Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Var längesedan jag tog ut MGN så man är lite rostig, kan någon se om jag fick till det rätt? Nedan är de tre bråken.

1 / 2x+2

x / x^2-1

1 / 2-2x

Jag vill ha MGN till att vara 2(x+1)(x-1), låter det rimligt?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flraer:

Var längesedan jag tog ut MGN så man är lite rostig, kan någon se om jag fick till det rätt? Nedan är de tre bråken.

1 / 2x+2

x / x^2-1

1 / 2-2x

Jag vill ha MGN till att vara 2(x+1)(x-1), låter det rimligt?

Skriv paranteser där de borde vara när du skriver matematik på ett så här linjärt forum, annars blir det snabbt missförstånd.

Men ja, du vill ha enklaste nämnaren för att addera dessa bråk:
   1 ∕ (2x + 2)
   x ∕ (x² − 1)
   1 ∕ (2 − 2x)

Dessa kan i tur och ordning skrivas om som
   1 ∕ ( 2 (x+1) )         [bryt ut faktor 2 i nämnaren]
   x ∕ ( (x−1) (x+1) )    [konjugatregeln]
   −1 ∕ ( 2 (x−1) )       [bryt ut faktor −2 i nämnaren]

Alltså, som du skrev, så är minsta gemensamma nämnare de unika delarna av nämnarna ovan, dvs
   2 (x+1) (x−1) = 2 (x²−1)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Skriv paranteser där de borde vara när du skriver matematik på ett så här linjärt forum, annars blir det snabbt missförstånd.

Men ja, du vill ha enklaste nämnaren för att addera dessa bråk:
   1 ∕ (2x + 2)
   x ∕ (x² − 1)
   1 ∕ (2 − 2x)

Dessa kan i tur och ordning skrivas om som
   1 ∕ ( 2 (x+1) )         [bryt ut faktor 2 i nämnaren]
   x ∕ ( (x−1) (x+1) )    [konjugatregeln]
   −1 ∕ ( 2 (x−1) )       [bryt ut faktor −2 i nämnaren]

Alltså, som du skrev, så är minsta gemensamma nämnare de unika delarna av nämnarna ovan, dvs
   2 (x+1) (x−1) = 2 (x²−1)

Det har du rätt i, ska tänka på det till nästa gång! Stort tack för hjälpen!

Då är frågan var det blir fel sen, hmm. Uppgiften är att förkorta. Återkommer ev. senare idag.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Har ett enkelt matteproblem men jag blir ändå confused då jag inte rört matte på flera år

Min mor försöker mäta hur många kubik vatten det rinner i timmen.

Dom har bara mätt detta hitills:

Det rinner 10 liter på 7 sekunder.
Om dom vill räkna ut det i kubikmeter per timme.

Någon som kan hjälpa till?

Jag satt och räknade men det blev mest massa konstig soppa av allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har ett enkelt matteproblem men jag blir ändå confused då jag inte rört matte på flera år

Min mor försöker mäta hur många kubik vatten det rinner i timmen.

Dom har bara mätt detta hitills:

Det rinner 10 liter på 7 sekunder.
Om dom vill räkna ut det i kubikmeter per timme.

Någon som kan hjälpa till?

Jag satt och räknade men det blev mest massa konstig soppa av allt

(10 liter / 7 sekunder) * (1 kubikmeter / 1000 liter) * (3600 sekunder/1 timme) = (10 liter * 1 kubikmeter * 3600 sekunder)/(7 sekunder * 1000 liter * 1 timme) = 36000 kubikmeter / 7000 timme = 36/7 kubikmeter/timme ~= 5,14 kubikmeter/timme

Både liter och sekunder återfinns i både nämnare och täljare i andra steget och du kan stryka dem då liter/liter = 1.

På samma sätt är 1 kubikmeter = 1000 liter varför jag får multiplicera med (1 kubikmeter / 1000 liter) då det är ekvivalent med att multiplicera med 1.

Enheter bör betraktas som vilken annan variabel som helst och bör alltid behållas genom beräkningar, då blir det rätt.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingen:

[code]
10 liter / 7 sekunder * (1 kubikmeter / 1000 liter) * (3600 sekunder/1 timme) = (10 liter * 1 kubikmeter * 3600 sekunder)/(7 sekunder * 1000 liter * 1 timme) = 36000 kubikmeter / 7000 timme = 36/7 kubikmeter/timme ~= 5,14 kubikmeter/timme

tackar

Permalänk
Medlem

Jahaja, då har jag en fråga igen...

"Avgör om funktionen är omvändbar och bestäm i så fall inversen"

Y = (3-x) / (x+2)

Jag vet att man ska lösa ut x och kolla om det är entydigt. Men jag får inte till det.. Kan någon visa hur man gör eller ge en ledtråd? Jag har lyckats med några andra men efter att ha provar på denna känns det mest som om det var tur.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

3-x = Y(x+2) är steg 1. Fortsätt därifrån sedan...
Så får du: 3= Yx + 2Y+x
Då flyttar du över 2Y så kan du sedan bryta ut x så att det blir enligt följande:
x = (3 - 2Y) / (Y + 1)

(Hoppas jag fick detta rätt då jag gör det i huvudet)

Försök att förstå hur jag gjorde. Matematik är lika delar logiskt tänkande samt vanan att lösa tal. Det första har man eller ej, det andra övar man upp genom att lösa många tal. Viktigt är att du fullt förstår varje delmoment, då kommer resten per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

3-x = Y(x+2) är steg 1. Fortsätt därifrån sedan...
Så får du: 3= Yx + 2Y+x
Då flyttar du över 2Y så kan du sedan bryta ut x så att det blir enligt följande:
x = (3 - 2Y) / (Y + 1)

(Hoppas jag fick detta rätt då jag gör det i huvudet)

Försök att förstå hur jag gjorde. Matematik är lika delar logiskt tänkande samt vanan att lösa tal. Det första har man eller ej, det andra övar man upp genom att lösa många tal. Viktigt är att du fullt förstår varje delmoment, då kommer resten per automatik.

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack! Det var ju inte så svårt, fattar inte riktigt vad jag satt och tänkte på.

Har en annan fråga med om någon har lust att ge något tips.

"Avgör vilka av följande uttryck som definierar funktioner av X"

x^2 + y^2 = 1 Denna är EJ en funktion

x^2 + y^2 = 0 Denna ÄR en funktion

x^2 - y^2 = 0 Denna är EJ en funktion

Jag blir inte riktigt klok på hur man ska tänka. Det ska ju vara att varje tillåtet x-värde ger precis ett y-värde. Men jag får det inte att gå ihop, jag tycker att båda verkar vara en funktion.. Några tips?

/ F

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

Stort tack! Det var ju inte så svårt, fattar inte riktigt vad jag satt och tänkte på.

Har en annan fråga med om någon har lust att ge något tips.

"Avgör vilka av följande uttryck som definierar funktioner av X"

x^2 + y^2 = 1 Denna är EJ en funktion

x^2 + y^2 = 0 Denna ÄR en funktion

Jag blir inte riktigt klok på hur man ska tänka. Det ska ju vara att varje tillåtet x-värde ger precis ett y-värde. Men jag får det inte att gå ihop, jag tycker att båda verkar vara en funktion.. Några tips?

/ F

Men ger varje x-värdet precis ett y-värde? Om du ritar upp ekvationen ser du att
x^2 + y^2 = 1,
är en cirkel, vilket betyder att varje x (förutom punkterna x=1 och x=-1) ger två y värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Men ger varje x-värdet precis ett y-värde? Om du ritar upp ekvationen ser du att
x^2 + y^2 = 1,
är en cirkel, vilket betyder att varje x (förutom punkterna x=1 och x=-1) ger två y värden.

Tack för svaret!

Jag tror det börjar lossna lite nu.

Tänker jag rätt vad det gäller denna då, x^2 + y^2 = 0.

Att om t.ex. x=0 så kan y bara vara lika med 0 för att resultatet ska bli 0? Och därför blir denna en funktion eftersom det bara finns ett y-värde?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

Tack för svaret!

Jag tror det börjar lossna lite nu.

Tänker jag rätt vad det gäller denna då, x^2 + y^2 = 0.

Att om t.ex. x=0 så kan y bara vara lika med 0 för att resultatet ska bli 0? Och därför blir denna en funktion eftersom det bara finns ett y-värde?

Ja precis, en "traditionell" funktion definieras av att ett x värde ger ett y värde, och det var det som de frågade efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Ja precis, en "traditionell" funktion definieras av att ett x värde ger ett y värde, och det var det som de frågade efter.

Grymt, stort tack! Denna tråden är ju skitbra. Nu blir det attackplugga någon timme till...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Har ett problem som jag klurat en längre stund på nu: "Visa att n(n^2 - 1) är delbart med 6 för alla heltal n".

Ett annat sätt att skriva detta skulle ju bli: 6 | n(n^2 - 1)

Jag vet inte riktigt hur jag ska attackera det här problemet. Det enda jag kommit fram till är att det finns något heltal m så att:
n(n^2 - 1) = 6 * m

Men det tar dessvärre slut där, och jag kommer inte vidare. Någon som har en förklaring hur det går till att lösa problemet?

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heedman:

Har ett problem som jag klurat en längre stund på nu: "Visa att n(n^2 - 1) är delbart med 6 för alla heltal n".

Ett annat sätt att skriva detta skulle ju bli: 6 | n(n^2 - 1)

Jag vet inte riktigt hur jag ska attackera det här problemet. Det enda jag kommit fram till är att det finns något heltal m så att:
n(n^2 - 1) = 6 * m

Men det tar dessvärre slut där, och jag kommer inte vidare. Någon som har en förklaring hur det går till att lösa problemet?

Tänk på att n(n^2 – 1) = n(n – 1)(n + 1) och att 6 = 2 * 3. Vad säger det dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Tänk på att n(n^2 – 1) = n(n – 1)(n + 1) och att 6 = 2 * 3. Vad säger det dig?

Ptja, det är väl att n är 2 så stämmer 6 = 2 * 3? Jag vet inte om jag missar något..

Visa signatur

Core i7 920 ~4.1ghz | 6gb Corsair XMS3 1600mhz | ASUS P6T SE | Corsair 650W | Powercolor Radeon 5870 1024mb | HDD1: 250 32mb WD Blue Edition, HDD2: 640gb WD 16mb | Antec Twelvehundred | Logitech Illuminated | Logitech G5 |

Permalänk
Medlem

Har fastnat igen, väldigt tacksam om någon har ett tips.

"Funktionen f(x) = k * a^x går genom punkterna (1;2) och (3;18). Beräkna f(2)"

Jag inser ju att man ska använda koordinaterna på något vis, men jag kan inte komma på hur. Behöver en ledtråd i rätt riktning. Svaret ska bli 6.

/ F

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

Har fastnat igen, väldigt tacksam om någon har ett tips.

"Funktionen f(x) = k * a^x går genom punkterna (1;2) och (3;18). Beräkna f(2)"

Jag inser ju att man ska använda koordinaterna på något vis, men jag kan inte komma på hur. Behöver en ledtråd i rätt riktning. Svaret ska bli 6.

/ F

Fullständig lösning finns innanför spoilern om du nu bara vill ha lite hjälp på traven
Upprätta 2 ekvationer med hjälp av de angivna punkerna:
(1;2) ger -> 2= k*a^1 <=> 2=k*a (ekv 1)
(3;18) ger -> 18=k*a^3 (ekv 2)

Nu kan du tex bryta ut k*a ur ekv 2.
18=k*a^3 <=> 18=(k*a)*a^2
utnyttja att (k*a)=2. -> 18=2*a^2 <=> a=3
räkna ut k genom att sätta in värdet på a. 2=k*3 <=> k=2/3
f(x)=(2/3) *3^x. f(2)= (2/3)*3^2 =6.

Dold text
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Fullständig lösning finns innanför spoilern om du nu bara vill ha lite hjälp på traven
Upprätta 2 ekvationer med hjälp av de angivna punkerna:
(1;2) ger -> 2= k*a^1 <=> 2=k*a (ekv 1)
(3;18) ger -> 18=k*a^3 (ekv 2)

Nu kan du tex bryta ut k*a ur ekv 2.
18=k*a^3 <=> 18=(k*a)*a^2
utnyttja att (k*a)=2. -> 18=2*a^2 <=> a=3
räkna ut k genom att sätta in värdet på a. 2=k*3 <=> k=2/3
f(x)=(2/3) *3^x. f(2)= (2/3)*3^2 =6.

Dold text

Stort tack, det hjälpte! Lyckades lura ut utan att tjuvkika t.om.

Jag har en till om någon orkar, jag måste ha missat någon regel. Har läst och provat men kommer inte på det.

"Skriv som en logaritm"

ln2 - ln6 + ln9

Det jag undrar är, när jag börjar med att ta ln2 - ln6 så blir det rätt, men börjar jag med ln6 + ln9 så blir det fel. Varför? Vad är det jag inte tänker på? Dom här logaritmformlerna har jag koll på, men det måste vara något jag inte kommer på? Svaret ska bli ln3.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flraer:

Det jag undrar är, när jag börjar med att ta ln2 - ln6 så blir det rätt, men börjar jag med ln6 + ln9 så blir det fel. Varför?

Jämför med 2 - 6 + 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jämför med 2 - 6 + 9

Aaaaaaaaaaaaahh... Skämskudden åkte fram nu. Det är ju helt sjukt vad man försvårar för sig själv ibland. Stort tack för svaret!

/F

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Håller på med lin alg och har problem med skalärprodukt/ minsta kvadrat-metoden
Problemet är iaf
Man ska ange alla talpar a,b så att (u|v) = x(1)y(1)+3x(1)y(2)+ax(2)y(1)+bx(2)y(2) definerar en skalär produkt i |R^2.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fuskobot:

Man ska ange alla tal par a,b så att (u|v) = x(1)y(1)+3x(1)y(2)+ax(2)y(1)+bx(2)y(2) definerar en skalär produkt.

Är det alla instruktioner som finns? Är u och v [x(1), x(2)] respektive [y(1), y(2)]? På vilket sätt handlar det om minsta kvadrat-metoden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det alla instruktioner som finns? Är u och v [x(1), x(2)] respektive [y(1), y(2)]? På vilket sätt handlar det om minsta kvadrat-metoden?

Det hör till kapitlet om euklidiska rum, och kanske ska man inte använda minsta km. Likväl så fattar jag det som att man ska lösa genom x^tA^tAx (A = matrisen som bildas) för att sedan kvadratkomplettera. Som jag förstår är detta (u|u) vilket ska vara >= 0 för att det ska vara en skalär produkt.

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuskobot:

Håller på med lin alg och har problem med skalärprodukt/ minsta kvadrat-metoden
Problemet är iaf
Man ska ange alla talpar a,b så att (u|v) = x(1)y(1)+3x(1)y(2)+ax(2)y(1)+bx(2)y(2) definerar en skalär produkt i |R^2.

I R^n kan man identifiera alla skalärprodukter med symmetriska positivt definita matriser A.
Positivt definit betyder att (u | u) = u^tAu > 0 för alla u som inte är identiskt lika med 0 vektorn (Detta är ett av axiomen för skalärprodukt).

Du letar efter en 2x2 matris A som är symmetrisk.
Kalla elementet på rad 1 kolumn 1 för q, det på rad 2 kolumn 2 för r och de element som är på de två kvarvarande positionerna för w,
dvs det ser ut som A =
q w
w r

Vi ska nu finna dessa så att u^TAv = x(1)y(1)+3x(1)y(2)+ax(2)y(1)+bx(2)y(2).
Jag antar att u = (x(1), x(2))^T, v = (y(1), y(2))^T i dina beteckningar.
Vi får
u^TAv = qx(1)y(1)+w(x(1)y(2)+x(2)y(1))+rx(2)y(2), vilket ska vara lika med x(1)y(1)+3x(1)y(2)+ax(2)y(1)+bx(2)y(2).

Först kan vi notera att symmetrin för matrisen A tvingar a till att vara 3 (dvs det som står framför x(1)y(2) måste vara samma som det som står framför x(2)y(1)).
Om detta inte gällde skulle vi inte få samma resultat om vi bytte plats på x och y, dvs vi skulle inte ha att (u|v) = (v|u) som ju är ett axiom för skalärprodukt.

Identifierar vi koefficienter så ser vi att q= 1, w = 3 och r = b.
Vår matris blir alltså A =
1 3
3 b

Nu måste vi se vad b kan vara. Vi måste ha en positivt definit matris så vi måste ha
(u|u) = u^TAu = x(1)x(1) + 3(x(1)x(2) + x(2)x(1)) + bx(2)x(2) = x(1)x(1) + 6x(1)x(2)+ bx(2)x(2) > 0 för all u som inte är 0 vektorn.

Vi kvadratkompletterar därför först i x(1) variabeln och får

(x(1)+3x(2))^2-9x(2)^2+bx(2)^2 = (x(1)+3x(2))^2 + (b-9)x(2)^2

Kvadraterna är alltid positiva. Om b är strikt större än 9 så blir allt garanterat positivt. Om b är mindre än 9 så kan vi få uttrycket att bli negativt genom att först välja x(2) godtyckligt nollskilt tal och sedan välja x(1) så att x(1)+3x(2) = 0, dvs x(1) = -3x(2). Ta tex x(2) = -1 och x(1) = 3.
Alltså är rätt lösning på problemet a = 3 och b >9.

Edit : Förhastade mig lite och antog att det skulle följa att matrisen blev positivt definit om bara a var 3 och b var positiv genom elementär analys av funktionen x(1)x(1) + 6x(1)x(2)+ bx(2)x(2). En elementär analys enligt ovan ger rätt svar, men mitt förhastade svar var fel. Ber om ursäkt för detta.
Har skrivit in en korrekt lösning nu..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Vet inte om min fråga platsar i denna tråd men skriver ändå istället för att skapa en ny' en moderator får bryta ut frågan om den inte är korrekt placerad. Jag ska nu till hösten börja på universitetet och behöver fräscha upp mina kunskaper i matematik c. Kursen består för det mesta av derivata och det är inte så svårt men behöver ändå tips och råd om bur jag ska tänka och gå till väga för att lösa uppgifterna, både nu och senare i framtiden.

Just nu vet jag hur man löser vanliga ekvationer, räta linjens ekvation (y=kx+m) samt hur man deriverar en ekvation (exempelvis derivera och stoppa in f'(2) för att få ut ett svar), dvs endast grundläggande kunskaper men som jag behöver utöka extremt mycket.

Jag har endast 10 dagar på mig att bli någorlunda bra på derivata.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLayer:

Hejsan,

Vet inte om min fråga platsar i denna tråd men skriver ändå istället för att skapa en ny' en moderator får bryta ut frågan om den inte är korrekt placerad. Jag ska nu till hösten börja på universitetet och behöver fräscha upp mina kunskaper i matematik c. Kursen består för det mesta av derivata och det är inte så svårt men behöver ändå tips och råd om bur jag ska tänka och gå till väga för att lösa uppgifterna, både nu och senare i framtiden.

Just nu vet jag hur man löser vanliga ekvationer, räta linjens ekvation (y=kx+m) samt hur man deriverar en ekvation (exempelvis derivera och stoppa in f'(2) för att få ut ett svar), dvs endast grundläggande kunskaper men som jag behöver utöka extremt mycket.

Jag har endast 10 dagar på mig att bli någorlunda bra på derivata.

Tack på förhand!

Nja, tror inte du behöver oroa dig alltför mycket. Man börjar från början på universitetet ofta med repetition av gymnasiematten.
Vad är det mer precist du behöver bli bra på när det gäller derivata ?

Du har väldigt få räkneregler du behöver kunna (regeln för derivering av summa, produkt, kvot och sammansatt funktion).
Sedan är det viktigt att förstå definitionen av derivata och varför den definieras som den gör.
Behärskar du ovanstående så räcker det gott och väl som förkunskaper. Behärskar du inte ovanstående så får du gott om tid att lära dig det på universitetet, men att lära sig det bättre på förhand sparar givetvis tid.

På tex Mattecentrums sida för mattehjälp så kan du läsa om både derivatans definition och deriveringsregler och få exempel på hur de funkar : http://www.matteboken.se/
(klicka dig fram i menyn för olika kurser till höger).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

På tal om derivering har jag en här som jag inte blir klok på trots att jag kollat boken och länken här ovanför.

2sqrtx - 1/(sqrtx).

Enligt boken ska detta bli (2x+1)/(2xsqrtx) men jag blir inte klok på hur dom får ihop det.

Det första talet får jag rätt på, 2sqrtx, det blir ju 1 / sqrtx.

Men 1/(sqrtx) vill sig inte. Jag börjar med att skriva det som x^-0,5. Deriverar sedan detta och får -0,5 * x^-0,5-1. Är det rätt så långt? Hur går jag vidare härifrån?

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flraer:

På tal om derivering har jag en här som jag inte blir klok på trots att jag kollat boken och länken här ovanför.

2sqrtx - 1/(sqrtx).

Enligt boken ska detta bli (2x+1)/(2xsqrtx) men jag blir inte klok på hur dom får ihop det.

Det första talet får jag rätt på, 2sqrtx, det blir ju 1 / sqrtx.

Men 1/(sqrtx) vill sig inte. Jag börjar med att skriva det som x^-0,5. Deriverar sedan detta och får -0,5 * x^-0,5-1. Är det rätt så långt? Hur går jag vidare härifrån?

Ja, det är lämpligt att skriva om 1/sqrt(x) som x^-0.5 och sedan derivera som du gjort.
Du har gjort helt rätt på båda termerna. Det är bara facit som valt att skriva om uttrycket lite.
Ditt första uttryck i derivatan är 1/sqrt(x) och din andra term är -0,5 * x^-0,5-1.
Denna andra term kan du skriva som -
-0.5/x^(3/2) =
= (multa med 0.5 är samma som att dela med 2) -1/(2x^(1+ 1/2)) =
= (potenslagarna) -1/(2x*x^(1/2)) = -1/(2x*sqrt(x)).

Du har alltså att derivatan är 1/sqrt(x) + 1/(2x*sqrt(x)).
Skriv nu dessa bråk med gemensam nämnar (=2x*sqrt(x)) och lägg ihop dem så får du facits svar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Nja, tror inte du behöver oroa dig alltför mycket. Man börjar från början på universitetet ofta med repetition av gymnasiematten.
Vad är det mer precist du behöver bli bra på när det gäller derivata ?

Du har väldigt få räkneregler du behöver kunna (regeln för derivering av summa, produkt, kvot och sammansatt funktion).
Sedan är det viktigt att förstå definitionen av derivata och varför den definieras som den gör.
Behärskar du ovanstående så räcker det gott och väl som förkunskaper. Behärskar du inte ovanstående så får du gott om tid att lära dig det på universitetet, men att lära sig det bättre på förhand sparar givetvis tid.

På tex Mattecentrums sida för mattehjälp så kan du läsa om både derivatans definition och deriveringsregler och få exempel på hur de funkar : http://www.matteboken.se/
(klicka dig fram i menyn för olika kurser till höger).

Jag vet att derivata är förändring, mer vet jag inte... Behöver i princip lära mig allt om derivata. Har fått tag på en bok som tar upp all matte som en ekonom behöver för högskolan så jag får väl gå igenom den. Skall även gå igenom www.matteboken.se senare idag.

Tack skall du ha.