Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Permalänk
Melding Plague

Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Likt ett dricksglas kan en hårddisk vara till för mycket mer än andras verk. När lagen stiftades användes inte datorer på samma sätt som idag, menar signaturen "Sony?" i en debattartikel för SweClockers läsare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på det... dumpa TV-licensen, det är samma princip där, känner knappt några som tittar på det. Under de senaste 15 åren har jag själv inte tittat alls, varken via TV eller nätet men ändå ska man betala för det.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk

Mycket intressant och jag kan hålla med om mycket.

Skrivet av zelxi:

När vi ändå är inne på det... dumpa TV-licensen, det är samma princip där, känner knappt några som tittar på det. Under de senaste 15 åren har jag själv inte tittat alls, varken via TV eller nätet men ändå ska man betala för det.

Samma här, jag bor fortfarande hemma hos mor & far men inte ser jag på TV. Har ingen TV och funderar inte på att skaffa en heller...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig på alla punkter

Permalänk
Medlem

Bra skrivet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Haha, blir inte mycket till debatt om alla är sams..

Permalänk
Avstängd

Inte värt att försöka motverka pirat-kopiering. Copy-right är skit, det funkar inte. Copy-righten måste skrivas om som det är nu så funkar det inte. det enda som copy-righten gynnar är de rika som vill bli rikare.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Haha, blir inte mycket till debatt om alla är sams..

Exakt, denna text borde ligga någon helt annanstans, här gör den ingen nytta trots att det är välskrivet och välformulerat...

Se till ut få ut texten i alla tidningar istället!

Permalänk
Medlem

Lagen är så korkad att klockorna inte bara stannar, de vrids tillbaks ca. 25 år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Precis som Frulz säger kan jag inte se hur det finns speciellt mycket att diskutera om detta, vatten är vått, solen skiner, avgiften är puckad.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tror nästan hela sverige är emot detta, och så kallas det demokrati...

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Medlem

Jävlar vad snabba sweclockers var på att ladda upp den

Kul att ni gillar artikeln

Lite OFT:
Om någon undrar så skrev jag denna artikel för cirka ett halvår sen i skolan. Fick ett B :/

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av waveer:

Tror nästan hela sverige är emot detta, och så kallas det demokrati...

Tror Sverige håller bli mer som USA där pengar är mer värd än demokrati. Då "röster" lagstiftare, domare, alla kan köpas med rätt pris!!

Permalänk
Medlem

Känns som detta ämne är avhandlat, menmen, alltid ett till flamewar att läsa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Jävlar vad snabba sweclockers var på att ladda upp den

Kul att ni gillar artikeln

Lite OFT:
Om någon undrar så skrev jag denna artikel för cirka ett halvår sen i skolan. Fick ett B :/

Nu vet vi ju självklart inte vad ämnet och målet med uppgiften var, men tyckte den var välskriven och informativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Känns som detta ämne är avhandlat, menmen, alltid ett till flamewar att läsa.

Hur skulle det kunna bli ett flamewar? ALLA är överens (utom CopySwede förstås).

Permalänk

Mer som att lägga alkoholskatt på en kaffemugg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk

Håller till stora delar med insändaren men jag håller inte med variant 2:

"Variant två har avgiften men har inget DRM-skydd. På detta sätt kommer bara de som verkligen utnyttjar privatkopieringen att behöva betala för den."

Själv är jag av uppfattningen att copyswede inte har något existensberettigande och om upphovsrättsinnehavare vill ha mer betalt så får dom helt enkelt höja priset på sina varor, inte lägga in "skatt" på andra produkter.

Permalänk
Inaktiv

Välskrivet innehåll och så pass lätt att relatera till, att 'artikeln' borde läsas av politiker som styr det här eländet till avgifter.

Tummen upp för ditt inlägg, Sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att ha mer ett par olika varianter med skivor då det är så lätt att köpa musik i utlandet idag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Gmail? Haha va fan. Ska jag betala avgift för e-mail som lagras på en server utanför Sverige. I mina ögon är de rent kriminella aktioner de håller på med, synd att regering skiter i det totalt.

Hur ska man kunna få dem att ta upp detta i domstol eller skriva om lagen? Det är det vi bör försöka uppmana alla till att stödja.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Jag stör mig fortfarande på att kopieringsskydd accepteras för verk som vill få privatkopieringsersättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Tror Sverige håller bli mer som USA där pengar är mer värd än demokrati. Då "röster" lagstiftare, domare, alla kan köpas med rätt pris!!

Och så kommer konspirationsteorierna som vanligt. Bara för att någon tar ett beslut du inte gillar betyder det inte att Sverige har slutat vara en demokrati

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag tänker köpa alla hårddiskar jag kommer att behöva för det kommande året, nu innan avgiften för interna hårddiskar träder i kraft.

Gör det samma och markera!
Köp nya hårddiskar innan den första september!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni kommer försöka hålla lite högre nivå på debattartiklarna i fortsättningen.
Även om jag håller med så känns nivån på diskussionen högstadiemässig.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att man betalar för något man inte ens gör, likdant nu med avgift för SVT tjossanet också... ledsamt det här. Jag menar, hur kan jag bli tvingad att betala för något jag aldrig använder, det gör mig frustrerad.

Jag känner mig utpressad i all ärlighet. Tvingad att betala, utan val. Kriminell verksamhet bedriven av företag och annat....

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

I mina ögon är de rent kriminella aktioner de håller på med, synd att regering skiter i det totalt.

Det är kriminellt. Ren konfiskation av en privat organisation. Man tror inte att det är sant att våra så kallade folkvalda representanter sväljer detta. Men det gör de.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Egna tankar

Jag använder själv dropbox, gamil och usb-minnen, men det ända jag använder de till är att på min Dropbox ha arbeten och kod till mina projekt som JAG skrivit helt själv och annat egen gjort material, jag kan säga att jag har inte ens en cd-läsare på min dator btw. Gmail förstår jag inte riktigt varför man ska lägga en kostnad på? De e som att lägga en kostnad på Yahoo, hotmail och alla andra mail-sidor men det går inte att skicka så stora filer som en film eller en låt så förstår inte ens varför den är nämnd? Jag tycker att kostnaden kan få vara kvar tills vi fått piratkopiering under kontroll, men den skall ENDSAST betalas av de som köper en film! För att om man stoppar spridarna så finns det inget att hämta online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

När vi ändå är inne på det... dumpa TV-licensen, det är samma princip där, känner knappt några som tittar på det. Under de senaste 15 åren har jag själv inte tittat alls, varken via TV eller nätet men ändå ska man betala för det.

Public service skall självklart finansieras. Men jag tror nog att det kunnat ske "enklare" genom skatten. Då skulle hela kontrollorganet gällande licensavgiften också bli onödig och slippa finansieras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P