Tv-avgift för datorer prövas i kammarrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Go away SVT !

Jag behåller gärna SVT, enbart pga. deras sportsändingar som ligger hästlängder före TV4 idioterna. Tänk er fasan när ett OS kommer sändas i TV4, med frontmannen och idioten #1 Peter Jhide i spetsen.
Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att kammarrätten kör över radiotjänst här. SVT/SR får redan för mycket pengar i förhållande till vad de levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ja jag sitter här vid datorn på jobbet och tittar på svt, såklart, det är ju det den är till för.

Min arbetskamrat tänkte ringa chefen för att skvallra, men eftersom telefonen är till för att se på tv så fastnade han också framför svt. Uppenbarligen en dokumentär om Ida, från Jönköping, som drömmer om att få bo med samerna, precis som hennes mamma hade gjort. Sjukt intressant.

Känns ju som att det är en ganska enkel fråga att avgöra...

Påminner ju om min egna situation där jag vaknar varje morgon, sätter igång morgonkaffet och slänger igång dator för att dra av en 8 timmar med SVT för att sedan sluta jobbar och fortsätta kolla på SVT resten av kvällen tills jag ska gå och lägga mig.

Permalänk
Skrivet av Fraxx:

Nu ska vi se, vad visar egentligen SVT... samiska nyheter... barnprogram klockan 18. Okej lite överdrivet kanske, men numera är det ju TV4 som tagit över sport (vilket va typ det enda som svensson kollade på på SVT).

Så.. varför ha kvar SVT över huvud taget? Skulle vara roligt att se hur många som faktiskt kollar på deras program. Nån som har någon statistik?

http://www.mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-t...

SVT har 31% av alla tittare 2012. TV4 har 19%. Faktiskt fler som kollade på finalen i melodifestivalen än personer som kollade på Kalle Anka på julafton. Det största sportevenemanget (Sverige-Ukraina i EM) har 1 miljon färre tittare än dessa två program. Så njäe, din bild stämmer inte riktigt.

Tack för att du fick mig att gräva efter lite statistik!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Jag hoppas att Nygren vinner.... Men mitt förtroende för svenskt rättsväsende är sedan länge bottenlågt och jag inga direkta förhoppningar.

Instämmer. Sedan pirate bay-grundarna blev dömda så har jag tappat allt förtroende för svenskt rättsväsende när det kommer till främst internet och teknik. Det är antingen idioter, jäv eller rentav jäviga idioter som sitter och dömer dessa fall.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av slusk:

Så om någon finnig nörd sitter och knackar unix och kör IRC utan att ha ens något grafiskt interface så ska man betala? Låter ju logiskt...

Grafiskt interface + IRC = does not compute. IRC kör väl i Emacs via ERC?

Bara SVT pekar på vad jag hittar svt-mode till Emacs så ska jag betala två licenser på en gång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Bra, datorn är ju inte främst avsedd för tv mottagning, utan för privatkopiering, fråga bara copyswede!
*ironi off*
Men seriöst, både radiotjänst och copyswede är ju ute och cyklar, det verkar ju alla utom våra domstolar fatta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Det borde inte vara vårt problem att SVT sänder sina program på nätet, gör det till en betaltjänst istället, så får de som tar del betala.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så jag tänker. Låt de som vill betala för skiten göra det, men låt resten av oss slippa. Jag har inget som helst intresse av det. Ifall jag vill se på något så gör jag det på YouTube, Netflix eller Viaplay.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag behåller gärna SVT, enbart pga. deras sportsändingar som ligger hästlängder före TV4 idioterna. Tänk er fasan när ett OS kommer sändas i TV4, med frontmannen och idioten #1 Peter Jhide i spetsen.
Nej tack.

Vilken tur att jag hatar att kolla på sport då, kan jag slippa betala?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Bra, datorn är ju inte främst avsedd för tv mottagning, utan för privatkopiering, fråga bara copyswede!
*ironi off*
Men seriöst, både radiotjänst och copyswede är ju ute och cyklar, det verkar ju alla utom våra domstolar fatta.

Skickades från m.sweclockers.com

De är inte domstolarna eller radiotjänst som är ute och cyklar utan lagstiftningen. (Copysweden fall tycker jag lagtolkningen är konstig...). Om folk hade klagat och irriterat sig åt rätt håll kanske de ändras... Dvs RIKSDAGEN. Ändra avgiftssystemet till radiotjänst NU och avskaffa kassetskatten helt (utan ersättare)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Att betala för något man inte använder någonsin är helt absurt!

Visa signatur

For those ten seconds of less i'm free

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag behåller gärna SVT, enbart pga. deras sportsändingar som ligger hästlängder före TV4 idioterna. Tänk er fasan när ett OS kommer sändas i TV4, med frontmannen och idioten #1 Peter Jhide i spetsen.
Nej tack.

Då ska de betala tv licens. Själv har jag inte sett en minut F1 eller motogp på svt.

Permalänk
Medlem

Ett lovvärt försök, men tyvärr lönlöst. SVT är en väsentlig del av den propagandamaskin, som används för att hålla svenska folket i mörkret i viktiga frågor som invandring och brott & straff. Det blir ingen förändring förrän vi, folket, möblerar om i riksdagen ordentligt. 2014 har vi chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vilken tur att jag hatar att kolla på sport då, kan jag slippa betala?

Skrivet av Boss302:

Då ska de betala tv licens. Själv har jag inte sett en minut F1 eller motogp på svt.

Betalar min licens då jag som sagt med gott samvete kan säga att jag följer framför allt deras sportsändningar, annars kollar jag aldrig på SVT.
Det är ju dock idiotiskt att hela avgiften ska appliceras på i princip allting. Kollar man inte på SVT ska man inte heller behöva betala nej tycker jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Betyder detta att även företag kommer behöva betala tv-licens? För datorn på arbetsplatsen är ju avsedd till att strömma videos, särskilt från SVT?

Permalänk
Medlem

OS och flash.

Skrivet av slusk:

En fråga bara. SVTs sändningar på nätet är det via Flash eller Silverlight? För om det är Silverlight funkar det väl inte på alla datorer iaf?
Hur är det med stöd för Flash på sig Unix idag sen Adobe tog bort det officiella stödet för Android för ett tag sen?

Solaris är det enda Unix som har stöd för flash API'n tillräckligt ny för att få in det SR/UR/SVT spyr ur sig (11.2)
SGI och HP-UX är fast på flashplayer 6 vilket inte duger till att se SVT med eller lyssna på SR.
BSD har inget stöd alls, men eftersom BSD i viss mån kan köra linux* binärer så kan de någolunda använda linuxfilerna.
*Linux x86 = 11.2
Linux PPC = LightSpark eller Gnash som så vitt jag vet inte funkar på något överhuvud taget som har DRM i sig som till exempel public service sändningarna.
OSX X86 har Nyaste.
OSX PPC har Flash Player 10.1 så det är på gränsen att det går att se på de maskinerna.
Windows ME/98/95 har flash player 9 vilket inte går att se på SVT/SR med.
Windows 2000 har 10.3 vilket på nöd och näppe kan ta in programmen men utan hårdvaruaccelerering. (fins en workaround när man moddar om shellwr.dll så det funkar med nyaste 11.2 men det är inte i lättaste laget och kräver binärredigering med en hexeditor)
BeOS har flash 4. Lol.
OS/2 och eComstation kan köra flash via Odin lagret för 32bitars windowsprogram men ingen hw-accelerering och ljudet har en tendens att bugga som bövelen.
MacOS 8.5 och 9 har flash 7 vilket inte alls duger.

Tror jag fick med alla desktop OS som har stöd för flash där. Men jag har för mig att det fanns nått mystiskt hemmabygge för QNX med som de senare ska ha använt kod från i blackberry10 men jag är inte säker.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Ice Frontier:

Ett lovvärt försök, men tyvärr lönlöst. SVT är en väsentlig del av den propagandamaskin, som används för att hålla svenska folket i mörkret i viktiga frågor som invandring och brott & straff. Det blir ingen förändring förrän vi, folket, möblerar om i riksdagen ordentligt. 2014 har vi chansen.

Låter som Jimmie, jag är inte förvånad och alla ska få tycka, även de som tycker fel... 100 "mord" per år, lägre än någonsin i historien, det är ett faktum!

TV-licensen bör ligga på skatten, blir så mycket mer jämlikt då.

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett vilken åsikt man har gällande existensen av fristående och partipolitiskt obunden finansierad media i landet så anser jag att nuvarande tolkning av den lagtext som står inte är rimlig.

Om de vill ta ut avgifter för dessa enheter i detta skede så får de antingen göra en ny utredning och tydligt skriva in i texten att datorer och dylika saker ingår, eller ta bort kravet om att enheterna ska vara huvudsakligen ansedda till TV-mottagning. Den tolkning förvaltningsrätten i Luleå valt tycker jag låter ytterst tveksam i ljuset av den faktiska lagen.

Det är inte en fråga "för eller emot SVT" i mina ögon, utan mer om att lagen inte ska vara ett instrument som mäktiga organisationer kan bända efter tycke.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av beejac:

Betyder detta att även företag kommer behöva betala tv-licens? För datorn på arbetsplatsen är ju avsedd till att strömma videos, särskilt från SVT?

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/
De flesta företag har minst en TV-mottagare ändå, och de betalar ändå bara en licens. Så ingen större skillnad för dem, troligen.

Personligen kommer jag få betala avgiften ändå, jag har TV hemma och orkar inte bråka om det, men jag tycker inte det är rimligt att datorn ska ses som en "för TV-mottagning speciellt avsedd apparat". Det är inte rätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Ett lovvärt försök, men tyvärr lönlöst. SVT är en väsentlig del av den propagandamaskin, som används för att hålla svenska folket i mörkret i viktiga frågor som invandring och brott & straff. Det blir ingen förändring förrän vi, folket, möblerar om i riksdagen ordentligt. 2014 har vi chansen.

Suck, ytterligare en bitter och paranoid SD-anhängare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Låter som Jimmie, jag är inte förvånad och alla ska få tycka, även de som tycker fel... 100 "mord" per år, lägre än någonsin i historien, det är ett faktum!

TV-licensen bör ligga på skatten, blir så mycket mer jämlikt då.

TV licensen ska banne mig inte ligga på skatten. SR/SVT/UR är världens näst rikaste TV-bolag och de borde finansiera sin pension på samma sätt som svenska pensionssparare i fonder och avskaffa tv-licensen helt. Tycker staten att det duger åt den enskilde medborgaren borde det väl duga åt staten med.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Solaris är det enda Unix som har stöd för flash API'n tillräckligt ny för att få in det SR/UR/SVT spyr ur sig (11.2)

Petitess, men OS X är certifierat Unix, och har som du senare korrekt nämner stöd för SVT, så det är inte bara Solaris.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Säger som jag tidigare har sagt i en annan tråd.

Avsedd för = utförd/tillverkad efter ett ändamål eller syfte.
utsändning = eng. broadcast, sändning som kan mottags utan tvåvägs-kommunikation, alltså är en envägs-kommunikationsteknik.
Client - Server = Tvåvägskommunikation vilket internet fungerar efter, inte broadcast som är en envägskommunikation.

Datorer och surfplattor är inte avsedda för att ta emot utsändning (broadcast) utav tv program via internet/nätverkskortet. Internet har inte tekniken för utsändning (broadcast) överhuvudtaget. Såvida datorn eller surfplattan inte är utrustad med ett TV-kort så är apparaterna inte en TV-mottagare, vilket gör avgiften olaglig.

Disclaimer 1: Jag kan ha fel så ta detta med en nypa salt och hopp. Om någon kan motbevisa detta med lagtext skulle jag uppskatta detta.
Disclaimer 2: Battery is not included...

Det är så det står i lagtexten ja, tyvärr bor vi i ett land där det inte räcker att läsa lagtexten, man måste också gå igenom alla förarbeten med propositioner och allt annat skräp som tillhör för att göra sig en klar bild. Just nu orkar jag inte leta upp det, men jag läste i någon av alla dessa texter att den så kallade sändning som görs över internet ska ingå i det som kallas utsändning i lagtexten. Så här är det med de flesta lagar vi har, det räcker inte med lagtexten, utan förarbeten ska tas i akt för att få en bild över hur lagstiftaren tänkt. Helt sjukt tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batman:

Jag behåller gärna SVT, enbart pga. deras sportsändingar som ligger hästlängder före TV4 idioterna. Tänk er fasan när ett OS kommer sändas i TV4, med frontmannen och idioten #1 Peter Jhide i spetsen.
Nej tack.

Tänk dig STV som blondinbellas blog.
Inte skulle du betala 2000kr om året för att du hade möjligheten att besöka hennes blogg?

Permalänk
Medlem

Bra. Det här behöver prövas ordentligt, på samma sätt som privatkopieringslagen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om SVT ville ha betalt bara av sina tittare skulle de kunna ta betalt för ett inlogg eller en app. Men det är inte vad de vill. De vill ha in pengar från hela Sveriges befolkning, oavsett om de tittar på SVT eller inte.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så alla som inte använder datorn kanske till just att se på SVT men kanske spelar Flash spel eller tittar på andra hemsidor som använder sig av flashplayer skall betala en avgift? Mycket smart....

Det är inte svårt att tillsammans med registrering skicka ett brev/email till personer som vill betala/betalar med en inloggning och sedan göra om hemsidan med inloggning. Vill de sedan att det skall inbakas i skatten för viktigaste programmen (uppdrag granskning etc) så kan detta bli free content som inte kräver inloggning.

Det är fan inte svårt och tar knappt 15 minuter av ett proffs att införa.

Varför måste staten och alla högt uppsatta vara så tekniskt retarderade att man vill gömma sig bakom soffan varje gång de försöker utala sig om IT.

Istället för att sabba skolan med fler idiotiska saker kanske borde de införa en ny kurs "IT/Datorkunskap". Utan att gå den linjen kan dessa personer inte stifta, eller ens utala sig inom området för politiska syften. Detta blir en snabbkurs så kanske slipper vi lagar som kommer sätta en brödrost som avsedd för tv-mottagning. Eller personer "rent mjöl i påsen visitera min prostata...."

Blir det inte lite problematiskt för Uppdrag Granskning att exempelvis granska regeringen om avgiften läggs på skatten? Kan ju vara lite si och så med att bita den hand som föder en så att säga. Kanske de anser att SVT inte ska få lika hög budget framöver om makthavarna inte gillar vad de grävt fram om dem.

Nu betalar jag redan avgiften då jag har både en tv och en radio hemma så vad som mer inkluderas påverkar inte min ekonomiska sits med att det blir en extra utgift, jag ser heller inget problem med att betala för en public service så som SVT. Fast det innebär inte att jag tycker det är okej att de på felaktiga grunder räknar in enheter vind för våg när det känns som att de, på ett tekniskt plan, har fel i sina argument om varför dessa ska inkluderas.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Batman:

Jag behåller gärna SVT, enbart pga. deras sportsändingar som ligger hästlängder före TV4 idioterna. Tänk er fasan när ett OS kommer sändas i TV4, med frontmannen och idioten #1 Peter Jhide i spetsen.
Nej tack.

Nu kommer du få se Ola från Viasat hålla låda under alla sporter. Viasat köper fan allt nu mera.
När OS gick till viasat satt jag som ett stort "?". Men turen är väl att 6an är gratis så man faktiskt kan se OS i vinter.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Grafiskt interface + IRC = does not compute. IRC kör väl i Emacs via ERC?

Bara SVT pekar på vad jag hittar svt-mode till Emacs så ska jag betala två licenser på en gång.

Härligt att se folk som är sunda och kör emacs. Har inte förstått mig på vad folk ser i VI(m).
Jag kör två VTTY en med dvtm som plexar cmus, canto, weechat och elinks på den ena och emacs på den andra. då har jag de övriga VTTY's som är lediga till annat som man kan tänkas behöva. Tror inte jag har haft X på min kodarmaskin på flera år.
Längtar djupt efter 4k upplösning till lagom summa dock så man rymmer mera text för personligen är jag inte så förtjust i nerskalade fonter i framebufferterminaler, det ser bara så fel ut.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av pellegj:

Det är så det står i lagtexten ja, tyvärr bor vi i ett land där det inte räcker att läsa lagtexten, man måste också gå igenom alla förarbeten med propositioner och allt annat skräp som tillhör för att göra sig en klar bild. Just nu orkar jag inte leta upp det, men jag läste i någon av alla dessa texter att den så kallade sändning som görs över internet ska ingå i det som kallas utsändning i lagtexten. Så här är det med de flesta lagar vi har, det räcker inte med lagtexten, utan förarbeten ska tas i akt för att få en bild över hur lagstiftaren tänkt. Helt sjukt tycker jag.

Utredningens förslag överensstämmer delvis med regeringens förslag. Utredningen föreslår att en medieavgift införs som är betalningen för rätten att ta del av utsändningar från SVT, SR och Sveriges Utbildningsradio AB (UR) och finansierar dess verksamheter. En definition av begreppet TV-mottagare införs i lagen som innebär en utvidgning i förhållande till beskrivningen i förarbetena. TV-mottagare skall definieras som sådan teknisk utrustning som kan ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från SVT, SR och UR. Skyldighet att betala medieavgift skall dock inte föreligga vid innehav av sådan teknisk utrustning som endast genom anslutning till Internet tar emot utsändning eller vidaresändning av TV-program från SVT, SR och UR.

- Prop. 2005/06:112 sida 90.

Nu är inte jag särskilt haj på tv-sändning genom datorn, men mig veterligen går detta bara mha. ett tv-kort. Stämmer inte det?

Visa signatur

Intel.