SweClockers testsystem 2013–2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yellowtown:

4960X inte billiga 4930K inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh. Läste kommentarens påstående att det var en 4930K så jag gick på det. 4960X ska det vara.. Du har helt rätt.

Så då var det fixat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ahh. Läste kommentarens påstående att det var en 4930K så jag gick på det. 4960X ska det vara.. Du har helt rätt.

Så då var det fixat.

jag läste fel men viste att det va den bättre av dom, och hade då för mig att det va 3930x versonen så jag hade nästan rätt. Men har aldrig snackat eller skrivit om K modeller i detta fall

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Tänk dig att tömma systemet hela j"vla tiden och tiden det tar att byta ett grafikkort? Vill du göra det så varsågod. Tänk lite

OT: FINA RIGGAR GE MIG <3

Skrivet av tyvar1:

Vet inte om du var alvarligt eller inte men dom bytter komponenter stup i kvarten så det skulle ta för lång tid att ha vattenkylt

Edit : to slow

Men de är ju entusiaster, och de jobbar med det dagligen

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Birkus:

Men de är ju entusiaster, och de jobbar med det dagligen

Vet du hur lång tid det tar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vet du hur lång tid det tar?

Nä...
Det är ju därför man frågar

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Birkus:

Nä...
Det är ju därför man frågar

Tar otroligt lång tid.
+ byta vatten göra rent etc 24 / 7.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tar otroligt lång tid.
+ byta vatten göra rent etc 24 / 7.

Antar att det är svaret då

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

My eyes

Blå RAM, rött moderkort, Noctua.

Är trotsallt bara en testrig

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xelithium:

My eyes

Blå RAM, rött moderkort, Noctua.

Är trotsallt bara en testrig

Vi får starta en insamling för estetikens offer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Allt jag han se vad att jag sakna CF bryggan på första bilden

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SimonReborn:

Allt jag han se vad att jag sakna CF bryggan på första bilden

Varför saknar du den? Är väl enbart skönt att slippa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tranceguy:

jag läste fel men viste att det va den bättre av dom, och hade då för mig att det va 3930x versonen så jag hade nästan rätt. Men har aldrig snackat eller skrivit om K modeller i detta fall

3930X och 4930X finns inte. De i7:or som finns för LGA 2011 är 3820, 3930K, 3960X och 3970X* (SB-E) samt 4820K, 4930K och 4960X (IB-E).

* 3970X = 3960X.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

snyggt. det börjar nästan se ut som hemma hos mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

snyggt. det börjar nästan se ut som hemma hos mig

http://i40.tinypic.com/21enh2t.jpg

"Holy Ravioli Geekman, A new game just got released.."

"To the Mancave!"

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Holy shit - hört talats om dammfaktorn eller tar morsan hand om det?

inga problem med damm... sällan, väldigt sällan om jag tänker efter . bor högt uppe.. kanske darför ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ingen särskilt anledning mer än att det är Asus som tillhandahållit den senaste laddningen skärmar för testlabbet.

Men Andreas, någonting måste ni göra åt sladddragningen på multiskärmarna! (längre DVI sladdar på höger/vänster)

Stripsa dom till en enhet, spika upp sladdarna med clips, "sleeva" dom med en sådan där plastgrej som går i 8 : or runt sladdarna, borra hål i väggen. Gör vad som helst, men snälla låt dom inte bara hänga rätt upp o ner!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Rampage Black?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur vi ska göra i framtiden vet jag faktiskt inte. Värdena vi har samlat på oss under hösten är med öppna riggar, och sett framåt över resten av året är det vad som gäller av rena tidsskäl. Nästa gång det är dags att bygga om prestandadatabasen från början kan det mycket väl tänkas att vi kör i någon form av chassin, men det blir i så fall tidigast till våren. Jag skrev förövrigt en sida om bland annat utmaningarna med de nya grafikkorten i samband med senaste artikeln, läs gärna den!

Ni kanske kan så lätt som att bygga någon enkel konstruktion med normal många platser för fläktar som man slutligen bara "lägger" över de nuvarande bänkarna, typ som en låda med en öppen sida:
http://i.imgur.com/SVTxqPC.png

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Ni kanske kan så lätt som att bygga någon enkel konstruktion med normal många platser för fläktar som man slutligen bara "lägger" över de nuvarande bänkarna, typ som en låda med en öppen sida:
http://i.imgur.com/SVTxqPC.png

Ganska smart faktiskt så man helt enkelt har ett lock med några fläktar som motsvarar ett "normalt" chassi.

För strömförsörjning av dessa fläktar på ett smidigt sätt finns det pinnar som används i elektronik test sammanhang (tex http://www.aliexpress.com/item/Huarong-microprobe-testing-nee...).

Dessa gör att du kan ha dom att träffa kontakten(eller kontakt ytor) med ström på en sida och på andra sidan koppla in strömmen till fläktarna.
Detta gör att man då slipper koppla loss några kablar vid varje öppning utan bar lyfter av locket och allt följer med.

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tar otroligt lång tid.
+ byta vatten göra rent etc 24 / 7.

Går ju att ha ett externa rads och bara kylning för cpun då behöver de inte plocka ner skiten, men de skulle ju inte uppnå nåt speciellt ändå.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Har ni den där skärm-uppsättningen till vardera rigg eller har ni olika uppsättning per dator? Tex en multiskärm, en 4k etc. Eller KVM switch kanske?

Skrivet av SimonReborn:

Allt jag han se vad att jag sakna CF bryggan på första bilden

Senaste generationen grafikkort från AMD behöver ingen brygga. Det går internt över PCI-e.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

jag läste fel men viste att det va den bättre av dom, och hade då för mig att det va 3930x versonen så jag hade nästan rätt. Men har aldrig snackat eller skrivit om K modeller i detta fall

Hehe... Jag menade det inte elakt iaf Mera som att det är det bästa som går att använda (konsument)

Tycker att när vi pratar om (host) onödig prestanda (host) så är det viktigt att påpeka

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatteanka:

Ganska smart faktiskt så man helt enkelt har ett lock med några fläktar som motsvarar ett "normalt" chassi.

För strömförsörjning av dessa fläktar på ett smidigt sätt finns det pinnar som används i elektronik test sammanhang (tex http://www.aliexpress.com/item/Huarong-microprobe-testing-nee...).
http://www.fixtest.de/typo3temp/pics/8c10f432b7.jpg

http://www.ingun.de/images/ks/bauteilabfrage2.gif

Dessa gör att du kan ha dom att träffa kontakten(eller kontakt ytor) med ström på en sida och på andra sidan koppla in strömmen till fläktarna.
Detta gör att man då slipper koppla loss några kablar vid varje öppning utan bar lyfter av locket och allt följer med.

Chassi simulator 1.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yellowtown:

Hehe... Jag menade det inte elakt iaf Mera som att det är det bästa som går att använda (konsument)

Tycker att när vi pratar om (host) onödig prestanda (host) så är det viktigt att påpeka

det är lugnt satt skälv o svor va fasen vare nu för processor som stod i notisen för test riggen,så jag kom bara på 4930 och eftersom jag vet att det finns en som va bättre en den o kosta många fler tusen lappar så la jag bara upp det som en X modell , datorn jag satt på när jag skrev det pallar inte att ha många flikar igång så jag orkade inte gå in o kolla upp exakta modellen då jag hade fått stänga ner o göra om allt igen

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Chassi simulator 1.0

Lägger man till skjutluckor för några fläktar så kan dom enkelt få stöd att kolla dåligt ventilerat chassi;-)

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

Tycker riggarna är missvisande normala spelare äger inte i7 3/4930X dessutom är dom klockade till 4,4ghz. om man nu går på tester såsom simpla 3dmark då dom testar grafikkorten får swec mer i grafik/totalpoäng en va jag nu som åxå sitter på en i7 4770k. Och dessutom kl till 4,6ghz menar det jag tror ju att det är mitt grafikkort som inte presterar som det ska när jag ser o jämnför era tester. så deras benchriggar borde vara av samma som dom datorer som dom plockar ihop till normala datoranvändare.

ok detta är va jag tycker i allfall. Och jag vet man ska inte kolla på synteiska tester men jag tycker fortfarande det är kul.

Skrivet av Tranceguy:

förstår inte din fråga i detta !! vadå hur ser mna sli bla bla. ok klart som fasen man ska ha ett moderkort med sli /cf nu va det inte det som va det jag tycker va uber. Utan att dom har extrema processorer som inte många äger. som 3dmark va i allfall på 06 tiden så hade du kraftig cpu fick ru princip bättre resultat och så är det nästan nu åxå. i allfall på 3dmark. men jag fick ett svar som jag blev nöjd ööver den personen fick åxå en gilla markering.

Håller inte alls med dig.
Det dom testar här är framför allt grafikkort. Dra det hela ett steg längre, om de skulle behöva testa allt med en tre generationer gammal celeron bara för att då har 95% av alla som kan komma att läsa artikeln en processor som inte kommer att påverka testerna negativt eller att öka värden, så skulle ju alla kort över mid-segmentet se ut att presera identiskt i och med att processorn flaskhalsar jättemycket, och då skulle ju testet visa att till exempel ett gtx780ti är lika bra som ett 660 eller något, och att det bara är slöseri med pengar att köpa något över 660:t.

De testar grafikkorten med en såpass kraftfull processor för att den garanterat inte ska påverka resultaten av vad grafikkortet kan prestera, även i sli och cf. Dessutom tror jag att de flesta processorer över typ i5 från SB klarar de allra flesta gpu:erna, möjligtvis bortsett från de allra kraftfullaste korten och i sli/cf, så de prestandaförlusterna du eventuellt skulle få med en vanlig i5:a är försummbara.
Vet att någon svarat något liknande tidigare, men förhoppningsvis är detta mer tydligt. Och min åsikt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men Andreas, någonting måste ni göra åt sladddragningen på multiskärmarna! (längre DVI sladdar på höger/vänster)

Stripsa dom till en enhet, spika upp sladdarna med clips, "sleeva" dom med en sådan där plastgrej som går i 8 : or runt sladdarna, borra hål i väggen. Gör vad som helst, men snälla låt dom inte bara hänga rätt upp o ner!

Det är deras arbetsplats, de ska kunna byta setups och sådant snabbt och enkelt, varför skulle de behöva bry sig så himla mycket om att få bort kablarna just från skärmarna på väggen och göra det estetiskt tilltalande när det typ inte har någon som helst funktion?
Och slår vad om att det är ett tio gånger värre kabelbo bakom testriggarna eller någon annan stans som vi aldrig fick se.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Vad använder ni för kypasta när ni testar processorer?

Ganska bra att ha koll på tycker jag, i och med att inte all kylpasta har samma värmeledningsförmåga.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Hmm...
Vore det inte bra om testsystemen hade dualboot så både Windows 7 och 8 görs?

Med tanke på att de för tillfället är ganska olika i prestanda.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB