Dator för krävande spel och grafiska program. Budget: 12-14000kr.

Permalänk

Dator för krävande spel och grafiska program. Budget: 12-14000kr.

Hejsan allihopa, ska nu införskaffa mig en ny dator som kommer att användas åt både spel och modellering.

Jag kommer förmodligen inte att spela så förbannat mycket krävande spel som BF3, Crysis, men det kommer ju att hända och då är det ju lika bra att ha en kraftfull dator. Datorn kommer även att användas för 3d modellering med program som 3D Max och Maya.

Tyvärr inte den bästa på datorer men har iallafall försökt läsa mig in i det, kollat trådar och gjort lite jämförelser.

Budget: 12-14000kr.
15" Skärm med 1920x1080 helst, inget måste dock med den upplösningen.
Klara spel som BF3, Crysis, Arma 2 på höga inställningar.

Vad tror ni om denna?
http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-4700mq_...
Har googlat lite på kortet och jämfört det med 765M, men det verkar som om 770M är något mer framtissäkert.

128gb SSD hårddisken är dock något som irriterar mig men antar att det bara är att trycka in ett större längre fram eller helt enkelt köra på en extern hårddisk?

Någon som kanske kan rekommendera en annan dator med liknande komponenter men som är lite billigare?

E: Finns ju denna också för ett par tusenlappar billigare. http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_intel_core_i7-4700m... Och det ända som diffar är ju ramen och kortet, frågan är ju dock hur den klarar spel.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en laptop, skriv det. Många här på swec förutsätter att du vill ha hjälp för att bygga en stationär dator.

Förutom det så kan jag mycket lite om laptop datorer så där får någon annan hjälpa dig.

Mvh Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Om du vill ha en laptop, skriv det. Många här på swec förutsätter att du vill ha hjälp för att bygga en stationär dator.

Förutom det så kan jag mycket lite om laptop datorer så där får någon annan hjälpa dig.

Mvh Skingken

Men tråden ligger ju under bärbara datorer

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk

Kanske

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781756&cks=ASS&assoc=B99...

Ungefär samma processor (mindre ram dock) men med mekanisk hårddisk och några tusenlappar billigare. 17"

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178710-webhallen_conf...

Mindre ram men bättre grafikkort och i övrigt likvärdiga komponenter. 15.6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Men tråden ligger ju under bärbara datorer

Aa.. Såg inte det..
Men jag har varit med om att en tråd fick många förslag på stationära datorer när tråden låg bland bärbara. Tror att många, där bland jag, bara kollar på rubriken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Aa.. Såg inte det..
Men jag har varit med om att en tråd fick många förslag på stationära datorer när tråden låg bland bärbara. Tror att många, där bland jag, bara kollar på rubriken

Ja har gjort sånt själv. Fatta först inte varför man ville ha 15" på stationär, sen fick jag se var den låg

Sorry för OT, kan dock inte bidra med mycket när det gäller laptops.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Tycker att TS datorförslag verkar jättebra. Bra processor, bra med RAM, och ett bra grafikkort (för att vara bärbart).

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

En sak du bör undersöka är hur bra dina tyngre modeleringsprogram kan utnyttja flera processor kärnor. Vissa tunga program är väldigt enkeltrådiga medan andra skalar väldigt bra med fler kärnor. Det kan vara ganska viktigt i val av din processor. Annar så bör Ram vara viktigt, grafikkortet hjälper troligen inte till så mycket i Maya då man ofta behöver ha ett speciellt kort för det (iaf så gäller det CAD men jag tror att det är samma för Maya och 3d Max) dock så finns det då och då mjukvaromoddar som gör att man kan ställa om sitt vanliga grafikkort. Lite osäker på om nuvarande generation grafikkort har några moddar och om de skulle fungera på en bärbar men det kan vara något att se närmare på.

Permalänk
Skrivet av Skingken:

Om du vill ha en laptop, skriv det. Många här på swec förutsätter att du vill ha hjälp för att bygga en stationär dator.

Förutom det så kan jag mycket lite om laptop datorer så där får någon annan hjälpa dig.

Mvh Skingken

Bara tomtar som inte postar i rätt del

Skrivet av Chickfactor:

Kanske

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781756&cks=ASS&assoc=B99...

Ungefär samma processor (mindre ram dock) men med mekanisk hårddisk och några tusenlappar billigare. 17"

Ser rätt schysst ut, kollade runt lite på kompletts sida och hittade denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781754
Dyrare, men den har ett bätte kort och mer ram. Kommer förmodligen åka ut till Siba nästa vecka och kolla på en, inte samma modell visserligen men den har samma form, gillar dock inte riktigt baksidan på den, ser ut att sticka ut en hel del. Och jag är inte helt hundra på om 17" är något för mig.

Skrivet av CTH:

En sak du bör undersöka är hur bra dina tyngre modeleringsprogram kan utnyttja flera processor kärnor. Vissa tunga program är väldigt enkeltrådiga medan andra skalar väldigt bra med fler kärnor. Det kan vara ganska viktigt i val av din processor. Annar så bör Ram vara viktigt, grafikkortet hjälper troligen inte till så mycket i Maya då man ofta behöver ha ett speciellt kort för det (iaf så gäller det CAD men jag tror att det är samma för Maya och 3d Max) dock så finns det då och då mjukvaromoddar som gör att man kan ställa om sitt vanliga grafikkort. Lite osäker på om nuvarande generation grafikkort har några moddar och om de skulle fungera på en bärbar men det kan vara något att se närmare på.

Modellering är mest en liten hobby jag har, men jag vet ju inte hur det blir längre in i framtiden. De flesta modelleringsprogram där ute kan använda flera kärnor, och ramen bör ju helst vara 8gb eller mer.

Tack för svaren!

Permalänk
Skrivet av ettnamntack:

Ser rätt schysst ut, kollade runt lite på kompletts sida och hittade denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781754
Dyrare, men den har ett bätte kort och mer ram. Kommer förmodligen åka ut till Siba nästa vecka och kolla på en, inte samma modell visserligen men den har samma form, gillar dock inte riktigt baksidan på den, ser ut att sticka ut en hel del. Och jag är inte helt hundra på om 17" är något för mig.

Själv hade jag inte kallat en dator på 4,5kg och med 3h batteritid bärbar. Har du kikat något på Mac?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Själv hade jag inte kallat en dator på 4,5kg och med 3h batteritid bärbar. Har du kikat något på Mac?

Trådskaparen har uttryckt vilja att spela PC spel, så det funkar nog inte med Mac.

Mitt tips, om man vill kunna få acceptabel prestanda i spel, är att fläska på så mycket man kan. Gaming på bärbara är fortfarande långt från stationära, så det blir till att köpa det bästa för att bli nöjd. Kolla på Asus G-serie, till exempel nya 750JW ( http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ) Köp en SSD till den så är man ju klar.

Rätt okej pris med tanke på prestanda. Dock blir ju vikten, storlek och annat lidande. Det är en balans man själv får avgöra.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

Trådskaparen har uttryckt vilja att spela PC spel, så det funkar nog inte med Mac.

Fungerar utmärkt om man installerar Windows på den.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Alexandberg:

Själv hade jag inte kallat en dator på 4,5kg och med 3h batteritid bärbar. Har du kikat något på Mac?

Varför ska jag köpa en dator för 16000kr med sämre prestanda när jag kan få en bra mycket bättre för 12-13000kr?
Visst, battertiden är ju inte den bästa men vilken dator håller länge när man spelar? Kommer nästan aldrig att flytta på den så vikten är inte något jag oroar mig över.

Har haft en Macbook Pro innan med Windows installerad och du blir rätt handikappad när det kommer till drivrutiner.

Skrivet av Vlademil:

Trådskaparen har uttryckt vilja att spela PC spel, så det funkar nog inte med Mac.

Mitt tips, om man vill kunna få acceptabel prestanda i spel, är att fläska på så mycket man kan. Gaming på bärbara är fortfarande långt från stationära, så det blir till att köpa det bästa för att bli nöjd. Kolla på Asus G-serie, till exempel nya 750JW ( http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1... ) Köp en SSD till den så är man ju klar.

Rätt okej pris med tanke på prestanda. Dock blir ju vikten, storlek och annat lidande. Det är en balans man själv får avgöra.

Tack, kommer nog att bli den jag länkade något inlägg längre upp då. Ska ju ändå ha den i ett par år och då är det ju lika bra att lägga ut lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettnamntack:

Varför ska jag köpa en dator för 16000kr med sämre prestanda när jag kan få en bra mycket bättre för 12-13000kr?
Visst, battertiden är ju inte den bästa men vilken dator håller länge när man spelar? Kommer nästan aldrig att flytta på den så vikten är inte något jag oroar mig över.

Har haft en Macbook Pro innan med Windows installerad och du blir rätt handikappad när det kommer till drivrutiner.

Tack, kommer nog att bli den jag länkade något inlägg längre upp då. Ska ju ändå ha den i ett par år och då är det ju lika bra att lägga ut lite extra.

men då är stationärt grejen för dig

OT: du kan annars kolla med t.ex. pckonsulten eller vad de nu heter (hp?) där de kans bygga en laptop efter egna behov, kanske blir lite saftig prislap men möjligheten finns.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av abbebandy:

men då är stationärt grejen för dig

OT: du kan annars kolla med t.ex. pckonsulten eller vad de nu heter (hp?) där de kans bygga en laptop efter egna behov, kanske blir lite saftig prislap men möjligheten finns.

Har tyvärr inte plats för en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ettnamntack:

Har tyvärr inte plats för en stationär.

tror asusen från komplett blir bra ville bara påpeka lite fint att en stationär idag behöver ju inte va stor och ful. de nya datorlåderna är ju väldigt små http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=783766 och om du konfigurerar den komplett med skärm å allt så blir det ca 13800 . jag valde detta som exempel Fractal Design Node 304 Mini-ITX Svart
XFX ProSeries Core Edition 550W PSU
Intel Core i5-3470 Processor
MSI B75IA-E33, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
ASUS GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Steelseries Apex Raw Keyboard
Corsair Vengeance M65 Performance
Razer Goliathus Alpha mouse pad - Speed
BenQ 24" LED XL2420T
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 Nordic
om man inte vill bygga själv och om inte annat lycka till med inköpet av din bärbara Det var en sånn http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10800 miniI30 som jag tryckte konfigurera själv på. haha såg precis att jag hade cofigurerat på blackboxen men det var mini I30 som jag hadde tänkt, då får Haswell moderkort och processor och zotac GTX men i övrigt princip samma delar som jag länka för d priset jag skrev.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

kör på thorn du länkade i första inlägget, förutom SSDn har den 2 stycken lediga platser för hårdiskar, sen är gtx770m 30-40% bättre än gtx765m, så den kommer att klara dom spel du nämnde utan problem

Permalänk
Medlem

Nvm menade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2083486
anledningen för Asus ROG är pga 2 stora fläktar samt en enorm kylfläns som ger datorn längre levnad och mycket mer robust känsla då menar jag att den inte känns plastig som t.ex MSI eller Thor!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Det blev Asus G750JX, nu börjar den långa väntan på hela 3-4 dagar.

Permalänk
Medlem

Jag väntar också! Hoppas att du berättar hur det går och om den kunde köra Autodesk Maya 2012 och framåt utan problem. Även gärna After Effects...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mxhjel:

Jag väntar också! Hoppas att du berättar hur det går och om den kunde köra Autodesk Maya 2012 och framåt utan problem. Även gärna After Effects...

Hoppas du tog http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781754#extra