Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Hej,

Jag köpte också denna från proshop tillslut.

Känns väldigt bra det lilla jag testat datorn än så länge.

Skrivet av Hilton:

Det blev till slut så att även jag beställde en ux302 från Proshop.

Skrivet av MrLovaLova:

Första intryck efter att ha hämtat paketet igår kväll:

Datorn är mycket mera svart till utseendet än vad promobilderna antyder. Ska till riktigt starkt ljus i rummet för att höljet ska hinta om blå toner.

Kom precis att tänka på en sak, är era tangentbord också i någon sorts aluminium-brush? Dvs inte alls blått som promotionbilderna hävdar? Mina knappar är dessutom svarta och inte blå. http://www.asus.com/media/global/products/0ig7zj9kC8HiL4r2/rM... Ser med andra ord inte ut så.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markusas:

Kom precis att tänka på en sak, är era tangentbord också i någon sorts aluminium-brush? Dvs inte alls blått som promotionbilderna hävdar? Mina knappar är dessutom svarta och inte blå. http://www.asus.com/media/global/products/0ig7zj9kC8HiL4r2/rM... Ser med andra ord inte ut så.

Precis som du beskriver, aluminium brush med svarta tangenter.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilton:

Precis som du beskriver, aluminium brush med svarta tangenter.

Jag undrar om vi alla fått sådant?
Det måste ju klassas som falsk marknadsföring?
Sen om vad som är snyggast har jag svårt att avgöra, men märkligt är det dock.

Asus.david kanske kan svara på hur det kommer sig?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Hur upplever ni backlight bleedingen i nederkant? Ingen alls? Som jag berättade eller mer ändå?

Jag upplever det vid helt svart skärm, endast i nederkant. Men försvinner direkt när det blir lite färger. Intressant att veta ifall alla är drabbade eller om det bara gäller vissa skärmar. I övrigt inga problem och den känns stabilt byggd.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt Bäckebol i Göteborg skriver att de ska ha UX302LG-C4014H inne. Precis den jag har beställt från Inet. Ska nog dra och klämma på den lite snabbt efter jobbet idag, kan vara vettigt innan jag faktiskt får den känner jag.

Inet har fortfarande 12-31 som datum för sina. Har ju redan väntat ett tag nu så jag kan lika gärna vänta lite till nu även om det hade varit skönt att ha den över jul.

Edit* Var och kollade efter den igår men de hade inte den modellen framme. Lite synd men de hade en del liknande maskiner ute, de kändes bra så jag gissar att denna inte lär bli sämre.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Hilton:

Precis som du beskriver, aluminium brush med svarta tangenter.

Skrivet av Markusas:

Kom precis att tänka på en sak, är era tangentbord också i någon sorts aluminium-brush? Dvs inte alls blått som promotionbilderna hävdar? Mina knappar är dessutom svarta och inte blå. http://www.asus.com/media/global/products/0ig7zj9kC8HiL4r2/rM... Ser med andra ord inte ut så.

Skrivet av EyKooN:

Jag upplever det vid helt svart skärm, endast i nederkant. Men försvinner direkt när det blir lite färger. Intressant att veta ifall alla är drabbade eller om det bara gäller vissa skärmar. I övrigt inga problem och den känns stabilt byggd.

Vi börjar närma oss nyår och dom nya leveransdatumen. Peppen är total och jag undrar vad ni tycker om batteri och spelprestanda?
God Jul

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk

Nu har vi väntat så länge att ACER har sprungit om, Kolla in nya Acer Aspire S3, i5, 500 hybrid, 6 bg ram, gt735 för 9490 (http://www.komplett.se/acer-aspire-s3-392g-133-fhd-touch/8037... ) och med I7 och 1000gb hybid för 10990 http://www.komplett.se/acer-aspire-s3-392g-133-fhd-touch/8037... med vad jag antar kommer bli bra mycket bättre batteritid än UX302. Den nya S7 har batteritid på 7 - 8 timmar (7h 5 min, http://www.theverge.com/2013/8/20/4636510/acer-aspire-s7-revi... och pc mag fick ut 8h 30 min http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2423752,00.asp )

Jag tänker köpa Acern då jag inte kan motivera priset för Asusen när batteriet är så "kass" som det är, ca 5h 30 min vad jag har läst på olika forum

God fortsättning, hoppas detta hjälper er

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk

Någon som har köpt UX302LA? Personligen bryr jag mig inte alls om extra GPU, hårddisken känns som en bra kompromiss, och skillnaden i processor lär för min del vara marginell.

Men är det samma byggkvalitet, skärm etc?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sparriskrigaren:

Någon som har köpt UX302LA? Personligen bryr jag mig inte alls om extra GPU, hårddisken känns som en bra kompromiss, och skillnaden i processor lär för min del vara marginell.

Men är det samma byggkvalitet, skärm etc?

Jag sitter med båda datorer här bredvid mig. Förutom skillnaderna du själva pekat är resten exakt detsamma, det vill säga skärm, byggkvalitet, tangentbord, pekplatta, med mera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta om den separata GPUn gör att processorn får mer headroom att köra i turbo-läge längre än andra ultrabooks som måste lägga sin effektkvot på både CPU och GPU? Jag är ute efter en ultrabook för foto/videoredigering så separat nVidia-GPU är ett måste men sånt hittar man sällan seriösa tester av.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om de börjar dyka upp nu i veckan eller kanske nästa vecka. Har ju hört v52 från både Asus och butikerna ett bra tag nu. Skickade ett tweet till Inet innan, får se vad de säger om det.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Inet svarade att Asus sagt att den kommer in tidigast om 2-3 veckor. En Samsung eller Acer blir ju allt mer lockande nu.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

http://www.connect.ro/2013/12/28/asus-zenbook-ux302lg-review-... -- Ny recension

lite under 6h batteri med skärmen på UNDER 50% ljusstyrka. Ganska dåligt...

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

Har börjat kolla på andra maskiner, har även varit inne lite på att gå ner i pris då Ausen egentligen är lite för mycket pengar för min del. Denna Acern verkar rätt bra, men det ser inte ut som att man kan lägga till mer ram än de 4 som är i vilket blir något av en dealbreaker. http://www.komplett.se/acer-aspire-s7-391-133-fhd-touch/77464...

Edit
Så TityBlazters tidigare post nu. Den med i7an där ser ut som en värdig ersättare.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Wooe:

Har börjat kolla på andra maskiner, har även varit inne lite på att gå ner i pris då Ausen egentligen är lite för mycket pengar för min del. Denna Acern verkar rätt bra, men det ser inte ut som att man kan lägga till mer ram än de 4 som är i vilket blir något av en dealbreaker. http://www.komplett.se/acer-aspire-s7-391-133-fhd-touch/77464...

Edit
Så TityBlazters tidigare post nu. Den med i7an där ser ut som en värdig ersättare.

Man kan ha max 10 gb ram, och så tar grafikkortet 2, så du får ut 8 (antar jag)

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

CDON har listat att de har datorn i lager nu.

http://cdon.se/hemelektronik/asus/13inch-asus-zenbook-ux302lg...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Väntar på att dustin ska få in den.
Får student rabbat där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

CDON har listat att de har datorn i lager nu.

Inet hade datorn i lager i slutet på förra veckan. Min dator kom igår till postkontoret och ligger där och väntar på mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Inet hade datorn i lager i slutet på förra veckan. Min dator kom igår till postkontoret och ligger där och väntar på mig.

Typiskt att jag avbokade min för att beställa en Acer (som även den blev framflyttad och nu är senare än Asusen) bara för några dagar sedan då =(
Lär ha legat ganska långt fram i kön där. När bokade du din?

Du får ta och skriva lite kort om den när den är uppackad sedan så att jag har något att kolla på i alla fall

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Skrivet av Roshag:

Inet hade datorn i lager i slutet på förra veckan. Min dator kom igår till postkontoret och ligger där och väntar på mig.

Skriv gärna om ljudnivå, kvalitetskänsla och batteritid

Har läst en hel del om modellen på Notebookreviews forum och där skrivs det en hel del negativt om dessa punkter, jag tror och hoppas dock att de har fått måndagsexemplar och att problemen är uppförstorade eftersom jag själv är grymt sugen på en.

Permalänk

Hej!

Jag slog till på detta underverk strax innan jul. Köpte min i Media Markts fysiska butik. Kostade en tusenlapp mer, men då slapp jag väntan!

Till alla som undrar så kan jag lugnt säga att det är en grym laptop. Lever upp till alla mina förväntningar helt klart.
Det som kommer skrivas nedan vill jag inte skall uppfattas som att jag är på något sätt missnöjd med produkten, det är snarare tvärt om.
Är väldigt nöjd med produkthelheten. Men det finns ett par "vanliga" skavanker denna dator har fått kritik för, som även jag har drabbats av

Jag skriver det här inlägget för att få lite assistans med ifall jag skall kontakta ÅF/Asus för att ev. få produkten utbytt. Jag kommer vilja ha produkten i vilket fall, men det skulle vara skönt att inte störa sig på de småting som jag beskriver nedan.

  1. Screen bleeding
    Detta syns, som på många andra skärmar, vid ljusa skärmbilder. Ska jag vara ärlig tänkte jag inte på det förrän jag började läsa om det. Nu är det smått störande. Syns enbart under mörka bilder.

    Så här ser det ut under den ljusaste sidan med mörk bakgrund jag kunde hitta: (Sorry för taskiga mobilbilder)

    Håll det i minnet hur det ser ut runt bokstaven "G" på tangentbordet. Vi återkommer till detta i kommande punkt.

  2. Touchpaden
    Skäms nästan över att ta med denna. Men som en tidigare person nämnde i denna tråd så sitter den extremt löst på höger sida. Lägger man fingret på där så hör man ett ytterst diskret musknapptryck. Detta är även något jag inte kunde drömma om att märka på egen hand, utan det var under noggrann undersökning som jag fann detta.

  3. Tangentbordets "skyddsmesh"
    Detta kan vara ett av ett som jag direkt upplevde som ett problem.
    Runt alla knappar så ligger det ett skyddande metallnät. Detta antar jag har en estetisk bild tanke med. För tangentbordet i helhet ser alldeles gudomligt ut.
    Problemet är det att är aningen konvext, så i mitten sticker det upp bredvid knapparna. Man känner av det då man skriver texter. Sedan så täcker det bakgrundsljuset för tangentbordet som man ser på den bifogade bilden.

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?
Bonusfråga till detta: Har ni någon erfarenhet i liknande ärenden med Media Markt & Asus?

Som tack för att ni svarar på detta så ställer jag upp och skall försöka svara på frågor ni har om denna laptop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kåmannen:

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?

Om man säger så här; om Apple levererade premiumlaptops med skavankerna ovan skulle de få VÄLDIGT många returer från uppretade köpare.

Jag vill verkligen gilla Asus Zenbooks, tillräckligt mycket för att köpa en själv, men om och om igen har de visat att byggkvaliten inte riktigt lever upp till prislappen. Det känns som ett lotteri. Fan också. För bild- och videoredigering, som jag tänkt använda en till, kommer jag inte att acceptera den typen av blödningar och kommer således att titta på andra produkter.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av kåmannen:

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?
Bonusfråga till detta: Har ni någon erfarenhet i liknande ärenden med Media Markt & Asus?

Som tack för att ni svarar på detta så ställer jag upp och skall försöka svara på frågor ni har om denna laptop!

Jag tycker nog att alla tre problemen du radade upp var för sig är skäl nog att returnera datorn, alla tre i kombination tycker jag är ren katastrof. Själv vet jag inte hur mycket jag hade stört mig på backlight-bleeding då jag mest kopplar datorn till TV:n för film och inte håller på så mycket med mörka bakgrunder annars men så länge man vet att det finns där är det illa nog.

Problemen med touchpaden och tangentbordet tycker jag är riktigt illa och passar inte ens in på en lågkvalitetslaptop för 3990 på Elgigantens rea. Att en apparat är fullt funktionell och inte trasig är det minsta man kan begära. Jag råder dig att lämna tillbaka datorn genast och få pengarna tillbaka.

Som föregående talare skriver har detta sänkt mitt förtroende för Asus, jag har inte haft någon men jag har förr läst om deras höga kvalitet. Men en slappare kvalitetskontroll verkar vara standard i branschen numera. Se bara på Apple som släpper ut en massa Retina Macbook med dåliga skärmar, Macrumors som referens. Tydligen skall Lenovo göra bra laptops, fula som stryk dock eftersom de är workstations, men jag skall nog kolla närmare på en T440p istället för denna Asus.

Lycka till med din dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kåmannen:

Hej!

Jag slog till på detta underverk strax innan jul. Köpte min i Media Markts fysiska butik. Kostade en tusenlapp mer, men då slapp jag väntan!

Till alla som undrar så kan jag lugnt säga att det är en grym laptop. Lever upp till alla mina förväntningar helt klart.
Det som kommer skrivas nedan vill jag inte skall uppfattas som att jag är på något sätt missnöjd med produkten, det är snarare tvärt om.
Är väldigt nöjd med produkthelheten. Men det finns ett par "vanliga" skavanker denna dator har fått kritik för, som även jag har drabbats av

Jag skriver det här inlägget för att få lite assistans med ifall jag skall kontakta ÅF/Asus för att ev. få produkten utbytt. Jag kommer vilja ha produkten i vilket fall, men det skulle vara skönt att inte störa sig på de småting som jag beskriver nedan.

  1. Screen bleeding
    Detta syns, som på många andra skärmar, vid ljusa skärmbilder. Ska jag vara ärlig tänkte jag inte på det förrän jag började läsa om det. Nu är det smått störande. Syns enbart under mörka bilder.

    Så här ser det ut under den ljusaste sidan med mörk bakgrund jag kunde hitta: (Sorry för taskiga mobilbilder)
    http://i.imgur.com/RACeifk.jpg
    http://i.imgur.com/YtSwezu.jpg

    Håll det i minnet hur det ser ut runt bokstaven "G" på tangentbordet. Vi återkommer till detta i kommande punkt.

  2. Touchpaden
    Skäms nästan över att ta med denna. Men som en tidigare person nämnde i denna tråd så sitter den extremt löst på höger sida. Lägger man fingret på där så hör man ett ytterst diskret musknapptryck. Detta är även något jag inte kunde drömma om att märka på egen hand, utan det var under noggrann undersökning som jag fann detta.

  3. Tangentbordets "skyddsmesh"
    Detta kan vara ett av ett som jag direkt upplevde som ett problem.
    Runt alla knappar så ligger det ett skyddande metallnät. Detta antar jag har en estetisk bild tanke med. För tangentbordet i helhet ser alldeles gudomligt ut.
    Problemet är det att är aningen konvext, så i mitten sticker det upp bredvid knapparna. Man känner av det då man skriver texter. Sedan så täcker det bakgrundsljuset för tangentbordet som man ser på den bifogade bilden.
    http://i.imgur.com/7Tl48xe.jpg

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?
Bonusfråga till detta: Har ni någon erfarenhet i liknande ärenden med Media Markt & Asus?

Som tack för att ni svarar på detta så ställer jag upp och skall försöka svara på frågor ni har om denna laptop!

Har också köpt min på Mediamarkt innan jul, orkade inte heller vänta. Som helhetsintryck känns datorn riktigt stabil och har inga problem med ljudnivå eller liknande. Har dock inte pressat den några längre stunder, så kan hända jag ändrar uppfattning. Men vid vanlig användning och film så har jag inte hört fläkten.

Vad gäller de områden du har problem med så känner jag igen dom, har lite bleeding längst ner, men upplever det inte lika allvarligt som ditt ser ut att vara på bilderna.

Touchpaden hade jag inte tänkt på förrän jag läste här, men när jag testar så är det ett litet glapp i kanterna, likt det så säger. Mer irriterande är dock att ifall man klickar absolut längst ner till vänster på touchpaden registreras inget klick, det är tydligt att man klickar, men ändå händer inget. Har någon annan detta?

Vad gäller tangentbordet har jag ingenting att anmärka på, tänker inte på att det är något skyddande nät, antar det ska vara så med sådana här "island keyboards?" Dock så är det som du säger sämre belysning runt G.

Jag är också lite kluven kring datorn även om jag är mycket nöjd. Det är dock 15k som man lägger och då vill man att det ska vara bra. Om man ändå tycker att det inte passar så har dock Mediamarkt öppet köp fram till 31/1 - 2014, även på använda produkter. Så du bör inte ha några problem med Mediamarkt vad gäller retur, dock har de den inte längre i sortimentet vad jag kan se, så kanske kan vara svårt att få en ny direkt i utbyte? Dock kanske man får en dator som är värre drabbad av problemen då, så inte helt enkelt att avgöra vad man ska göra.

Jag antar att alla känner igen dessa problem? Eller är det någon som har den som inte känner igen detta? Egentligen kan jag tycka att det endast är backlight bleeding som verkligen är problem, de andra kanske är by design?

Permalänk
Skrivet av EyKooN:

Har också köpt min på Mediamarkt innan jul, orkade inte heller vänta. Som helhetsintryck känns datorn riktigt stabil och har inga problem med ljudnivå eller liknande. Har dock inte pressat den några längre stunder, så kan hända jag ändrar uppfattning. Men vid vanlig användning och film så har jag inte hört fläkten.

Vad gäller de områden du har problem med så känner jag igen dom, har lite bleeding längst ner, men upplever det inte lika allvarligt som ditt ser ut att vara på bilderna.

Touchpaden hade jag inte tänkt på förrän jag läste här, men när jag testar så är det ett litet glapp i kanterna, likt det så säger. Mer irriterande är dock att ifall man klickar absolut längst ner till vänster på touchpaden registreras inget klick, det är tydligt att man klickar, men ändå händer inget. Har någon annan detta?

Vad gäller tangentbordet har jag ingenting att anmärka på, tänker inte på att det är något skyddande nät, antar det ska vara så med sådana här "island keyboards?" Dock så är det som du säger sämre belysning runt G.

Jag är också lite kluven kring datorn även om jag är mycket nöjd. Det är dock 15k som man lägger och då vill man att det ska vara bra. Om man ändå tycker att det inte passar så har dock Mediamarkt öppet köp fram till 31/1 - 2014, även på använda produkter. Så du bör inte ha några problem med Mediamarkt vad gäller retur, dock har de den inte längre i sortimentet vad jag kan se, så kanske kan vara svårt att få en ny direkt i utbyte? Dock kanske man får en dator som är värre drabbad av problemen då, så inte helt enkelt att avgöra vad man ska göra.

Jag antar att alla känner igen dessa problem? Eller är det någon som har den som inte känner igen detta? Egentligen kan jag tycka att det endast är backlight bleeding som verkligen är problem, de andra kanske är by design?

Testade det problem du beskriver om ingen registrering på vänster nederkant. Upplever inte att jag har problem med det på min modell. Registrerar inte på vänster sida alls, men detta misstänker jag hör med "sidosvepfunktionen" från ASUS Smart Touch. Troligtvis konfigurerbart genom att ta bort sidosvep-funktionen.

Har läst runt lite, och inte hittat någon som inte har en touchpad som sitter fast på höger sida. Skumt... Men det kanske är någonting som är en medveten konstruktion? Märker inte av det på något sätt under tiden man använder datorn. Utan enbart under noggrann granskning

Har pillat lite med skyddsnätet som sticker upp på min modell. Det går att trycka ned det så det håller sig nere ett tag. Såg någon nisse som hade fått ett permanent lösning genom att trycka ner dem under en dag. Vet inte om man vågar på sig det dock, men det ger lite hopp att det ev. finns lösning på det.

Det enda problem, så som du beskriver, är light bleedingen. Upplever att den syns mer nu under även vanligt arbetande. Trycker man lite på skärmen (är ju trots allt en touchscreen, bör tåla det! ) så försvinner bleedingen. Kanske enbart är en vågig platta, och inte felplacerad.

Med lite pillande kanske det går att hemfixa skavankerna!

Är trots allt extremt nöjd med datorn i sin helhet, och vill verkligen ha denna modell.

Permalänk
Medlem

Jag har använt min dator nu en kort period och tycker den är riktigt bra! Jag har kollat på film, surfat och spelat League of legends och Counter-Strike GO utan problem. Det enda som jag är missnöjd med är screen bleeding, men jag tror att jag kommer behålla datorn ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Jag har använt min dator nu en kort period och tycker den är riktigt bra! Jag har kollat på film, surfat och spelat League of legends och Counter-Strike GO utan problem. Det enda som jag är missnöjd med är screen bleeding, men jag tror att jag kommer behålla datorn ändå.

Hur påtagligt är det vid normalt desktoparbete? Eller vid ett snabbare spel med för den delen?

Jag har en rätt gammal TFT där hemma och jag skulle nog utan problem kunna ta en bild liknande den som postades en bit upp i tråden men jag har aldrig någonsin tänkt på det när jag sitter och kodar eller spelar spel. Kan ju säkert vara olika från skärm till skärm hur det visas på olika färger och ljusstyrka, men jag kan ju även vara van.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Hur påtagligt är det vid normalt desktoparbete? Eller vid ett snabbare spel med för den delen?

Jag har en rätt gammal TFT där hemma och jag skulle nog utan problem kunna ta en bild liknande den som postades en bit upp i tråden men jag har aldrig någonsin tänkt på det när jag sitter och kodar eller spelar spel. Kan ju säkert vara olika från skärm till skärm hur det visas på olika färger och ljusstyrka, men jag kan ju även vara van.

Jag har inte tänkt på det när jag surfar eller spelar. De syns bara när du har hög ljusstyrka och en svart bakgrund.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av kåmannen:

Hej!

Jag slog till på detta underverk strax innan jul. Köpte min i Media Markts fysiska butik. Kostade en tusenlapp mer, men då slapp jag väntan!

Till alla som undrar så kan jag lugnt säga att det är en grym laptop. Lever upp till alla mina förväntningar helt klart.
Det som kommer skrivas nedan vill jag inte skall uppfattas som att jag är på något sätt missnöjd med produkten, det är snarare tvärt om.
Är väldigt nöjd med produkthelheten. Men det finns ett par "vanliga" skavanker denna dator har fått kritik för, som även jag har drabbats av

Jag skriver det här inlägget för att få lite assistans med ifall jag skall kontakta ÅF/Asus för att ev. få produkten utbytt. Jag kommer vilja ha produkten i vilket fall, men det skulle vara skönt att inte störa sig på de småting som jag beskriver nedan.

  1. Screen bleeding
    Detta syns, som på många andra skärmar, vid ljusa skärmbilder. Ska jag vara ärlig tänkte jag inte på det förrän jag började läsa om det. Nu är det smått störande. Syns enbart under mörka bilder.

    Så här ser det ut under den ljusaste sidan med mörk bakgrund jag kunde hitta: (Sorry för taskiga mobilbilder)
    http://i.imgur.com/RACeifk.jpg
    http://i.imgur.com/YtSwezu.jpg

    Håll det i minnet hur det ser ut runt bokstaven "G" på tangentbordet. Vi återkommer till detta i kommande punkt.

  2. Touchpaden
    Skäms nästan över att ta med denna. Men som en tidigare person nämnde i denna tråd så sitter den extremt löst på höger sida. Lägger man fingret på där så hör man ett ytterst diskret musknapptryck. Detta är även något jag inte kunde drömma om att märka på egen hand, utan det var under noggrann undersökning som jag fann detta.

  3. Tangentbordets "skyddsmesh"
    Detta kan vara ett av ett som jag direkt upplevde som ett problem.
    Runt alla knappar så ligger det ett skyddande metallnät. Detta antar jag har en estetisk bild tanke med. För tangentbordet i helhet ser alldeles gudomligt ut.
    Problemet är det att är aningen konvext, så i mitten sticker det upp bredvid knapparna. Man känner av det då man skriver texter. Sedan så täcker det bakgrundsljuset för tangentbordet som man ser på den bifogade bilden.
    http://i.imgur.com/7Tl48xe.jpg

Vad tycker ni? Är det jag som är fjantig, eller tycker ni man kan förvänta sig en kvalitet på grejerna då man har lagt ut 15k på dem?
Bonusfråga till detta: Har ni någon erfarenhet i liknande ärenden med Media Markt & Asus?

Som tack för att ni svarar på detta så ställer jag upp och skall försöka svara på frågor ni har om denna laptop!

Uppdatering kring detta.

Jag kontaktade Media Markt ang. defekterna.
Fick svaret att den bör åka in på reparation... Kommer åka och lämna in den i veckan.

Håller tummarna att det blir bra gjort nu!

Permalänk
Medlem

Webbhallen har fått in ett par, CDOn har några de med, Mediamarkt lika så. Min arbetsplats handlar inte från någon av dem. Dustin och Inet där vi har konton lär väl få in sina sist bara för det.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q