Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk

Det här får bara inte ske, men jag läste om sånt här för många år sen...det eskalerade efter 2001 och jag satt och nötte in alla dokumentärer och böcker, dessa konspirationer som inte var sanna på långa vägar och det skulle aldrig inträffa.

Här sitter man och världen känns jävligt liten helt plötsligt, kanske bara talar för mig själv men det känns så. Varför vill dom straffa oss? Dom jävlarna håller på att ta ifrån oss våran integritet? Ska jag bara lämna över hela mitt liv i några randoms händer? Pff, glöm det. Det här kommer dom fan inte komma undan med. Den här utopin dom vill skapa är dömd till att misslyckas..folket börjar vakna över hela världen och en dag så är det dom här dårarna som lyder folket.

Avskum till människor. Mata dom till tigrarna, sånt här hjärtlöst folk klarar jag mig då fan utan!

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen någon roll på vilket parti man röstar på? Alla partier är väl ense om detta med övervakning, möjligtvis är piratpartiet inte det men de riktar ju bara in sig på IT? Fokuserar de alls något på andra frågor som utbildning, jobb, vård etc?

Jag är inte så insatt i vad de olika partierna har att säga och tycka ska jag vara helt ärlig. Det är väl såna som mig som antingen inte röstar eller bara tar något random?

Finns det någon sammanfattning om alla olika partier och vad de tycker och tänker samt vill "ändra" på etc?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Regeringen behöver inte en update, den behöver BYTAS UT! Borgligt har aldrig varit bra för oss, Borgligg regering leder bara till att rika blir rikare och att Sverige och Svenskarna blir fattigare och får sämre skyddsnät rent allmänt. De rika tömmer Sverige på pengar helt enkelt. de skiter i oss.

Jaha, dagisnivå... Allt är Alliansens fel?
Väx upp för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Spelar det verkligen någon roll på vilket parti man röstar på? Alla partier är väl ense om detta med övervakning, möjligtvis är piratpartiet inte det men de riktar ju bara in sig på IT? Fokuserar de alls något på andra frågor som utbildning, jobb, vård etc?

Jag är inte så insatt i vad de olika partierna har att säga och tycka ska jag vara helt ärlig. Det är väl såna som mig som antingen inte röstar eller bara tar något random?

Finns det någon sammanfattning om alla olika partier och vad de tycker och tänker samt vill "ändra" på etc?

Dem intriktar sig inte bara på IT, läs igenom denna sammanfattningen : http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/
Om det är intressant kan du ju läsa igenom hela deras Partiprogram.

Permalänk

Datoriserade patientregister är nog det läskigaste.

Dessa är så värdefulla gosaker för försäkringbolag att de aldrig kan vara privata.
I en värld där de privata alternativen blir allt fler, blir det viktigare för företagen att inte försäkra fel människor.
Tänk dig att du tar din lille 5-årige grabb till akuten ett par gånger för att han har ont någonstans, men de hittar inte felet eller spekulerar om olika sjukdomar. 15 år senare skall han fylla i en hälsodeklaration hos sin nya arbetsgivare. Tyvärr får han inte jobbet då arbetsgivarens försäkringsbolag vill inte ta in honom och hänvisar till falskt intygande. Grabben har ju visst varit inne för någon skum sjukdom som verkade allvarlig.. Nu var den släkten körd.
Dessa data är aldeles för värdefulla för att de skall få vara ifred. Tror den lille medborgaren får problem att stämma/överklaga mot jättebolaget på andra sidan Atlanten.
Vissa register skall bara inte skapas. Tänk på detta när du får frågan om du accepterar att läggas in i det nya fina jättesmidiga patienregistret..

Permalänk

Jag skulle vilja ha ett utdrag ur min personliga mapp med all info som samlats efter några år. Då kanske man kan se vilken sorts kriminell de misstänker att man eventuellt kanske är. Intressant för o se hur man ser på människan mig från myndighetshåll. Min "profil"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst är det helt barockt.
Antar att politikerna skulle vakna upp om de fick smaka på sin egen medicin, kul att få hela sitt privatliv utlagt för allmän beskådan.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Visst är det helt barockt.
Antar att politikerna skulle vakna upp om de fick smaka på sin egen medicin, kul att få hela sitt privatliv utlagt för allmän beskådan.

Riksdag och regering kommer givetvis att undantas i vanlig ordning. Du sitter inte gärna och stiftar lagar du själv blir drabbad av. När röstade riksdagen igenom en lönesänkning för riksdagsledarmöter senast?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Borde finnas en lag som förbjuder polis att betala för uppgifter.

Nu byggs det ju en industri kring utlämning av information där teleoperatörerna har försäljning av uppgifter till polisen i sin affärsmodell som extra inkomst källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Riksdag och regering kommer givetvis att undantas i vanlig ordning. Du sitter inte gärna och stiftar lagar du själv blir drabbad av. När röstade riksdagen igenom en lönesänkning för riksdagsledarmöter senast?

Undantas från lagen ja, men vad hindrar politikerna från att bli övervakade illegalt av andra grupper än polisen?
Någon grupp som kanske tar sig in i politikernas privatliv och lagrar informationen för att sedan lägga upp allt för allmän beskådan.
Hur tror du att reaktionerna hade blivit då när Svensson får läsa allt snaskigt skvaller?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Xynter:

Går det här igenom så misstänker jag att alla som vill ha någon sorts anonymitet på internet skaffar VPN och börjar kryptera överföringar. Förhoppningsvis så hittar man någon trevlig tjänst som tillhandahåller VPN-tunnlar och har möjlighet att dekryptera överföringarna.

vpn är totalt meningslöst om du är misstänkt för något brott. Det finns INGEN vpn-operatör i något land som inte samarbetar med och lämnar ut loggar till Interpol/FBI/NSA /KGB eller SÄPO.
Möjligtvis om du blir kompis med kim jong un, och får använda en vpn i Nordkorea.

Permalänk
Skrivet av abcdjocke:

Jag skulle vilja ha ett utdrag ur min personliga mapp med all info som samlats efter några år. Då kanske man kan se vilken sorts kriminell de misstänker att man eventuellt kanske är. Intressant för o se hur man ser på människan mig från myndighetshåll. Min "profil"

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer du inte kunna få med den nya "offentlighetsprincipen" som införs snart.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av WDac:

Regeringen behöver inte en update, den behöver BYTAS UT! Borgligt har aldrig varit bra för oss, Borgligg regering leder bara till att rika blir rikare och att Sverige och Svenskarna blir fattigare och får sämre skyddsnät rent allmänt. De rika tömmer Sverige på pengar helt enkelt. de skiter i oss.

Du är fullt medveten om att alla stora partiet röstar likadant i såna här frågor? Vakna upp för fan, politiker kommer inte rädda oss.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det här är skrämmande. Tycker det är alldeles för lite uppror från folket.
Man säger oftast "Jag har inget att dölja / Har du något att dölja eller?".
Alla har något de vill dölja men inte alltid man själv vet om det.

Myndigheter ska inte ha tillgång till denna övervakning av sin egen befolkning. Man vet aldrig vad som händer i framtiden.
Idag säger de att det har en viss funktion, efter några mandatperioder kan de se andra sätt att nyttja det på.
Då har hela grundtanken med detta fallit i glömska.

Vi kommer väl alla ihåg FRA-debatten. Endast FÖRSVARET skulle ha denna möjlighet till signalspaning och då var det trafik som korsar Sveriges gränser. Då sa man att det aldrig kommer på tal om spaning inom rikets gränser.

Sen kom IPRED-lagen, Datalagringsdirektivet.
Nu står detta system på intåg.

De som tycker att det kvittar bör tänka för sig själva "Om FRA-lagen, IPRED, datalagringsdirektivet kom i samma förslag, hade jag då ansett att det var okej?"

Idag säger de att systemet endast kommer få användas efter ett domstolsgodkännande och om jag fattat det rätt ska brottsmisstanken mot personen i fråga ge minst x antal månaders/år fängelse.
När systemet väl är i drift i stor skala skulle jag det inte förvåna mig om det kommer ett lagförslag med innebörden:
"Systemet får användas i brottsförebyggande syfte utan något krav på brottsmisstanke."
Helt plötsligt har det fått en helt ny innebörd sen fortsätter små steg mot ett samhälle där staten går mot total övervakning av sina medborgare.

- NSA-skandalen är ett väldigt bra exempel. Det har missbrukats! Slutsats: Kan det missbrukas, så kommer det att göras det.
- NSA-skandalen har även visat att övervakningen har spårat ur från det politikerna i första hand införde det för.

Edit:

Skrivet av riktigninja:

vpn är totalt meningslöst om du är misstänkt för något brott. Det finns INGEN vpn-operatör i något land som inte samarbetar med och lämnar ut loggar till Interpol/FBI/NSA /KGB eller SÄPO.
Möjligtvis om du blir kompis med kim jong un, och får använda en vpn i Nordkorea.

Enligt Bahnhof som erbjuder VPN-tjänst via Integrity.st skriver:
"Vår samarbetspartner loggar inga personliga uppgifter som kan spåras och/eller identifieras, vilket innebär att ingen kommer kunna begära ut uppgifter om vilken användare som använt en viss IP-adress. Vi anser det vara en rättighet i ett demokratiskt samhälle att kunna surfa, maila och ladda ned filer från Internet, utan att identiteten ska avslöjas. "

Datalagringsdirektivet gäller för telefon- och internetleverantörer att de måste spara informationen. Tror inte att Integrity.st faller under ramen för telefon- och internetleverantör. Det är som jag tolkar det iaf.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Flamso:

Du är fullt medveten om att alla stora partiet röstar likadant i såna här frågor? Vakna upp för fan, politiker kommer inte rädda oss.

Det är därför vi alla är skyldiga att prata med nära och kära exakt hur illa det är, skriva debattartiklar och insändare, organisera protestmarcher och fysiska aktiviteter och lyfta fram ett tydligt alternativ som man kan rösta på 2014 för att få ett parti i riksdagen som driver frågan om integritet på ett sunt sätt.

PP - 2014

Börja här
http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Tur att man redan flyttat ifrån Sverige.

Fyfan..

Agreed, lämnade också det sjunkande skeppet i tid.
Det enda som saknas är att lära sig språket och skaffa medborgarskap, regeringen kan dra åt helvete i Sverige.

Revolution anyone?

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Fluf:

Det är därför vi alla är skyldiga att prata med nära och kära exakt hur illa det är, skriva debattartiklar och insändare, organisera protestmarcher och fysiska aktiviteter och lyfta fram ett tydligt alternativ som man kan rösta på 2014 för att få ett parti i riksdagen som driver frågan om integritet på ett sunt sätt.

PP - 2014

Börja här
http://www.piratpartiet.se/politik/ppfemminuter/

Helt klart! Jag är med dig! Jag har argumenterat för det här inom familjen i ett par månader nu. Politiker har aldrig gjort något bra för det här landet, det är dags för en förändring. Större frihet är en bra början!

Skrivet av enix:

Agreed, lämnade också det sjunkande skeppet i tid.
Det enda som saknas är att lära sig språket och skaffa medborgarskap, regeringen kan dra åt helvete i Sverige.

Revolution anyone?

Får man fråga var du bor istället? Alla länder gör likadant, det är bara att Sverige är i framkant på att legalisera skiten...

Revolution fungerar bara om man har stöd av majoriteten av befolkningen. Det är långt kvar för det. Men jag håller med, grundlagarna behöver rivas helt och skrivas om.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det här var ju ännu värre än vad som skrevs igår. Jag blir riktigt mörkrädd nu och börjar förlora hoppet om min nation. Jag skrev detta i förra tråden och eftersom jag fortfarande i ännu högre grad anser detta så så citerar jag det inlägget:

"Till er som snackar om rent mjöl i påsen...

Synd om er att ni inte begriper bättre och inte ens vet det mest grundläggande med att växa upp och bli en myndig vuxen individ. Rätten till integritet kring ens person borde vara en självklar mänsklig rättighet.

Vi kan göra några liknelser...

Föreställ din person som en stor tårta. Det är du och ingen annan som sedan har rätt att bestämma(det är ju din tårta) hur stor tårtbit som olika personer skall ha. Du får största biten självklart. Sen delar du förmodligen ut ganska stora bitar till din partner och närmaste vän (dock olika bitar med lite olika innehåll, inte exakt samma). Föräldrar kanske får mindre bitar och ytterligare mindre bitar delar du med dig till ytligt bekanta och släktingar. Främlingar kanske bara får resterna som blir över...

Poängen är att du är i kontroll över din persona. Det ligger i din makt som vuxen myndig individ att ha kontroll på vad du delar med dig och till vem. Du är trots allt bemyndigad att fatta sådana beslut. Det är ju det som är en stor del av att vara vuxen.

En annan liknelse är vår uppväxt. Som bebis har du inget privatliv alls. Föräldrarna har total översyn över allt som försiggår i ditt liv. Men allt eftersom åren går så får du om du sköter dig, rätt till mer och mer privatliv. Om du är ung tonåring så har du troligtvis fått rätten till eget rum och om föräldrarna ska ta sig in i ditt rum och det är stängt så knackar de förmodligen först och frågar om de får komma in (eftersom de har viss respekt för ditt privatliv). Så här skall det fungera i välfungerande familjer. Endast i de fall föräldrarna har misstanke om att något felaktigt pågår i barnets rum så har de i ett sådant scenario rätt att storma in i rummet utan tillåtelse. Så borde det fungera med staten också. Staten och dess myndigheter skall respektera myndiga personers personliga integritet och rätten till privatliv som inte är misstänkta för något.

Ett tidigt tecken i livet hos de flesta i Sverige på att man blivit myndig och blivit betrodd med integritet och privatliv är tex att man får full kontroll på sin ekonomi tex studiemedel, skolan får inte utan att få tillstånd föra vidare uppgifter om dig/eleven till föräldrarna ifall du/eleven missköter sig tex skolkar.

Jag ser förutom denna hemska Big Brother övervakning som ständigt utökas på våran bekostnad andra tecken på att staten börjat se annorlunda på oss medborgare. De börjar allt mer betrakta sig som pappa staten som skall vara en överrock på oss medborgare. Ta tex Sossarnas förslag om att skolplikten även skall innefatta gymnasiet. Så nu skall 18-19 åringar tvingas gå i skolan? Vad hände med det här att vara myndig och bestämma själv? Eller Moderaternas nya diskussioner kring att sexköpslagen skall utökas till att även gälla svenska medborgare utomlands. Vad hände med lagen om dubbel straffbarhet? Äger staten mig när jag är utanför landet? Är jag livegen svenska staten så att Sveriges lagar gäller även utomlands? Inte acceptabelt, det är det lands lagar som jag befinner mig i som skall vara gällande. Sverige och svenska staten skall inte kunna äga sina medborgare på det här sättet.

Vad är poängen med att föräldrar/skolor och samhället i övrigt försöker fostra framtidens vuxna i saker såsom etik och moral, känsla för vad som är rätt och fel samt att bli så självständiga som möjligt för att förberedas för ett bemyndigat vuxenliv? Skall vi lägga ner allt sådant nu? Jag menar, pappa staten får ju i framtiden sådan kontroll att ingen vågar göra något annat än vara en lämmel som är såååå timid och kontrollerad.

Jag tycker denna attitydförändring och synsätt på oss som medborgare är mycket skrämmande... Jag kommer rösta på Pirat Partiet och jag rekommenderar alla att göra likadant!"

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Helt klart! Jag är med dig! Jag har argumenterat för det här inom familjen i ett par månader nu. Politiker har aldrig gjort något bra för det här landet, det är dags för en förändring. Större frihet är en bra början!

Får man fråga var du bor istället? Alla länder gör likadant, det är bara att Sverige är i framkant på att legalisera skiten...

Revolution fungerar bara om man har stöd av majoriteten av befolkningen. Det är långt kvar för det. Men jag håller med, grundlagarna behöver rivas helt och skrivas om.

Jag bor i Prag (tjeckien) en av de f.d kommunist sovjet satelit staterna, när jag berättar för tjeckerna här vad som händer i Sverige så ser dom på mig med fasa och uttrycker sin oro och säger att ni kommer få lida igenom samma skit som vi fick göra under sovjet tiden.
Tänka sig att politiker inte vill lära sig av historien utan begår samma jävla dumheter som deras forna fiender.
Nu är ju Tjeckien ett EU-land så det finns säkert nåt skit här med, men här får du åtminstonde göra lite som du vill utan att det ska komma någon moralpolis och säga att du gör fel eller låsa in dig.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Discokungen
Skrivet av enix:

Jag bor i Prag (tjeckien) en av de f.d kommunist sovjet satelit staterna, när jag berättar för tjeckerna här vad som händer i Sverige så ser dom på mig med fasa och uttrycker sin oro och säger att ni kommer få lida igenom samma skit som vi fick göra under sovjet tiden.
Tänka sig att politiker inte vill lära sig av historien utan begår samma jävla dumheter som deras forna fiender.
Nu är ju Tjeckien ett EU-land så det finns säkert nåt skit här med, men här får du åtminstonde göra lite som du vill utan att det ska komma någon moralpolis och säga att du gör fel eller låsa in dig.

Ah. Då förstår jag. De har DDR i bakhuvudet fortfarande. Det borde vi ha med IB-affären och dylikt också. Då var det fruktansvärt att någon ens skulle få lov att se hur du var som person, än mindre registrera och kartlägga det.

Jag hoppas inte vi får lära oss den hårda vägen. Östtyskland var fruktansvärt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

*Massa mycket bra text*
Låter det bekant?

Sverige i ett nötskal. Skrämmande.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Juggernawt:

Sverige i ett nötskal. Skrämmande.

Det är väldigt läskigt. Vi har ingen kontroll. Kolla i de stora tidningarna och nyhetssajterna, har de tagit upp det här? Nej. Bara Sveriges Radio.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av feesk:

Jag upprepar en fråga som någon annan ställde tidigare i denna tråd men som ingen svarade på.

Kan någon väldigt kompetent person svara på följande fråga: Hur mycket skyddar egentligen en VPN tunnel mot detta?
OM jag fixar vpn, kan jag då sitta helt tryggt och VETA att ingen kan komma åt någon information som jag skickar över internet?

svar: nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av running_wild:

Har ej läst hela tråden så kanske är det något som redan postat detta.

Var i kontakta med Tele2 nu precis och frågade samma sak som Bahnhof svarade på tidigare i tråden. Här kommer chatten:

"Daniel
Hej, hur kan jag hjälpa dig?

Dennis
Hej!

Är Tele2 en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?

Daniel
Nej vi har gett hårda direktiv till Säpo att vi absolute INTE ger ut information om våra kunder till dom. Dock notera att om polisen efter frågar information angående en utredning så måste vi ge utt detta enligt lag. Men när det kommer till avlyssning så har vi sagt nej till detta.

Dennis
Så det är inget snack om automatiskt utlämning av information från Tele2´s sida?

Daniel
Absolut inte, http://www.aftonblad….se/nyheter/article17866909.ab här kan du få läsa sista stycket " Tele2 Vägrar"

Dennis
Okej, då har jag fått svar på mina frågor!

Tack för hjälpen, du får ha en trevlig helg!

Daniel
Tack detsamma till dig Dennis!"

Utdrag från länken han skickade:

"Tele2 vägrar
Tele2 vägrar blankt att automatiskt lämna ut uppgifter till Säpo.
– Vi på Tele2 har, från dag ett, varit väldigt tydliga med att det här fullständigt uteslutet för oss. Det har vi redogjort för i remissvar och möten med Säpo, säger Tele2:s chefsjurist Stefan Backman till TT.
– Vi vet att integriteten är otroligt viktig för våra kunder och det här är väldigt integritetskänsliga uppgifter, fortsätter han.
Enligt Ekot sitter Säpo just nu i förhandling med operatörer.
– Med oss sitter de definitivt inte i någon förhandling. Vi har sagt blankt nej."

Men att sälja uppgifter till diverse callcenters går bra?
Tele2 vänder kappan efter vinden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det är väldigt läskigt. Vi har ingen kontroll. Kolla i de stora tidningarna och nyhetssajterna, har de tagit upp det här? Nej. Bara Sveriges Radio.

Inte helt sant:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/justitieministern-oppnar...

(off topic men ändå relevant)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-offentlighetsprinci...

Men visst håller jag med dig om att det skrivs för lite, borde vara en gigantisk shitstorm vid det här laget, men om nu 75% av oss svenskar inte bryr sig om massövervakningen kanske det inte har något direkt nyhetsvärde? Det är nog mer intressant med ett flygplan som landat på fel flygplats, eller kanske något spännande om Apple?

Tragiskt att det inte händer mer när vi nu är nära att myndigheterna får för sig att alla medborgare är ett ständigt hot, jag vill inte utmålas som någon potentiell fiende bara för att jag har en mobiltelefon och den dator.. Dom flesta av oss är skötsamma människor och vi betalar vår skatt, vi förtjänar verkligen inte att hanteras som kriminella.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon4992:

Inte helt sant:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/justitieministern-oppnar...

(off topic men ändå relevant)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-offentlighetsprinci...

Men visst håller jag med dig om att det skrivs för lite, borde vara en gigantisk shitstorm vid det här laget, men om nu 75% av oss svenskar inte bryr sig om massövervakningen kanske det inte har något direkt nyhetsvärde? Det är nog mer intressant med ett flygplan som landat på fel flygplats, eller kanske något spännande om Apple?

Tragiskt att det inte händer mer när vi nu är nära att myndigheterna får för sig att alla medborgare är ett ständigt hot, jag vill inte utmålas som någon potentiell fiende bara för att jag har en mobiltelefon och den dator.. Dom flesta av oss är skötsamma människor och vi betalar vår skatt, vi förtjänar verkligen inte att hanteras som kriminella.

Det har tyvärr inte så stor betydelse. Det röstades igenom igår.http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Det jag menar är att media inte vill rapportera om det viktigaste som hänt politiken i Sverige sen FRA-lagen. Det är fan sjukt.

I övrigt är den frågan felställd. Är det något som rättfärdigar en så enormt stor integritetskränkande åtgärd?

Edit:http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-vill-inte-bli-overvakade/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Undantas från lagen ja, men vad hindrar politikerna från att bli övervakade illegalt av andra grupper än polisen?
Någon grupp som kanske tar sig in i politikernas privatliv och lagrar informationen för att sedan lägga upp allt för allmän beskådan.
Hur tror du att reaktionerna hade blivit då när Svensson får läsa allt snaskigt skvaller?

Man kanske skulle börja jobba på säpo och dra in lite extra deg genom att sälja smaskig info till journalister? Än sålänge gäller väl källskyddet?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Antar att Radiotjänst Kiruna vill kunna se detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Antar att Radiotjänst Kiruna vill kunna se detta...

Det räcker att man skaffar boxer/canal digital/Viasat så ringer de jävlarna upp. De samkör registren redan idag.

"Hej! Vi ser här att du har skaffat Abonnemang..."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det räcker att man skaffar boxer/canal digital/Viasat så ringer de jävlarna upp. De samkör registren redan idag.

"Hej! Vi ser här att du har skaffat Abonnemang..."

Hmm jasså så pass det trodde jag inte, har en gammal kompis som kör kabeltv från tele2, han betalar inte Tv-licensen och har aldrig gjort. Senaste TV:n han har köpte han beg också.