GTX 800 serierna eller GTX 770?

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Yepp. 400 var fermi(Stort prestanda hopp från tidigare serien) 500 var också fermi, inte alls så stort hopp. 600 är kepler stort hopp från 500 serien och 700 är också kepler så inte så stort hopp där. Tex ett 470 är ungefär lika bra som ett 560 ti, ett 670 är ungefär lika bra som ett 760. Medans ett 660 är bättre(!) än ett 580(Ny arkitektur). Dvs, är hoppet lika stort från 700 till 800 som det var mellan 500-600 så kommer ett 860 vara bättre/typ likabra som ett 780. Känns som att jag skriver massa blajja men hellre för mycket än för lite Sedan är väl det här för det mesta teorier, bortsätt från att det faktiskt lär vara en ny arkitektur med 800 serien. Antar att det beror lite på hur amds nästa serie presterar..

http://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2013/03/gpumap.jpg

Jag kör på ett https://www.inet.se/produkt/5409891/msi-geforce-gtx-760-2048m... nu, och om 800 serien är ~30% bättre och inte typ 10% så köper jag nog ett 870. Anl till att jag inte kör på asus kortet är bara för att jag vill testa nåt nytt

Du kan ju se själv http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Antar att det blir att vänta och se då. Ingen kan garantera att 800 serierna kommer att vara 30% bättre. Så vi får se. Går nog med ett Asus GTX 760 isf. Men får se om andra har något förslag som låter relevant.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Jag menade AMDs nya kort också. Läs tråden.

Jo men du skriver gtx800serien som trådnamn? förlåt mig om jag antog att du menade nvidia och inte amd mister....

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

Jo men du skriver gtx800serien som trådnamn? förlåt mig om jag antog att du menade nvidia och inte amd mister....
http://gyazo.com/d891c28fe327788f0e853914a104e56c.png

Om du läser under det så ser du att jag inte bara har möjlighet/viljan att köpa Nvidia's kortar utan även AMD's. Och ja, jag vet att Nvidia kommer att släppa sina 800 kort nästa år. En person innan dig sa typ samma sak.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Om du läser under det så ser du att jag inte bara har möjlighet/viljan att köpa Nvidia's kortar utan även AMD's. Och ja, jag vet att Nvidia kommer att släppa sina 800 kort nästa år. En person innan dig sa typ samma sak.

aha var lite lat och läste inte alla komments, men ifall jag hade varit dig hade jag kanske väntat på 800serien om inte amd nu kommer med något jätte pris/prestanda wise, det lär ju vara stor prestanda boost vid 800serien

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

aha var lite lat och läste inte alla komments, men ifall jag hade varit dig hade jag kanske väntat på 800serien om inte amd nu kommer med något jätte pris/prestanda wise, det lär ju vara stor prestanda boost vid 800serien

Grejen är den, att jag inte har tid att vänta i ett år till. Har jobbat & sparat i ett fint tag nu (6500) kr för att köpa ett nytt kort. Kan vänta tills AMD lanserar sina nya kort men inte mer än det. Har tänkt att gå med en 760 så länge tills 800 serien släpps. För jag kan inte riktigt lita på AMDs drivrutiner då ja hör folk klara om miljontals små bugs, microstutters o sånt som jag inte kan stå emot. Får hopps att dom förbättrar sina drivrutiner innan dom nya AMD korten släpps. Annars får det bli en Asus GTX 770.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Hmm, så många olika åsikter och förslag. Är nu lite förvirrad över vad jag ska göra.

Ska jag gå med ett Asus 760 så länge tills 800 serierna släpps?. Hade gärna väntat på AMD. Men har hört så mycket skit om deras drivers, glitches, bugs, microstutter, lag spikes och allt sånt som jag inte kan stå emot. Jag märker en mini micro stutter. Tro mig. Och jag hatar det. Vilket är därför jag föredrar Nvidia just nu för tillfället tills AMD utvecklar sina drivers lite mer. Säger inte att Nvidia är perfekt heller, men att Nvidia är 2 mil före bara, Just nu.

Förstår att du blev förvirrad när Ehrnholm drog igång. Men han vet verkligen inte vad han pratar om hehe Nu kommer ju vintern också och det är ju då man vill ha en bra rigg.. Köp ett 760/770 nu föfaen. El så väntar du till november då AMDs nya serie har släppts och gör att priserna på nvidia korten sjunker..

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Förstår att du blev förvirrad när Ehrnholm drog igång. Men han vet verkligen inte vad han pratar om hehe Nu kommer ju vintern också och det är ju då man vill ha en bra rigg.. Köp ett 760/770 nu föfaen. El så väntar du till november då AMDs nya serie har släppts och gör att priserna på nvidia korten sjunker..

Hepp då blir det ett Asus GTX 770 DirectCUII. Spelar ingen stor roll om priserna sjunker lite sen, tror endå att de inte kommer att sjunka med mer än en eller två hundringar.

Men som sagt, tack alla för era åsikter och tips. Mitt beslut är nu gjord och har nu beställt ett Asus GTX 770.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Grejen är den, att jag inte har tid att vänta i ett år till. Har jobbat & sparat i ett fint tag nu (6500) kr för att köpa ett nytt kort. Kan vänta tills AMD lanserar sina nya kort men inte mer än det. Har tänkt att gå med en 760 så länge tills 800 serien släpps. För jag kan inte riktigt lita på AMDs drivrutiner då ja hör folk klara om miljontals små bugs, microstutters o sånt som jag inte kan stå emot. Får hopps att dom förbättrar sina drivrutiner innan dom nya AMD korten släpps. Annars får det bli en Asus GTX 770.

2 760 är ju samma prestanda som ett titan fast för ½ priset? kanske är något ist för 770

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset så skulle jag säga ett beggagnat 560ti, 560ti sli borde prestera mer eller mindre bättre än ett 770 så länge minnet räcker på dem.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanwarrior:

Grejen är den, att jag inte har tid att vänta i ett år till. Har jobbat & sparat i ett fint tag nu (6500) kr för att köpa ett nytt kort. Kan vänta tills AMD lanserar sina nya kort men inte mer än det. Har tänkt att gå med en 760 så länge tills 800 serien släpps. För jag kan inte riktigt lita på AMDs drivrutiner då ja hör folk klara om miljontals små bugs, microstutters o sånt som jag inte kan stå emot. Får hopps att dom förbättrar sina drivrutiner innan dom nya AMD korten släpps. Annars får det bli en Asus GTX 770.

Köp ett till begagnat 560ti i väntan på att AMD släpper nytt. Då ser du ifall SLI funkar för dig. Du förlorar inte mer än fraktkostnad på dom eftersom du kan sälja dom om en månad för förmodligen samma pris.

Microstuttering är väldigt individuellt, själv har jag kört både sli och crossfire utan att störas av det. Och nu sägs det ju att problemet är borta även för dom som störs av det.

Så testa jag tror du kommer att bli väldigt nöjd

Hade mitt gamla 5870 haft 2gb minne så hade jag nog fortfarande kört på det i CF.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Babblar du om? 770 är ett överclockat 680.

Vill ha något nyare än 680 så är det bara Titan och 780 som finns.

Ja de är sant om 680 kortet att de är som 770.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Läs om hans mening så ser du att ditt exempel inte blev så bra

Hur som helst. AMDs nya kort är ju bara en månad bort. Jag hade väntat en månad och inväntat NVidias prisjustering. Kan tänka mig att 780 blir åtminstone en tusenlapp billigare efter AMDs lansering och förväntar mig att 9950/9870 blir riktigt prisvärda kort. Men man kan ju ha fel

Läste igenom och de är ju visst nya generation ny grafikort. De ända korten som inte är det är 760,770,titan

780 är nästa generation graffik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur ofta läser man inte förslaget "vänta" vilket är helt idiotiskt, ska man vänta kan man vänta hur länge som helst, finns hela tiden något nytt runt hörnet.
När nästa serie släpps så släpps snart teasers för nästa gen. Vänta du bara...vill du njuta av en prestanda skjuts nu så slå till på dagens grafikkort som du kommer få en riktig skjuts av. Vill du vänta så gör det. Vänta kan man göra så länge som helst - bara en månad kvar, men sen då? då är det "bara" tre månader kvar och ditt nya kort är gammalt och så kommer det fortsätta tills allt kraschar och grafikkort är det sista du kommer att tänka på. Lev i nuet istället.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Hur ofta läser man inte förslaget "vänta" vilket är helt idiotiskt, ska man vänta kan man vänta hur länge som helst, finns hela tiden något nytt runt hörnet.
När nästa serie släpps så släpps snart teasers för nästa gen. Vänta du bara...vill du njuta av en prestanda skjuts nu så slå till på dagens grafikkort som du kommer få en riktig skjuts av. Vill du vänta så gör det. Vänta kan man göra så länge som helst - bara en månad kvar, men sen då? då är det "bara" tre månader kvar och ditt nya kort är gammalt och så kommer det fortsätta tills allt kraschar och grafikkort är det sista du kommer att tänka på. Lev i nuet istället.

Det är precis så jag tänker. Köper jag en 800 serie så kommer det endå bli outdated inom kort. Det handlar bara om att köpa något och att nöja sig med det verkar det som. Vill jag ha bättre prestanda senare så slänger jag bara en till 770 in i moderkortet OM det ens behövs. Vilket är därför jag beställde mitt 770 för nåra tim sen. Jag är väldigt säker på att jag kommer att bli mer än nöjd över det.

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

2 760 är ju samma prestanda som ett titan fast för ½ priset? kanske är något ist för 770

Njaeee, kör hellre SLI på 770. Senare om eller när det behövs. blir nog nöjd över mitt 770 som är påväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ehrnholm:

Läste igenom och de är ju visst nya generation ny grafikort. De ända korten som inte är det är 760,770,titan

780 är nästa generation graffik

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord är 780 enda nya kortet? Eller vilket annat kort i 700-serien skulle vara nytt menar du?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Med andra ord är 780 enda nya kortet? Eller vilket annat kort i 700-serien skulle vara nytt menar du?

780 är ju iaf "halv nytt" och Titan.