ADSL - Dolda avgifter gör att månadsavgiften blir hög

Permalänk
Livsnjutare 😎

ADSL - Dolda avgifter gör att månadsavgiften blir hög

Jag är i flyttartagen och skall i januari 2013 flytta till parhus i stan.
Där jag bor idag, på "landet" får jag ADSL via Glocalnet för 367kr/månaden.
Hastigheten jag har är 20-22mbit ned och 2.5mbit upp.

Detta är alltså inget abbonemang de listar via sin hemsida / papper, men finns ändå - eftersom det går via en underleverantör som i mitt fall är Bredbandsbolaget.

Glocalnet
Bredband ADSL Max: 249kr
Hemtelefon, analog: 115kr
Hemtelefon, mini: 50kr
Samtal, 1st, 30sek: 2kr
Ringrabbat, hemtelefon: -50kr (1 samtal /månad)
Summa per månad: 367kr

Engångsavgift, flytt: 595kr

Telia
Dit jag flyttar nu kan de inte leverera lika snabbt ADSL, och inte heller utan någon form av hemtelefon/nätavgift vilket resulterar i att det kostar mig;
Bredband 8mbit: 309kr
Nätavgift: 80kr
Hemtelefon: Har ingen, vill inte ha.
Summa per månad: 389kr

Installationkostnad: 0kr
Modem: 0kr (har redan ett som fungerar)

Skillnaden är alltså minimal, för att säga det minsta, men tydligen kan man inte ha 2st bredband på olika platser (?), då de slår en kontroll mot ditt personnr. I detta fall måste jag begära uppsägning av mitt nuvarande Glocalnet, som tar 3månader, och sedan begära inkoppling av det nya, vilket tar 4-6 veckor ytterliggare.

Skulle jag behålla Glocalnet och bara utföra en fllytt (vilket jag gjort en gång innan) så skulle jag chansa på att inkopplingen på min nya adress, skulle påverkas med ungefär samma tider.

Jag vänder mig nu till er, kära Swec medlemmar.
- Finns det andra leverantörer av ADSL?, stora som små.
- Hur hade ni gjort, och varför?
- Tror ni jag kan komma över 6-8mbit/sek med 4G, tänker bara nedladdning? (vad är "normalt")
- Finns det abbonemang för 4G utan datatak, som inte heller sänker hastigheten för privat personer?
- Är ADSL och 4G jämnförbara, när det kommer till ping i spel, packetloss, hastigheter osv. ?

Saker som kan vara bra att veta;
* Jag har 4G täckning på min nya adress, men är en tung användare som ligger på mellan 500gb-2tb data ner varje månad. (mycket backuper fram och tillbaka), därav stryker jag det från listan. Men med tanke på att min hastighet kommer strypas c:a 60-70% så får jag se på en alternativ lösning.
* Jag kan inte få fiber på min nya adress. (surprise!)
* Jag har flera enheter på nätverket som behöver Internet, därav är router ett måste.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför skulle du inte kunna ha 2 olika ADSL abb på 2 olika ställen? Jag får väl ha hur många jag vill, lol ?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Adam901:

Varför skulle du inte kunna ha 2 olika ADSL abb på 2 olika ställen? Jag får väl ha hur många jag vill, lol ?

Nej det var det jag reagerade på också, jag kan väl ha 2st bostäder och ha 2 abonnemang?
Detta säger Telia, har dock inte kollat med andra leverantörer. Men visst fan låter konstigt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Självklart kan du ha 2st abonnemang på olika adresser. Kan det vara så att det blev något missförstånd? Du skriver att du inte vill ha någon hemtelefon, därmed kan du säga upp den tjänsten? Om du tar endast iptelefoni på nya adressen, för 50kr/mån och en rabatt på 50kr på bredbandet blir det total 0kr/mån för telefonen. När du har iptelefoni betalar du normalt sett ingen nätavgift. Så din månadsavgift borde bli 249kr/mån? Jag pratar alltså om glocalnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej det var det jag reagerade på också, jag kan väl ha 2st bostäder och ha 2 abonnemang?
Detta säger Telia, har dock inte kollat med andra leverantörer. Men visst fan låter konstigt?!

Skickades från m.sweclockers.com

Klart du kan, jag (farsan) har haft Telia adsl på två ställen samtidigt i flera år utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Precis som det sägs här så kan du säkert ha fler en ett abonnemang, jag hade jag själv 2 abonnemang hos BBB vilket inte var några problem alls under ett par års tid.

Fixa du något som passar för dig.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Entusiast

Tror det handlar om ett missförstånd. Den du talat med fattar nog inte att det handlar om olika hushåll.
Du får ha hur många abbonemang som helst, så länge det handlar om olika hushåll på olika adresser.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Finns ju en chans att de tror att du vill flytta ditt abb.
Och ETT abb kan ju inte finnas på två platser samtidigt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Checka in Boxers bredband, 24 mbit för 249kr, ingen nätavgift oavsett om du har PSTN eller IP-tele.. Slå ett PM om du vill ha mer info! Jobbar nämligen som support för Boxers bredband. Kan fixa gratis startavgift (295kr) samt modemkostnad (695kr) om det är intresserant?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mats42:

Finns ju en chans att de tror att du vill flytta ditt abb.
Och ETT abb kan ju inte finnas på två platser samtidigt

Sant... Och så var nog fallet den när jag ringde till Telia och kollade priser.
När vi kommit överens om lagt på så går det max 30sekunder innan samma tjej ringer upp mig igen, och säger att jag måste begära en flytt av mitt nuvarande abbonemang till min nya adress, varpå jag efter det skall ringa Telia igen, när flytten ägt rum. (Hallå äggskalle?)

Då säger jag, i klartext;
- Men jag vill ju inte flytta, jag vill inte ha Glocalnet alls. Så jag säger upp mitt avtal hos Glocalnet, och jag tecknar nytt avtal med er, så måste ni kunna jobba paralellt och ge mig en snabb och smidig inkoppling?

Då får jag till svar: Nej, du får inte ha 2st aktiva abbonemang på samma personnr

Skumt tänker jag, men då frågade jag ändå rakt ut, om att jag ville ha ett nytt abbonemang.
En kollega på jobbet sa "men teckna det på tjejen din då, så är det väl lungt?"

Får se hur jag gör, men troligtvis flyttar jag nuvarande lösning, som trots allt fungerat bra.
Trodde bara man skulle kunna priskriga lite och få en annan leverantör, men det blev ju bara krångel av allt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varför skulle man inte kunna ha två abb på ett personnummer? Vi (Boxer) Har flera kunder med dubbla DSL-avtal... De va faktiskt de dummaste jag har hört..

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dedde:

Varför skulle man inte kunna ha två abb på ett personnummer? Vi (Boxer) Har flera kunder med dubbla DSL-avtal... De va faktiskt de dummaste jag har hört..

Gällande ditt tidigare inlägg så ringde jag faktiskt preics Boxer som gav mig, mycket riktigt ett grymt pris!
Hos Boxer så slipper man nätavgifter och annat "lull-lull" och betalar bara för bredbandet.
I mitt fall kan jag endast få 8mbit, samt att man måste hyra modemet eller köpa det löst, varpå det kostar mig 228kr/månaden (mot Glocalnets 369kr/månaden och Telias 389kr/månadaden för samma hastighet/avtal)
Alltså en liten nätt skillnad på nästan 150kr/månad

Med andra ord, helt klart det mest prisvärda på markanden!

Tack för tipset!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Tror det handlar om ett missförstånd. Den du talat med fattar nog inte att det handlar om olika hushåll.
Du får ha hur många abbonemang som helst, så länge det handlar om olika hushåll på olika adresser.

Gotta love your signature xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gällande ditt tidigare inlägg så ringde jag faktiskt preics Boxer som gav mig, mycket riktigt ett grymt pris!
Hos Boxer så slipper man nätavgifter och annat "lull-lull" och betalar bara för bredbandet.
I mitt fall kan jag endast få 8mbit, samt att man måste hyra modemet eller köpa det löst, varpå det kostar mig 228kr/månaden (mot Glocalnets 369kr/månaden och Telias 389kr/månadaden för samma hastighet/avtal)
Alltså en liten nätt skillnad på nästan 150kr/månad

Med andra ord, helt klart det mest prisvärda på markanden!

Tack för tipset!!

Har du redan beställt? PM:a mig ditt nummer så kan jag ringa dig!

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

Sant... Och så var nog fallet den när jag ringde till Telia och kollade priser.
När vi kommit överens om lagt på så går det max 30sekunder innan samma tjej ringer upp mig igen, och säger att jag måste begära en flytt av mitt nuvarande abbonemang till min nya adress, varpå jag efter det skall ringa Telia igen, när flytten ägt rum. (Hallå äggskalle?)

Då säger jag, i klartext;
- Men jag vill ju inte flytta, jag vill inte ha Glocalnet alls. Så jag säger upp mitt avtal hos Glocalnet, och jag tecknar nytt avtal med er, så måste ni kunna jobba paralellt och ge mig en snabb och smidig inkoppling?

Då får jag till svar: Nej, du får inte ha 2st aktiva abbonemang på samma personnr

Skumt tänker jag, men då frågade jag ändå rakt ut, om att jag ville ha ett nytt abbonemang.
En kollega på jobbet sa "men teckna det på tjejen din då, så är det väl lungt?"

Får se hur jag gör, men troligtvis flyttar jag nuvarande lösning, som trots allt fungerat bra.
Trodde bara man skulle kunna priskriga lite och få en annan leverantör, men det blev ju bara krångel av allt

Jo. Oerhört korkat.
Det finns säkert en stor mängd människor där ute som vill ha abbonemang både hemma och i sin sommarstuga/andraboende/landet/arbetsboende.
Ett rätt korkat beslut av Telia att neka sina kunder fler abbonemang. Undrar ens om ledningen hos Telia känner till den här begränsningen. Jag misstänker att det skulle bli en ändring på stört om ledningen kände till det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SysGhost:

Jo. Oerhört korkat.
Det finns säkert en stor mängd människor där ute som vill ha abbonemang både hemma och i sin sommarstuga/andraboende/landet/arbetsboende.
Ett rätt korkat beslut av Telia att neka sina kunder fler abbonemang. Undrar ens om ledningen hos Telia känner till den här begränsningen. Jag misstänker att det skulle bli en ändring på stört om ledningen kände till det.

Håller helt med... men nu är det sagt som det är sagt.
Jag var ändå ganska less att stå långa fikaraster i telefonkö för att komma fram till Telia.

Som det står nu så blir det Boxer eller Glocalnet.
Dedde; Jag har PM'at dig.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

Checka in Boxers bredband, 24 mbit för 249kr, ingen nätavgift oavsett om du har PSTN eller IP-tele.. Slå ett PM om du vill ha mer info! Jobbar nämligen som support för Boxers bredband. Kan fixa gratis startavgift (295kr) samt modemkostnad (695kr) om det är intresserant?

Tjena,

Är i startgropen på att skaffa nytt bredband + TV abonnemang, sökte runt lite och hamna här. Är ovan något du även kan hjälpa en nykomling med?

mvh
Putte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttebyn:

Tjena,

Är i startgropen på att skaffa nytt bredband + TV abonnemang, sökte runt lite och hamna här. Är ovan något du även kan hjälpa en nykomling med?

mvh
Putte

Självklart! PMa Adress alternativt telefonnummer så kan jag kika vad vi kan levera för hastighet till dig.

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Fick du möjlighet att teckna Boxers abonnemang utan att teckna TV-abonnemang? För enligt Boxer.se tycks det vara ett krav.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Fick du möjlighet att teckna Boxers abonnemang utan att teckna TV-abonnemang? För enligt Boxer.se tycks det vara ett krav.

Jag kan tyvärr inte svara på det då jag beställt även TV.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av fetakniven:

Fick du möjlighet att teckna Boxers abonnemang utan att teckna TV-abonnemang? För enligt Boxer.se tycks det vara ett krav.

Skrivet av Puttebyn:

Jag kan tyvärr inte svara på det då jag beställt även TV.

Och jag hade redan ett Flex8 abbonemang hos Boxer..
Trodde dock att det skulle gå utan?

Så var det nog för mig, även om jag inte hade haft tv så skulle jag fått bredbandet ändå, men saker kan ju ändras! Vågar inte svära på det heller, men oavsett är det ju nutida avtal som gäller vid nytecknande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Går det att få Boxer bredband om man inte har fast telefon?