Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Avstängd

Microsoft har gjort ett nytt inlägg om den nya mailappen i 8.1.
http://blogs.windows.com/windows/b/windowsexperience/archive/...

Paul Thurrot beskriver nyheterna här:
http://winsupersite.com/windows-8/microsoft-touts-windows-81-...

Bland annat bättre stöd för mus/tangetbord, bättre prestanda och "dra och släpps" nämns.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jo, den har jag sett, men det står ju inget i den nyheten om att personliga OEM-versioner försvinner. Man "tvingas" alltså att köpa retail om man vill kunna flytta mellan datorer. Det var det jag syftade på.

Angående nyheten du länkar till så har jag inget emot att uppgraderingslicenserna försvinner. Det var mest krångel med dem.

Det beror väl egentligen på vad de olika versionerna kostar. Är system builder-versionen lika billig som OEM-versionen så vinner alla kunder på det känns det som.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det beror väl egentligen på vad de olika versionerna kostar. Är system builder-versionen lika billig som OEM-versionen så vinner alla kunder på det känns det som.

Ja, förutsatt att man får flytta den, men det framgår inte riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, förutsatt att man får flytta den, men det framgår inte riktigt.

Jo system builder-licensen får man flytta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo system builder-licensen får man flytta.

Fast var det inte den de hade tagit bort? Det var väl ingen skillnad på system builder och Personal user license eller vad det nu hette? Fan vilken jävla djungel det alltid har varit med Microsofts licenser. Och nej, det har inget med Windows 8 att göra.. Det är mer av typen "Varför göra det lätt när man kan göra det svårt?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ett tips till er som inte tycker om att startknappen och menysystemet så som den ser ut i Win 7 är borta: Lägg 35 kr på Start8 och Win 8 fungerar precis som Win 7 fast rappare då Win 8 ju är det. Är man principfast så protesterar man mot 35 kr utlägg och väljer gratisalternativen för att få startknappen åter. Men om man lägger principen åt sidan så får man för den låga summan av 35 kr en startknapp och menyer som ser helt ut som om de fanns där från början.

Alla sveprörelser till kanter och hörn går också att få bort med Start8. Den nya startskärmen blir ett minne blott då du aldrig någonsin behöver se den. Själv velar jag fram och tillbaka och avaktiverar Start8 ibland för att aktivera programvaran igen och så håller jag på. Tycker helt enkelt att den gamla Startknappen och menyerna ska vara där även om det fungerar med den nya startskärmen också.

Permalänk
Avstängd

"Dell declares the PC 'undead,' Windows 8.1 starts to shine"

http://www.tgdaily.com/opinion-features/80309-dell-declares-t...

Kul med positiva nyheter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

"Dell declares the PC 'undead,' Windows 8.1 starts to shine"

http://www.tgdaily.com/opinion-features/80309-dell-declares-t...

Kul med positiva nyheter.

Är det en nyhet eller reklamkampanj? DELL är i grunden en klassisk PC och x86-server leverantör, vars framgång byggde på samarbete med Intel och Microsoft. DELL är omkörda sedan länge av bl a Lenovo, som lyckats avsevärt bättre i att både öka sin PC och plattförsäljning. Det är inte många veckor sedan DELL erkände svag försäljning av Windows 8. Det har i praktiken inte hänt något revolutionerande på dessa veckor.

Det DELL gör är inte att sprida information om vad som hänt, utan att slå på trumman för att öka försäljningen. Likaså har DELL svept in tidigare dåliga nyheter med positiva ord om framtida framgångar. Så visst, det är indirekt bra nyheter för Microsoft att DELL spenderar pengar för sin egen överlevnad vilka även utan kostnad kommer Microsoft till del. Om PCn är "undead" för DELL återstår dock att se.

Min kommentar har inget att göra med att gilla eller ogilla Windows 8, något jag knappt kommenterat i forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Är det en nyhet eller reklamkampanj? DELL är i grunden en klassisk PC och x86-server leverantör, vars framgång byggde på samarbete med Intel och Microsoft. DELL är omkörda sedan länge av bl a Lenovo, som lyckats avsevärt bättre i att både öka sin PC och plattförsäljning. Det är inte många veckor sedan DELL erkände svag försäljning av Windows 8. Det har i praktiken inte hänt något revolutionerande på dessa veckor.

Det DELL gör är inte att sprida information om vad som hänt, utan att slå på trumman för att öka försäljningen. Likaså har DELL svept in tidigare dåliga nyheter med positiva ord om framtida framgångar. Så visst, det är indirekt bra nyheter för Microsoft att DELL spenderar pengar för sin egen överlevnad vilka även utan kostnad kommer Microsoft till del. Om PCn är "undead" för DELL återstår dock att se.

Min kommentar har inget att göra med att gilla eller ogilla Windows 8, något jag knappt kommenterat i forumet.

Jag hittade den på Google News, där jag läser de flesta nyheter om Windows. Det har varit en del negativa kommentarer även från PC-tillverkare tidigare, trots symbiosen som du talar om. Att då rapportera om en positiv nyhet tycker jag balanserar upp det hela.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Dell declares the PC 'undead,' Windows 8.1 starts to shine"

http://www.tgdaily.com/opinion-features/80309-dell-declares-t...

Kul med positiva nyheter.

Betyder det att de "erkänner" att Windows 8.0 var såpass dåligt anpassat för vanliga datorer att det tog död på PC'n, men att 8.1 har tillräckligt bra mus/tangentbordsstöd för att återuppliva plattformen igen?

Jag är fortfarande helt inne på att de måste erbjuda ett gränssnitt som skippar touch, för de som inte vill ha det, om de ska börja sälja igen. Men vi får väl se... 8.1 närmar sig publik release.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

att man får windows 8.1 som student är fantastiskt! microsoft är en snäll jätte, ibland.=)

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av accel1:

att man får windows 8.1 som student är fantastiskt! microsoft är en snäll jätte, ibland.=)

Det finns inte ett uns snällhet i det, de vill bara se till att färre använder andra os så att studenterna lär sig MS program så de fortsätter använda dem när de kommer ut i arbetslivet.
Alltså ren marknadsföring för att överleva, mister de ungdomarna så mister de på sikt även en stor del av den övriga kakan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu är jag uppe i 90 punkter, den som vill kan läsa allt igen då jag har uppdatera några och lagt till nya punkter. Bland annat denna i slutet.

90. Windows 8.1 Utforskaren och skrivbordet

Utforskaren har förändrats något. Bibliotek är inte med som standard men går att lägga till om man så önskar. "Den här datorn" har döpts om till "Denna PC". Direktlänkar till skrivbordet, dokument, hämtade filer, musik, bilder och videos syns nu i samma vy som enheter. Dessutom är Microsofts prestandatestverktyg "Windows System Assessment Tool" borttaget. Den gamla backupfunktionen som i Windows 8 döptes om till "Filåterställning för Windows 7" är även den borttagen. Den så kallade powerusermenyn som man tar fram med ett högerklick nere i vänster hörn eller genom att trycka alt-x på tangentbordet har uppdaterats med avstängningsmöjligheter, nya genvägar så som nätverksanslutningar, Windows PowerShell och Windows PowerShell (Admin).
http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-review?page=2

Punkt 9 är uppdaterad med en bild som bättre beskriver energieffektiviteten i Windows 8.

9. Längre batteritid

Det är mycket viktigt att enheter har bra batteritid eftersom att 75% av alla PC som säljs idag är batteridrivna. De nya Windows Store apparna pausas direkt när de inte är synliga för användaren vilket sparar systemresurser och ger bättre batteritid. Windows 8 är effektivare genom att kunna köra datorn på tomgång längre tid i jämförelse med Windows 7 vilket gör att bland annat processorn kan gå ner i ett djupare strömsparläge. Man har byggt ett ramverk för att utnyttja enheters strömsparläge på bästa sätt.
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/08/building-a-powe...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är jag uppe i 90 punkter, den som vill kan läsa allt igen då jag har uppdatera några och lagt till nya punkter. Bland annat denna i slutet.

90. Windows 8.1 Utforskaren och skrivbordet
http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/upl...

Utforskaren har förändrats något. Bibliotek är inte med som standard men går att lägga till om man så önskar. "Den här datorn" har döpts om till "Denna PC". Direktlänkar till skrivbordet, dokument, hämtade filer, musik, bilder och videos syns nu i samma vy som enheter. Dessutom är Microsofts prestandatestverktyg "Windows System Assessment Tool" borttaget. Den gamla backupfunktionen som i Windows 8 döptes om till "Filåterställning för Windows 7" är även den borttagen. Den så kallade powerusermenyn som man tar fram med ett högerklick nere i vänster hörn eller genom att trycka alt-x på tangentbordet har uppdaterats med avstängningsmöjligheter, nya genvägar så som nätverksanslutningar, Windows PowerShell och Windows PowerShell (Admin).
http://winsupersite.com/windows-8/windows-81-review?page=2

Går det att byta vilka mappar man visar i "Folders?

Edit: Extrafråga. Går det att ändra vilka saker som ligger i "desktop" drop downen på sidan? Jag skulle vilja ha drop box där på samma sätt som skydrive ligger där. Samt ta bort homegroup.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Nu kör jag Windows 8 sedan ett år på min laptop och installerade nyss 8.1 på min stationära. Jag stör mig på Metro, men genom att installera Start8 så kan man använda Windows 8 på precis samma sätt som 7:an och behöver inte ens röra Metro. Jag ser absolut inga nackdelar med att uppgradera och tycker det finns många små finesser i Windows 8 som är praktiska att ha!

Det finns en "paradox" bland datorentusiaster som ofta är fruktansvärt konservativa och samtidigt vill ligga i "framkant".

Permalänk

Hur har det varit med drivrutiner för er som uppgraderat till 8.1 från 8? Har ni behövt ladda hem specifika för 8.1 eller fungerar allt som det skall med W8-drivisarna?

Såg nämligen att det fanns för både W8 och W8.1 till moderkortet och det känns lite bökigt att ladda hem för 8 och sedan ominstallera för 8.1.

Sen undrar jag om någon sitter på en bra guide eller liknande över "tweaks" och andra saker som man kanske borde kika på vid en nyinstallation utav W8.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd

Gick över till W8 från W7. Installerade classic shell och gillar det verkligen. Prestandan känns mycket bättre.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Har lite strul med att uppdatera till 8.1 från 8.

Skriver in min Windows 8-nyckel vid uppdateringen men den säger alltid att min nyckel inte fungerar med den utgåvan. Har provat Engelsk, Engelsk Storbritannien och Svensk. Har dock en som verkar heta Eng intl (international) vilket det inte finns en ISO för.

Skall man plocka nyckeln som finns på sidan där man ladda hem ISO-filerna istället?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dysenteri:

Har lite strul med att uppdatera till 8.1 från 8.

Skriver in min Windows 8-nyckel vid uppdateringen men den säger alltid att min nyckel inte fungerar med den utgåvan. Har provat Engelsk, Engelsk Storbritannien och Svensk. Har dock en som verkar heta Eng intl (international) vilket det inte finns en ISO för.

Skall man plocka nyckeln som finns på sidan där man ladda hem ISO-filerna istället?

Eller så väntar du en vecka och uppgraderar rakt av på Windows Store.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek från trådens ämne samt några kommentarer till det inlägget. Om ni misstänker att någon bryter mot reglerna, anmäl det till oss i stället för att diskutera det möjliga regelbrottet i tråden.

Permalänk
Avstängd

Jag undrar hur man ska förklara en sån här stor skillnad mellan Windows 7 och 8.1 i prestanda för BF4 beta. Är det förtjänsten av ett effektivare DirectX 11.1 kanske?

Kanske är det snart dags för en stående punkt som tydligt visar en prestandavinst även i spel?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Eller så väntar du en vecka och uppgraderar rakt av på Windows Store.

Jag insåg att det antagligen är enklast att göra så.

Får installera nödvändigheterna tills vidare och ominstallera det som behövs efter uppgraderingen.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Jag undrar hur man ska förklara en sån här stor skillnad mellan Windows 7 och 8.1 i prestanda för BF4 beta. Är det förtjänsten av ett effektivare DirectX 11.1 kanske?

Kanske är det snart dags för en stående punkt som tydligt visar en prestandavinst även i spel?

Jag förstår inte riktigt din tanke här strejf. Eftersom BF4 är utvecklat för DirectX 11.1, vilket endast finns i Windows 8, vad är det som säger att Windows 8 per se är bättre, istället för att spelet just nu i beta-fasen helt enkelt fungerar risigt på allt utom DirectX 11.1? Det borde väl varit en katastrof och fiasko om spelet inte fungerade bäst för den plattform det är utvecklat för? Att resultaten för BF3, samt en hög andra spel, är i de närmaste identiska mellan Windows 7 och 8 är väl ett starkt omständighetsbevis i sig. Dessutom är det en beta och hur vet vi att DICE inte kommer att slipa upp prestandan för Windows 7 med DirectX 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag undrar hur man ska förklara en sån här stor skillnad mellan Windows 7 och 8.1 i prestanda för BF4 beta. Är det förtjänsten av ett effektivare DirectX 11.1 kanske?

https://pbs.twimg.com/media/BWKcC6uCUAANfKm.png:large

Kanske är det snart dags för en stående punkt som tydligt visar en prestandavinst även i spel?

Det där va jävligt intressant, tror dock mer på drivers än just OS eller? ska bli kul att se när spelet släpps iaf om det verkligen är DX 11.1 som gör det!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Går det att byta vilka mappar man visar i "Folders?

Edit: Extrafråga. Går det att ändra vilka saker som ligger i "desktop" drop downen på sidan? Jag skulle vilja ha drop box där på samma sätt som skydrive ligger där. Samt ta bort homegroup.

Kolla in programmen från WinAero. Tror exempelvis att "This PC Tweaker" är just vad du söker:

http://winaero.com/comment.php?comment.news.213

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Hur har det varit med drivrutiner för er som uppgraderat till 8.1 från 8? Har ni behövt ladda hem specifika för 8.1 eller fungerar allt som det skall med W8-drivisarna?

Sen undrar jag om någon sitter på en bra guide eller liknande över "tweaks" och andra saker som man kanske borde kika på vid en nyinstallation utav W8.

Det är rätt stora skillnader mellan Windows 8 och 8.1, vilket fick program att spöka för mig på min laptop. Har däremot inte installerat några speciella drivrutiner för just 8.1, men än det som Microsoft själva levererat.

Den bästa guiden jag känner till är Black Viper's Service Configurations, men den handlar mest om vilka services man bör se över efter installationen.

Kör du SSD, så anser jag att Intel Rapid Start har blivit överflödigt iom Windows 8. Däremot var det fortfarande förinstallerat och aktiverat på min laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det där va jävligt intressant, tror dock mer på drivers än just OS eller? ska bli kul att se när spelet släpps iaf om det verkligen är DX 11.1 som gör det!

Skulle nog också gissa på drivers alt. DX11.1 snarare än windows 8 i sig, fast hur som helst så blir det ju som lite positiv reklam för Win8 och kan säkert slå spiken i kistan för en del som överväger huruvida de ska uppgradera eller inte. Är det pga 11.1 så kan man väl inte säga annat än att det varit ett smart drag ur MS perspektiv att inte släppa det för tidigare OSversioner, om det nu får saker att flyta på mycket bättre.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det är rätt stora skillnader mellan Windows 8 och 8.1, vilket fick program att spöka för mig på min laptop. Har däremot inte installerat några speciella drivrutiner för just 8.1, men än det som Microsoft själva levererat.

Den bästa guiden jag känner till är Black Viper's Service Configurations, men den handlar mest om vilka services man bör se över efter installationen.

Kör du SSD, så anser jag att Intel Rapid Start har blivit överflödigt iom Windows 8. Däremot var det fortfarande förinstallerat och aktiverat på min laptop.

Tänkte hålla mig från att installera så mycket program till en början, i och med att 8.1 är ute om en vecka. Var mest drivrutiner till moderkortet som oroade mig lite. LAN, chipset och så vidare.

Black Viper brukar jag faktiskt kolla igenom och har använt hans "guide" tidigare, men det känns som om att datorn kommer vara så snabb ändå. Att några enstaka services skulle göra någon skillnad är jag skeptisk till.

Rapid Start installerade jag ändå, bara för att. Däremot skall jag testa Samsungs Rapid mode på min SSD, vilket verkar ge en fin prestandaskjuts.

Tack för tipsen hur som helst!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zicsoen:

Skulle nog också gissa på drivers alt. DX11.1 snarare än windows 8 i sig, fast hur som helst så blir det ju som lite positiv reklam för Win8 och kan säkert slå spiken i kistan för en del som överväger huruvida de ska uppgradera eller inte. Är det pga 11.1 så kan man väl inte säga annat än att det varit ett smart drag ur MS perspektiv att inte släppa det för tidigare OSversioner, om det nu får saker att flyta på mycket bättre.

Eller så är det ytterligare ett argument för SteamOS, jag tror det vore bra att få bort DX och andra proprietära lösningar på desktop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där har du fel. I installationen till Windows 98 kunde man välja många av de där sakerna, och förmodligen tidigare också, men tyvärr har det gått mer och mer mot att allt skall vara förinstallerat.

Är man hyffsat avancerad användare har man säkerligen alternativ för samtliga, även om jag tycker att paint, notepad och ljudinspelaren är lite småtrevliga program, men i ärlighetens namn har det nog mest med nostalgi att göra.

Skrivet av strejf:

Eller så lär du dig MDT (gratis verktyg från Microsoft) och snickrar ihop en själv som Oneone sa.

Skrivet av Ozzed:

Gör man det efteråt blir det massa onödigt skräp i registret, och vill man inte så är det ju inte värre än att man bara klickar "Next" eller något.

Intressant. Det där ska kollas upp.

Klart , testa på , dock ingen guide för anpassning ännu men det kommer

#13963752

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200