GTX 800 serierna eller GTX 770?

Permalänk

GTX 800 serierna eller GTX 770?

Har just nu ett Asus GTX 560 ti DCII 2GB. Undrar om det är värt att gå med Asus GTX 770 DCII 2GB eller om jag ska vänta på 800 serierna?

Mitt mål/förväntan är att köra de flesta mest krävande spelen på 60 fps med Max Settings. (förutom Crysis 3 och metro last light som är skitigt optimerade)

( ( BESLUT ) ) : Gick med ett GTX 770 PGA den långa väntan på GTX 800 serierna. AMD kan jag helt enkelt inte äga så länge deras drivers är dåliga. Läs tråden för mer info om det.

Kommer nog bli mer än nöjd med GTX 770'n.

Permalänk
Medlem

Vänta om du orkar.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Har just nu ett Asus GTX 560 ti DCII 2GB. Undrar om det är värt att gå med Asus GTX 770 DCII 2GB eller om jag ska vänta på 800 serierna?

Mitt mål/förväntan är att köra de flesta mest krävande spelen på 60 fps med Max Settings. (förutom Crysis 3 och metro last light som är skitigt optimerade)

Skulle vänta lite. Leta upp ett till 560ti för att "vinna tid" och köp ett 800 kort senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Har just nu ett Asus GTX 560 ti DCII 2GB. Undrar om det är värt att gå med Asus GTX 770 DCII 2GB eller om jag ska vänta på 800 serierna?

Mitt mål/förväntan är att köra de flesta mest krävande spelen på 60 fps med Max Settings. (förutom Crysis 3 och metro last light som är skitigt optimerade)

Med tanke på att 7-serien just kom så får du sitta med 560it tills minst i vår om du tänkt köra på 800-serien.
Hur som helst är det bäst o vänta tills Amd släppt sina kort för generationen och se vad som händer med GTX-7xx priserna efter det.
Det är ändå bara någon månad bort så
Det är alltid värt att uppgradera, iallfall om man inte har någon budget att ta hänsyn till.
Har du bara råd o köpa ett grafikkort var 2a-3e år tjänar du mest på att vänta på nästa gen, eller köpa 9950/9870 som nog komemr vara mer prisvärda.

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Med tanke på att 7-serien just kom så får du sitta med 560it tills minst i vår om du tänkt köra på 800-serien.
Hur som helst är det bäst o vänta tills Amd släppt sina kort för generationen och se vad som händer med GTX-7xx priserna efter det.
Det är ändå bara någon månad bort så

Jaha, Då får det väl bli GTX-800 serierna. Eller AMDs ''Next Gen'' kort. Priset är ingen stor problem för mig då jag lyckats spara upp 6500 kr för att spendera på ett nytt kort. Men som sagt, det är inte så långt bort tills dom släpps, och mitt nuvarande kort presterar fortfarande rätt bra. Men ingenting i jämförelse med dom nya arkitekturerna, så klart. Är bara ute efter något grovare och kraftfullare som är gjord för att klara av nästa generationens grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Jaha, Då får det väl bli GTX-800 serierna. Eller AMDs ''Next Gen'' kort. Priset är ingen stor problem för mig då jag lyckats spara upp 6500 kr för att spendera på ett nytt kort. Men som sagt, det är inte så långt bort tills dom släpps, och mitt nuvarande kort presterar fortfarande rätt bra. Men ingenting i jämförelse med dom nya arkitekturerna, så klart. Är bara ute efter något grovare och kraftfullare som är gjord för att klara av nästa generationens grafik.

skaffa ett begagnat 560ti (kostar runt 600-700kr) och kör i sli. Det vinner dig lite mer prestanda för en liten peng. Sen kör du på det tills 800serien släpps.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

skaffa ett begagnat 560ti (kostar runt 600-700kr) och kör i sli. Det vinner dig lite mer prestanda för en liten peng. Sen kör du på det tills 800serien släpps.

Nah, det är rätt onödigt eftersom det bara är nån månad kvar tills dom nyare korten släpps. I'll be fine with this until then. Men tack för era åsikter allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Nah, det är rätt onödigt eftersom det bara är nån månad kvar tills dom nyare korten släpps. I'll be fine with this until then. Men tack för era åsikter allihopa!

"någon månad". Nvidias 800 serie släpps om ett år

Permalänk
Medlem

Varför vänta ? det kommer alltid nåt nytt alldeles strax.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Man kan ju se det så här:

Antingen köpa 560 sli för låga pengar
Köpa 700serien nu
Vänta på AMDs kommande
Vänta länge på 800serien.

Jag hade valt 700/AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför vänta ? det kommer alltid nåt nytt alldeles strax.

Det finns bättre och det finns sämre tillfällen att köpa nytt. Det är ju ändå rätt stor skillnad om nya kort förväntas komma om en månad eller nån gång om 6-10 månader.
Om nästa lansering är nära förestående är det ju utan tvekan bäst att vänta lite. Dröjer det mer än ett halvår är det en annan femma.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

AMDs nästa serie ska väl komma i oktober. Jag har också ett 560 Ti men tänker vänta med en uppgradering tills grafikkoret med 20 nm tillverkningsteknik kommer. Nuvarande arkitekturer är redan 1½ år gamla så det skulle varit mer värt att ha uppgraderat mycket tidigare än att göra det nu när det inte är så långt kvar tills nya arkitektuer kommer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

"någon månad". Nvidias 800 serie släpps om ett år

ja nividias ja, men inte dom han syftar på, läs tråden

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Man kan ju se det så här:

Antingen köpa 560 sli för låga pengar
Köpa 700serien nu
Vänta på AMDs kommande
Vänta länge på 800serien.

Jag hade valt 700/AMD

Det är just det jag tycker/väntar på nu. Ska se hur det blir med AMD's kommande kortar. Och göra ett beslut då. Går jag med 700 serierna nu så köper jag inget nytt kort förrän 900/1000 serierna släpps. Samma med AMD. Har inte nog med tid att vänta på 800 serierna.

Permalänk

Är i typ samma dilemma som dig. Tror jag kör pang på 700 serien innan amds kommande. _Kanske_ tar månader från nu tills priserna sjunker, och då _kanske_ det är bara några månader kvar till 800 serien....

Pallar inte vänta längre! Får bli 700 serien och om 800 serien är ett sjukt stort steg framåt då blir det ny processor + grafikkort.

Det var lite hur jag tänkter iaf, hoppas det kan vara till någon hjälp

EDIT; Och AMD pallar jag inte med, så mycket mer strul med AMD kort generellt och 70 fps på ett AMD kort flyter inte lika fint som 70 på ett Nvidia kort. Tyvärr! Annars hade jag lätt väntat på 9000 serien eller vad den nu kommer att heta..

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Är i typ samma dilemma som dig. Tror jag kör pang på 700 serien innan amds kommande. _Kanske_ tar månader från nu tills priserna sjunker, och då _kanske_ det är bara några månader kvar till 800 serien....

Pallar inte vänta längre! Får bli 700 serien och om 800 serien är ett sjukt stort steg framåt då blir det ny processor + grafikkort.

Det var lite hur jag tänkter iaf, hoppas det kan vara till någon hjälp

EDIT; Och AMD pallar jag inte med, så mycket mer strul med AMD kort generellt och 70 fps på ett AMD kort flyter inte lika fint som 70 på ett Nvidia kort. Tyvärr! Annars hade jag lätt väntat på 9000 serien eller vad den nu kommer att heta..

Skönt att höra att jag inte är den enda i världen som tänker som ja gjorde. Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Jag håller med dig om strul delen och det andra, men jag vet fortfarande inte om jag ska gå med en 770 eller vänta 10 mån eller vad det nu var tills 800 serien släpps. Vilket jag verkligen inte orkar göra. Tvekar också på att dom kommer att vara så himla mycket bättre än en 780. A choice has got to be made, but what choice.. I do not know. :/ Förvirrad är jag just nu.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Skönt att höra att jag inte är den enda i världen som tänker som ja gjorde. Jag vet faktist inte vad jag ska göra. Jag håller med dig om strul delen och det andra, men jag vet fortfarande inte om jag ska gå med en 770 eller vänta 10 mån eller vad det nu var tills 800 serien släpps. Vilket jag verkligen inte orkar göra. Tvekar också på att dom kommer att vara så himla mycket bättre än en 780. A choice has got to be made, but what choice.. I do not know. :/ Förvirrad är jag just nu.

Kanske att du kör på ett 760 nu och 860/870 senare? Tycker det känns lite dumt att satsa för hårt på 700 serien eftersom att det är Tack enl Tick Tack modellen heh..

Om du inte hört det förut så är det Tick som brukar ha största prestanda boosten från förra serien. 400 serien, 600 serien osv.. (Ny arkitektur)

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Kanske att du kör på ett 760 nu och 860/870 senare? Tycker det känns lite dumt att satsa för hårt på 700 serien eftersom att det är Tack enl Tick Tack modellen heh..

Om du inte hört det förut så är det Tick som brukar ha största prestanda boosten från förra serien. 400 serien, 600 serien osv.. (Ny arkitektur)

Hmm så du menar att varannan generation betyder ny 'arkitektur?.

Går nog med ett Asus 760 isf. Sparar lite pengar också.

Vad har du tänkt att göra?

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Hmm så du menar att varannan generation betyder ny 'arkitektur?.

Går nog med ett Asus 760 isf. Sparar lite pengar också.

Vad har du tänkt att göra?

Yepp. 400 var fermi(Stort prestanda hopp från tidigare serien) 500 var också fermi, inte alls så stort hopp. 600 är kepler stort hopp från 500 serien och 700 är också kepler så inte så stort hopp där. Tex ett 470 är ungefär lika bra som ett 560 ti, ett 670 är ungefär lika bra som ett 760. Medans ett 660 är bättre(!) än ett 580(Ny arkitektur). Dvs, är hoppet lika stort från 700 till 800 som det var mellan 500-600 så kommer ett 860 vara bättre/typ likabra som ett 780. Känns som att jag skriver massa blajja men hellre för mycket än för lite Sedan är väl det här för det mesta teorier, bortsätt från att det faktiskt lär vara en ny arkitektur med 800 serien. Antar att det beror lite på hur amds nästa serie presterar..

http://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2013/03/gpumap.jpg

Jag kör på ett https://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2048m... nu, och om 800 serien är ~30% bättre och inte typ 10% så köper jag nog ett 870. Anl till att jag inte kör på asus kortet är bara för att jag vill testa nåt nytt

Du kan ju se själv http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

Allt utom 780 och Titan är i stort sett överclockade 600-kort, dvs inte "nästa generation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Skulle vänta lite. Leta upp ett till 560ti för att "vinna tid" och köp ett 800 kort senare.

De är så kul att läsa varje gång att köp inte ett 680 vänta tills 780 och nu säger du som alla andra köp ett 800 kort sen men va fan ! Köp ett bra kort nu och sälj de sen och köp ett nytt. Så gör jag i alla fal. Har ett 780 nu och de är grymt !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Allt utom 780 och Titan är i stort sett överclockade 600-kort, dvs inte "nästa generation".

Du har ju fel
Att man överklockar gör ju bara att man får mera mhz och inte mera cuda cores
680 1560
780 2300
Titan 2560

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värkar va en del personer som inte har någon koll på dena tråden. Otroligt mycket skit snack på denna tråden !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Du har ju fel
Att man överklockar gör ju bara att man får mera mhz och inte mera cuda cores
680 1560
780 2300
Titan 2560

Skickades från m.sweclockers.com

Läs om hans mening så ser du att ditt exempel inte blev så bra

Hur som helst. AMDs nya kort är ju bara en månad bort. Jag hade väntat en månad och inväntat NVidias prisjustering. Kan tänka mig att 780 blir åtminstone en tusenlapp billigare efter AMDs lansering och förväntar mig att 9950/9870 blir riktigt prisvärda kort. Men man kan ju ha fel

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Nah, det är rätt onödigt eftersom det bara är nån månad kvar tills dom nyare korten släpps. I'll be fine with this until then. Men tack för era åsikter allihopa!

nvidia 800serien kommer till sommaren 2014.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Hur du än vrider och vänder på det, är det ALLTID bättre att vänta.
Dvs kan du spela med ditt nuvarande kort och inte är alltför kass fps/(random anledning) kommer du tjäna på att vänta, antingen i rå prestanda eller så prestanda per krona.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Du har ju fel
Att man överklockar gör ju bara att man får mera mhz och inte mera cuda cores
680 1560
780 2300
Titan 2560

Skickades från m.sweclockers.com

Babblar du om? 770 är ett överclockat 680.

Vill ha något nyare än 680 så är det bara Titan och 780 som finns.

Permalänk

Hmm, så många olika åsikter och förslag. Är nu lite förvirrad över vad jag ska göra.

Ska jag gå med ett Asus 760 så länge tills 800 serierna släpps?. Hade gärna väntat på AMD. Men har hört så mycket skit om deras drivers, glitches, bugs, microstutter, lag spikes och allt sånt som jag inte kan stå emot. Jag märker en mini micro stutter. Tro mig. Och jag hatar det. Vilket är därför jag föredrar Nvidia just nu för tillfället tills AMD utvecklar sina drivers lite mer. Säger inte att Nvidia är perfekt heller, men att Nvidia är 2 mil före bara, Just nu.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

nvidia 800serien kommer till sommaren 2014.

Jag menade AMDs nya kort också. Läs tråden.

Permalänk
Skrivet av Ehrnholm:

De är så kul att läsa varje gång att köp inte ett 680 vänta tills 780 och nu säger du som alla andra köp ett 800 kort sen men va fan ! Köp ett bra kort nu och sälj de sen och köp ett nytt. Så gör jag i alla fal. Har ett 780 nu och de är grymt !

Skickades från m.sweclockers.com

Det är så jag tänkte. Men jag är som sagt inte ute efter det bästa av det bästa. Utan något som har rå/grov kraft till ett någorlunda bra pris. Köper jag ett 770 nu så kommer jag inte uppgradera förrän det verkligen är värt det.