5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

Permalänk
Avstängd

5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Samtidigt förstår jag att folk använder spotify i brist på alternativ, det finns alternativ till spotify tyvärr är ett problem brist på bra lagliga alternativ men det börjar röra sig år rätt håll.
-youtube är bättre ifall man vill upptäcka ny musik
-Qobuz.com (tyvärr endast på franska) erbjuder lossless streaming, tyvärr så är detta ingen garanti för bra ljudkvalité då skivbolag ofta använder tveksamma, qubuz erbjuder också försäljning av musik i studiokvalité.
-det finns sidor som säljer musik till nedladdning såsom hdtracks.com denna sidan har fått mycket skit på forum för att de "lurar på folk musik med bättre bitrate/samplingrate när man inte kan höra skillnad", ofta är dessa låtar bättre mastrade och man kan på egen hand testa ifall man har skillnad ifall man konverterar ner musiken till CD kvalité. många skivbolag erbjuder också nedladdning direkt från deras sida.
-man kan använda torrentsidor såsom what.cd, thepiratebay.sx, waffles.fm till musik som är fri att sprida(finns sådan musik), man kan också ladda ner låtarna via webben.
-man kan köpa musiken fysiskt vilket många har glömt bort

Ex på sidor som säljer FLAC http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57532487-221/top-5-sites...!
http://www.96khz.org/
http://pcaudiophile.ru/index.php?id=31

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Är det bara om att du ogillar spotify eller har du ett alternativ på lager?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Använd det inte då. Själv tycker jag Spotify premium är ett utmärkt koncept. Konsumerar nästan all min musik därifrån.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Hedersmedlem

Spotify är inte svaret på allt, men jag upplever att jag för 99kr/mån kan få betydligt mycket mer musik i mitt liv än om jag skulle spenderat det på andra musiktjänster. Jag upplever tex inte att man får så mycket bättre ljudkvalitet om man köper låtarna på iTunes. FLAC är trevligt, men finns det någon som säljer musik i FLAC-format?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ljudkvaliteten och utbudet är helt sämst i Sptofify. Håller helt med på de punkterna, eller egentligen alla punkter.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Jag skulle gärna streamat FLAC. Har du något alternativ?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Använder man Spotify och tror att det ska bli bra kvalité i sitt hi-fi system så får man ju skylla sig själv.
Att kunna streama såpass mycket musik i mobilen är guld värt.
Vill man ha bra kvalité finns det gott om andra alternativ.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om sån noggrann ljudkvalitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Du skulle varit med på 90-talet när det tog 1 timme o dra ner EN mp3:a över modem. Bortskämda pojkvasker!

Bättre alternativ?

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med tråden, mer än att gnälla?

För att visa vad jag menar:

"3 anledningar till att Steelseries suger:

Byggkvalitén är kass
Ljudkvalitén är kass
Överprisade"

Nu tog jag iof ett exempel som jag faktiskt står för, men tycker du inte själv att mitt lilla exempel är något vinklat??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med på en enda punkt. Jag har använt Spotify i flera år och kommer fortsätta att göra det. Finns inget alternativ som ens kan komma i närheten av Spotify i min mening. 99 kronor i månaden är också riktigt överkomligt och jag skulle vara villig att betala det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekDown:

Jag håller inte med på en enda punkt. Jag har använt Spotify i flera år och kommer fortsätta att göra det. Finns inget alternativ som ens kan komma i närheten av Spotify i min mening. 99 kronor i månaden är också riktigt överkomligt och jag skulle vara villig att betala det dubbla.

Håller med fullständigt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det är fan skrämmande hur trångsynta folk är idag, tänk lite längre än näsan når om jag får be.

1. Om du inte trivs med utbudet, kör alternativa tjänster då, eller kör det tillsammans med Spotify. Jag använder inte ens free-tjänsten själv, så kan inte kommentera på utbudet. Man måste ju dock förstå att det är i mainstream som pengarna finns, fokuserar man för mycket på mycket alternativ musik som de flesta inte ens kommer att lyssna på - ja då kostar det pengar.

2. Spotify bedriver en näringsverksamhet, och ingen välgörenhet. Det innebär att dom vill tjäna pengar, alla måste äta vet du. Samma sak med det lokala pizzahaket där du käkar, dom bakar ju så goda pizzor att du måste komma tillbaka för att käka. Visserligen kanske inte världens bästa paralell, men still.
www.dn.se/ekonomi/spotifys-svenska-bolag-gor-forlust/

3. I beg to disagree, jag tror att streaming och molntjänster är något vi kommer se mer av. Det gör det enklare för att användare att dela media, och ha den överallt där man önskar.

4. En av deras nackdelar, men är man inte nöjd med tjänsten så behöver man inte heller använda den. Allt får ju ses genom ett ekonomiskt perspektiv, säg att du skulle köra högre kvalite, ja då kostar det mer. Detta blir en negativ effekt på ett bolag som redan går med förlust. Varför inte fokusera på att få den stora massan nöjd med tjänsten, än att fokusera på att ha den absolut bästa kvaliten - med ett magrare utbud och högre priser.

5. Strömmad media, vet att det är en främmande grej - men du äger inte median du strömmar. Förvisso, jag bör nog ringa TV3 och gnälla på dem att jag inte får dela gårdagens avsnitt av bonde söker fru till mina polare som AVI-fil.

*** raderat § 1.6 ***

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad är syftet med tråden, mer än att gnälla?

För att visa vad jag menar:

"3 anledningar till att Steelseries suger:

Byggkvalitén är kass
Ljudkvalitén är kass
Överprisade"

Nu tog jag iof ett exempel som jag faktiskt står för, men tycker du inte själv att mitt lilla exempel är något vinklat??

Instämmer, De gör dock bra musmattor till ett hyfsat bra pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

Finns inte en låt jag saknar på spotify, och det är 320 man lyssnar på. Dessutom är det svårt att höra skillnaden genom telefonen och dess lurar. lägg ner va

Permalänk
Medlem

som sagt, 99kr/månad. till fler än 10 olika operativsystem

och inte typ 100kr/album på iTunes, CD eller vad du nu förelår är bättre.

Och vinstdrivande sa du? ja visst, lite betalt tar dem nu råkar jag komma ihåg år 2011 och då var årets resultat -300 miljoner.

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Jag skulle gärna streamat FLAC. Har du något alternativ?

http://wimpmusic.se/wweb/specials/hifi_lossless/

Permalänk
Medlem

Istället för att säga hur jävla värdelöst Spotify är så säg vilka streaming tjänster som är bättre än Spotify.. Spotify är utmärkt i mina ögon.. För 99kr i månaden och det utbudet dem har så är det HELT klart värt det.. Så din punkt du hade med att utbudet är skit, det kan ju endast handla om att din skogsrock som sålt 50plattor sammanlagt inte finns ute..

Permalänk
Medlem

Cool story Hansel.

Om vill ha ett annat utbud, kvalitet eller användningsområde så köper man inte tjänsten. Att ha superbra kvalitet med stora filer är inte särskilt viktigt när man lyssnar på mobilen i ett par in ears för 50 kr.

Sen så är det ju helt galet billigt och enormt utbud skulle jag vilja påstå.

Skrivet av TommyTS:

Bara jag som fortfarande är fast i 90-talet och använder Winamp med respektive MP3?

winamp har lagts ner.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Bara jag som fortfarande är fast i 90-talet och använder Winamp med respektive MP3?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Spotify > Groovshark

Men jag sitter ändå på grooveshark därför att jag inte har lust att betala för premium (än)

Jag tycker det inte är värt det, förresten vad då Vorbis? Högsta bitraten är 320 kbps väl, det luktar mp3...

Jag skulle definitivt vilja ha FLAC streaming, något jag skulle vilja säga till alla artister är att FUCK SKIVBOLAGEN OCH BÖRJA PUBLICERA SJÄLVA!

Jag vet flera som gör så genom spotify och visst de kanske inte får sina låtar på album, säljer dem i skivbutiker och går åt som smör i solsken. Däremot får de ensamma bestämma hur de vill sprida sin musik och har kontroll, framförallt över sina pengar som dom förtjänar.

Vill ge Timbuktu lite credd också!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Utbudet suger?

Har man mycket från Gucci Mane och OJ Da Juiceman, ja då suger inte utbudet.

Vilka andra tjänster erbjuder lossless streaming?

På tal om Spotify. Något roligt som hände mig nyss.

"You want to try dope?"

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Youtube är gratis, funkar bra när man sitter vid datorn.

Permalänk

I <3 SPOTIFY. Och sen så just det, dina ohållbara anledningar kan dom ju släng i soptunnan på plus !punkt!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att kvalitén på ljudet inte är den bästa..

Permalänk
Skrivet av deadich:

winamp har lagts ner.

Vet, men vad har det med saken att göra?
Använder Winamp för det

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker också Spotify är rätt värdelöst... Dom måste ha något seriöst fel på sin nätkod. Satt på en buss å ville lyssna igenom en ny skiva jag nyligen hade köpt men inte hunnit rippa än, så loggade på Spotify på mobilen för att lyssna den vägen istället (har Premium, som jag vanligen bara använder på datorn). Sagt och gjort satte jag igång plattan, men det var helt lönlöst att försöka lyssna. Hade hyfsad mottagning över 3G men det hjälpte inte. Den stannade upp och skulle buffra hela tiden! Kunde lyssna kontinuerligt i kanske 20 sekunder i taget som mest. Till slut gav jag upp och ringde hem, bad min bror att rippa skivan åt mig och skicka den för att se om det gick bättre. Det tog mig 20 minuter att ladda ner skivan som är på dryga 65 minuter, sen kunde jag lyssna (i MP3 med VBR V0-kvalité, troligen högre än vad Spotify hade, men det är ju svårt att jämföra OGG med MP3) igenom hela skivan. Alltså kunde jag tanka ner 65 minuter musik på en tredjedel av tiden, men Spotify lyckades inte streama den till mig i realtid... Därför har jag avinstallerat Spotify från min telefon! Mottagningen låg för övrigt hela tiden på 2-3 pinnar, både när jag försökte streama och laddade ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Youtube är gratis, funkar bra när man sitter vid datorn.

Låter som skräp gör det också. Inte jämförbart riktigt.

Jag använder Spotify och jag gillar det. Visst hade det varit trevligt med stöd för FLAC-filer, men det är i princip det enda jag saknar, och mp3 i 320kbps fungerar märkt för mig utbudet är inte dåligt någonstans, men det beror ju också på vad man lyssnar på. Finns inte den musiken jag letar efter så skaffar jag den på annat håll och lägger in som lokal fil istället.

Skulle nog vilja påstå att Spotify är det billigaste, lagliga och bästa alternativet i alla fall. De flesta som gnäller på det verkar mest vara såna som surar över populära saker.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tycker illa om spotify men att de inte har en support tycker jag är rätt illa, på ett så stort företag tycker jag ändå att de borde finnas.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Permalänk
Avstängd

QQa mer tack. Finns många som älskar Spotify, inklusive mig. Fett värdelös tråd...

Visa signatur

Mr. Scriptman