Permalänk
Medlem

Få tillbaka källkoden?!

hej!

formatera igår min hårddisk och kom på mitt i allt att mina koder låg där.... Dock har jag kvar exe filen och hela programmappen från ett av dem viktigare projekten.

Vet att man kan köra programmet i någon slags bakvänd kompilator? Aldrig gjort detta så skulle va sjukt schysst med lite vägledning!

tack!

Permalänk
Medlem

Vilket språk? För C# kan man typ göra det med .NET Reflector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vilket språk? För C# kan man typ göra det med .NET Reflector.

c# ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Progrmor:

hej!

formatera igår min hårddisk och kom på mitt i allt att mina koder låg där.... Dock har jag kvar exe filen och hela programmappen från ett av dem viktigare projekten.

Vet att man kan köra programmet i någon slags bakvänd kompilator? Aldrig gjort detta så skulle va sjukt schysst med lite vägledning!

tack!

Har du skrivit över något på hårddisken än? Om inte så kan du köra något data recovery program. Har själv använt Power Data Recovery vilket fungerat bra.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Entusiast

Har ni försökt att återskapa förlorade data med hjälp av så kallade "recovery" program? (såsom GetDataBack NTFS)
Även om man har formaterat, så finns det en god chans att data finns kvar, då de flesta formaterings-programmen aldrig skriver över data, utan återskriver befintliga data i varje sektor när sektorerna skriv-testas.

Det är först när man skriver över med nya filer som data först försvinner.

För att verkligen destruera data, krävs det att man använder speciella destruerings-program eller skriver över med andra data.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Har du skrivit över något på hårddisken än? Om inte så kan du köra något data recovery program. Har själv använt Power Data Recovery vilket fungerat bra.

Har tyvärr redan gjort det.

Permalänk
Medlem

dotPeek är ett gratis alternativ till .NET Reflector.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk

Recuva?

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem

Progrmor ett sånt program kallas för en decompiler, googla på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tufflax:

Progrmor ett sånt program kallas för en decompiler, googla på det.

Problemet med "decompilers" är att resultaten blir rätt grötiga och/eller otydliga. Det behövs mycket efterarbete för att få fram en någorlunda läsbar kod.

Frågan som då uppstår: Vad är lättast? Att skriva om programmet från scratch, eller jobba med det grötiga resultatet från en "decompiler" ?
När det kommer till små program finner jag det lättast att börja om. Men det är min personliga åsikt.
Som grädde på moset så händer det rätt ofta att dessa "decompilers" får fram ett resultat som skiljer sig markant från det man själv jobbade med ursprungligen. Många gånger till en grad att man sitter där och funderar på om det ens är samma program.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Blir mörkrädd när jag läser sådant här, varför har ni inte använt Git / TFS?
Att göra stora refactoriseringar etc utan brancher är ju livsfarligt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Blir mörkrädd när jag läser sådant här, varför har ni inte använt Git / TFS?
Att göra stora refactoriseringar etc utan brancher är ju livsfarligt

Precis. Någon form av källkodshantering måste man nästan ha. Till och med DropBox är långt bättre än inget.