7970 för 1899:-, Powercolor något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

undrar om 7970 i denna utförsäljning är GHz ed.?

Nope, men den går i 955MHz, och 7970 klockar ju grymt bra så lär ju inte vara någon skillnad för den som gillar högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

undrar om 7970 i denna utförsäljning är GHz ed.?

den är klockad till 955MHz, sen är det bara klocka upp den...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Otroligt fint erbjudande, tänker nog slå till, men kan någon hjälpa mig lite med inkopplingsalternativ...
7970 kräver väl 6+8-pins strömkoppling?
Jag sitter i dagsläget på ett Antec Sonata 3 (Earthwatts 500W) som kör ett Gigabyte GTX460, såvitt jag vet kör det 6+6-pins, någon som vet? Vad behöver jag i så fall för att få 8-pins? Funkar denna t.ex:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/88858-deltaco_adapter...

Tacksam för hjälp, vill gärna beställa från jobbet under dagen om möjligt

Mvh

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Är det smartare att slå till och köpa det kortet, än att köpa ett Asus R9 280X DC2 Top? Skulle såklart känna mig tryggare och säkrare med Asus kortet, då jag har hört bra saker om det men jag aldrig hört talas om Powercolor kortet. Och verkar inte som några stora eller trovärdiga affärer säljer Powercolor kortet, om man kollar på listan i prisjakt så jag är osäker.

Visa signatur

Spec:
| Chassi: Antec P280 | PSU: Fractal Design Integra R2 750W | Mobo: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II 965 BE OC 3,7GHz+ Cooler Master Hyper 212 Evo| GPU: Zotac GeForce GTX 770 4GB | RAM: 8GB 4x2GB 1300Mhz | HDD: 1TB + 250GB + 250GB + 150GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Otroligt fint erbjudande, tänker nog slå till, men kan någon hjälpa mig lite med inkopplingsalternativ...
7970 kräver väl 6+8-pins strömkoppling?
Jag sitter i dagsläget på ett Antec Sonata 3 (Earthwatts 500W) som kör ett Gigabyte GTX460, såvitt jag vet kör det 6+6-pins, någon som vet? Vad behöver jag i så fall för att få 8-pins? Funkar denna t.ex:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/88858-deltaco_adapter...

Tacksam för hjälp, vill gärna beställa från jobbet under dagen om möjligt

Mvh

Den ska fungera.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mmollle:

Är det smartare att slå till och köpa det kortet, än att köpa ett Asus R9 280X DC2 Top? Skulle såklart känna mig tryggare och säkrare med Asus kortet, då jag har hört bra saker om det men jag aldrig hört talas om Powercolor kortet. Och verkar inte som några stora eller trovärdiga affärer säljer Powercolor kortet, om man kollar på listan i prisjakt så jag är osäker.

Jag såg erbjudandet av en slump igår och började läsa på. Först lade jag märke till vilken negativ respons det fick i de första inläggen här i tråden men tonen mjuknade vartefter. Så fort jag personligen ser såna här dubbelfläktar på grafikkort blir jag skeptiskt och i synnerhet vad gäller powercolors kort. Jag har själv haft ett HD5850 från powercolor med referenskylare på som jag använde i ungefär två år. Det har inte varit ett enda problem med det kortet och nu sitter det i min brors dator för tillfället då hans fläkt på grafikkortet gav upp. Jag har två kompisar som tyvärr haft problem med sina powercolorkort och i båda fallen har det varit fläktarna som lagt av. Så när jag ser det här kortet blir jag både sugen men samtidigt säger något åt mig att låta bli.

När jag kollade upp vilket kort jag skulle välja att uppgradera nuvarande dator med så föll det efter lite läsning på ASUS R9 280X DirectCU II. Det verkar gå att ändra spänningen på kortet. Det är tyst och håller bra temperaturer och Asus verkar få ganska bra omdömme på den designen/konstruktionen.

Permalänk
Avstängd

Kan man köra 7970+7950 i CrossFire?

Tänkte köpa ett 7950 till mig som en julklapp :P...Kör i 1080P men vill hålla mig till 60fps i dom spel jag lirar.

BF-serien
AVP-serien
Projekt cars (När det släpps)
Grid 1-2
Dom flesta bilspelen.

Visa signatur

-Ny på Swec! Var snäll :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Jag såg erbjudandet av en slump igår och började läsa på. Först lade jag märke till vilken negativ respons det fick i de första inläggen här i tråden men tonen mjuknade vartefter. Så fort jag personligen ser såna här dubbelfläktar på grafikkort blir jag skeptiskt och i synnerhet vad gäller powercolors kort. Jag har själv haft ett HD5850 från powercolor med referenskylare på som jag använde i ungefär två år. Det har inte varit ett enda problem med det kortet och nu sitter det i min brors dator för tillfället då hans fläkt på grafikkortet gav upp. Jag har två kompisar som tyvärr haft problem med sina powercolorkort och i båda fallen har det varit fläktarna som lagt av. Så när jag ser det här kortet blir jag både sugen men samtidigt säger något åt mig att låta bli.

När jag kollade upp vilket kort jag skulle välja att uppgradera nuvarande dator med så föll det efter lite läsning på ASUS R9 280X DirectCU II. Det verkar gå att ändra spänningen på kortet. Det är tyst och håller bra temperaturer och Asus verkar få ganska bra omdömme på den designen/konstruktionen.

Jag har ett 5830 för tillfället, ett Powercolor, men jag tror det blir ett Asus 280x då jag vill vara på säkra sidan. Mitt 5830 börjar bli dåligt, och fläktarna har aldrig varit tysta eller överhuvudtaget bra.

Visa signatur

Spec:
| Chassi: Antec P280 | PSU: Fractal Design Integra R2 750W | Mobo: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II 965 BE OC 3,7GHz+ Cooler Master Hyper 212 Evo| GPU: Zotac GeForce GTX 770 4GB | RAM: 8GB 4x2GB 1300Mhz | HDD: 1TB + 250GB + 250GB + 150GB |

Permalänk
Medlem

Igår så sprang jag till webhallen och bokade kortet så fort jag fick reda på erbjudandet. Superbillig och bra uppgradering till BF4!

Visa signatur

moderkort: MSI Z87-SO2 Inet Edition
processor: i5 4670K @ stock
grafikkort: Powercolor 7970 3gb OC
RAM: Adata 8gb 1600mhz
chassi: Corsair Carbide 200r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Ska inte vara några problem.
Men du kommer inte få ut mer prestanda än om du skulle köra 2 st 7950 CF.
http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustra...

Skrivet av Wave_85:

Kan man köra 7970+7950 i CrossFire?

Tänkte köpa ett 7950 till mig som en julklapp :P...Kör i 1080P men vill hålla mig till 60fps i dom spel jag lirar.

BF-serien
AVP-serien
Projekt cars (När det släpps)
Grid 1-2
Dom flesta bilspelen.

Delar med mig av informationen som Söderbäck så snällt delade med sig av till mig i frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nope, men den går i 955MHz, och 7970 klockar ju grymt bra så lär ju inte vara någon skillnad för den som gillar högre frekvenser.

Skrivet av Gilgamesh:

den är klockad till 955MHz, sen är det bara klocka upp den...

Ok men jag kunde inte hålla händerna i styr så jag lade en order på 7990
Borde väl matcha 2 st av dessa 7970 prestandamässigt?

Verkar dock vara en "vanilla" 7990 eftersom de bättre 7990 har bl.a följande egenskaper:

Core Clock Speed: 950MHz (Boost: 1000 MHz) kontra 900/925MHz
Memory Clock Speed: 6000MHz kontra 5500MHz

Kanske finns lite mer att klämma ut ur gpu:na

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av evgaftw:

Ok men jag kunde inte hålla händerna i styr så jag lade en order på 7990
Borde väl matcha 2 st av dessa 7970 prestandamässigt?

Verkar dock vara en "vanilla" 7990 eftersom de bättre 7990 har bl.a följande egenskaper:

Core Clock Speed: 950MHz (Boost: 1000 MHz) kontra 900/925MHz
Memory Clock Speed: 6000MHz kontra 5500MHz

Kanske finns lite mer att klämma ut ur gpu:na

Ja det är inte referens PCB så klocka på du.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazzie:

Otroligt fint erbjudande, tänker nog slå till, men kan någon hjälpa mig lite med inkopplingsalternativ...
7970 kräver väl 6+8-pins strömkoppling?
Jag sitter i dagsläget på ett Antec Sonata 3 (Earthwatts 500W) som kör ett Gigabyte GTX460, såvitt jag vet kör det 6+6-pins, någon som vet? Vad behöver jag i så fall för att få 8-pins? Funkar denna t.ex:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/88858-deltaco_adapter...

Tacksam för hjälp, vill gärna beställa från jobbet under dagen om möjligt

Mvh

Har använt samma chassi tidigare (står i garderoben nu )
Kolla att det nya kortet verkligen får plats i chassit. Är tveksam till att det går in tyvärr, men kan ha fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wave_85:

Kan man köra 7970+7950 i CrossFire?

Tänkte köpa ett 7950 till mig som en julklapp :P...Kör i 1080P men vill hålla mig till 60fps i dom spel jag lirar.

BF-serien
AVP-serien
Projekt cars (När det släpps)
Grid 1-2
Dom flesta bilspelen.

Visst går det bra men 7970:t blir ju till ett 7950 om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har en fråga till webbhallen, kommer ni sälja ut 7950 till ett lägre pris en 7970 om man vill ha ett sådant istället?

/Razer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av razerrazer:

Har en fråga till webbhallen, kommer ni sälja ut 7950 till ett lägre pris en 7970 om man vill ha ett sådant istället?

/Razer

Nope, ser inte ut som det finns några överlager av 7950.
Vi kan såklart beställa hem sådana (och har lite på lager) men det kommer att vara dyrare än det 7970 vi kör på rean nu.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

La en beställning på ett kort nu, var ju tvungen med tanke på priset. Blir 7950 + 7970 i xfire!

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det kan vara för kylare på powercolor 7990 kortet? Hurvida det är tyst eller inte?

Till webhallen, om korten inte är till belåtenhet och man tycker att det är dålig kvalitet på kylare eller annat kan man då ånga sitt köp och skicka tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Någon som vet vad det kan vara för kylare på powercolor 7990 kortet? Hurvida det är tyst eller inte?

Till webhallen, om korten inte är till belåtenhet och man tycker att det är dålig kvalitet på kylare eller annat kan man då ånga sitt köp och skicka tillbaka?

Ångerrätten gäller väl alltid för distansköp. Men kanske inte om det är bruten förpackning iofs...

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 6870 nu, är i valet och kvalet mellan att köpa en till och Crossfirea eller att köpa ett 7970, vad tycker folket? Är det vettigt att skit i det och köpa nytt istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Jag sitter på ett 6870 nu, är i valet och kvalet mellan att köpa en till och Crossfirea eller att köpa ett 7970, vad tycker folket? Är det vettigt att skit i det och köpa nytt istället?

Att köpa en 7970 är antagligen det bättre valet, ganska säker på att 7970 har bättre prestanda och så är det alltid bättre med en GPU. Sen kommer 7000-serien har support för Mantle, vilket kan möjligtvis bli ett plus. Säger möjligtvis för att man aldrig vet hur sånt planas ut.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ångerrätten gäller väl alltid för distansköp. Men kanske inte om det är bruten förpackning iofs...

Bruten förpackning påverkar inte ångerrätten, detta har klargjorts i hög rättsinstans i Sverige och var nyligen med i Plus. Jag är inte säker på hur det fungerar när butiker erbjuder förlängd ångerrätt dock, men åtminstone för den lagstadgade så skall det vara så.
Självklart måste artkeln i sig vara i väsenligt oförändrat skick.

Ex: http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Referat-/Generella-van...

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk

Jag har ett Antec Three Hundred chassi, kommer det få plats och använder den samma kontakt som GTX 470?

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av TzunSu:

Jag sitter på ett 6870 nu, är i valet och kvalet mellan att köpa en till och Crossfirea eller att köpa ett 7970, vad tycker folket? Är det vettigt att skit i det och köpa nytt istället?

Som sagt, med moderna drivrutiner är 7970 60% snabbare än 6970. Enligt Sweclockers test så är 6870 CF endast 45% snabbare än 6970. Och detta vid 1080P, 6970 lär äta upp en del av övertaget från 6870 CF vid högre upplösningar eller modernare spel, samtidigt som 7970 i sin tur lär dra ifrån 6970 ännu mer vid högre upplösningar och modernare spel.

Permalänk

Jag sitter och väljer mellan två av dessa 7970 i crossfire eller ett 780. Aldrig kört radeon tidigare. Har heller aldrig testat sli/crossfire. Hatar sådana här beslut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Inte bara garantin, generellt sagt så är Powercolor problematiskt. Allt från garanti, support, kvalité på korten eller kylare. Men jag ska inte uttala mig angående just denna produkten, säger bara att mina erfarenheter med Powercolor har varit allt utom bra.

Har självklart inget dåligt att säga angående Webhallen, har alltid varit problemfria och kvick för mig.

Ledsen, är lite van vid engelska och min svenska är inte exakt bra.

Förstår helt enkelt inte hur folk kan säga att en tillverkare är skit å den andra inte... Alla tillverkare gör massor av saker och det är dömt att något är kasst.
Kör själv ett Powercolor Radeon HD 6850 PCS+ tillsammans med ett XFX Radeon HD 6850.
Innan jag körde Crossfire hade jag Powercolor kortet och kunde klocka det -ganska- högt, med standard volt (det var ju redan klockat från fabrik!)
Fläkten är väldigt tyst enligt mig, och då har jag ändå kurvorna så det ska nå bortemot 100% vid runt 65 grader/i load, eftersom jag vill ha välkylt, istället för knäpptyst.
Kan inte alls, av någon anledning, klaga på just Powercolor Radeon HD 6850 PCS+.
Kan inte heller klaga på XFX kortet, eftersom det beter sig på i stort sett samma sätt, men drog Powercolor historien eftersom det var vad folk verkade föredra att klaga på.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

så rätt så, men PowerColor är skräp graffekort, samma som MSI suger på moderkort enligt mina erfarenheter genom åren.

Personligen köper jag aldrig ASUS moderkort, kör oftast MSI men nu blir det gigabyte i framtiden. Och ett Sapphire kort kommer inte in i min dator. Efter 3 köp av Sapphire som snabbt fick säljas, har jag gått på Powercolor hela tiden och varit helnöjd. Denna dator har ett powercolor kort som gått 24/7 i åratal. Powercolor är tysta och bra.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har bokat ett 7970, såg dock nyligen att inet säljer gtx 760 för 1499 i helgen. Undrar om det är värt att lägga 400 kronor mer för detta 7970 eller om man bör satsa på ett 760?

Permalänk
Skrivet av lolight:

Personligen köper jag aldrig ASUS moderkort, kör oftast MSI men nu blir det gigabyte i framtiden. Och ett Sapphire kort kommer inte in i min dator. Efter 3 köp av Sapphire som snabbt fick säljas, har jag gått på Powercolor hela tiden och varit helnöjd. Denna dator har ett powercolor kort som gått 24/7 i åratal. Powercolor är tysta och bra.

Skulle du valt två 7970 över ett Evga Gtx 780 SC? Vill inte uppgradera på ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeff94:

Hej!

Har bokat ett 7970, såg dock nyligen att inet säljer gtx 760 för 1499 i helgen. Undrar om det är värt att lägga 400 kronor mer för detta 7970 eller om man bör satsa på ett 760?

Tror du får mer av ett 7970 i prestanda.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D