad också koppla ur alla sekundära diskar som inte hörde till datorn original, och vid testning om de innehöll viktigt material, hände ibland att det var kunders just sekundära diskar som ställde till problemen men då mot betalning hjälpte vi ofta kunder med att försöka flytta materialet

Den enkla "regeln" räddade oss otaliga gånger från problem, de flesta människor vet med sig att de borde backupat sin grejer på fler ställen än ett

Jag är dock fortfarande nyfiken på hur det går för TS med hans problem...

Självklart är det inte svart eller vitt och mänskliga misstag och hdd krascher kan hända. Det mänskliga misstaget tycker jag någon ska stå till svars för även om det är ett misstag. Det får vi göra på jobbet och då får man ta reda på vad det var som gick snett och varför så det undviks i framtiden.

Håller helt med dig att komplett kunde varit tydligare med detta när kunden skickar in sin dator för det är inte alla som tänker på detta, speciellt de som inte är intresserade av datorer utan bara vill att det ska funka.

Dock så uppkommer följdfrågan i mitt huvud:

Om man köper en färdigbyggd dator från komplett, har de plomberat chassit då? Får man öppna chassit och installera/ta bort komponenter utan att garantin försvinner?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Bra att man läser hela posten, det är ifall att det inte är något fel på hårdvaran.

Bra att man läser allt de skriver. De förbehåller sig RÄTTEN att ta ut fraktkostnad ifall det inte är något fel på hårdvaran, görs i praxis mer eller mindre aldrig. Skickar du in ditt moderkort dränkt i hallonsylt, då ja, då åker du nog på det. Att hävda rätten/möjligheten till något är inte detsamma som att göra något. Samma om du t.ex ska ha hem en tekniker från Comhem eller liknande. Då säger de att det kan kosta 1500sek eller liknande om de hittar ett fel som ligger hos dig. Anledningen till att man gör detta är att man vill att kunden ska felsöka ordentligt INNAN man går vidare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Bra att man läser allt de skriver. De förbehåller sig RÄTTEN att ta ut fraktkostnad ifall det inte är något fel på hårdvaran, görs i praxis mer eller mindre aldrig. Skickar du in ditt moderkort dränkt i hallonsylt, då ja, då åker du nog på det. Att hävda rätten/möjligheten till något är inte detsamma som att göra något. Samma om du t.ex ska ha hem en tekniker från Comhem eller liknande. Då säger de att det kan kosta 1500sek eller liknande om de hittar ett fel som ligger hos dig. Anledningen till att man gör detta är att man vill att kunden ska felsöka ordentligt INNAN man går vidare.

Men DET kan hända, och ja de tär ju självklart att det är för att man ska felsöka ordentligt innan. Det är den enda anledning till att jag skrev posten till att börja med.

Men ja, orkar man inte läsa så.

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Först om främst beklagar vi problemen som varit med datorn och kommer givetvis hjälpa TS med detta utan kostnad. Om det nu inte är så att datorn fungerar som den ska igen.

Vad det gäller den formaterade hårddisken så är det olyckligt att detta har hänt. Som någon varit inne på så finns det angivet både i garantiavtalet och på serviceansökan som TS skrivit på. Vi försöker att vara så tydliga som möjligt men den informationen men den verkar inte ha gått fram i detta fall. Vi ser nu över möjligheterna att vara ännu tydligare på den punkten framöver.

Vänligen

/Mikael

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Men DET kan hända, och ja de tär ju självklart att det är för att man ska felsöka ordentligt innan. Det är den enda anledning till att jag skrev posten till att börja med.

Men ja, orkar man inte läsa så.

Vad exakt är det jag inte läst?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Hej,

Först om främst beklagar vi problemen som varit med datorn och kommer givetvis hjälpa TS med detta utan kostnad. Om det nu inte är så att datorn fungerar som den ska igen.

Vad det gäller den formaterade hårddisken så är det olyckligt att detta har hänt. Som någon varit inne på så finns det angivet både i garantiavtalet och på serviceansökan som TS skrivit på. Vi försöker att vara så tydliga som möjligt men den informationen men den verkar inte ha gått fram i detta fall. Vi ser nu över möjligheterna att vara ännu tydligare på den punkten framöver.

Vänligen

/Mikael

Hej Mikael,

Jag förstår att det står i era avtal att man ska göra backup på sin data innan man skickar in produkten, och att ni inte ansvarar för det hela.
Fair enough. Frågan kvarstår, vad får serviceteknikern ut av att formatera en annan fysisk disk som inte ens är systemdisk? Det hela känns oseriöst.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Mycket oseriöst! Dessutom skickade Komplett tillbaks datorn till kunden trots att den inte fungerade som den skulle.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag hoppas och tror Komplett har tagit kontakt med TS nu med PM och jag hoppas att ni kan komma överens om en lösning.
Jag vet av egen erfarenhet att Komplett brukar ge folk kompensation om dom känner att dom kan ha gjort fel eller åtminstone kan hjälpa TS med en lösning på hans problem så båda parter blir nöjda.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vad exakt är det jag inte läst?

Vad är poängen med att citera mig och förklara självklara saker som inte har med något annat att göra?
Hade du läst allt från början så hade du sluppit att skriva något alls.

OT: Allt funkar bra med datorn nu efter att du installerat äldre drivrutiner?