Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Permalänk

Att kräva tv-avgift för alla som har en dator är som att kräva underhållsbidrag från alla män!
-"Men jag har inga barn
-Nej, men du har utrustningen!"

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Jaha, om man ska tolka Copyswede så som de själva tolkar lagen så är det väl fritt fram att göra digitala kopior och dela dem privat till sina vänner (på facebook m.m.), vilka i sin tur kan dela dem till sina vänner, osv. Och man verkar in heller behöva hålla sig inom sveriges gränser då länderna i EU har liknande lagar enligt Copyswede. M.a.o. eftersom detta inte är frivilligt så kommer alla få betala för privatkopiering så då kan vi också privat kopiera material, dela det till vänner och dessutom hålla oss på lagens sida då upphovsmakarna får betalt från Copyswede.

Vet dock inte om film & musikindustrin riktigt håller med.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 932 | Corsair AX 1200i | ASUS Z9PE-D8 WS | 2 x Intel Xeon E5-2630 | 2 x Corsair H80i | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 64GB | ATI Radeon HD 5870 Eyefinity6 | Samsung 840 Pro SSD 128GB + 256GB | WD Caviar Black 4TB + 8TB RAID5 | 3 x 24" Benq + 1 x 30" Dell | Win 7 64 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet och jag håller med om att avgiften borde läggas på musiken. På så sätt kan man ge rätt andel till rätt personer utan tjafs.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Entusiast

What? På Gmail? Det är som att lägga alkoholskatt på strumpor för fan.

Vad kommer sen? Fortkörningsböter på brevlådor?

Permalänk

Problemet med att lägga avgiften på musiken eller filmen i sig är att på sätt och vis skadar samma artister och upphovsrättsinnehavare man söker att hjälpa. Genom att öka priset minskar man försäljningen. Det är grundläghande. Men lösningen som sker nu är helt galen. När avgiften kom på externa diskar och usbminnen antog jag att copyswede enbart sökte att uppehålla samma intäkrer som tidigare. Och jag kunde möjligen köpa deras argument även om jag inte höll med. Men detta är galet dom verkar ha fått totalt storhetsvansinne.

Problemet ligger i att fenomenet privat kopiering är föråldrat. Och säga vad man vill. Men det var ett utbrett sådant tidigare. Kasettband med favoritmusiken och inspelade vhser fanns i stora antal i många många hushåll. Och detsamma gäller cd-r skivor. Det var praktiskt taget standard med 1 cdläsare och 1 brännare så man kunde kopiera skivan i läsaren. Men jag kan inte tänka mig att dom någonsin dragit in så mycket som dom verkar hoppas på nu.

Men idag har fenomenet så gott som försvunnit. Vissa kanske inte vill erkänna det. Men jag är övertygad om piratkopiering är anledningen till det. Idag är det helt enkelt många gånger snabbare och bekvämare att piratkopiera upprättsskyddat material än privatkopiering. Piratkopiering är ju inte lagligt, och borde inte heller vara det, så det är väldigt svårt att försvara att en fast avgift ska finnas där för att täcka upp för det. Och det är naturligtvis inte rätt att använda lagar upprättade för privatkopiering för att rätta till det.

Jag skulle gärna se lagen för privatkopiering avvecklad och copyswede med den. För att sedan ha en ordentlig utredning av vilka problem som detta egentligen orsakar för skivbolag och artister. I mina ögon verkar dom må rätt gott som det är och skulle helre se denna avgift gå till mindre filmmakare och aftister som kämpar för att fortsätta göra det dom brinner för. Och låta storföretagen sköta sina upphovsrättsfrågor i rätten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whiskerer:

Problemet med att lägga avgiften på musiken eller filmen i sig är att på sätt och vis skadar samma artister och upphovsrättsinnehavare man söker att hjälpa. Genom att öka priset minskar man försäljningen. Det är grundläghande. Men lösningen som sker nu är helt galen. När avgiften kom på externa diskar och usbminnen antog jag att copyswede enbart sökte att uppehålla samma intäkrer som tidigare. Och jag kunde möjligen köpa deras argument även om jag inte höll med. Men detta är galet dom verkar ha fått totalt storhetsvansinne.

Problemet ligger i att fenomenet privat kopiering är föråldrat. Och säga vad man vill. Men det var ett utbrett sådant tidigare. Kasettband med favoritmusiken och inspelade vhser fanns i stora antal i många många hushåll. Och detsamma gäller cd-r skivor. Det var praktiskt taget standard med 1 cdläsare och 1 brännare så man kunde kopiera skivan i läsaren. Men jag kan inte tänka mig att dom någonsin dragit in så mycket som dom verkar hoppas på nu.

Men idag har fenomenet så gott som försvunnit. Vissa kanske inte vill erkänna det. Men jag är övertygad om piratkopiering är anledningen till det. Idag är det helt enkelt många gånger snabbare och bekvämare att piratkopiera upprättsskyddat material än privatkopiering. Piratkopiering är ju inte lagligt, och borde inte heller vara det, så det är väldigt svårt att försvara att en fast avgift ska finnas där för att täcka upp för det. Och det är naturligtvis inte rätt att använda lagar upprättade för privatkopiering för att rätta till det.

Jag skulle gärna se lagen för privatkopiering avvecklad och copyswede med den. För att sedan ha en ordentlig utredning av vilka problem som detta egentligen orsakar för skivbolag och artister. I mina ögon verkar dom må rätt gott som det är och skulle helre se denna avgift gå till mindre filmmakare och aftister som kämpar för att fortsätta göra det dom brinner för. Och låta storföretagen sköta sina upphovsrättsfrågor i rätten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrämmande att folk kan tänka på det här sättet. Lika bra att ge mig lön för att spela datorspel hela dagarna om jag nu brinner för det.
Det finns en anledning till att folk inte köper allt. Den enkla sanningen är att artister mm som säljer dåligt, gör det pga att det är just dåligt. Det finns ingen som är beredd att betala för skräpet så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag importerar mina diskar från tyskland, 19% skatt och inga sjuka avgifter.
Kom ihåg, vi bor i EU, det finns inga tullavgifter, vår markad är en. Ironiskt nog är det billigare frakt-avgifter från tyskland till sverige än i sverige till sverige.

Handla inte av den svenska delen av marknaden, låt den svenska industrin lida. Det är copyswedes mål eftersom deras hyckleri inte påverkar oss kunder. Deras mål är att döda svenska återförsäljare och minska skatter till staten.

Permalänk
Medlem

Japp alla vill bara roffa åt sig och vi bor i en diktatur. Bra jobbat swec forum, jag känner hur mina hjärnceller begår något slags kollektivt självmord. Jag vet inte om jag är dum som läser en sådan här debattartikel eller om jag är för gammal för swec, det är ju en sorglig tanke med allt skönt folk här ikring^^ <3

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

What? På Gmail? Det är som att lägga alkoholskatt på strumpor för fan.

Vad kommer sen? Fortkörningsböter på brevlådor?

blir dyrt att maila, kan man nog få om man kan få det på cykel kan man ju få det på sin brevlåda.

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Är väl bara moderaterna som tycker avgiften är ok.
Tom sverige demokraterna och kristendemokraterna tycker den ska bort. Och när två svammelpartier tycker den ska bort så är det ett starkt tecken på att Copyswedes tid är ute.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag importerar mina diskar från tyskland, 19% skatt och inga sjuka avgifter.
Kom ihåg, vi bor i EU, det finns inga tullavgifter, vår markad är en. Ironiskt nog är det billigare frakt-avgifter från tyskland till sverige än i sverige till sverige.

Handla inte av den svenska delen av marknaden, låt den svenska industrin lida. Det är copyswedes mål eftersom deras hyckleri inte påverkar oss kunder. Deras mål är att döda svenska återförsäljare och minska skatter till staten.

Ville bara säga att du har blivit blåst, fast du har ju sparat pengar ändå så länge det är billigare att beställa från tyskland.

Permalänk
Medlem

Välskriven insändare i en mycket angelägen fråga.

Dock verkar ju politikerna som har något att säga till om i frågan helt strunta i all logik eller hur mycket folk protesterar.
Vi har självklart "rätt" i denna fråga. Logiken som behövs för att krossa Copyswedes "argument" är på dagisnivå.
Det känns dock surt att, som i många andra frågor, veta att de som verkligen har makt att förändra till det bättre saknar vettet att göra det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Det kan kallas vad det vill, men i grunden är det bara lögner från ett gäng mähän som vill roffa åt sig så mycket pengar som möjligt.

Nordkorea har kallats demokrati har jag hört..

Vem är det som ljuger och vill roffa åt sig pengar? Antar att du är väldigt insatt i ämnet när du skriver så kategoriskt?

Skrivet av friendOfJoe:

Jaha, om man ska tolka Copyswede så som de själva tolkar lagen så är det väl fritt fram att göra digitala kopior och dela dem privat till sina vänner (på facebook m.m.), vilka i sin tur kan dela dem till sina vänner, osv. Och man verkar in heller behöva hålla sig inom sveriges gränser då länderna i EU har liknande lagar enligt Copyswede. M.a.o. eftersom detta inte är frivilligt så kommer alla få betala för privatkopiering så då kan vi också privat kopiera material, dela det till vänner och dessutom hålla oss på lagens sida då upphovsmakarna får betalt från Copyswede.

Vet dock inte om film & musikindustrin riktigt håller med.

Problemet med din teori är att det endast är privatkopiering om du äger en laglig förlaga, ger du en kopia av en kopia du fått av någon annan så blir det piratkopiering istället...men det antar jag att du redan visste med tanke på din slutkommentar

Skrivet av str8forthakill:

Jag importerar mina diskar från tyskland, 19% skatt och inga sjuka avgifter.
Kom ihåg, vi bor i EU, det finns inga tullavgifter, vår markad är en. Ironiskt nog är det billigare frakt-avgifter från tyskland till sverige än i sverige till sverige.

Handla inte av den svenska delen av marknaden, låt den svenska industrin lida. Det är copyswedes mål eftersom deras hyckleri inte påverkar oss kunder. Deras mål är att döda svenska återförsäljare och minska skatter till staten.

Då betalar du privatkopieringsavgift i tyskland istället...antar att du tycker att de tyska artisterna är bättre och/eller behöver pengarna mer?

Skrivet av JesperT:

Välskriven insändare i en mycket angelägen fråga.

Dock verkar ju politikerna som har något att säga till om i frågan helt strunta i all logik eller hur mycket folk protesterar.
Vi har självklart "rätt" i denna fråga. Logiken som behövs för att krossa Copyswedes "argument" är på dagisnivå.
Det känns dock surt att, som i många andra frågor, veta att de som verkligen har makt att förändra till det bättre saknar vettet att göra det.

Krossa vilka argument? Vad/vem är det som säger att "vi" självklart har rätt? Och vilka är vi?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har några siffror på hur mycket som verkligen går till artisterna? Har en känsla av att all skatten vara går till feta löner....

Skrivet av str8forthakill:

Jag importerar mina diskar från tyskland, 19% skatt och inga sjuka avgifter.
Kom ihåg, vi bor i EU, det finns inga tullavgifter, vår markad är en. Ironiskt nog är det billigare frakt-avgifter från tyskland till sverige än i sverige till sverige.

Handla inte av den svenska delen av marknaden, låt den svenska industrin lida. Det är copyswedes mål eftersom deras hyckleri inte påverkar oss kunder. Deras mål är att döda svenska återförsäljare och minska skatter till staten.

Var beställer du ifrån?

Permalänk
Medlem

Den här artikeln borde skickas till alla dagstidningar och politiker i Sverige.

Permalänk
Medlem

Tycker det saknas fakta i debattinlägget.

Vem/vad är det egentligen som kan ansöka, bli godkänd och därmed få pengar?

Hur baseras utbetalningen till varje godkänd? Antal skivor? Nerladdningar? Spelningar? Omsättning? Nystartad? ...

Kan man undvika avgiften? Som företag? Vilken typ av sysselsättning krävs då?

Vad kostar copyswede att driva? Hur många procent av insamlingen är det?

etc

Deras egna texter besvarar inte särskilt mycket.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en amerikansk fysisk bok och fick med en ebook, sen mailade jag ebooken till mig själv, så om jag skulle tappa bort den så finns den ju på gmail.
Klart jag ska betala avgitt för den andra kopian! Vart kan jag anmäla mig själv?

Permalänk
Medlem

Lagen är förlegad den behöver helt klart ses över.

Permalänk
Skrivet av zelxi:

När vi ändå är inne på det... dumpa TV-licensen, det är samma princip där, känner knappt några som tittar på det. Under de senaste 15 åren har jag själv inte tittat alls, varken via TV eller nätet men ändå ska man betala för det.

Public Service är bra och det behövs men jag håller med dig om att det finansieras på fel sätt. Sätt kostnaden på ska skattesedeln istället.

Skrivet av AtomicPunk:

Mer som att lägga alkoholskatt på en kaffemugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske vore vettigt. Det dricks ju mycket kask i Sverige:)

Skrivet av fesen:

Kan vi inte skicka Kalla Fakta eller Uppdrag Granskning på den här pajasföreningen så dom får gräva upp lite smuts så dom försvinner, vart försvinner pengarna? får alla 1öre per disk eller går pengarna till dom som säljer eller i kostymnissarnas fickor? för dom har dragit in bra mycket stålar.

Kalla Fakta tror jag inte lyfter ett ögonbryn för det här problemet eftersom det är varken droger eller prostitution inblandat:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kalla Fakta tror jag inte lyfter ett ögonbryn för det här problemet eftersom det är varken droger eller prostitution inblandat:)

Jo, CopySwede måste ju vara konstant drogade och om fallet går igenom blir ju telia och hela mobilbranchen ass rapeade

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Jo, CopySwede måste ju vara konstatnt drogade och om fallet går igenom blir ju telia och hela mobilbranchen ass rapeade

Giriga, inte drogade. Klart de utnyttjar en förlegad lag om den finns där, släng sedan till att de säkert har lite kompisar bland nämndemännen... som tur är har förmodligen Telia fler högt uppsatta kompisar som kan få för sig att ändra lagen, men vi får se... Korruption och svågerpolitik är alltid trevligt.

Permalänk
Medlem

Få se... Vi får tulla, skatta x 5 och nu även betala ännu mera onödiga Copyswede-avgifter på kommande lagringsenheter!?

Kan inte någon bara starta en namninsamlingslista där vi alla som vill bli av med Copyswede skriver på?
Jag skriver gärna på, om någon nu satte upp en!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig artikel.

Håller med er alla om att CopySwede är en blindtarm som borde opereratsbort för länge sedan.

Samt att eventuella hårddiskar jag köper som påverkas av denna skatt det har vi våra allmänna avdrag i deklarationen till (ytterst personlig åsikt).

Semi off topic.
Radio-TV licensen
Jag tycker att "oberoende" TV och nyhetssändingar skall ingå i basfunktionerna i vårt samhälle såsom Polisväsendet, Brandkår, Vård, Vägnät.
Jag vet att debatten är infekterad och många tycker illa om denna avgift, jag håller med om att den borde bakas in i skatten och således gälla alla svenska medborgare, men att slopa den och låta SVT/UR/Sveriges Radio gå i graven eller bli ett reklambaserat jippo enbart intresserad att tjäna kosing likt tv-4 osv osv.
Sveriges Radio och TV tycker jag levererar bra TV för olika åldrar, samt god samhällsnyttig information på kunskapskanalen för att inte nämna att vi även har program som riktar sig till de som kommit hit från andra länder.

Så jag tycker att precis som vårt vägnät så är vår "oberoende" Radio/TV en viktig ingrediens i en demokrati. Självfallet så har min generation och de före mig och innan mig olika vanor och vissa av oss kanske inte använder TV/Radio för information utan istället läser sig till informationen på internet via mobil,dator,platta,handflata,teblad osv. Däremot borde kanske internet snart bakas in i skatten den med som en rättighet för oss medborgare.

Det var mina tankar, nu skall jag jobba vidare...

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Giriga, inte drogade. Klart de utnyttjar en förlegad lag om den finns där, släng sedan till att de säkert har lite kompisar bland nämndemännen... som tur är har förmodligen Telia fler högt uppsatta kompisar som kan få för sig att ändra lagen, men vi får se... Korruption och svågerpolitik är alltid trevligt.

Intressant...så allt som inte är som du tycker att det borde vara beror på svågerpolitik, korruption och jäviga nämndemän? Du tror inte att motparten hade upptäckt att nämndemännen varit jäviga och fått dom utbytta?

Skrivet av biorrith:

Är det någon som har några siffror på hur mycket som verkligen går till artisterna? Har en känsla av att all skatten vara går till feta löner....

Vad får du den känslan ifrån? Det faktum att det repeteras om och om igen i detta forum? Är man nyfiken så kan man alltid börja med att maila/ringa till copyswede och fråga. Eller så kan man kontakta sami/stim/ifpi och fråga dem, det är de som är copyswedes ägare och uppdragsgivare om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem

Grejen med två varianter är en vacker men ohållbar tanke tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen inte en beundrare av Copyswede och anser att de har helt fel tillvägagångssätt. Vad jag kan se så är majoriteten emot likaså. Men det är enbart mycket diskussion om varför det är fel men inget om hur man kan ändra detta.

Jag är inte någon politiker men om en större grupp människor är villiga att göra förändring bör det gå att göra, eller har jag fel? Några realistiska sätt måste finnas för att göra en ändring. Någon som har idéer?

EDIT:
Intressant tråd för diskussion:
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Har alltid sagt att man inte bara kan se hur lagen kan appliceras på dagens teknik utan man måste se över syftet med lagen och ändra den enligt hur tekniken i dagens samhälle fungerar. Vi har haft en utveckling på hur tekniken utnyttjas de senaste 15 åren som varit så stor och snabb att mänskligheten knappast någonsin hunnit se såna stora förändringar på så kort tid. Från att en dator användes till arbete och endast fanns i vissa hem till något som fyller en så central roll i våra liv att jag knappt orkar gå in på dess betydelse.

Utvecklingen har varit så snabb att äldre generationer inte ens kunnat hänga med och kunnat förstå sig på exakt hur denna teknik ska användas, och hur folk faktiskt använder den. Många vet nog inte ens att exempelvis Dropbox finns, och nästan alla kunder jag hade på mitt förra jobb köpte externa hårddiskar ENBART för att ta backup på sina bilder och skulle ALDRIG klara av att rippa en köpt DVD och dela med sig den till en kompis.

Man kan alltså inte ta en lag som stiftades före tekniken förändrades så radikalt och försöka tvinga in den på ett samhälle som inte alls liknar det för 15 år sen. Att ta en lag från 90-talet som berör datorer och applicera den idag är ungefär som att ta en lag gällande bilar från 1910-talet och applicera den idag. Fullkomligt orimligt!

Permalänk
Medlem

Jag älskar musik. När jag var 21år hade jag runt 200-250 musik CDs, köpta, lagliga, och i exemplariska skick, men jag skulle flytta från Malmö till en liten studentlya i Linköping. Således använde jag CDDA Ripper för att föra över alla dessa skivor till datorn. Därefter gav jag bort originalskivorna till vänner som ville ha dem. En del som ingen ville ha slängdes och ett fåtal fick följa med av nostalgiska skäl.

Sedan dess, 2004, har jag inte köpt en musik-CD. Men jag har nästan dubblat mitt musikbibliotek tack vare digitala inköp.

Runt 2011, minns inte exakt år, köpte jag spotify premium och är nöjd med det. Vissa artister har strulat med digital tillgänglighet (Metallica, Tool, etc) men för det mesta har jag kunnat lyssna på all musik jag vill, närsomhelst, i vilken enhet som helst. Har inte köpt en specifik platta sedan dess - betalar endast spotifyprenumeration för 100:-/mån.
>En rockigare lista: http://open.spotify.com/user/jonrak/playlist/425jynTwvYlzUo5j...
>En elektronisk alternativ lista: http://open.spotify.com/user/jonrak/playlist/60K85yI0omgK2QC1...

Min åsikt om privatkopieringsavgiften:
1. Jag har idkat privatkopiering
2. Streamingtjänster bör inte omfattas av privatkopieringsavgiften då man betalar för tillgängligheten via tjänsten (som vidare ersätter artisterna), och "kopiering" i många fall dessutom inte är tillåten
3. Jag är inte i behov av vidare privatkopiering (jag skickar länkade youtubeklipp, och spotifylistor till vänner istället)
4. Jag vill inte fortsätta att betala för privatkopiering, efter att jag gissningsvis betalat min första skivsamling i privatkopieringsavgifter tack vare all lagringsmedia jag har köpt (backup-system till datorn, som innehåller 20 år av data, blir mycket lagring).
5. Telefoner, USB minnen, intern lagring, molntjänster (= server) bör inte bli föremål för privatkopieringsavgift då belägg för att dessa främst utnyttjas till att lagra kopierade verk inte har visats. Alltså: kan någon påstå att dessa medier främst används för att lagra (privat)kopior på film och musik? Inte vad jag vet.

En kommentar om debatt på forumet:
"Arguing on the internet is like competing in the special olympics - even if you win you are still [...]"

Många inlägg genomsyras av en otyglad frustration. Ett beslut fattas av någon eller några som upplevs orättvist och ogenomtänkt, expansionen av privatkopieringsavgiften är ett bra exempel, TV avgiften ett annat. Många Svenskar bryr sig inte då de inte är så insatta, vilket bara späder på frustrationen. Internets sken av anonymitet och frihet medger sedan att frustrationen kan ventileras i mer eller mindre genomtänkta och agressiva inlägg, och när flera sådana dyker upp i en tråd (som i denna) och som alla skriker åt samma håll så förekommer ofta en viss empati för aggressionen och det skapas en "vi-mot-dom"-känsla. När det istället finns polariserade åsikter blir det flame-wars (t ex, Apple vs MS, AMD vs nVidia etc). Inga av dessa fenomen tenderar leda till vidare "debatt" utan ger läsaren mer underhållning i form av trollning.

Jag vill även passa på att kommentera "konspirationsteorierna":
Intresseorganisationer jobbar med ett fåtal frågor och med en viss ståndpunkt i dessa frågor. Lobbyismen används av många intresseorganisationer för att övertala (manipulera opinion hos) beslutsfattare om deras ståndpunkt. Kontrasterande med detta behöver politiker och beslutsfattare ofta jobba på bredare front med flera helt olika frågor, och samtidigt väga olika ståndpunkter för att kunna fatta beslut eller rekommendationer. Inte konstigt att fokuserade, insatta och välbetalda människor lyckas övertala mindre insatta, populistiskt beroende och mer eller mindre kompetenta individer (hur många politiker har högskolebakgrund jämfört med lobbyister? Hur många beslutsfattare fattar beslut om hjärtefrågor, hobby eller ämnen de är specifikt tränade för eller insatta i?).
Piratpartiet fick min röst några år sedan då de var det enda partiet som alls nämnde lobbyismen som ett problem att tas itu med.

Kompetensbristen blev tydlig för många av oss Swecs som följde Pbay-dramat när begrepp och anklagelser som var tekniskt åt h-vete fick alldeles för mycket utrymme. Domarna visste inte alls hur tekniken egentligen fungerade och jag fick känslan av att man föll tillbaka på simplifierat tänkande "de gör att man kan göra olagliga saker och bör därför stoppas" - istället för att faktiskt förstå vad trackern gör och hur den ser ut.

Denna utsvävning är relevant för privatkopieringsdebatten om hypotesen stämmer: lagen är inte ikapp tekniken för att lagstiftare och beslutfattare är för okunniga om tekniken för att kunna fatta lagvärdiga beslut/förslag. I och med detta öppnas dörrarna för intresseorganisationer av alla slag (ffa inom teknik) att tjäna på att jobba för fördelaktiga beslut som inte ligger i rättsväsendets (folkets) egentliga intresse.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Inaktiv

Bra skrivet, och det vi som konsumenter kan göra är att höra av oss till både politiker inom Sverige och EU, samt direkt till copyswede själva och säga vad vi tycker. Gör det konstruktivt, skriv artigt och besämt, utan att använda piratebayspråk där man förolämpar motståndaren, det leder ingenstans.

Fungerar namninsamlingar fortfarande? Kan tänka mig att en internetpoll skulle få massor med underskrifter, och visst gör detta inte allt, men något iaf. Lagen är föråldrad, och jag är övertygad om att ju mer copyswede sprider sin "rätt" ju större motstånd får dom. Men vi kan alla hjälpa till för att lagen ska förändras snabbare, förändringar av detta slag tar som sagt sin tid.

Spännande att Copyswede först nu kommer med en bred "attack", nu är det ju för sent, folk fildelar inte mp3or som back in the days, dom skulle börjat för tio år sedan, nu är det strömmande media som mer eller mindre är standard. Och PRIVATkopiering som detta rör sig om, tror jag knappast någon håller på med numera. Senast jag själv delade med mig av något i privatkopieringssyfte måste ha varit 1fil på fem år eller nåt.

Kan tänka mig att dagens kids och fjortisar inte delar filer/musik/cd-skivor etc på samma sätt? (märk skillnad på privat och piratkopiering)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Tycker det saknas fakta i debattinlägget.

Vad kostar copyswede att driva? Hur många procent av insamlingen är det?

etc

Deras egna texter besvarar inte särskilt mycket.

Skrivet av biorrith:

Är det någon som har några siffror på hur mycket som verkligen går till artisterna? Har en känsla av att all skatten vara går till feta löner....

Tittade som hastigast i deras årsredovisning (finns på copyswedes hemsida). Privatkopieringsavgifterna under 2011 uppgick till 79138 Tkr och det som kvarstod efter utgifter var 72868 Tkr. Alltså var omkostnaderna 6270 Tkr eller knappt 8%, resten gick till upphovsrättsinnehavarna.

Finns mycket intressant och utförlig info i press-avdelningen för de som är intresserade.