Permalänk
Medlem

Problem med routern? fiber?

Hej alla kunniga!

Det är som så att jag nyligen bytte bredbandsleverantör för att jag ville testa det fiberbredband som telia redan installerat ett modem för i vår lägenhet.
Modemet är kopplat till en gammal Zyxel router (P-2601HNL-F1) som funkade utmärkt med mitt förra internet (adsl)

Nu till problemet: Jag får internet på min stationära dator och wifi på min Iphone medans på två bärbara datorer + en annan Iphone får jag endast lokalt nätverk.

Antar att det är routern jag måste göra något med. Har testat att starta om både routern och modemet flera gånger
Tog ett screenshot på ett ipconfig /all jag gjorde på den stationära datorn med internet

Vore sjukt tacksam för lite hjälp !

http://www.n0.se/v/f/45e63_cmd.jpg

Permalänk
Medlem

Vad är det för prylar inkopplade före din router? Märke & modellnummer. Kan t ex vara så att du har två routers inkopplade, det brukar inte bli bra.
I så fall behöver du brygga den första routern om du fortfarande vill använda din router.

Permalänk
Medlem

Hej! Routern är kopplad direkt till en Inteno XG6749 Switch så har endast 1 router

Permalänk
Medlem

P-2601HNL-F1 är väll ett modem inte en router, anledningen varför din dator fungerar är därför att den får telias publik ip adress.
ip adressen på din dator borde vara 192.168.1.2 eller något liknande men den är 213.66.29.147

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enc0rE:

P-2601HNL-F1 är väll ett modem inte en router, anledningen varför din dator fungerar är därför att den får telias publik ip adress.
ip adressen på din dator borde vara 192.168.1.2 eller något liknande men den är 213.66.29.147

Ok använder Zyxel modemet för att få WiFi, kan det vara så att den krockar med Inteno modemet?

Ursäkta min tröghet men hur får jag tillbaka standard ip adressen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crapie:

Ok använder Zyxel modemet för att få WiFi, kan det vara så att den krockar med Inteno modemet?

Ursäkta min tröghet men hur får jag tillbaka standard ip adressen?

Skickades från m.sweclockers.com

Din inteno är ingen router eller så, det är helt enkelt en switch som fördelar dina olika tjänster, hanterar VLAN osv.

Får du en publik ip, så som du verkar få då du får 213.x.x.x, verkar inte din egen router agera så mkt router utan mera som en switch.
Försök logga in på din Zyxel och se om något är konstigt inställt, kanske en fabriksåterställning kan vara på sin plats om du inte får till det.

Permalänk
Medlem

P-2601HNL-F1 är ingen router så den kan inte göra den uppgiften du vill.
För at få P-2601HNL-F1 att dela ut internet måste internet vara inkopplat på wan porten men wan porten på P-2601HNL-F1 är gjord för en telefon kabel medans en router har en wan port gjord för en ethernet kabel.
Sen måste det vara kopplat internet > modem > router > dator / wifi för om du kopplar in datorn in modemet kommer den ta ip adressen du får av telia och då får din router ingen ip adress.

Permalänk
Medlem

Skaffa en router, du får en vettig för 500kr.
Som redan nämnts så är det ett ADSL modem du använder som inte har någon router funktionalitet för ethernet. Finns inte ens en WAN port där du kan koppla in Intenoswitchen.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Verkar som en router är lösningen på problemet.
Finns det någon redomenderad? Har 100/10 hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crapie:

Tack för all hjälp! Verkar som en router är lösningen på problemet.
Finns det någon redomenderad? Har 100/10 hastighet

Asus RT-N56U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Har du begränsad budget finns det billigare som är OK, men de är inte lika bra. T ex denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380