Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung anklagas för benchmarkfusk i Galaxy S4

Permalänk
Testpilot

Ser inte varför folk gnäller på detta... jag menar; exakt de där klocksen kan man komma upp i om man rootar och ROM'ar telefonen iaf.

Kom ihåg att jag hade 2 profiler på min S2.a med Cyanogen Mod; 1 strömspar och 1 profil som klockade så högt det gick utan att skada telefonen. Det är lite som med grafikkort, man kan klocka det själv när man kommer hem! Och att säga att svenne-banan blir lurad, really? Jag tror varken Kalle 12år eller Ingbritt 56år sitter och håller på med varken benchmarking eller saker som skulle kräva prestandan som utges under benching.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Visst fuskar isp´na jag har 100Mbps men på tptest får jag mellan 105-120Mbps.

Vilken klock har samsung lovat?

Men jag antar att du får denna hastighet även när du inte använder just tptest utan när du laddar ner andra saker (där din uppkoppling är flaskhalsen och inte någon del av nätverket).

Det är skillnaden.

I fallet med S4:an får du som användare inte nyttan av den högre frekvensen då den endast används vid dessa specifika benchmarkprogram och inte i spel där man vill ha den bästa möjliga prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Men jag antar att du får denna hastighet även när du inte använder just tptest utan när du laddar ner andra saker (där din uppkoppling är flaskhalsen och inte någon del av nätverket).

Det är skillnaden.

I fallet med S4:an får du som användare inte nyttan av den högre frekvensen då den endast används vid dessa specifika benchmarkprogram och inte i spel där man vill ha den bästa möjliga prestandan.

Jo men vad har samsung lovat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Jo men vad har samsung lovat?

Dom har inte lovat någonting mig veterligen och jag skulle inte ha något problem med det om alla krävande applikationer kördes i 532 MHz. Så är dock inte fallet utan andra krävande applikationer är begränsade till 480 MHz.

Det är ju ingen hemlighet att dagens GPU/CPU klarar mer än vad de faktiskt kör i om de kan bortse batteritid, värmeutveckling, livstid på komponenter och så vidare.

Permalänk
Medlem

Vilket fåneri att hålla på så.

Hur många hade betalat en rejäl summa extra vid ett bilköp för att få 300 hästar istället för 180 i en given modell, och sedan tyckt det var "OK" att den hade samma motor som 180 hästars bilen men var trimmad med högre turbotryck vid tester och registrering etc och sedan såldes med 180 hästars mjukvaran men fick sina 300 hästar om GPSen registrerade en känd testbana som används av tidningsjournalister, detta för att undvika att motorn som egentligen var byggd för 180 hästar hade rasat inom något år av den högre belastningen ?

Den klarar ju ändå 300 hästar ett tag eller hur ?

Förtydligande:
jag bryr mig inte om hur mycket min mobil gör i ett benchmark
jag skulle inte köpa mobil efter benchmarkresultat
MEN, jag tycker det är fåneri och oärligt av samsung att "trimma" telefonen för specifika test och sedan klocka ner den, uppenbarligen klarar den inte den högre frekvensen utan risk för överhettning, hög strömförbrukning el dylikt, annars hade de inte gjort så här, köper någon telefonen för att de kollar på benchmarken är de helt klart vilseledda från verkligheten..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nej? Vad är PCU-beräkningar? Grejen är att Galaxy S4 klockar upp sig när man kör något av dom tre benchmarkprogrammen. MEN du får inte tillgång till den extra prestandan när den behövs på riktigt, t.ex spel.

CPU-beräkningar menade jag. För lite kaffe tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Detta förklarar nog helt och hållet varför "S4 Google Play Ed" får så pass mycket sämre resultat jämfört med versionen med Samsungs egna ROM: test hos AnandTech.

Och notera att man "fuskar" på två sätt på "Exynos Octa" modellen, dels kör man GPUn på en frekvens som aldrig kommer används i "riktiga" program + att man ser till att endast Cortex A15 kärnorna används och att de konstant körs på högsta frekvens.

Är rätt säker på att utan detta "fusk" så skulle "Exynos Octa" konsekvent få stryk av Snapdragon 600 modellen, vilket kanske hintar om att big.LITTLE inte är fullt så bra i praktiken som i teorin (det har även visat sig att skapa SoCer med big.LITTLE är klart mer komplicerat än att använda Krait-kärnor som inte kör med big.LITTLE).

Tänker man lite logiskt på det så borde ingen bli förvånad över att det tar en hel del tid att migrera mellan "LITTLE" (Cortex A7-kärnan) och "big" (Cortex A15-kärnan), bl.a. så är ju L1/L2 cache lokal för respektive CPU-kärna så ett byte betyder endera att man initialt får massor med cache-missar eller så måste man låta L2-cachen vara aktiv ett tag (vilket är modellen som används), men det betyder en extra ström-kostnad vid byte så man vill undvika detta.

Summa summarum så ger big.LITTLE ett SoC som upplevs trögare än det rent teoretisk är då SoC vill köra på Cortex A7 så mycket som möjligt för att spara ström, men det betyder att korta interaktioner med enheten (typ scrolla lite i ett fönster) blir sega då man aldrig kommer att använda den starka Cortex A15 kärnan.

Betydligt bättre att då göra som Qualcomm och skapa en strömsnål (fast inte lika strömsnål som Cortex A7 vid arbete) stark kärna. Det viktigaste är trots allt att CPUn drar nära noll i "idle" då mobila enheter tenderar att spenderar en majoritet av sin tid i det läget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Visst fuskar isp´na jag har 100Mbps men på tptest får jag mellan 105-120Mbps.

Vilken klock har samsung lovat?

Frågan är inte vilken klock de levererat då det för dödliga konsumenter är ointressant. Det intressanta är resultatet. Säg att Sweclockers testar 5 internetleverantörer i Stockholm. 4 av dom ger ca 85-90mbit i Tptest medans den 5:e leverantören släpper på sin trafficshaping och avaktiverar brandväggarna så fort testet körs så hastigheterna kommer upp i 98mbit. Sweclockers utnämner den 5:e leverantören till Stockholms snabbaste internetleverantör, och de får många kunder.

Hade recensenterna av S4:an kollat på klockfrekvensen och sagt "Se där, de stämmer" så hade du med all befogenhet kunnat prata om hur Samsung levererar den klock dom lovat, men ISP-jämförelsen är kanske inte helt perfekt.

Säg istället att Top Gear jämför två bilar. Likvärdiga motorer, likvärdig komfort i fjädringen, likvärdig bränsleförbrukning, men just innan Stig ska testa den runt banan ställer dom upp laddtrycket på turbon och styvar upp fjädringen medans filmteamet tittar bort. Jämförelserna i komfort och bränsleförbrukning är således helt irrelevanta, men de lyckas få några extrapoäng för att den är någon halvsekund snabbare runt banan.

Anledningen till att det inte är OK, på samma vis som att Samsungs fusk inte är OK är för att dom valt laddtryck och fjädring för att få en bra balans mellan komfort och väghållning samt prestanda, bränsleförbrukning, hållbarhet för motor och växellåda och axlar osv osv, precis som att Samsung valt klockfrekvensen på processorn för att det är det maximala den klarar vid normal användning utan att värmeutvecklingen påverkar livslängden och att batteritiden försämras.

Telefonen lyckas alltså få bra prestanda och bra batteritid, men inte båda två samtidigt vilket detta fusk gör att testerna helt falskt visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vilket fåneri att hålla på så.

Hur många hade betalat en rejäl summa extra vid ett bilköp för att få 300 hästar istället för 180 i en given modell, och sedan tyckt det var "OK" att den hade samma motor som 180 hästars bilen men var trimmad med högre turbotryck vid tester och registrering etc och sedan såldes med 180 hästars mjukvaran men fick sina 300 hästar om GPSen registrerade en känd testbana som används av tidningsjournalister, detta för att undvika att motorn som egentligen var byggd för 180 hästar hade rasat inom något år av den högre belastningen ?

Den klarar ju ändå 300 hästar ett tag eller hur ?

Förtydligande:
jag bryr mig inte om hur mycket min mobil gör i ett benchmark
jag skulle inte köpa mobil efter benchmarkresultat
MEN, jag tycker det är fåneri och oärligt av samsung att "trimma" telefonen för specifika test och sedan klocka ner den, uppenbarligen klarar den inte den högre frekvensen utan risk för överhettning, hög strömförbrukning el dylikt, annars hade de inte gjort så här, köper någon telefonen för att de kollar på benchmarken är de helt klart vilseledda från verkligheten..

Du får ju i samsungs fall en bil med 300hk som vanligtvis är nedskruvad till 180hk för att ge användaren en bättre batteritid. Vill man utnytja alla 300hk hela tiden är detta extremt lätt fixad för den som har intresse. Om jag vill ut och racea (benchmarka) så ser inte jag det som en nackdel att hela mobilens GPU/CPU används fullt ut. Notera att den inte överklockas. Den kör bara på hastigheter som den är specificerad för, de släpper ju bara på underklockningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Säg att din internetleverantör känner av när du är inne på bredbandskollen.se och då ger dig högre bandbredd. Fortfarande inget fusk?

Fast så är det ju, i praktiken använder du inte 100Mbit till allt. Snarare endast vid nerladdning av "större" filer.
Men jag förstår andra sidans argrument.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad alla gnäller om, benchmarks har alltid gett ett "fiktivt" värde och kommer alltid göra, har ingenting med verkligheten att göra... jag köpte inte min s3 pga benchmarks och kommer förmodligen aldrig göra så heller när det gäller telefoner..

För er som sitter och lovordar Apple, dom kan fuska dom med, t.ex. genom att "stänga av" wlan när du sätter på skärmlåset för att spara lite på batteriet, vilket resulterar i att du t.ex. inte kan streama videos med skärmlåset på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Poster:

Hoppas att fler börjar lämna skitföretaget Samsung.

-Skiter i att släppa utlovade källkoder
-ingen ordentlig fix för SDS på S3, min hänger sig 50-100 gånger om dagen så man får starta om den. Samsung ville att jag skulle betala för att få skiten lagad fast jag har garanti kvar.
De rövknullar sina kunder värre än LG gör med sina! Fast den stora skaran verkar tydligen gilla att bli det av pappa Samsung.

Vände du dig till butiken som sålde telefonen till dig för ditt garantianspråk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Frågan är inte vilken klock de levererat då det för dödliga konsumenter är ointressant. Det intressanta är resultatet. Säg att Sweclockers testar 5 internetleverantörer i Stockholm. 4 av dom ger ca 85-90mbit i Tptest medans den 5:e leverantören släpper på sin trafficshaping och avaktiverar brandväggarna så fort testet körs så hastigheterna kommer upp i 98mbit. Sweclockers utnämner den 5:e leverantören till Stockholms snabbaste internetleverantör, och de får många kunder.

Hade recensenterna av S4:an kollat på klockfrekvensen och sagt "Se där, de stämmer" så hade du med all befogenhet kunnat prata om hur Samsung levererar den klock dom lovat, men ISP-jämförelsen är kanske inte helt perfekt.

Säg istället att Top Gear jämför två bilar. Likvärdiga motorer, likvärdig komfort i fjädringen, likvärdig bränsleförbrukning, men just innan Stig ska testa den runt banan ställer dom upp laddtrycket på turbon och styvar upp fjädringen medans filmteamet tittar bort. Jämförelserna i komfort och bränsleförbrukning är således helt irrelevanta, men de lyckas få några extrapoäng för att den är någon halvsekund snabbare runt banan.

Anledningen till att det inte är OK, på samma vis som att Samsungs fusk inte är OK är för att dom valt laddtryck och fjädring för att få en bra balans mellan komfort och väghållning samt prestanda, bränsleförbrukning, hållbarhet för motor och växellåda och axlar osv osv, precis som att Samsung valt klockfrekvensen på processorn för att det är det maximala den klarar vid normal användning utan att värmeutvecklingen påverkar livslängden och att batteritiden försämras.

Telefonen lyckas alltså få bra prestanda och bra batteritid, men inte båda två samtidigt vilket detta fusk gör att testerna helt falskt visar.

Problemet är att telefonen får lite bättre i ett benchmark som är orelevant för de flesta, batteritid är något som påverkas av både klockfrekvenser & vad man har aktiverat eller inte aktiverat..

Jag bara ställde en fråga vad samsung lovat men egentligen bryr jag mig inte då det är en telefon bara en ganska så ointressant sådan då den är på tok för stor! Min galaxy ace2 ligger på gränsen tycker jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pSYKED:

Fattar inte vad alla gnäller om, benchmarks har alltid gett ett "fiktivt" värde och kommer alltid göra, har ingenting med verkligheten att göra... jag köpte inte min s3 pga benchmarks och kommer förmodligen aldrig göra så heller när det gäller telefoner..

För er som sitter och lovordar Apple, dom kan fuska dom med, t.ex. genom att "stänga av" wlan när du sätter på skärmlåset för att spara lite på batteriet, vilket resulterar i att du t.ex. inte kan streama videos med skärmlåset på...

Med dessa "tricks" så hamnar S4 i toppen på alla benchmarks, men tittar du resultaten för "S4 Google Play Ed." (som inte "fuskar") så finns den flera enheter som presterar bättre i många benchmarks.

Relevant för användarupplevelsen? Knappast.

Men det är viktigt ur marknadsföringssyfte.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Inte så säker på det. Verkar som att Androidfantaster är mer inriktade på pappersprestandan än den verkliga prestandan/flytet, så förstår att de försöker få så höga siffror som möjligt i benchmarks.

Håller med!
När man för diskussioner på forumet är prestandan på pappret ständigt återkommande argument, ex. Glaxy s3 vs. Iphone 5 så var ju s3:an "dubbelt så snabb" mm. men inte i benchmarks

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Problemet är att telefonen får lite bättre i ett benchmark som är orelevant för de flesta, batteritid är något som påverkas av både klockfrekvenser & vad man har aktiverat eller inte aktiverat..

Ja, den stora massan skiter fullständigt i det och vet inte ens vad benchmarkprogram är. Dock är dessa tester vanliga på hårdvarusidor som testar telefoner och prestanda diskuteras flitigt på forum som detta så det är självklart inte oviktigt för Samsung att prestera bra i dessa tester.

Finns ingen som helst förklaring som jag ser det varför Samsung skulle valt just att dessa benchmarks skall köras med den högre frekvensen annat än att just få telefonen se snabbare ut jämfört med konkurrenterna än vad den egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Du får ju i samsungs fall en bil med 300hk som vanligtvis är nedskruvad till 180hk för att ge användaren en bättre batteritid. Vill man utnytja alla 300hk hela tiden är detta extremt lätt fixad för den som har intresse. Om jag vill ut och racea (benchmarka) så ser inte jag det som en nackdel att hela mobilens GPU/CPU används fullt ut. Notera att den inte överklockas. Den kör bara på hastigheter som den är specificerad för, de släpper ju bara på underklockningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte alls, du får en "bil med 180 hästar" - som man "kan trimma till 300", man kan köpa en bil med 180 hästar och chippa den till mycket mer, med nackdelen är att den kommer gå sönder tidigare, kopplingen slits ut, drivaxlar kanske går sönder, kolven tittar ut genom blocket eller ICn brister efter ett tag t ex.
Därför är en bil med 300 hästar mycket dyrare, det sitter kraftfullare komponenter som tål effekten utan att rasa inom kort, för tillverkaren lämpligtvis inte innan motorgarantin går ut ivf.

Köper man en 300 hästars bil och få en med 180 hästar som går att chippa men betalar för en med 300, då är man per definition lurad, bilen kommer inte hålla när du chippar ut de hästar du vill ha.

Varför är mobilen nedklockad ? Kan det vara för att den kommer bli skitvarm vid 532Mhz ? Eller för att batteriet tar slut snabbt ? Jag vet faktiskt inte, men jag vet av egen erfarenhet att när man klockar upp komponenter utanför vissa gränser så sticker värmeutveckling och strömförbrukning snart iväg, i en mobil enhet med obefintlig kylning leder detta snart till värmeproblem och risk för kraftigt förkortad livsläng och batteritid.

Kan du garantera att enheten fungerar lika bra, med bibehållen batteritid och utan att bli farligt varm vid 532Mhz klockning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Roota klocka done de gör det pga att du kanske vill spela ditt spel men enda inte behöva ladda efter.

Det är lite som att Intel skulle marknadsföra sina processorer som normalklockade men att dom egentligen är överklockade när man kör en benchmark. Men då säger jag såklart "Det är bara överklocka"..

Det du säger är inte argument för att marknadsföra sin processor som snabbare än den egentligen är. Den visar bara vilken potential den har (att kunna använda sig av en högre klockfrekvens). Men det är inte riktigt vad 99% av användarna är ute efter.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Det är lite som att Intel skulle marknadsföra sina processorer som normalklockade men att dom egentligen är överklockade när man kör en benchmark. Men då säger jag såklart "Det är bara överklocka"..

Det du säger är inte argument för att marknadsföra sin processor som snabbare än den egentligen är. Den visar bara vilken potential den har (att kunna använda sig av en högre klockfrekvens). Men det är inte riktigt vad 99% av användarna är ute efter.

Som när Intel blev totalt överkörda av AMD och började släppa överklockade PIIIor (över gigahertzen) som inte alls var stabila.. blev inte så populärt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Problemet är att telefonen får lite bättre i ett benchmark som är orelevant för de flesta, batteritid är något som påverkas av både klockfrekvenser & vad man har aktiverat eller inte aktiverat..

Jag bara ställde en fråga vad samsung lovat men egentligen bryr jag mig inte då det är en telefon bara en ganska så ointressant sådan då den är på tok för stor! Min galaxy ace2 ligger på gränsen tycker jag!

Skulle inte kalla det orelevant för de flesta. Folk läser recensioner, och recensenter lägger vikt på prestandan. S4 får nästan alltid bättre betyg i prestanda trots att de flesta tester jag läst rakt ut sagt att den upplevts som långsammare än HTC One ute i själva gränssnittet. Skulle en telefon smålagga och en telefon flyta på perfekt skulle jag ge den som flyter på högst betyg, men på grund av att S4:an får bättre resultat i benchmarks så brukar alla i regel säga att den har bäst prestanda.

Tror S-serien blivit så stor just pga prestandan. Tekniknördar och recensenter har hyllat den, och när de sagt att den är bäst på ALLT (mycket för att den är bra på många saker och haft ledande prestanda) så har även vanliga dödliga helt i blindo trott att den verkligen är helt överlägsen på allt, trots att så inte är fallet.

Samsung har inte lovat något, de har levererat en telefon som presterar X men som i recensioner presterar Y för att det ska se bättre ut i recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Du får ju i samsungs fall en bil med 300hk som vanligtvis är nedskruvad till 180hk för att ge användaren en bättre batteritid. Vill man utnytja alla 300hk hela tiden är detta extremt lätt fixad för den som har intresse. Om jag vill ut och racea (benchmarka) så ser inte jag det som en nackdel att hela mobilens GPU/CPU används fullt ut. Notera att den inte överklockas. Den kör bara på hastigheter som den är specificerad för, de släpper ju bara på underklockningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det får du ju inte, du får en bil på 180hk som trimmar upp sig till 300hk då man gör prestandamätningar i jämförelsesyfte bara för att den ska se snabbare ut än vad den egentligen är. HTC One går ju också trimma upp till 300hk, men att Samsung i smyg trimmar sin till 300hk medans HTC kör sin på 180hk kan man väl ändå tycka är lite fusk?

Dom har satt en nivå på 180hk just för att dom anser att det är den bästa nivån för stabilitet, hållbarhet och effektförbrukning/värmeutveckling. Det är den hastighet de vanliga dödliga användarna kommer hålla sig till och det är alltså den man bör jämföra med. Det handlar om att hitta den högsta möjliga nivån som fyller alla de kriterierna. HTC har satt sin nivå och Samsung har satt sin nivå, men när man ska jämföra vilka av dom som har lyckats bäst så ökar Samsung sin nivå för att verka bättre så folk tror den är bättre än vad den egentligen är.

Permalänk

Det är ju smart, tweaking kallas det. Hårdvaran fixar det ju galant, och rootat kör man ju oavsett och gpu går klocka högre än så!

Permalänk
Avstängd

Väldigt fult gjort av Samsung!
Är inte det här olagligt?

Det här är en av anledningarna till att det är så viktigt med drivrutiner och benchmarks som är öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är ju smart, tweaking kallas det. Hårdvaran fixar det ju galant, och rootat kör man ju oavsett och gpu går klocka högre än så!

Några procent kör rootat, i stort sett ingen jag känner av vanlig användare gör det, bara ett fåtal bland de som är tillräckligt insatta orkar bry sig.

Med de argumentet kan jag betala överpris för en motorstark bilmodell som inte alls har rätt effekt "för alla chippar ju ändå", eller ?

Kolla på zatzy och alla trimsidor, lätt att få uppfattningen att alla chippar sina bilar, är det så ? knappast..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Några procent kör rootat, i stort sett ingen jag känner av vanlig användare gör det, bara ett fåtal bland de som är tillräckligt insatta orkar bry sig.

Med de argumentet kan jag betala överpris för en motorstark bilmodell som inte alls har rätt effekt "för alla chippar ju ändå", eller ?

Kolla på zatzy och alla trimsidor, lätt att få uppfattningen att alla chippar sina bilar, är det så ? knappast..

Jo jo är helt säker på att samtliga kör rootat, annars är det ju som är köra datorn med gäst åtkomst? hmm

Permalänk
Medlem

Grattis, du känner alltså alla mina bekanta ?

Kan säga med säkerhet att inte en enda av de samsung-användare jag känner kör rootat, däremot två eller kanske tre htc användare, fast de är väl nerds också.

Som min moster har en samsung, ser inte riktigt varför hon skulle roota sin telefon, hon vet inte ens vad det är ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo jo är helt säker på att samtliga kör rootat, annars är det ju som är köra datorn med gäst åtkomst? hmm

Så utan att roota kan du inte installera appar eller ändra inställningar? För det tillåter inte ett gästkonto. Har inte känt behovet att roota min HTC One. Kanske för att göra om HTC-Logon till en knapp, men tycker det funkar utan.

Hur som helst är detta fusk ungefär som att testa två grafikkort och överklocka det ena och inte kalla det fusk bara för att "det klarar ju av det och alla överklockar ju ändå", medans det andra kortet som också klarar av det och lika många överklockar får köra i standardfrekvenser.

Permalänk

Sorry bojs, glömde skriva att jag inte var helt allvarlig.

Ska försöka komma ihåg det nästa gång

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Så utan att roota kan du inte installera appar eller ändra inställningar? För det tillåter inte ett gästkonto. Har inte känt behovet att roota min HTC One. Kanske för att göra om HTC-Logon till en knapp, men tycker det funkar utan.

Hur som helst är detta fusk ungefär som att testa två grafikkort och överklocka det ena och inte kalla det fusk bara för att "det klarar ju av det och alla överklockar ju ändå", medans det andra kortet som också klarar av det och lika många överklockar får köra i standardfrekvenser.

Poängen(haha) är att det inte är nåt mjukvaruhack/speedboost.

Det är inte konstigare än applikationsprofiler typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Sorry bojs, glömde skriva att jag inte var helt allvarlig.

Ska försöka komma ihåg det nästa gång

Problemet är just att man sett det argumentet en hel del kring det här... "Äsch, man kan ju ändå överklocka så vad spelar det för roll?"

Skrivet av thereal_twisted:

Poängen(haha) är att det inte är nåt mjukvaruhack/speedboost.

Det är inte konstigare än applikationsprofiler typ

Hade den haft samma profiler för alla prestandakrävande program så benchmarksen representerar verklig prestanda hade jag inte sett något problem alls med det...