Permalänk
Medlem

Hahahah bästaste tråden på väldigt länge!! Fick kolla en extra gång för att se båda katterna XD haha så söta!!

OnT: Tycker du har fått många fina förslag här, kanske köpa ett flak öl till och ställa bredvid och inreda med musmattor? Köpa en ny likadan och ge dem den gamla så kanske dem fortsätter att lägga sig på den? Tvätta mattan och hälla på ngt på den funkar kanske också som citronsyra eller eller ngt liknande. Annars kanske bara lägga en hård plastbit på mattan när du inte använder den så kanske dem inte tycker den är lika skön längre och slutar lägga sig på den.

Förövrigt riktigt söta katter som verkar gilla att ligga nära dig Mys

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en musmatta i glas från Steelseries. Det som är fantastiskt med den är att sker det någon olycka eller att det bara bli smutsigt så är det bara att diska av den med varmt vatten. Som någon sagt tidigare så vänjer du dig vid hårdheten, men tro mig det känns ganska mjukt iaf

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Skulle skaffat en nakenkatt:D

Permalänk
Medlem

Trackball. Behöver ingen musmatta eller manöverutrymme.

Permalänk

Jag har själv en katt som ofta tar sig friheten att lägga sig över min musmatta: Jag använder en QPAD CT ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229134 ) och för mig så fastnar det aldrig något hår eller liknande på den just på grund av den speciella ytan. Kan vara värt ett försök?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

QcK, the best a cat can get!

Jag brukar också få sällskap på min, dock av en svart kisse, men hon lämnar inte så farligt mycket hår efter sig. Dock har jag datorn i ett rum som brukar vara stängt när jag inte är hemma.

Du kan ju köpa en extra matta, och ha en som du lägger över den "riktiga" när du inte brukar datorn, så kan dom få härja loss där.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Såg inte heller att det var två

Själv har jag två Norska skogkatter (mer hår). Jag löste med att ta bort musmattan helt och kör utan. Min mus (Steelseries Sensei trivs bäst så). Min ena skogis ligger för det mesta ihoptryckt bredvid min svarta skrivare. Blir en hel del hår där som man ständigt får torka av.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Skrivet av fermia:

Dags att byta foder till katten så han/hon spyr mindre

Norsk skogkatt, myyyyyyyyycket päls, mycket pälsbollar, blir bättre när man rakar kissen (hur blir det i google translate?)

Förresten, lite på ämnet. Långhårig katt, nätverks-skrivare, ljud.... *MJAUUUUUUUU!!!!!!!!!!*

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa en klädroller för att ta bort allt hår från musmattan, om katterna fäller mycket kan du ju alltid testa att byta foder.

Permalänk

Jag har en stor corepad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=231208 som stor underlag för tangentbordet, sedan har jag en
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229154 som jag sedan har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=349566 ovanpå.

Plastmusmattor är bäst för rörelser.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Pröva att ha lite apelsinskal på bordet, min katt (och min polares, som jag fick tipset av) avskyr just skalen

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Arazand;Ett annat sätt kan vara att tvätta musmattan och använda citronella eller citronsyra som slut tvätt, citronella luktar starkt av citrus, något som sällan går hem hos katter. (Det finns undantag dock...)[/QUOTE"]

Jag har åxå läst att citron/citrus ska göra underverk med katter för de ska tydligen hata doften...men det vet tydligen inte min katt om för den grabben käkar citron,apelsin,lime.

----------------------------------------
vänd musmattan upp å ner när du inte är vid datorn eller skaffa en i glas/metall eller lägg något tungt över mattan när du inte är vid datorn....skaffa små gångjärn och en tunn träskiva som du fäster på sidan av bordet med gångjärnen,,när du går från datorn så viker du bara upp träskivan så den ligger över musmattan.. kort stunds jobb=no more katthårstrul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Pröva att ha lite apelsinskal på bordet, min katt (och min polares, som jag fick tipset av) avskyr just skalen

Damn it. Kastade precis de sista apelsinerna då dom började bli räliga.

Tack för alla tips! Ska finurla vidare på lösningen i detta sambodrama ^^.
Verkar som att en ny musmatta kommer bara göra att dom ligger där också.

Dock en ny musmatta på bordet, med den tidigare nämnda blomman/apelsinskal.
Sen ta den gamla musmattan, lägga i ett tomt flak/låda och lite annat som som tycker om bredvid datorn kan funka!

Mvh.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Lägg pepparmints tuggummi runt musmattan

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Disclose:

Länk? finns en del olika Qpad.

Skrivet av PsychoPutte:

Jag har själv en katt som ofta tar sig friheten att lägga sig över min musmatta: Jag använder en QPAD CT ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229134 ) och för mig så fastnar det aldrig något hår eller liknande på den just på grund av den speciella ytan. Kan vara värt ett försök?

Där har vi den

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Jag har åxå läst att citron/citrus ska göra underverk med katter för de ska tydligen hata doften...men det vet tydligen inte min katt om för den grabben käkar citron,apelsin,lime.

Två av tre katter här hemma hatar citrus... men då kommer den tredje och slickar bort doften och lik förbannat kommer de andra två också tillbaka... xD

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Prova att kamma och borsta dem så försvinner det mycket löst hår som annars hamnar på andra ställen.
Min gamla katt gillade att bli damsugen men det är nog ovanligt, de jag har just nu gillar inte dammsugaren när den är igång och låter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det inte sagts, jag skulle nog ge kissen en egen "musmatta" att ligga på, typ en korg eller något. Går ju enkelt göra en egen från en lagom stor kartongbotten och fylla med något mjukt. Tror katten snabbt kommer byta ställe att ligga på.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

När du inte använder musmattan, vänd den upp och ned! Hjälpte mig enormt. Hälsa kattgosisarna.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Ge katten ett eget skrivbord och musmata.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

Finns musmattor i Glas o Metall.

Permalänk

Nu vart jag sugen på en katt, dom är så gulliga.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Testa under en period att lägga något äckkligt på musmattan (äckligt för katter) som typ citron eller apelsin (min katt hatar apelsin). Mina katter lägger sig aldrig på musmattan för jag bär ner dom varje gång så dom har lärt sig att det inte är någon ide

Permalänk
Medlem

Har också letat runt efter nåt liknande men inte hittat nåt. Min lösning är att läggs en bit kartong på andra sidan av skrivbordet. Ena katten har nånting för att sitta på kartong så det löste mitt problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

är det inte lättast att bara vända upp och ner på musmattan när du går ifrån datorn?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle nog slå ett slag för valfri citrusfrukt jag också. De flesta katter ogillar detta även om det finns en del knasiga undantag.
Finns väl en del rengöringsmedel som ska ha citrusdoft, prova använd det nästa gång du torkar av skrivbordet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Lego Master

I ett rent konstruktivt inlägg kan jag tillägga att min gamla katt avskydde mint, om jag andades på honom när jag hade borstat tänderna fick jag en smäll. ^^

Kanske ett alternativ till alla citrusförslag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Dubbelhäftande tejp på strategiska ställen på skrivbordet är mkt effektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Själv använder jag en musmatta i glas från Steelseries. Det som är fantastiskt med den är att sker det någon olycka eller att det bara bli smutsigt så är det bara att diska av den med varmt vatten. Som någon sagt tidigare så vänjer du dig vid hårdheten, men tro mig det känns ganska mjukt iaf

har du någon länk till den glas musmattan? och funkar den bra om man lirar typ snabba spel?

Permalänk
Medlem

Ställ en vanlig kartong på bordet där du vill att katterna ska hålla sig. Skit i att köpa några speciella musmattor eller kattsängar utan ta vilken kartong som helst, ett öl- eller läskflak fungerar bra. Storlek är inte så viktigt, katter är inte speciellt intresserade av storleken utan är mer av devisen "if it fits - I sit".

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster