Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: Radeon R9 290X i blåsväder för golden samples – SweClockers undersöker

Permalänk
Skrivet av Ketchup1:

Dum fråga kanske. Men om detta är ett bättre kort än titan, varför får den då sämre resultat i benchmark?

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

För att PassMark älskar CUDA kärnor, ger en orättvist fördel för NVidia.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Sjukt att det var sådan skillnad på det dom på toms hardware eller vad det nu var dom testade.

SKönt för alla som köpt 290x här att det i princip inte var någon skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

AMDs lansering blir solkigare och solkigare, får hoppas dom får ut 3djeparts korten fort som fixar till efter det här.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

AMDs lansering blir solkigare och solkigare, får hoppas dom får ut 3djeparts korten fort som fixar till efter det här.

Typiskt AMD. Skall alltid fuska... Nä, bojkott för alltid!

Permalänk
Medlem

Ärsh, vem skaffar detta kort för att köra quiet-mode, det är ju prestandan man vill åt så Uber-mode är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Vad då bojkott, skillnaderna är ju ganska små och kör man fullt ut ännu mindre. fanboys kan man klara sig utan tack, Jag har pendlat mellan Nvidia och AMD och kan inte påstå att jag varit besviken vilket jag än haft.
Jag skulle nog ändå vänta på tredjeparts kylare innan ett köp av 290x eller 290.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Typiskt AMD. Skall alltid fuska... Nä, bojkott för alltid!

Nu vill gärna jag veta hur du kom fram till den slutsatsen, skriv gärna upp all deras fusk tack.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av vkn:

AMDs lansering blir solkigare och solkigare, får hoppas dom får ut 3djeparts korten fort som fixar till efter det här.

Påminn mig gärna som glömt, När kunde den breda massan få tag i Titan och/eller 780 efter lansering? Förutom enstaka ex som redan låg i butik då.
Eller ALLA ANDRA grafikkortslanseringar? Sånt här händer varenda j-a lansering, de finns inte kort, testare har fått golden samples etc. det är ändå glömt såfort nyheten blåst över.

För det är inte så att du om 2 mån tänker att "Ne, det blir nog ett 780ti istället för ett 290x, dom hade ju golden samples och fanns knappt i butik på två mån så det kan jag inte köpa"
Det är knappast det som är dealbreakern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Typiskt AMD. Skall alltid fuska... Nä, bojkott för alltid!

Wooooooooooosssssch

Så lät det när artikelns budskap passerade förbi dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Typiskt AMD. Skall alltid fuska... Nä, bojkott för alltid!

Vet inte om du är seriös eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketchup1:

Dum fråga kanske. Men om detta är ett bättre kort än titan, varför får den då sämre resultat i benchmark?

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

För att man etablerade redan runt millennieskiftet att benchmarks inte är särskilt bra för rättvisa jämförelser mellan olika tillverkare. Bl.a. efter att det kom fram att både ATI (nu köpt av AMD) och Nvidia optimerade drivrutiner för maximala resultat i benchmarksen. Optimering är normalt bra men när det görs för ett program som upprepar exakt samma moment kan optimeringarna göra resultaten missvisande. Ingenting bättre på att representera spel än just spelen. Benchmarks brukar även ge en viss felbelastning av komponenter både inom grafikkortet och i datorn som helhet. Dessutom är de flesta benchmarks endast gjorda i en motor vilket ger en fördel till den tillverkare som stödjer just den motorn bäst, som exempel var det en markant skillnad mellan DirectX och OpenGL för ATI respektive Nvidia förr.

(Dessutom verkar resultaten du länkar till vara utförda med äldre drivrutiner)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Så TH hade rätt ändå?

Inte riktigt. TH drog fel slutsats baserad på sina resultat. Det är uppenbart att det inte handlar om "Golden Samples" utan snarare så att antingen har AMD försökt fixa till ljudnivån eller helt enkelt bara haft en bugg i drivrutinerna som gör att fläkten inte går lika fort. Därav resultaten (iaf som jag tolkar det). TH hade rätt att de förekommer skillnader men fel i själva slutsatsen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Har nu läst SweC uppdatering av artikeln. Tydligen var det ganska kraftig skillnad i Coreclocken mellan Pressexemplaret o Retail efter längre belastning i Quiet mode.

Så då kommer frågan:
Vad blev det för skillnad i FPS när detta sker? nånstans mellan 12-18% eller?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

När tror ni på redaktionen att ni kommer testa Crossfire med 290-korten och 290X-korten? Hade varit intressant att kolla om det finns några problem med den nya kommunikationen mellan pci-e porten, alternativt om det finns några fördelar jämfört med den gamla goda bryggan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Har nu läst SweC uppdatering av artikeln. Tydligen var det ganska kraftig skillnad i Coreclocken mellan Pressexemplaret o Retail efter längre belastning i Quiet mode.

Så då kommer frågan:
Vad blev det för skillnad i FPS när detta sker? nånstans mellan 12-18% eller?

Nej. Inte så kraftigt. Däremot om du läste hela artikeln så skulle du se att det verkar bero på att kylaren varvar ner och temperaturen stiger.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Påminn mig gärna som glömt, När kunde den breda massan få tag i Titan och/eller 780 efter lansering? Förutom enstaka ex som redan låg i butik då.
Eller ALLA ANDRA grafikkortslanseringar? Sånt här händer varenda j-a lansering, de finns inte kort, testare har fått golden samples etc. det är ändå glömt såfort nyheten blåst över.

För det är inte så att du om 2 mån tänker att "Ne, det blir nog ett 780ti istället för ett 290x, dom hade ju golden samples och fanns knappt i butik på två mån så det kan jag inte köpa"
Det är knappast det som är dealbreakern...

Hmm, så du tycker dom har lyckats?
En recension kantad av omtester och fel leveranser, är det så det brukar gå till?
Jag är fullt medveten hur en grafikortslansering fungerar, har varit med sen innan voodoo korten från 3dfx, och när det gäller tillgång har jag inte sagt något.
Tycker bara att AMD har fått problem, folk på forum rapporterat om kort med låg klock, TH kommer med diverse spekulationer och uppdaterade tester som bekräftade ett smärre fel med temps.
Men om du tycker det är en lyckad lansering, sure, mår du bra av att tycka det är det oki.
Själv hävdar jag motsatsen och hoppas dom får styr på skutan med 3djeparts korten.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Nej. Inte så kraftigt. Däremot när du läste hela artikeln så såg du att det verkar bero på att kylaren varvar ner och temperaturen stiger.

Sådär! Stavningskorrigerade ditt kraftiga fumlande över tangentbordet

Hur som helst, Coreclock mässigt i Quiet mode så håller Press-kortet ~13.36% högre clock än Retail-kortet efter att ha körts en längre period.
Memoryclock är dock också av betydelse och därför är det svårt att dra slutsatser enbart på det.
Därför frågar ja om FPS.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Sådär! Stavningskorrigerade ditt kraftiga fumlande över tangentbordet

Hur som helst, Coreclock mässigt i Quiet mode så håller Press-kortet ~13.36% högre clock än Retail-kortet efter att ha körts en längre period.
Memoryclock är dock också av betydelse och därför är det svårt att dra slutsatser enbart på det.
Därför frågar ja om FPS.

Tackar jag för. När man skriver snabbt så kan det bli fel eller som du säger, lite fumlande över tangentbordet.

Problemet verkar vara drivrutinsrelaterad där kortet klockar ner sig för att det blir för varmt när fläkten går i mindre RPM än vad det är menat att den ska göra.

Skrivet av vkn:

Hmm, så du tycker dom har lyckats?
En recension kantad av omtester och fel leveranser, är det så det brukar gå till?
Jag är fullt medveten hur en grafikortslansering fungerar, har varit med sen innan voodoo korten från 3dfx, och när det gäller tillgång har jag inte sagt något.
Tycker bara att AMD har fått problem, folk på forum rapporterat om kort med låg klock, TH kommer med diverse spekulationer och uppdaterade tester som bekräftade ett smärre fel med temps.
Men om du tycker det är en lyckad lansering, sure, mår du bra av att tycka det är det oki.
Själv hävdar jag motsatsen och hoppas dom får styr på skutan med 3djeparts korten.

Så du menar att man ska slå på trumman bara för att det är AMD det handlar om? Nvidia har haft liknande problem med att leverera GPU:er till kunderna. Sedan vilka felleveranser har AMD haft? Menar du de kort som gick till kunder (Via en återförsäljare som AMD inte har någon kontroll över) eller något annat?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det kort som AMD levererade till Overclockers UK innan recensionen presterade sämre än de två kort de testade senare, dessa två kort togs från det vanliga försäljningslagret så att det skall handla om speciellt utvalda och bättre presterande kort som pressen får tillgång till låter allt mindre troligt.

"Originally Posted by Gibbo
Absolute rubbish about press cards being golden samples.

We had a press sample card, it did OK, we then got an Asus card and a Sapphire card form our warehouse stock, they both beat the press card in all our benchmarks as they hit higher overclocks. None of the cards experienced any throttling issues.

So without a doubt, complete BS. "

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Grymt bra artikel, gillar när ni går till grunden med såna här saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Typiskt AMD. Skall alltid fuska... Nä, bojkott för alltid!

Haha, vilket troll

En riktigt insatt kommentar, bokstavligen

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför ska det alltid bli bråk på internet om saker som verkligen inte spelar någon som helst roll? "Jag tycker att AMD är helt värdelösa för att Nvidias kort inte har problem med <input random excuse here>" eller "Solklart att AMD försöker fuska, för det säger <input random hardware reviewer here>". Vad sägs om klassikern "Jag köper bara AMD för att deras kort är mer prisvärda." Spelar ingen som helst roll om Nvidia skulle råka ha ett mer prisvärt kort just nu (det har hänt, hör och häpna!), för det är ju inte AMD. Alla har olika sätt att värdera vad som är prisvärt. Det finns ingen universallösning. Alla har olika mycket pengar att röra sig med, och alla har olika behov eller önskemål. Alla kan inte gilla samma saker.

Liksom...vad är problemet? Köp det som ni tycker blir bäst för er. Ni behöver inte försvara ert köp, lika lite som någon annan behöver ifrågasätta det. Det är inte fråga om liv eller död, det är datorhårdvara...en hobby. Det finns också människor här på forumet som försöker inbilla sig att det är någon sorts ny negativ trend med fanboys, bråk om skitsaker eller att medelåldern på medlemmarna har sjunkit de senaste åren. Mitt enda svar på det är; Nej! Jag blev medlem här 2004, och tro det eller ej, det var likadant då. [Ja, jag vet att det står att jag registrerade mig här 2010. Det första kontot lyckades jag 'supa bort'. Förlåt.]

Så till er som har inställningen "det är så tråkigt att stämningen på Sweclockers har försämrats genom åren" säger jag; välkommen till internet!
Det är helt ofattbart hur språkbruket på internet fördummar flera generationer av människor. Beteendet är inte nytt, men det är lika skrämmande idag som det var för 15 år sedan. "Man blir som man umgås" - inte nödvändigtvis. Det går att ändra det här dåliga beteendet, men någon måste ju börja med det och alla måste försöka.

Det här är en webbplats för IT-relaterad hemelektronik och liknande, med en hårt arbetande redaktion som gör sitt bästa för att leverera nyheter och tester - för vår skull, medlemmarna. Det är meningen att vi ska ventilera åsikter och dela med oss av våra känslor om vissa produkter, problem eller vad det än må vara. Men varför hålla på och bråka? Hur ofta ber någon om ursäkt för något de har gjort fel? Är inte en majoritet av medlemmarna här vuxna och borde kunna uppföra sig bättre? Försöker ni trycka ner människor i vardagen utanför internet också, bara för att få lite pluspoäng och några patetiska 'gillar-tryck'? End of 'rant'.

On topic:
Nu delar jag ut stort beröm till redaktionen för ett mycket bra utfört 'snabbtest', med en bra och informativ uppdatering om läget. Det verkar helt logiskt för mig i alla fall. Vi får se vad den här uppdaterade drivrutinen kan åstadkomma. Nya friska tag nu, AMD!

Mycket bra skrivet!!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Blackie:

Mycket bra skrivet!!

Ja mycket bra skrivet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför ska det alltid bli bråk på internet om saker som verkligen inte spelar någon som helst roll?

Folk har inget bättre för sig. Det blir religiöst, rationell debatt göre sig icke besvär. Som tur är har vi någorlunda aktiva moderatorer här som kan rensa. Även om jag gärna skulle se att folk blev avstängda en tid i större utsträckning, som det exempelvis sköts på Xtremesystems.org.

Skrivet av €lysian:

Nu delar jag ut stort beröm till redaktionen för ett mycket bra utfört 'snabbtest', med en bra och informativ uppdatering om läget. Det verkar helt logiskt för mig i alla fall. Vi får se vad den här uppdaterade drivrutinen kan åstadkomma. Nya friska tag nu, AMD!

Medhåll, gött när det görs sånthär, trevlig med snabb respons ifrån tillverkare etc. På samma sätt har jag beundrat PcPer och The TechReports jobb med problemen runt Crossfire som blev lösta, efter över ett år av mycket jobb både ifrån PcPer/Techreport och AMD. Om inte de hade tagit upp problemen så hade det antagligen aldrig blivit en förändring. Det är dethär som Review-sajter är till för.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Nu har det gått 24 timmar, och ingen ny drivrutin i skrivande stund. Någon kommer säkert att påpeka det, så det kan lika gärna vara jag.

Men mer seriöst känns det bättre att inte stressa fram en drivrutin på ett pressat schema bara för att drevet går. Det är ju då det lätt blir oväntade konsekvenser som man inte riktigt förutsett, som nu senast.

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Varje höjd grad i rumstemperatur brukar resultera i 2C högre temperatur för grafikkortet så det är faktiskt en ganska big deal om man är riktigt intresserad av temperaturerna.

Men Sweclockers brukar ha 20C när de recenserar så man får väl anta att det är så det var.

när jag vaknar på morgonen så är temperaturen 21.5/21.5 (ovanför skärmarna/under bordet) och då fryser jag. jag sätter på ena datorn och efter en timma så är temperaturen 24.0/22.0 för att sen öka lite hela tiden.
på kvällen så brukar det ligga runt 25/23 men då har jag allt på som i signaturen.

så nu vet jag inte hur de gör SC men skulle jag göra testerna direkt på morgonen så skulle jag säkert få några% bättre resultat än på kvällen. (290x)

skulle jag göra testerna skulle en digital termometer minst på 2 ställen vara obligatorisk. har en termometer med klocka ovanför skärmarna så jag vet att temperaturen är aldrig samma hela dan.

skulle vara roligt med en test på 290x vid olika rumsteperatur. t.ex 15-20-25 grader.
nån som hittar en sån test länka gärna här

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dual-Tjur:

när jag vaknar på morgonen så är temperaturen 21.5/21.5 (ovanför skärmarna/under bordet) och då fryser jag. jag sätter på ena datorn och efter en timma så är temperaturen 24.0/22.0 för att sen öka lite hela tiden.
på kvällen så brukar det ligga runt 25/23 men då har jag allt på som i signaturen.

så nu vet jag inte hur de gör SC men skulle jag göra testerna direkt på morgonen så skulle jag säkert få några% bättre resultat än på kvällen. (x290)

skulle jag göra testerna skulle en digital termometer minst på 2 ställen vara obligatorisk. har en termometer med klocka ovanför skärmarna så jag vet att temperaturen är aldrig samma hela dan.

Själv så mår man som fisken i vattnet vid 18C så alla är vi olika
Sweclockers har nog ställt in på att det skall värmas till 20C i testrummet för i alla andra recensioner så har de skrivit så i alla fall:

GTX 760:

Citat:

Ljudnivån i rummet vid mättillfället ligger på 34,5 dBA med temperaturen på stadiga 20 °C.

Dold text

GTX 770:

Citat:

Ljudnivån i rummet vid mättillfället ligger på 34,5 dBA med temperaturen på stadiga 20 °C.

Dold text

GTX 780:

Citat:

Ljudnivån i rummet vid mättillfället ligger på 34,5 dBA med temperaturen på stadiga 20 °C.

Dold text

And the list goes on

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Själv så mår man som fisken i vattnet vid 18C så alla är vi olika
Sweclockers har nog ställt in på att det skall värmas till 20C i testrummet för i alla andra recensioner så har de skrivit så i alla fall:

GTX 760:

Dold text

GTX 770:

Dold text

GTX 780:

Dold text

And the list goes on

ok det har jag missat brukar inte läsa allt. undrar bara hur mycket "stabila" betyder och felmarginalen är och på vilket sätt garanterar de att 20 grader förblir "stabilt"
att ha 20 grader utan "luftkonditionering" är omöjlig dag och natt hela tiden.

skulle nog lita på de flesta testerna, men vid 290x så är temperatur en av de viktigaste faktorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ok det har jag missat brukar inte läsa allt. undrar bara hur mycket "stabila" betyder och felmarginalen är och på vilket sätt garanterar de att 20 grader förblir "stabilt"
att ha 20 grader utan "luftkonditionering" är omöjlig dag och natt hela tiden.

skulle nog lita på de flesta testerna, men vid 290x så är temperatur en av de viktigaste faktorerna.

Men vem bryr sig egentligen om det är 18c eller 21c. Ett grafikkortet i den prisklassen ska kunna hantera sådana temperaturskillnader i ett rum utan att det ska börja throttla och klocka ner sig under stock frekvenser.

Är kortet så känsligt för temperaturskillnader har amd snålat in på fläktkurvan för mycket. Men dom har ju tydligen gjort någon form av fix nu där kortet styrs efter rpm istället för % och lagt på några 100 rpm då det skillde mella olika fläktmotorer.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Men vem bryr sig egentligen om det är 18c eller 21c. Ett grafikkortet i den prisklassen ska kunna hantera sådana temperaturskillnader i ett rum utan att det ska börja throttla och klocka ner sig under stock frekvenser.

Är kortet så känsligt för temperaturskillnader har amd snålat in på fläktkurvan för mycket. Men dom har ju tydligen gjort någon form av fix nu där kortet styrs efter rpm istället för % och lagt på några 100 rpm då det skillde mella olika fläktmotorer.

prisklass saknar betydelse. vet du hur kortet fungerar??
och det borde vara känsligt!! och stor skillnad på 18 och 21. samma skilnad som vid "stabila 20" sätter man max på 92 istället för 95. (eller ännu större skillnad om man får tro på Uzanar)

Skrivet av Uzanar:

Varje höjd grad i rumstemperatur brukar resultera i 2C högre temperatur för grafikkortet så det är faktiskt en ganska big deal om man är riktigt intresserad av temperaturerna.

så sätter du in ett 780 så fungerar det likadant i alla datorer. men ett 290x presterar olika från fall till fall. varför?? temperaturen i lådan och i rummet.