Snabbtest: Radeon R9 290X i blåsväder för golden samples – SweClockers undersöker

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Har snabbt gått igenom deras test på 290X och jag har iaf inte hittat att TH skulle köra på Quiet mode.

Då ser du det i lite väl svart och vitt. Kortet (alltså GPUn) är det inget fel på.

Ser du att jag skrev att GPU'n va grym?

Men du tycker jag borde skrivit AMD's kyllösning eller något liknande istället för referenskort kanske?

Ok det va dåligt av mig ska bli tydligare till nästa gång.

Kom du ihåg någon som skrev Masterrace!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har snabbt gått igenom deras test på 290X och jag har iaf inte hittat att TH skulle köra på Quiet mode.

Ok, då var det pajasen på Anandtech som gjorde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nä, Anand körde med Uber. De var dessutom de enda som hade CF-siffror vid launch.

Permalänk

mycket dåligt av SWEC att inte ha rumsteperatur noggrannt bokfört i testerna av R290?
om jag har missat det så bör jag om ursäkt.

Permalänk
Relik 📜

Efter lång väntan på återkoppling från AMD är artikeln uppdaterad med nya resultat!

I korthet blir det skillnader efter lång tids konstant belastning, vilka AMD menar beror främst på variationer i fläkthastighet. Företaget lovar en uppdaterad drivrution inom 24 timmar som ska jämna ut skillnaderna, detaljer står i artikeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Låter endå väldigt rimligt anser jag, sen kommer ju de som vill ha maximal prestanda endå att köra uber mode där det inte spelade någon roll

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

mycket dåligt av SWEC att inte ha rumsteperatur noggrannt bokfört i testerna av R290?
om jag har missat det så bör jag om ursäkt.

tycker själv rumstempraturen kvittar då det kanske bara skiljer +-2c från rum till rum...
sedan +-2c i testet spelar inte heller någon större roll i temperatur för en gpu då de är gjorda för att tåla såpas höga temperaturer ändå

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

usch för amd hur kan dom göra såhär hahah alla amd fanboys där fick ni!!!!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sten1930:

tycker själv rumstempraturen kvittar då det kanske bara skiljer +-2c från rum till rum...
sedan +-2c i testet spelar inte heller någon större roll i temperatur för en gpu då de är gjorda för att tåla såpas höga temperaturer ändå

Varje höjd grad i rumstemperatur brukar resultera i 2C högre temperatur för grafikkortet så det är faktiskt en ganska big deal om man är riktigt intresserad av temperaturerna.

Men Sweclockers brukar ha 20C när de recenserar så man får väl anta att det är så det var.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddyao:

usch för amd hur kan dom göra såhär hahah alla amd fanboys där fick ni!!!!!

Glömde du läsa artikeln?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Eftersom vi såg tydliga tecken på lägre prestanda i Quiet-läget bestämde vi oss för ytterligare tester under långa tidsperioder, vilka rullat hela förmiddagen. Vi har kommit fram till en del intressanta saker, och väntar just nu på vidare kontakter med AMD. Företaget har lovat att återkomma under dagen, och efter det kommer vi uppdatera artikeln. Bara lite info för den som är nyfiken!

Vidare, jag vill åter uppmana alla att läsa igenom vad Über och Quiet egentligen innebär. Många verkar fortfarande tro att det sistnämnda "ska" ge full prestanda - något som i verkligheten i princip aldrig händer. Quiet är för de som vill ha tystare drift och kan acceptera lägre klockfrekvenser, Über är för entusiaster (= SweC-läsare) som vill ha maximal prestanda. Med referensversionen av Radeon R9 290X kan man i dagsläget inte både få kakan och äta den.
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Effekten av Quiet är en betydligt högre känslighet för temperaturer, vilket vi också trycker på både i recensionen av R9 290X och i denna artikel. En lite sämre kontakt mellan kylare och GPU ger stora förändringar, liksom en GPU som går på aningen högre spänning och därmed utvecklar en smula mer värme. Det är som det är, och ett medvetet val av AMD för att tilltala användare som försöker hålla lägre ljuidnivå.

Sist men inte minst, jag har noterat tonvis med missuppfattningar både i den här tråden och i diskussioner på andra forum. Jag vill åter påpeka att ingen anklagar Toms Hardware för att ljuga eller missleda - jag tror tvärt om att deras kort beter sig precis som rapporterat. Det vi försöker klargöra är om det gäller även ett slumpmässigt kort från butik i Sverige, om det gäller både Über och Quiet samt vad i så fall anledningarna kan vara.

Snabbtest med 290x cf?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Glömde du läsa artikeln?

Han var uppenbarligen ironisk

Permalänk
Medlem

skulle vara intressant att se resultaten med vattenkylning på båda korten.
om det skulle bli någon skilnad på resultaten.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Han var uppenbarligen ironisk

Eller 3 år gammal, mycket fragbite här nu för tiden så det vore ju inte omöjligt..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Efter lång väntan på återkoppling från AMD är artikeln uppdaterad med nya resultat!

I korthet blir det skillnader efter lång tids konstant belastning, vilka AMD menar beror främst på variationer i fläkthastighet. Företaget lovar en uppdaterad drivrution inom 24 timmar som ska jämna ut skillnaderna, detaljer står i artikeln.

Så ska det se ut. Swec styr upp det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Men då är det inte golden sample.
Golden samples skickas ut till recensenter, inte till allmänheten blandat med "vanliga" kort.

Däremot skulle ditt argument hålla om webhallen var i maskopi med AMD.

Fel, har man tur kan man få ett golden sample oavsett. De brukar plocka ut de allra bästa och de allra sämsta. Det finns inte bara bra, mellan och dåliga. Utan även bra, dåliga och mellan utav de mellanbra osv. Köper man två kort av samma modell är det inte säkert att båda är identiska, Amd kan ju fortfarande ha skickat ut ett bra kort utav de mellanbra medvetet, medans det för konsumenten är ett lotteri vilket av de mellanbra korten man får.

Fast så visade det sig inte vara, utan amd hade medvetet höjt prestandan genom att trixa med mjukvaran hos korten de skickade ut. Vilket är minst lika fult.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

TILL ER ALLA SOM TVIVLAR PÅ TOMs ELLER AMD: http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-1863987/official-amd-radeon-representatives.html#.

AMD har 6 representanter på Toms forum som svarar direkt på alla frågor som har med AMD.
6 Chefer från AMD!

Robert Hallock, PR Manager for Enthusiast GFX and Gaming
• Ritche Corpus, Director of our ISV Relations & Alliances Team
• Devon Nekechuk, Product Manager for Enthusiast dGPU
• Dave Nalasco, Senior Technical Marketing Manager
• Shane Parfitt, Technical Marketing Manager for the Display & Power Technologies Domain
• Roger Quero, Technical Marketing Manager for the Multimedia Technologies

Så snälla ni som tvivlar på Toms opartiskhet och storlek förklara varför Tom låter AMD få denna chans ?

Och ni som tvivlar på AMDs ärlighet och förmåga var snäll att förklara varför AMD skulle riskera en offentlig hudflänging om man inte seriösa ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Fel, har man tur kan man få ett golden sample oavsett. De brukar plocka ut de allra bästa och de allra sämsta. Det finns inte bara bra, mellan och dåliga. Utan även bra, dåliga och mellan utav de mellanbra osv. Köper man två kort av samma modell är det inte säkert att båda är identiska, Amd kan ju fortfarande ha skickat ut ett bra kort utav de mellanbra medvetet, medans det för konsumenten är ett lotteri vilket av de mellanbra korten man får.

Fast så visade det sig inte vara, utan amd hade medvetet höjt prestandan genom att trixa med mjukvaran hos korten de skickade ut. Vilket är minst lika fult.

Men det är fortfarande inte golden samples
Golden sample är ett namn på en medveten handling. Att det kan skilja någon procent hit eller dit på ett gäng kort tycker jag snarare är normalt.
Jag har alltid fått oturen att få kort som presterar normalt men som inte gillar att överklockas jämfört med andra som har haft likadana kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TonyB4ngZ:

Ser du att jag skrev att GPU'n va grym?

Men du tycker jag borde skrivit AMD's kyllösning eller något liknande istället för referenskort kanske?

Ok det va dåligt av mig ska bli tydligare till nästa gång.

Kom du ihåg någon som skrev Masterrace!?

Var trött och läste bara den första två raderna. Får be om ursäkt om det. Sedan var det jag som i ironisk ton skrev "Nvidia Masterrace". Vet inte om du försöker påpeka särskrivningen (Ska vara mellanslag mellan master och race) eller något annat.

Skrivet av sten1930:

Fel, har man tur kan man få ett golden sample oavsett. De brukar plocka ut de allra bästa och de allra sämsta. Det finns inte bara bra, mellan och dåliga. Utan även bra, dåliga och mellan utav de mellanbra osv. Köper man två kort av samma modell är det inte säkert att båda är identiska, Amd kan ju fortfarande ha skickat ut ett bra kort utav de mellanbra medvetet, medans det för konsumenten är ett lotteri vilket av de mellanbra korten man får.

Fast så visade det sig inte vara, utan amd hade medvetet höjt prestandan genom att trixa med mjukvaran hos korten de skickade ut. Vilket är minst lika fult.

Du ser väl problematiken som dyker upp om man "cherry pick" ett par kretsar och sänder de enbart till ett par recensenter va?

Ska man mygla så se till att göra det rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Intressant uppdatering och helt rimlig förklaring och beteende tycker jag.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag bara älskar detta. Det var inte Toms som hittade utan spann vidare på detta.
Now first let me eliminate a rumor, this might have been reported first by Tom's Hardware, but they didn't discover it. This was actually mentioned in an NVIDIA presentation and from there on some editors rightfully picked up on it.
Tagit från Guru3d's artikel om samma fenomen. http://www.guru3d.com/news_story/are_retail_samples_of_the_r9...

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Men det är fortfarande inte golden samples
Golden sample är ett namn på en medveten handling. Att det kan skilja någon procent hit eller dit på ett gäng kort tycker jag snarare är normalt.
Jag har alltid fått oturen att få kort som presterar normalt men som inte gillar att överklockas jämfört med andra som har haft likadana kort.

För att inte tala om hur mycket det kan skilja mellan olika tester. Särskilt betydelsefulla är temperaturer nu när AMD:s kort både anpassar sig efter värmen och lätt slår i värmetaket. Ett annat kort i 60C och ett i 80C presterar i princip lika. Kan vara att THG helt enkelt inte tänkte på detta då det inte spelat någon större skillnad förut.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång har nyhetskommentarerna spårat ur

Varför ska det alltid bli bråk på internet om saker som verkligen inte spelar någon som helst roll? "Jag tycker att AMD är helt värdelösa för att Nvidias kort inte har problem med <input random excuse here>" eller "Solklart att AMD försöker fuska, för det säger <input random hardware reviewer here>". Vad sägs om klassikern "Jag köper bara AMD för att deras kort är mer prisvärda." Spelar ingen som helst roll om Nvidia skulle råka ha ett mer prisvärt kort just nu (det har hänt, hör och häpna!), för det är ju inte AMD. Alla har olika sätt att värdera vad som är prisvärt. Det finns ingen universallösning. Alla har olika mycket pengar att röra sig med, och alla har olika behov eller önskemål. Alla kan inte gilla samma saker.

Liksom...vad är problemet? Köp det som ni tycker blir bäst för er. Ni behöver inte försvara ert köp, lika lite som någon annan behöver ifrågasätta det. Det är inte fråga om liv eller död, det är datorhårdvara...en hobby. Det finns också människor här på forumet som försöker inbilla sig att det är någon sorts ny negativ trend med fanboys, bråk om skitsaker eller att medelåldern på medlemmarna har sjunkit de senaste åren. Mitt enda svar på det är; Nej! Jag blev medlem här 2004, och tro det eller ej, det var likadant då. [Ja, jag vet att det står att jag registrerade mig här 2010. Det första kontot lyckades jag 'supa bort'. Förlåt.]

Så till er som har inställningen "det är så tråkigt att stämningen på Sweclockers har försämrats genom åren" säger jag; välkommen till internet!
Det är helt ofattbart hur språkbruket på internet fördummar flera generationer av människor. Beteendet är inte nytt, men det är lika skrämmande idag som det var för 15 år sedan. "Man blir som man umgås" - inte nödvändigtvis. Det går att ändra det här dåliga beteendet, men någon måste ju börja med det och alla måste försöka.

Det här är en webbplats för IT-relaterad hemelektronik och liknande, med en hårt arbetande redaktion som gör sitt bästa för att leverera nyheter och tester - för vår skull, medlemmarna. Det är meningen att vi ska ventilera åsikter och dela med oss av våra känslor om vissa produkter, problem eller vad det än må vara. Men varför hålla på och bråka? Hur ofta ber någon om ursäkt för något de har gjort fel? Är inte en majoritet av medlemmarna här vuxna och borde kunna uppföra sig bättre? Försöker ni trycka ner människor i vardagen utanför internet också, bara för att få lite pluspoäng och några patetiska 'gillar-tryck'? End of 'rant'.

On topic:
Nu delar jag ut stort beröm till redaktionen för ett mycket bra utfört 'snabbtest', med en bra och informativ uppdatering om läget. Det verkar helt logiskt för mig i alla fall. Vi får se vad den här uppdaterade drivrutinen kan åstadkomma. Nya friska tag nu, AMD!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Bra uppdatering. En sak bara. Det är god sed att ha med nollan i alla diagram. På så vis framkommer de relativa skillnaderna tydligt. Annars kan man lätt få skillnaden mellan 2020 rpm och 2040 rpm (ca 1%) att se väldigt stor ut genom att låta skalan på x-axeln gå mellan 2010 och 2050.

Permalänk
Medlem

Så TH hade rätt ändå?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ska ta och kolla vad för rpm mitt 290 spinner på när jag kommer hem. Satsade på Sapphire då jag vet dessa har mycket bra samarbete med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Efter uppdateringen måste jag berömma er igen. Förbannat bra jobbat SweClockers! Kul att ni gräver.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av TobiasJ:

Bra uppdatering. En sak bara. Det är god sed att ha med nollan i alla diagram. På så vis framkommer de relativa skillnaderna tydligt. Annars kan man lätt få skillnaden mellan 2020 rpm och 2040 rpm (ca 1%) att se väldigt stor ut genom att låta skalan på x-axeln gå mellan 2010 och 2050.

Agreed. Letade upp källfilen och skalade om y-axeln.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske. Men om detta är ett bättre kort än titan, varför får den då sämre resultat i benchmark?

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketchup1:

Dum fråga kanske. Men om detta är ett bättre kort än titan, varför får den då sämre resultat i benchmark?

http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Beror på hur man testar också, om du ska spela benchmarks så titta på benchmarks, om du ska spela spel så titta på spelresultat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator