BF4 Beta Spelupplevelser / spelerfarenheter

Permalänk
Medlem

Hmm, svårt spel? Precis suttit å spelat i 3h irad, senaste 6 rundorna blev jag MVP. Folk måste verkligen lagga..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Typ osbelbart för mig.. (kolla sign). Vad tror ni? Om jag införskaffar mig ett GTX770, kommer detta ge mig en prestandaboost? För processorn lär väll inte flaska?

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Intel i5 @ 4.2ghz
16GB Ram
Asus 660 2GB GTX

FPS ( medium på allt utan texturer som är på ultra ).
Max: 120
Min: 65
Avg: 75

Betan är dok ett skämt, liten jävla bana där laget som först når taket vinner.
Att Assault börjar med 1hit1kill m320 tillsats aka "noobtube" är bara tragiskt och tar bort allt vad talang/skill/taktik heter.

Fast det stämmer ju inte, alla matcher jag kört så är det fram och tillbaka vem som har taket. och tycker inte att nån har särskilt mycket större övertag. senaste jag körde hade andra laget taket hela matchen men torskade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Intel i5 @ 4.2ghz
16GB Ram
Asus 660 2GB GTX

FPS ( medium på allt utan texturer som är på ultra ).
Max: 120
Min: 65
Avg: 75

Betan är dok ett skämt, liten jävla bana där laget som först når taket vinner.
Att Assault börjar med 1hit1kill m320 tillsats aka "noobtube" är bara tragiskt och tar bort allt vad talang/skill/taktik heter.

noobtube kan jag dock hålla med om.. lite OP

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blorr:

noobtube kan jag dock hålla med om.. lite OP

Hur OP som helst ^^

Och ja huset är helt CP OP att stå på med polare och ressa hela tiden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur OP som helst ^^

Och ja huset är helt CP OP att stå på med polare och ressa hela tiden.

Första jag gör i en ny runda är att rasera det, alltid lika kul

Permalänk
Medlem

Vad fan har dom gjort med helikoptern? Laggar jag eller är den seg som sirap, vipern dvs

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Vad fan har dom gjort med helikoptern? Laggar jag eller är den seg som sirap, vipern dvs

Den är lite segare, däremot är scout helicoptern kvick som tusan nu. Scout vs scout är riktigt svårt då båda åker omkring som fan

Permalänk
Medlem

Tycker tanks känns skitskumma nu, känns mer som leksaker än plåtlådor. Om något skulle jag säga att i min något begränsade referensram känns tanks mer som BF1942 än BF3 och inte på ett bra sätt.

50 cal. för gunners känns bra mycket bättre men inte obalanserad på något sätt.

Har alltid hatat att lira recon i BF3 men någonting med sniping i BF4 talar faktiskt till mig, ser fram emot att testa mer.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Den är lite segare, däremot är scout helicoptern kvick som tusan nu. Scout vs scout är riktigt svårt då båda åker omkring som fan

Ja scout är hur skön som helst, men Vipern :///

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk

Det hoppar mellan 40-50 fps för mig. Spelar ingen roll om jag skruvar upp grafiken till high eller kör på low. Är lite besviken då jag kan spela BF3 på high med 70+ fps, men jag antar att mitt grafikkort börjar bli gammalt... :/

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem

Tycker littlebirden var riktigt rolig att flyga, snabb och agil som attan.

Nu när jag kikar på leaderboardsen så låg jag tydligen på delad förstaplats för tanken i Sverige

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det tar emot att säga det, men jag känner verkligen inte någon glädje över betan. Rent instinktivt får jag inte upplevelsen av ett helt nytt spel. Visserligen har de infört många förändringar, men det får mig inte att uppleva det som ett nytt spel. Jag hoppas verkligen att jag med tiden kommer att märka hur dessa små förändringar inbringar en helt ny och fräsch upplevelse. Jag hade utan tvekan kunnat vänta ett par år på det här spelet och sett större förändringar. BF3 inbringade så pass mycket nytt att det än idag upplevs modernt och fräscht, det var verkligen före sin tid när det lanserades.

Här är några saker som gnager mig något ofantligt mycket under betan:

  • Pansarvagnen är helt värdelös gentemot hur den är i BF3. Hastigheten på kulan är löjligt låg och sjunker som en sten så fort den lämnat kanonen. Splash damage mot infanteri är ju helt obefintlig i stort sett. En snubbe gömmer sig bakom en pelare och jag skjuter mitt framför hans fötter, ingen hit mark whatsoever.

  • RPG:n är tillbaka i det stadiet där den fullkomligt trasar sönder infanteri även när projektilen är en bit ifrån kroppen.

  • Ingen feedback i stort sett när man blir beskjuten, skotten upplevs ofta ljudlösa när de träffar vilket gör att man aldrig hinner reagera innan man ligger där död. Det här är nog det som irriterar mig mest.

  • En granat studsade framför mina fötter, helt ljudlöst, det enda jag såg var en ful blinkande ikon. Vad hände med det metalliska klirret när den slår i marken? Varför ser jag inte ens granaten utan bara en jäkla ikon? Samma sak när jag kastar iväg en granat.

  • Rösterna från utomstående, såväl lagkamrater som fiender är väldigt svårtydda. Det hörs bara ett babbel i stort sett, väldigt svårt att urskilja ifall det är en fiende eller en kamrat. Detta var väldigt tydligt i BF3. (Har troligtvis att göra med dem kinesiska rösterna som jag är ovan vid)

Jag har dock spelat relativt lite och knappt hunnit uppleva det mesta än. Så listan är knappast komplett.

Inte heller blev jag på bättre humör när jag träffade en transporthelikopter från ganska långt avstånd med en pansarvagn, såg explosionen/sammanstötningen men rånades på poängen. Har det dessutom inspelat, hade kunnat bli min absoluta höjdpunkt från betan.

Permalänk
Medlem

Det var en spännande upplevelse, inga stora förändringar utan de bygger vidare på ett vinnande koncept. Lite lagg är att förvänta i Beta. Har fortfarande inte förhandsbokat spelet än, det ska man egentligen aldrig göra i något spel.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur vissa kan ha bättre fps än en annan :/

Min upplevelse var iaf inte mycket, just för att jag kom aldrig över 40 fps

Har inte så mycket att säga om upplevelsen.

Det jag undrar dock är hur det ser ut för min rigg, har aldrig förstått mig på det är med flaskar, jag förstår principen, men inte hur man får reda på det genom att se gpu och cpu load

Jag hade iaf under spelet cpu load på ca 80% och ca 50-65% gpu load. Skulle någon kunna förklara vad det innebär.

Min rigg i sign. körs på 4.2 GHz och gpuerna 950/1250

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är positivt överraskad när det gäller prestandan för min gamla burk!

- Först provade jag med riktigt gamla drivrutiner (typ 2år eller nåt) som jag kört med för att de funkade bra med BF3: KATASTROF! Ospelbart med låg och ryckig fps, rubberbandning osv.

- Sen uppdaterade jag till senaste 13.9 whql drivare och vips! STORVINST! Faktiskt riktigt spelbart på Medium förinställning i 1920x1200 även om det varierar mellan 30-60fps, 50 i snitt kanske. Rätt bra tycker jag med ett lite överklockat HD5870 med 1 gig vram.

Rent spelmässigt så är jag också försiktigt positiv, även om jag får lägre fps i snitt jämfört med BF4 så känns det som att kontrollen över vapnet är bättre på nåt vis. Fysiken på stridsvagnarna är dock klart sämre med för lite tyngdkänsla. De bestyckade båtarna är ju rena slaktfesten!

Sen har de nog en del balanseringar att göra känns det som...

Men hur tycker ni förstörelsen är? Verkar inte som man kan skjuta sönder mycket mer än i BF3 eller? Kan man skjuta av sidor på hus så de ramlar över folk tex?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Ja scout är hur skön som helst, men Vipern :///

Tycker vipern är ganska skön också faktiskt i stadmiljön. Det är skönt att den inte är hur smidig som helst då den lätt kan äga sönder allt på dessa banor

*Btw, ÄLSKAR "limited" ammo!*

Skrivet av milo_:
  • Pansarvagnen är helt värdelös gentemot hur den är i BF3. Hastigheten på kulan är löjligt låg och sjunker som en sten så fort den lämnat kanonen. Splash damage mot infanteri är ju helt obefintlig i stort sett. En snubbe gömmer sig bakom en pelare och jag skjuter mitt framför hans fötter, ingen hit mark what so ever.

  • RPG:n är tillbaka i det stadiet där den fullkomligt trasar sönder infanteri även när projektilen är en bit ifrån kroppen.

  • Ingen feedback i stort sett när man blir beskjuten, skotten upplevs ofta ljudlösa när de träffar vilket gör att man aldrig hinner reagera innan man ligger där död. Det här är nog det som irriterar mig mest.

  • En granat studsade framför mina fötter, helt ljudlöst, det enda jag såg var en ful blinkande ikon. Vad hände med det metalliska klirret när den slår i marken? Varför ser jag inte ens granaten utan bara en jäkla ikon? Samma sak när jag kastar iväg en granat.

  • Rösterna från utomstående, såväl lagkamrater som fiender är väldigt svårtydda. Det hörs bara ett babbel i stort sett, väldigt svårt att urskilja ifall det är en fiende eller en kamrat. Detta var väldigt tydligt i BF3. (Har troligtvis att göra med dem kinesiska rösterna som jag är ovan vid)

Jag har läst väldigt mycket från olika personer att M320 och RPG är OP, men jag har själv använt det och det enda jag får är hitmarkers men aldrig kills. Så vet inte vem man ska lita på, andra personer eller ens egna erfarenheter.

När det kommer till tanken så är det lite jobbigt att den droppar så mycket, även fast det gör tank stider mycket mer intressant (Loppa över broar). Har någon reagerat på hur konstig styrningen är på tanksen?

Permalänk
Avstängd

körde in nya drivrutiner och fixade 120hz i stället för 60hz.
hjälpte en hel del.
OP 320? nä, knappt nån splash damage, tycker de skulle kunna öka den lite.
trevligare än BF3 betan dock.
ljudmässigt funkar det bra med hörlurar.
inte vart nå större problem med att lokalisera fienden.

men det är lite svampigt ibland.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ändrade från beta drivers till 320.49 och nu funkar spelet perfekt med high

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Ändrade från beta drivers till 320.49 och nu funkar spelet perfekt med high

Upplevde samma sak. Fick FPS drops ner under 10FPS med beta drivers och DirectX krascher. Nu med 320.49 är det stabil FPS och inga DirectX krascher.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Upplevde samma sak. Fick FPS drops ner under 10FPS med beta drivers och DirectX krascher. Nu med 320.49 är det stabil FPS och inga DirectX krascher.

Precis! Och vad jag undrar är hur en driver som nVidia själva säger skall vara optimerad för bf4 inte är det och en äldre funkar kanon?

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det har fungerat bra att komma in på server å spela, men ett överklockat 7950 räcker inte för just betan iaf!. Så ska införskaffa mig ett till för crossfire. Men jag har kört med fraps igång hela gårdagen och fps ligger på 50-60 fps på ultra ihop med nya 13.10 beta 2 men jag upplever en jäkla massa fps drops :S så fick höra av en vän som jag spela ihop med att man ska sänka texture kvalite och då blev det bättre och jag kör det ihop med en klockad FX 8350 4.7ghz.
Annars tycker jag det är riktigt kul spelet och ljudet är helt annorlunda och precis som jag vill att det ska vara bättre än BF3 tycker jag allt. Då tänker jag på ljuden ifrån vapnen och granater, explosioner förövrigt m.m

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Jag tycker att det har fungerat bra att komma in på server å spela, men ett överklockat 7950 räcker inte för just betan iaf!. Så ska införskaffa mig ett till för crossfire. Men jag har kört med fraps igång hela gårdagen och fps ligger på 50-60 fps på ultra ihop med nya 13.10 beta 2 men jag upplever en jäkla massa fps drops :S så fick höra av en vän som jag spela ihop med att man ska sänka texture kvalite och då blev det bättre och jag kör det ihop med en klockad FX 8350 4.7ghz.
Annars tycker jag det är riktigt kul spelet och ljudet är helt annorlunda och precis som jag vill att det ska vara bättre än BF3 tycker jag allt. Då tänker jag på ljuden ifrån vapnen och granater, explosioner förövrigt m.m

Dina FPS drops kan ju bero på drivers precis som de var för mig och flera andra. Dock vet jag inte hur man skall göra med ATI kort.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av ashashiva:

Precis! Och vad jag undrar är hur en driver som nVidia själva säger skall vara optimerad för bf4 inte är det och en äldre funkar kanon?

Då är vi två som undrar. Får hoppas att dom tar till sig kritiken och fixar en fungerande drivrutin till 1/11.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ashashiva:

Dina FPS drops kan ju bero på drivers precis som de var för mig och flera andra. Dock vet jag inte hur man skall göra med ATI kort.

jo tack det var mycket fps drops får ingen stabil fps överhuvudtaget! så känns väldigt mycket som att man ska uppgradera till ett 7950 till eller vänta å se tills spelet är mer felfritt från buggar men annars jävligt kul, har spelat jätte mycket redan

värt att byta till beta 1 igen kanske?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Inaktiv

Tycker grafiken känns skum. Disig och inte så imponerande? Vet inte riktigt.. Skumt. Rätt kul spel iaf som inf.
Påminner om något gammal spel där man också sprang runt som soldat i lag, kommer inte ihåg namnet. RIktigt risigt var det spelet iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murer:

Samma här. Kör 1440p och jag får säga att jag upplevde BF3 mycket mer "rymligt" eller hur man ska förklara. I BF4 känns allt uppskalat och lite småäckligt.

Exakt.
Tror det är texturerna som skapar denna känslan. Det känns som att texturerna är för stora liksom. Som om att man är en liten mus när man man står nära en vägg eller liknande.
Jäkligt skumt. Lite besviken än så länge, men ändå rätt kul som inf trots det.
Är inte imponerad av grafiken med vad jag sett hittills. Bf3 kändes mkt klarare och texturerna kändes mer naturliga på något sätt.
Kan vara att jag inte lyckas få fullscreen utan måste lira windowed atm men men..

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket dom ändrat och lagt på CPUn för att spelet inte flyter på tillräckligt bra med en i5a klockad till 4Ghz+.
Inte kunnat prova själv än men att se trådar och folk som klagar att 4kärnor inte duger länge gör mig väldigt suspekt.

Permalänk

Jag liggee på 40 fps med mitt gamla 6850. Medium settings. Är ändå nöjd för att jag vet att mitt grafikkort är lite äldre. älskar dock känslan i detta spel. då jag tycker det påminner lite mer om bc2 i känslan. vill ni ha högre fps så kan ni hoppa över till call of duty, de har en ny dlc på gång. cod ghost. där kan vi snacka fps men inga spelförändringar. bo2 var sista cod spelet jag köpte, tröttnat på den serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens in längre. Det bara fastnar på "loading". Läste att det var andra som hade problem med detta med. Har testat installera AMD's beta drivers osv.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"