Skol Mac begränsad - "låsa upp"?

Permalänk
Medlem

Skol Mac begränsad - "låsa upp"?

Hejsan!

Har får en macbook air 11.6" av skolan. Försöker vänja mig vid den o så men har ett problem. Om man vill installera program utanför app store eller från apple så vill den inte installera det. Det kan vara allt från drivrutiner till xbox 360 kontroller till andra småå små drivisar. Jag tror då att skolan har begränsat det, men finns det inget sätt att komma runt det? Vill verkligen det, för det räcker tillräckligt med hur instängt det redan är i ios… (inte bara drivisar, program också)

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Håll in Ctrl, klicka på programmet, klicka på "Open", i rutan som kommer upp kan du nu välja "Open" trots att det inte är signerat. Annars kan du stänga av säkerheten permanent genom System Preferences -> Security & Privacy.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Självklart finns det sätt att ta sig runt detta, men anledningen till dessa spärrar är nog för att det inte ska installeras e massa skit på datorn.

Jag förstår dock att du vill göra det så jag tycker att du kan prova, men tänk på att den ligger ju där av en anledning

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Det är ju en skoldator, du har väl redan allt som behövs på den för skolan eller?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Förstår inte dagens ungdomar vet dom inte vad google är eller var de bara jobbigare när man växte upp med altavista

http://support.apple.com/kb/HT1274?viewlocale=sv_SE

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

Förstår inte dagens ungdomar vet dom inte vad google är eller var de bara jobbigare när man växte upp med altavista

http://support.apple.com/kb/HT1274?viewlocale=sv_SE

Estetare vet väl inte hur man googlar.
De är för upptagna med att ta bilder och flumma runt.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bajenvraket:

Förstår inte dagens ungdomar vet dom inte vad google är eller var de bara jobbigare när man växte upp med altavista

http://support.apple.com/kb/HT1274?viewlocale=sv_SE

Skrivet av sten1930:

Det är ju en skoldator, du har väl redan allt som behövs på den för skolan eller?

Skrivet av BM-Mods:

Självklart finns det sätt att ta sig runt detta, men anledningen till dessa spärrar är nog för att det inte ska installeras e massa skit på datorn.

Jag förstår dock att du vill göra det så jag tycker att du kan prova, men tänk på att den ligger ju där av en anledning

Skrivet av ToJa92:

Håll in Ctrl, klicka på programmet, klicka på "Open", i rutan som kommer upp kan du nu välja "Open" trots att det inte är signerat. Annars kan du stänga av säkerheten permanent genom System Preferences -> Security & Privacy.

Haha, tack så mycket! Insåg inte försän nu hur dum min fråga var. Jag kunde ha hittat det på egen hand, men ibland tar latheten över för mycket :/

Tack så mycket trodde verkligen det var kört

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Hejsan!

Har får en macbook air 11.6" av skolan. Försöker vänja mig vid den o så men har ett problem. Om man vill installera program utanför app store eller från apple så vill den inte installera det. Det kan vara allt från drivrutiner till xbox 360 kontroller till andra småå små drivisar. Jag tror då att skolan har begränsat det, men finns det inget sätt att komma runt det? Vill verkligen det, för det räcker tillräckligt med hur instängt det redan är i ios… (inte bara drivisar, program också)

Tack på förhand!

Är inte precis en "Mac-rill" (höhö) men om det hade varit en Windows så hade jag säkerhetskopierat systemen och sedan installerat om windows för att få mina rättigheter. Sedan hade jag återställt datorn vid återlämnande. Detta kanske går att göra på en mac också?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Är inte precis en "Mac-rill" (höhö) men om det hade varit en Windows så hade jag säkerhetskopierat systemen och sedan installerat om windows för att få mina rättigheter. Sedan hade jag återställt datorn vid återlämnande. Detta kanske går att göra på en mac också?

Till exempel Carbon Copy Cloner går att använda för att göra en total kopia av allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Till exempel Carbon Copy Cloner går att använda för att göra en total kopia av allt.

Skrivet av Orkhan:

Är inte precis en "Mac-rill" (höhö) men om det hade varit en Windows så hade jag säkerhetskopierat systemen och sedan installerat om windows för att få mina rättigheter. Sedan hade jag återställt datorn vid återlämnande. Detta kanske går att göra på en mac också?

haha en windows dator har jag redan där jag har allt jag vill ha, vill prova på nåt nytt! Har en fråga till dock, vi har redan word, excel o powerpoint o så men finns det inget program där man kan anteckna som om det vore sin egen anteckningsbok med ämnesrader, eller i alla fall ha en app där man snyggt och fint sparar dom där?

Tack för svar

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

haha en windows dator har jag redan där jag har allt jag vill ha, vill prova på nåt nytt! Har en fråga till dock, vi har redan word, excel o powerpoint o så men finns det inget program där man kan anteckna som om det vore sin egen anteckningsbok med ämnesrader, eller i alla fall ha en app där man snyggt och fint sparar dom där?

Tack för svar

Hur var det med att Googla? Jag sökte på 'Mac app Notes' och tryckte på första länken... Verkar rätt bra när jag lusläste det iaf.

http://www.macobserver.com/tmo/article/how-to-effectively-use...

Permalänk
Medlem

OffT: "Skol Mac begränsad" Du sa begränsad tre gånger i den meningen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

finns det inget program där man kan anteckna som om det vore sin egen anteckningsbok med ämnesrader, eller i alla fall ha en app där man snyggt och fint sparar dom där?

Testa Evernote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Är inte precis en "Mac-rill" (höhö) men om det hade varit en Windows så hade jag säkerhetskopierat systemen och sedan installerat om windows för att få mina rättigheter. Sedan hade jag återställt datorn vid återlämnande. Detta kanske går att göra på en mac också?

En sak att tänka på om man gör så (i alla fall på vår skola). Det leder till att Officelicensen och Adobe CC slutar fungera då dessa aktiveras via licensserver som kontrollerar ett certifikat som datorn kommer förinstallerad med. Vidare slängs datorn ur domänen och flaggas som osäker så den kan inte längre ansluta till skolans nätverk längre. Detta gäller även de som har Mac i vårt fall.

De PC vi har är även låsta från att starta från annat än den interna hårddisken eller via skolans delpoy-nät.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur var det med att Googla? Jag sökte på 'Mac app Notes' och tryckte på första länken... Verkar rätt bra när jag lusläste det iaf.

http://www.macobserver.com/tmo/article/how-to-effectively-use...

hmm, jag gillar inte note appen i mac, inte så värst bra, allt kommer ligga huller om buller...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GauntMan:

En sak att tänka på om man gör så (i alla fall på vår skola). Det leder till att Officelicensen och Adobe CC slutar fungera då dessa aktiveras via licensserver som kontrollerar ett certifikat som datorn kommer förinstallerad med. Vidare slängs datorn ur domänen och flaggas som osäker så den kan inte längre ansluta till skolans nätverk längre. Detta gäller även de som har Mac i vårt fall.

De PC vi har är även låsta från att starta från annat än den interna hårddisken eller via skolans delpoy-nät.

Nätverks lisencer är sämst i skol nät.
Vi hade inte de då nätet ibland låg nere, som tur va hade jag egen laptop med alla program som skolan hade och slutade använda skolans laptop då man knappt kunde öppna photoshop filer på datorn.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buzz996:

haha en windows dator har jag redan där jag har allt jag vill ha, vill prova på nåt nytt! Har en fråga till dock, vi har redan word, excel o powerpoint o så men finns det inget program där man kan anteckna som om det vore sin egen anteckningsbok med ämnesrader, eller i alla fall ha en app där man snyggt och fint sparar dom där?

Tack för svar

Kanske inte matchar precis men Smultron? VoodooPad? I kombination?

Skrivet av GauntMan:

En sak att tänka på om man gör så (i alla fall på vår skola). Det leder till att Officelicensen och Adobe CC slutar fungera då dessa aktiveras via licensserver som kontrollerar ett certifikat som datorn kommer förinstallerad med. Vidare slängs datorn ur domänen och flaggas som osäker så den kan inte längre ansluta till skolans nätverk längre. Detta gäller även de som har Mac i vårt fall.

De PC vi har är även låsta från att starta från annat än den interna hårddisken eller via skolans delpoy-nät.

Förstår inte riktigt vitsen med att installera om för det. Räcker väl med att han tar sig förbi begränsningar (om det finns några inlagda) och senare har en backup för att återställa. Men jag antar att skolan själva kan återställa om det skulle bli nödvändigt.

Vet inte i vilken omfattning man kan göra begränsningar som man åtminstone inte med uppsökt kunskap för tillfället kan ta sig förbi.

Förövrigt kör den inte iOS utan OS X.

Permalänk
Medlem

Vad är grejen men denna hysteri över att alla skolor måste låsa datorerna så mycket som det verkar?
Aldrig haft skoldator men vad spelar det för roll om någon spelar på den när det inte pluggas?
Tycker det verkar skitlöjligt men vad vet jag, någon tekniker som vill fylla i?

En skoldator ska man bara göra skolgrejer på är ett riktigt dåligt argument i mina öron, skapar det stora problem om folk använder dom till annat?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vad är grejen men denna hysteri över att alla skolor måste låsa datorerna så mycket som det verkar?
Aldrig haft skoldator men vad spelar det för roll om någon spelar på den när det inte pluggas?
Tycker det verkar skitlöjligt men vad vet jag, någon tekniker som vill fylla i?

En skoldator ska man bara göra skolgrejer på är ett riktigt dåligt argument i mina öron, skapar det stora problem om folk använder dom till annat?

Då datorerna ska användas i undervisningen vill man att allt ska fungera, och att alla datorer ska ha samma setup. Helst utan att det blir en massa problem för supporten.

Tyvärr är ju alla inte datorkunniga utan sitter blint och installerar en massa skit som dom sen inte klarar av att styra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Då datorerna ska användas i undervisningen vill man att allt ska fungera, och att alla datorer ska ha samma setup. Helst utan att det blir en massa problem för supporten.

Tyvärr är ju alla inte datorkunniga utan sitter blint och installerar en massa skit som dom sen inte klarar av att styra upp.

Så egentligen är det inte något problem att den används till annat, man bara säkrar upp för dom som har noll koll på datorer?
Man behöver ju knappast vara super hi tech för att installera lite spel och program utan att det spårar ur helt och datorn inte går att använda till skolarbetet.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Vad jag uppfattar det så så är det Apples Gatekeeper som är aktiverad. Detta är en standard inställning på alla macs idag. För att låsa upp så att du kan installera program från nätet etc så öppnar du inställningar > Säkerhet och Intergritet i vänster hörn nu kommer du se ett hänglås, klicka på det och skriv in ditt lösenord, nu kommer du kunna ändra vart ifrån du kan installera appar

Permalänk
Skrivet av Sweppi:

Vad jag uppfattar det så så är det Apples Gatekeeper som är aktiverad. Detta är en standard inställning på alla macs idag. För att låsa upp så att du kan installera program från nätet etc så öppnar du inställningar > Säkerhet och Intergritet i vänster hörn nu kommer du se ett hänglås, klicka på det och skriv in ditt lösenord, nu kommer du kunna ändra vart ifrån du kan installera appar

Är han vanlig användare har han inte behörighet att stänga av de... som sagt

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Vi får också Macbook Airs (13") de är inte låsta på något sätt. Det som sagts är att vi får göra vad vi vill när vi inte har lektion etc. bara det inte är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jixie:

Vi får också Macbook Airs (13") de är inte låsta på något sätt. Det som sagts är att vi får göra vad vi vill när vi inte har lektion etc. bara det inte är olagligt.

Vi har det precis likadant som er. Likadana datorer också!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz