Gymnasieutbildning. Vilken passar best på mig tycker ni?

Permalänk

Gymnasieutbildning. Vilken passar best på mig tycker ni?

Tjenare jag har 2 skolor jag har tittat på det är dom här 2

http://realgymnasiet.se/it-teknik
http://www.jbgymnasiet.se/program/el-energi-inr-dator-och-kom...

Jag undrar vad man gör på dom här linjerna och vilken som passar in mest på mig. Jag är en händig pojk. Jag gillar att bygga datorer och skulle vilja lära mig mer om hur datorer fungerar. Det skulle inte skada med att lära sig om hur kommunikationen mellan datorer funkar heller med internet och sånt. Jag skulle även vilja lära mig webbutveckling
Samanfattning: Jag vill lära mig mer om datorn och dennes komponenter webbutveckling. Det är dom 2 jag vill lära mig mest
Tack på förhand

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk

Gymnasiet är en lekskola, mitt råd är att välja ett program som ger bra behörigheter. Sedan efter gymnasiet väljer man KY eller högskola med ens inriktning. Nu passar inte detta valet alla då vissa inte klarar av natur eller liknande.

Fast då hade jag valt fordonsprogrammet och fått roliga körkort (lastbil m.m) sedan teknisk basår och därefter läst något vettigt. Jag själv läste el på gymnasiet och det är något jag ångrar stort, inte ett skit lärde vi oss, vi behövde i.o.f.s. inte anstränga oss heller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

JB gymnasiet skulle jag iallafall starkt avråda ifrån.
De gick ju i konkurs så sent som i Juni och på flera platser är det oklart om folk kan avsluta sina gymnasieutbildningar.
Utöver detta så lär kvalite'n på dessa skolor vara något av en katastrof, med alldeles för få lärare och massa håltimmar.
Uppdrag granskning hade för ett tag sedan ett reportage om de nya gymnasie-friskolorna och John Bauer togs upp som det kanske värsta exemplet. Folk hade lärarlösa lektioner (dvs ingen lektion alls) och spelade counterstrike istället för att plugga...

Jag skulle inte gamblat om något så viktigt som gymnasieutbildningen, utan valt någon stabil skola.

Skulle rekommendera någon gammal seriös skola, gärna kommunal och inte några friskolor som mest verkar vara till för att generera pengar åt sina ägare på bekostnad av kvalite'n.
Tänk också på att gymnasieutbildningar i IT nästan alltid är i princip värdelösa på arbetsmarknaden. Det är oftast på alldeles för låg nivå. Ofta kan det se väldigt glassigt ut på hemsidorna och man kan lätt luras att tro att det är väldigt seriöst.

Skulle säga att det man bör tänka på i gymnasiet är att studera de traditionella ämnena flitigt för att få en bra grund för att senare läsa den utbildning man vill på högskolan.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Skippa John Bauer som ovan skrev, ännu mer lekstuga än "vanliga lekstugan" till kommunala skolor. Om jag hade valt igen, istället för natur så hade jag gått någon praktisk linje å sedan läsa upp via basår om man vill läsa vidare

Permalänk
Medlem

Det första alternativet låter ju vettigt på beskrivningen. Men troligtvis krävs det att du studerar vidare för att få jobb.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Grejjen är den att jag bara kan välja mellan dessa. Det är en lång historia. Borsett från skolorna. Jag undrar mest vilken linje det är som passar mig. Jag vet att friskolor är ren skit men det är mina ända val just nu. Så vilken är bäst?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Filip1727:

Jag vet att friskolor är ren skit men det är mina ända val just nu.

Då vet du fel.

Jag gick på realgymnasiet en gång i tiden och var nöjd med det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Då vet du fel.

Jag gick på realgymnasiet en gång i tiden och var nöjd med det.

JAg formulerade mig fel. Jag menade inte lärare eller rektorer jag menade dom som driver skolorna som dom på John bauer lärarna är säkert jätte bra. Men det är dom privat personerna som äger det som bara vill ha pengar. Sorligt nog är det inte bara så i skolan utan ålderdomshäng och transport

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Filip1727:

JAg formulerade mig fel. Jag menade inte lärare eller rektorer jag menade dom som driver skolorna som dom på John bauer lärarna är säkert jätte bra. Men det är dom privat personerna som äger det som bara vill ha pengar. Sorligt nog är det inte bara så i skolan utan ålderdomshäng och transport

Givetvis vill de ha pengar, precis som alla andra som driver eller äger ett företag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Givetvis vill de ha pengar, precis som alla andra som driver eller äger ett företag.

Den här tråden är inte för att diskutera detta. Jag vill bara veta vilken som passar mig. Okej?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

Skulle ärligt talat inte välja någon av de programmen. Jag har varit lärare på JB-gymnasiet för treorna på el-automation och kan med handen på hjärtat inte rekommendera den utbildningen.

Som många andra har sagt, välja en kommunal skola och natur/teknik + språk.

Permalänk
Medlem

Läs natur eller teknik, kultivera dina IT-skills på fritiden och komplettera med lite valbara data/teknik/IT-kurser. Om du verkligen vill jobba med "hur datorer fungerar" (finns jävligt många olika områden inom detta) så vill du ha en solid bakgrund i matte och fysik/kemi, speciellt matte.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Jag ska ha teknik jag hittade den inriktningen som inte fanns när jag sökte. Tack och hej.

Ps det här är inte påverkat av någon av er.

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)