Permalänk
Medlem

Köpa Kamera! (ny börjare )

Tja! Har tänkt köpa en kamera. Jag är en nybörjare så jag vet ju inte så mycket om kameror men kan ni rekommendera någon kamera?
krav:
-Skarp bild
-Bra kvalite
-Får max kosta 350€ (ca ~3 000kr enligt google)
Ska ta kort på naturen ganska mycket tror jag

Har kollat lite på Canon eos D1100 men är den bra för nybörjare?

Visa signatur

Specs
Grafikkort: MSI N580GTX Lightning Processor: i5 3570k 3.40ghz Nätaggregat: 420w (vet ej något om märket) Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av heaglu:

Tja! Har tänkt köpa en kamera. Jag är en nybörjare så jag vet ju inte så mycket om kameror men kan ni rekommendera någon kamera?
krav:
-Skarp bild
-Gärna full HD
-Får max kosta 350€ (ca ~3 000kr enligt google)
Ska ta kort på naturen ganska mycket tror jag

Har kollat lite på Canon eos D1100 men är den bra för nybörjare?

Full HD, du menar för att filma?

D1100 har inte full HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Full HD, du menar för att filma?

D1100 har inte full HD.

Ska ta kort med den nog som sagt så vt jag inte alls nå mycket lol

Visa signatur

Specs
Grafikkort: MSI N580GTX Lightning Processor: i5 3570k 3.40ghz Nätaggregat: 420w (vet ej något om märket) Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H

Permalänk
Medlem

Har en av föregångarna till denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1754765
Enkel att använda och ta kort med, men har även möjlighet till mer avancerade inställningar som ex. ändra slutartid, ljusinsläp och ISO själv.
tar 1080p film i 60 fps också, vilket är väldigt bra

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Har en av föregångarna till denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1754765
Enkel att använda och ta kort med, men har även möjlighet till mer avancerade inställningar som ex. ändra slutartid, ljusinsläp och ISO själv.
tar 1080p film i 60 fps också, vilket är väldigt bra

Den där kameran såg lockande ut Fast ska först köpa grafikkort.

Visa signatur

Specs
Grafikkort: MSI N580GTX Lightning Processor: i5 3570k 3.40ghz Nätaggregat: 420w (vet ej något om märket) Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av heaglu:

Tja! Har tänkt köpa en kamera. Jag är en nybörjare så jag vet ju inte så mycket om kameror men kan ni rekommendera någon kamera?
krav:
-Skarp bild
-Bra kvalite
-Får max kosta 350€ (ca ~3 000kr enligt google)
Ska ta kort på naturen ganska mycket tror jag

Har kollat lite på Canon eos D1100 men är den bra för nybörjare?

Skarp bild beror på gluggen också,ett fast objektiv med 1,7 i bländare beroende på vad du fotar bör man nog skaffa.
De flesta systemkameror har bra kvalite så där är svårt att hitta nåt dåligt.
Kolla beg också,en äldre semiproffs kan vara roligare att använda än budgetmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Har en av föregångarna till denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1754765
Enkel att använda och ta kort med, men har även möjlighet till mer avancerade inställningar som ex. ändra slutartid, ljusinsläp och ISO själv.
tar 1080p film i 60 fps också, vilket är väldigt bra

En sådan är inte kul att använda i solljus om man inte har en bra optiskt sökare,,gärna nån hybrid som fujis lyxkompakter brukar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En sådan är inte kul att använda i solljus om man inte har en bra optiskt sökare,,gärna nån hybrid som fujis lyxkompakter brukar ha.

Mmm, bilderna tenderar bara att bli lite bleka när det är stark sol, men det går väldigt lätt att fixa i efterhand. Min kamera är en canon powershot sx230 hs, här är en exempelbild i stark sol, jag tog den i croatien 2012 under värmeböljan (toppade 42c )

Så för ett pris på max 3k får man inte någon "Proffsig" nybörjarkamera

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Mmm, bilderna tenderar bara att bli lite bleka när det är stark sol, men det går väldigt lätt att fixa i efterhand. Min kamera är en canon powershot sx230 hs, här är en exempelbild i stark sol, jag tog den i croatien 2012 under värmeböljan (toppade 42c ) https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/194103...

Så för ett pris på max 3k får man inte någon "Proffsig" nybörjarkamera

Ganska säker på att vad han menade med problemen i starkt solljus är att du inte ser vad som är på skärmen. I en systemkamera med optisk sökare tittar du ju inte på någon skärm, utan mer i en kikare.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Ganska säker på att vad han menade med problemen i starkt solljus är att du inte ser vad som är på skärmen. I en systemkamera med optisk sökare tittar du ju inte på någon skärm, utan mer i en kikare.

Ojdå, hade bara tillfälligt glömt bort det jag vet vad det är, men är inte särskilt fokuserad idag....

Jag kan ju även tillägga att jag inte upplever det som något problem på just min kamera när det är ljust, ljusstyrkan på skärmen anpassar sig vid behov. Lite som med en bild på ett papper, det kvittar om det blir ljusare, det syns fortfarande lika bra

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Mmm, bilderna tenderar bara att bli lite bleka när det är stark sol, men det går väldigt lätt att fixa i efterhand. Min kamera är en canon powershot sx230 hs, här är en exempelbild i stark sol, jag tog den i croatien 2012 under värmeböljan (toppade 42c ) https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/194103...

Så för ett pris på max 3k får man inte någon "Proffsig" nybörjarkamera

Jag menade dock att det är ett helvete att glo på en sketen färgdisplay i solljus,därav fördelen med optiskt sökare.
Man kan köpa beg också,tex gamla Pentax k10d är en bra semiproffs med den berömda k-fattningen,sen finns det inga nybörjarkameror,vilket som helst funkar.

Permalänk

Jag har en Nikon D3100 och den är väligt bra för sitt pris (3100kr). Så om du kan ska du åka till en butik och kolla på den Btw (Köp ingen Canon under 3000kr dom brukar inte ha någon regörning av sensor medans nikon har)

Visa signatur

Intel i5 3570k LGA 1155 (3,8GHz) | ASRock Fatal1ty Z77 | 16GB Cosair Vengence DDR3 svart |
| Cooler Master Stryker Full tower | Corsair SP/AF Fläktar 120mm | Corsair H100i | ca: 883GB av lagring

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi behöver bena lite mer i vad du eg vill ha, för med specarna som finns uppställda just nu (om jag inte missat något), så passar ganska många kameror, i olika kategorier, in.

Vad för egenskaper tror du dig vilja ha på kameran?

Du skriver att du ska "ta kort" med den, vilket gör att jag tänker att filmning inte är jätteviktigt...
Har du några krav på storleken? Ska den gå ner i byxfickan eller funkar det att ha den i en väska? Eftersom du tittat på en 1100D så antar jag att det är okej att ha den i en väska, men samtidigt har du varit positivt inställd till förslag på kompaktkamera.
Vad menar du med "ta kort på naturen"? Landskap? Makro? Tama djur? Vilda djur?

Jag är personligen inte så mycket för systemkamerorna som inte har spegel, så jag tänker inte föreslå någon sådan utan för typ din budget så har du ju D3100, som IMO är aningen bättre än 1100D. Kan du sträcka budgeten en smula har du även D3200, som är ytterligare bättre för några hundralappar till.
Inte för att 1100D är DÅLIG, men IMO är dessa två nikonkameror lite vassare.

Sedan kan det vara en tanke att kolla begagnat som nämnts här ovan. Man får ju såklart inte några garantier, men däremot kan man få mycket mer kamera för pengarna. Med lite tålamod borde du kunna hitta en Nikon D90 för mellan 2000 och 3000kr. Sedan köper du (åxå begagnat) så dyrt objektiv till som du tycker att du har råd med. Ett Nikon 18-55VR borde man kunna hitta för mellan 500 och 1000kr.

Permalänk
Medlem

Alla förutsätter att TS vill ha en systemkamera, men TS skrev faktiskt inget om det, även om man får en hint iom egna förslaget på Canon 1100D (som var skrivet D1100).

Är det bara en kamera du ska ha, säger jag Canon Powershot S100 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=975084
Jag köpte min för drygt 4000 för ett år sedan... 2400 ink frakt är suveränt. Webbshoppen är en pålitlig affär, handlat där flera gånger, även hämtat i lagret nån gång.
Det finns en efterföljare som heter S110, men jag ser inte vad en pekskärm skulle tillföra (bara klydda imo).

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tror att vi behöver bena lite mer i vad du eg vill ha, för med specarna som finns uppställda just nu (om jag inte missat något), så passar ganska många kameror, i olika kategorier, in.

Vad för egenskaper tror du dig vilja ha på kameran?

Du skriver att du ska "ta kort" med den, vilket gör att jag tänker att filmning inte är jätteviktigt...
Har du några krav på storleken? Ska den gå ner i byxfickan eller funkar det att ha den i en väska? Eftersom du tittat på en 1100D så antar jag att det är okej att ha den i en väska, men samtidigt har du varit positivt inställd till förslag på kompaktkamera.
Vad menar du med "ta kort på naturen"? Landskap? Makro? Tama djur? Vilda djur?

Jag är personligen inte så mycket för systemkamerorna som inte har spegel, så jag tänker inte föreslå någon sådan utan för typ din budget så har du ju D3100, som IMO är aningen bättre än 1100D. Kan du sträcka budgeten en smula har du även D3200, som är ytterligare bättre för några hundralappar till.
Inte för att 1100D är DÅLIG, men IMO är dessa två nikonkameror lite vassare.

Sedan kan det vara en tanke att kolla begagnat som nämnts här ovan. Man får ju såklart inte några garantier, men däremot kan man få mycket mer kamera för pengarna. Med lite tålamod borde du kunna hitta en Nikon D90 för mellan 2000 och 3000kr. Sedan köper du (åxå begagnat) så dyrt objektiv till som du tycker att du har råd med. Ett Nikon 18-55VR borde man kunna hitta för mellan 500 och 1000kr.

Det får nog vara väska
Ta kort på naturen: Landskap och djur. Ska kolla sen lite på begagnat.

Visa signatur

Specs
Grafikkort: MSI N580GTX Lightning Processor: i5 3570k 3.40ghz Nätaggregat: 420w (vet ej något om märket) Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H

Permalänk
Medlem
Skrivet av heaglu:

Det får nog vara väska
Ta kort på naturen: Landskap och djur. Ska kolla sen lite på begagnat.

Om du ska fota djur, annat än egna husdjur, typ, så bör du försöka antingen att redan nu klämma in något slagt telezoom eller att sikta på att köpa en i framtiden. Alternativ som inte är så dyra är Nikon 55-200VR eller Canon 55-250IS om du skulle välja någon av Canon eller Nikon. Det brukar finnas paket med 18-55 + 55-200/250, men dyrare än 3000.
För vilda djur eller småfåglar så kanske du eg vill ha något som har ännu längre brännvidd, men då drar priset iväg en del. Ovanstånde alternativ är dock vettiga att starta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Ojdå, hade bara tillfälligt glömt bort det jag vet vad det är, men är inte särskilt fokuserad idag....

Jag kan ju även tillägga att jag inte upplever det som något problem på just min kamera när det är ljust, ljusstyrkan på skärmen anpassar sig vid behov. Lite som med en bild på ett papper, det kvittar om det blir ljusare, det syns fortfarande lika bra

Fast då blir skärmen helt plötsligt ett batterislukande monster, och du kanske förlorar en massa fina bilder! Men ibland har man ju inget val, optiskt sökare tillsammans med en kompakt kamera är ju fysiskt omöjligt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Men ibland har man ju inget val, optiskt sökare tillsammans med en kompakt kamera är ju fysiskt omöjligt!

Beroende på vad som är kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beroende på vad som är kompakt.

Och vad vad man godtar som sökare. Jag har en gammal IXUS 50 som har en optisk "sökare".

Det är, som jag ser det, främst sensorstorleken som påverkar storleken på kameran som helhet, eftersom sensorstorleken direkt påverkar storleken på objektiven.

Permalänk

Den absolut viktigaste egenskapen som skiljer sig markant mellan olika kameramärken är hur de känns att hålla i handen.

Jag rekommenderar dig att kolla och känna på dem i affär först.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog också att du, om du verkligen är intresserad av foto, ganska snabbt kan växa ifrån de allra billigaste budet-modellerna. Jag skulle sparat lite mer pengar och gått upp en modell eller två för att då ett aningen bättre DSLR hus så att du har en ok grund. Sedan köpa så dyrt objektiv du har råd med i princip, det är det som kommer ge dig skärpa, fin bokeh (bakgrundsoskärpa), ibland ljusstarkare för de lite bättre varianterna och sådant. Objektiv är ofta väldigt förmånligt att köpa begagnat och det finns mycket stor marknad för speciellt Nikon och Canon.

Som tidigare sagt finns det inte riktigt några helt speciella nybörjarkameror. I princip alla har något helautomatiska läge för "point-and-shoot". Det är ju dock inte så kul då man inte har så stor kontroll över bilden och jag personligen tycker att man då tappar en stor del av poängen med systemkamera.

Det du istället bör göra är att lära dig lägena bländarprioritet och slutarprioritet. De gör att du har lite kontroll själv, men det är nå väldigt enkelt och du kan köra automatiskt vitbalans osv. Dessa två lägen lär du dig lätt på bara 20-60 minuter genom nybörjarguider i text eller på Youtube, eller tom genom kamerans manual. Jag själv kör nästan uteslutande med bländarprioritet för att ha kontroll över skärpedjupet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag tycket du ska läsa på lite om kameror och om vilka för respektive nackdelar med dem många olika typerna är. Finns en helt del bra och grundläggande på youtube. Ge det bara ett par timmar så kommer du ha full koll på vad som faktiskt är en system, kompakt och hybrid kamera och därefter välja vad som är intresant.

Permalänk
Medlem

Systemkamera för nybörjare:

Canon EOS 700D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859

Om du inte vill ha en ny så finns det säkert massor av 400D, 450D, 500D, m.m. på begagnatmarknaden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Systemkamera för nybörjare:

Canon EOS 700D

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1752859

Om du inte vill ha en ny så finns det säkert massor av 400D, 450D, 500D, m.m. på begagnatmarknaden.

Som vanligt tippsar jag om 600d, samma kamera - touchscreen för mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Som vanligt tippsar jag om 600d, samma kamera - touchscreen för mindre pengar.

Perfekt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det kan vara lönt att kika på begagnatmarknaden. Det går idag att hitta fina Nikon D300s och D7000-exemplar, och då är det betydligt bättre kameror än instegsmodellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En be bagnad Fujifilm X10 om du inte har krav på väldigt hög upp lösning. x10:an presterar riktigt fint i 6 MP läget (hög dy namikomfång eftersom hälften av pix larna i detta läge exponerar för lågdager och den andra hälften för hög dagar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

En be bagnad Fujifilm X10 om du inte har krav på väldigt hög upp lösning. x10:an presterar riktigt fint i 6 MP läget (hög dy namikomfång eftersom hälften av pix larna i detta läge exponerar för lågdager och den andra hälften för hög dagar).

Bra där, x20/x10 är fan världens bästa kompaktkameror med zoom imo.

Permalänk
Medlem

Fastnade för Nikon d3200, började själv fota för ungefär 1 månad sedan och kan varmt rekommendera den (om du nu inte har köpt en annan redan.)