Permalänk
Medlem

Tappade datorn under flytt och nu...

Tjenare.
Jag flyttade idag och tappade en kartong med bl a min stationära dator i ett stengolv. Jag kommer in och sätter på den i förhoppning om att allt ska fungera, men märker då ganska snart att inte allt är som det ska.
Jag stoppar in alla sladdar i skärmen och datorn och sätter på dem. Då visar det sig att datorskärmen är svart, trots att skärmknappen lyser blått (den lyser oranged, om den är i viloläge/inte inkopplad, etc..). Jag har testat att trycka till och sett till att allt (allt = sladdarna) sitter som det ska, men skärmen är fortfarande svart. Tyvärr, så kan jag så gott som ingenting om datorers insidor. Jag kollade lite och tryckte till lite här och där, men skärmen är fortfarande svart.
Några idéer om vad jag ska ta mig till? tack så grovt mycket på förhand!

PS. Jag kan ju nämna att datorn, efter att ha stängts av via "power button" och sedan sätts på, så ses pilen på en svart skärm i ca en sekund, under tiden som den sätts på igen. Sedan blir allt svart åter igen.. Lär ju knappast spela någon roll, men man vet ju aldrig. . .

Permalänk
Medlem

kan du på något sätt försöka testa med ett annat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vet du om du skulle kunna ta ur grafikkort (om sådan finns) och koppla in skärmen på moderkortet, på baksidan av datorn och kolla om den integrerade grafiken i processorn fungerar? Om du nu har sådan. Är datorn fabriksbyggd eller hembyggd? Du råkar inte veta om och vilket grafikkort du har och vilken processor du har?

Att ta ur och stoppa i grafikkort brukar bestå av att man lossar på 2-3 skruvar och trycker ner en liten plast arm. Inte komplicerat.
Kom ihåg att jorda dig innan du gör något innuti datorn. Du behöver inte ett esd armband, ta bara i något element, diskbänk (av plåt alltså) eller i själva datorchassit. Barra det är stort och gjort av metall.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar era snabba svar. Nej, jag har tyvärr inget extra grafikkort. Jag tar en titt igen. Kan då inte vart saker sitter, men jag har ju fått lite beskrivningar och så har jag ju min iphone här, så kollar runt lite via internet också.
Jag återkommer med hur det har gått. Tackar!

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Är datorn fabriksbyggd eller hembyggd?

Om du läser hans första inlägg står det " Tyvärr, så kan jag så gott som ingenting om datorers insidor.", så vad tror du?

Permalänk
Medlem

Oftast brukar det vara HDD som går sönder när man tappar datorn i golvet eftersom de är mest känsliga för stötar. Så testa att felsöka din HDD först.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hårddisken har knappast något att göra med att datorn inte startar. Om hårddisken är trasig skulle han åtminstone komma till postscreen och få någon sorts bootdevice error.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Om du har en tung CPU-kylare så kanske moderkortet har spruckigt.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Hårddisken har knappast något att göra med att datorn inte startar. Om hårddisken är trasig skulle han åtminstone komma till postscreen och få någon sorts bootdevice error.

Det är sant men tänker mer på att TS bör undersöka HDD ifall då de oftast också går sönder när man tappar datorn. Det kan vara så att moderkortet har spruckit. Testa att ta ut Ram minnen och sätt in 1 minnen i annan port och testa att boota testa alla portar bara för att utesluta att ram minnen är felet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Så..
Nu har jag skruvat ur en del skruvar, tagit ur och satt in grafikkortet igen och startat datorn, utan att komma någon vart, då skärmen fortfarande är svart.

Missade visst att svara på en del frågor. Ja, datorn är fabrikstillverkad. Bra fråga dock, då en kompis likväl skulle kunna ha fixat i ordning datorn åt mig.
Vilket som, har datorn (tydligen..) intel core i7 processor och gtx 550 nvidia grafikkort (eller något liknande).
Datorn köptes år 2012 i april. Det är en Asus någonting.. Jag har helt glömt bort namnet. Sökte runt lite, men hittade inte rätt.

Ok, nästa steg är alltså att komma på vart hdd sitter! Drog ur och satte in ramminnet, men utan lycka, då samma svarta skärm fortsätter att "visas".
Återkommer igen om hur det går.

Ps. Tack för tipset om hur man jordar sig. Visste redan det dock, men det skulle ju ha varit lagom kul att ta sönder hela datorn..

Permalänk
Avstängd

Koppla in skärmen från uttaget i moderkortet. Dvs inte från grafikkortet. Finns ofta vga/dvi/hdmi uttag

Permalänk
Medlem

@ oouhdawg

Jag testade att göra så, men då lyser lyset bredvid på/av knappen på skärmen först blått när jag stoppar in den och sedan oranged.
Jag vet inte vad det innebär. Vilket som, så fungerade det inte. Skärmen är med andra ord, fortfarande svart.

Permalänk
Medlem

När skärmen lägger sig i viloläge, då jag trycker på någon knapp för att dra mig ur viloläge, så lyser skärmen och ser ut som vanligt, med ikoner och allt som alltid finns. Har inte fått några error, utan det enda är att jag inte ser vad som pågår på skärmen..
Problemet verkar ligga endast visuellt - på grafikkortet eller liknande. Kanske är det mina förhoppningar som tar över men ja..
Innan jag gör något mer.. Vad tycker ni att jag ska göra? Några flera idéer? Är jag helt från vettet eller har jag en poäng?
Är det kanske skärmen som "fuckar ur"?
Som ni märker har jag no clue..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HzTuner:

När skärmen lägger sig i viloläge, då jag trycker på någon knapp för att dra mig ur viloläge, så lyser skärmen och ser ut som vanligt, med ikoner och allt som alltid finns. Har inte fått några error, utan det enda är att jag inte ser vad som pågår på skärmen..
Problemet verkar ligga endast visuellt - på grafikkortet eller liknande. Kanske är det mina förhoppningar som tar över men ja..
Innan jag gör något mer.. Vad tycker ni att jag ska göra? Några flera idéer? Är jag helt från vettet eller har jag en poäng?
Är det kanske skärmen som "fuckar ur"?
Som ni märker har jag no clue..

Har du en annan skärm eller eventuellt en tv som du kan testa koppla in för att se om det är din skärm som behöver vård?

Permalänk
Medlem

Nae men vad galet. Kopplade in datorn till tvn och det fungerade. Man tackar så grovt mycket! Made my day mate!

Tack allihopa. Mycket tacksam för alla svar. Jag har lärt mig mer om inte annat och behöver inte vara lika mycket av en börda nästa gång jag har problem.. För det är inte sista gången, set kan jag lova!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HzTuner:

Nae men vad galet. Kopplade in datorn till tvn och det fungerade. Man tackar så grovt mycket! Made my day mate!

Tack allihopa. Mycket tacksam för alla svar. Jag har lärt mig mer om inte annat och behöver inte vara lika mycket av en börda nästa gång jag har problem.. För det är inte sista gången, set kan jag lova!

Roligt att det gick bra för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HzTuner:

Nae men vad galet. Kopplade in datorn till tvn och det fungerade. Man tackar så grovt mycket! Made my day mate!

Tack allihopa. Mycket tacksam för alla svar. Jag har lärt mig mer om inte annat och behöver inte vara lika mycket av en börda nästa gång jag har problem.. För det är inte sista gången, set kan jag lova!

Bra att det slutade lyckligt för dig

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HzTuner:

Nae men vad galet. Kopplade in datorn till tvn och det fungerade. Man tackar så grovt mycket! Made my day mate!

Tack allihopa. Mycket tacksam för alla svar. Jag har lärt mig mer om inte annat och behöver inte vara lika mycket av en börda nästa gång jag har problem.. För det är inte sista gången, set kan jag lova!

Kan vara så att skärmen är på fel source prova trycka på inställningarna och ändra input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Oftast brukar det vara HDD som går sönder när man tappar datorn i golvet eftersom de är mest känsliga för stötar. Så testa att felsöka din HDD först.

Snälla sluta att försöka "hjälpa" folk i framtiden.
Ungefär som att säga att han skulle släcka lampan i taket för att lättare se vad som är på skärmen... hur trasig en hårddisk än är så FÅR MAN BILD PÅ SKÄRMEN.