Oculus VR visar upp nästa generation av glasögonen Rift på CES 2014

Permalänk
Medlem

får hoppas det jobbas lika hårt på lösningar som främjar att man rör på sin egen kropp (vid nyttjande av oculus) annars kommer jag dega ner mig något fruktansvärt när det kommit en kommersiell produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Vad menar ni med följande "Till skillnad från dagens version, som använder passiva sensorer för att känna av huvudets rörelser".
Jag vet vilka begränsningar som finns i rörelseigenkänning på devkit, så min fråga är, vad menar ni med passiv i denna kontext?

Antagligen består den nya positioneringen av någon slags absolut lösning i stil med TrackIR. Den gamla vad jag förstod det som använder accelerometer för att få ut hastighet i olika plan. Sådana lösningar brukar drifta rätt mycket över tiden och nollpunkten (där du började) flyttar sig. Rätta mig gärna om jag har fel.

EDIT: Vad som menas med passiv vet jag dock inte. Sorry för att jag inte svarade på din fråga.

Permalänk
Skrivet av virror:

Inget hittepå, det är så det fungerar. Har en Rift själv och man fokuserar med ögonen helt naturligt.

Det har jag aldrig sagt emot. Påståendet var att fokus anpassar sig efter hur långt bort ett objekt ritas upp, vilket jag med logiskt tänkade kan räkna ut inte stämmer. (Hade ju varit fräckt om det nu faktiskt var sant såklart)

Permalänk
Medlem

Myo+Rift=kärlek!

Permalänk
Skrivet av skrplbnkdbnk:

Aha, så du hittade alltså på lite?

Jag tänkte lite fel. Jag syftade mest på det fokus man får från vergens, inte från ackommodation. Men det var tydligen inte heller rätt. Jag skyller på ansträngning...

Skrivet av skrplbnkdbnk:

Det har jag aldrig sagt emot. Påståendet var att fokus anpassar sig efter hur långt bort ett objekt ritas upp, vilket jag med logiskt tänkade kan räkna ut inte stämmer. (Hade ju varit fräckt om det nu faktiskt var sant såklart)

Ingen ögonsörelse alls om något på bilden rör sig i djupled kändes en aning ologiskt. Om ett objekt bara rör sig i djupled, så rör man alltså inte ögonen alls och man ändrar inte brytkraften det minsta? Inte ens när något kommer så nära näsan att man normalt skelar?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Är du säker på detta? Källa?
Du menar alltså att om jag stirrar in i en bildskärm som visar ett objekt som ska föreställa vara 10m bort så fokuserar alltså ögonen på 10m + ditt avstånd till skärmen?

Visste att speglar fungerade så, men bildskärmar. nja, jag väldigt tveksam på det.

Exempel på ett väldigt bra motargument: Jag har kameran på ett fast avstånd ifrån min skärm, låt säga 1m. Kameran är fokuserad på ett objekt på skärmen. om jag nu visualiserar att objektet på bildskärmen rör sig bortåt, inte fan måste jag fokusera kameralinsen igen.

Det fungerar faktiskt så.
En kamera kan man inte jämföra med. Bländare och lins motsvarar visserligen pupil och lins i ögat men det är alltså vad man lägger fokus på som i huvudsak avgör om något är ansträngande eller ej. I 3D lägger man inte fokus på "hinnan" som projicerar bilden utan på det upplevda avståndet till det man fukuserar på.
Om jag sticker nosen upp i skärmen när jag skall spela, si sådär 20-25 cm ifrån, så tar det inte lång tid innan ögonen faller ur. Om jag däremot slår i gång 3D på samma skärm och samma avstånd så "försvinner" skärmen. Det resulterar i en relativt otydligt pixlig bild som är ur fokus medan det som pixlarna beskriver, alltså det jag fokuserar på, framstår långt tydligare och åtminstone för mig på inget sätt ansträngande. Jag spelar faktiskt rätt ofta så i just 3D men stört omöjligt i 2D som sagt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Varför skulle det behöva dröja finns surfplatta med 4k & flera mobiler, med väldigt hög upplösning utan särskilt avancerade grafikkort. 2 små bildskärmar behöver ej kosta särskilt mycket att tillverka & borde inte behöva särskild mycket hårdvara heller. Frågan är bara om det är kostnadseffektivt i nuläget men om något år så.

Fast de ska bara driva en enkel skärm och inte avancerade spel. Titta på de benchmarks som finns på spel i UHD så får du se hur illa det faktiskt är.
http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

Som du ser klarar inte ens de dyraste korten på marknaden av att hålla ens i närheten av 60 FPS i nyare spel. Ska man spela i UHD måste man ett väldigt dyrt grafikkort och då måste man ändå sänka inställningarna rätt mycket.

Fast ska man bygga väldigt små skärmar blir det rätt dyrt helt plötsligt för det är små serier, eftersom det inte är så många som är intresserade och sen blir det jobbigt när pixlarna blir så extremt små. Det enda jag hittar är att Samsung har sagt att de siktar på att ha UHD i mobiler 2015. Så det kan kanske vara realistiskt att se det om tidigast två år och då borde vi ha två generationer grafikkort till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Det fungerar faktiskt så.
En kamera kan man inte jämföra med. Bländare och lins motsvarar visserligen pupil och lins i ögat men det är alltså vad man lägger fokus på som i huvudsak avgör om något är ansträngande eller ej. I 3D lägger man inte fokus på "hinnan" som projicerar bilden utan på det upplevda avståndet till det man fukuserar på.
Om jag sticker nosen upp i skärmen när jag skall spela, si sådär 20-25 cm ifrån, så tar det inte lång tid innan ögonen faller ur. Om jag däremot slår i gång 3D på samma skärm och samma avstånd så "försvinner" skärmen. Det resulterar i en relativt otydligt pixlig bild som är ur fokus medan det som pixlarna beskriver, alltså det jag fokuserar på, framstår långt tydligare och åtminstone för mig på inget sätt ansträngande. Jag spelar faktiskt rätt ofta så i just 3D men stört omöjligt i 2D som sagt.

intressant finns det några ytterligare bevis eller exempel på detta? en video eller nåt?
skulle vilja utforska det där lite

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Oj då 40 000 för en liten panel det låter en aningen överdrivet tkr du inte? Du kan ju få en 4k tv med 60 tum för under det och med 3d
Samt att tillägga så existerar det grafikkort som kan driva bf4 i 120fps i 1080p.

Fast sen ska du då krumpa den där 60" TVn till vadså, ungfär 3" eller liknande och dessutom bibehålla samma upplösning. Att bygga så små saker kräver rätt mycket, och blir då alltså rätt dyrt.

I elektronikens värld är det ju, tvärtom mycket annat, i många fall mindre = dyrare som gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

När ska de börja jobba med böjda oled-skärmar då? Här hade de verkligen kommit till sin rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Verkar SJUKT coolt för typ bilspel, och kanske äventyrsspel, men allt där man normalt siktar med musen känns plötsligt krångligt med denna. Eller finns någon idé om hur tex FPS ska styras?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Jag funderar på om VR kan funka i film.

Jag tänker att man filmar i 360 grader och att filmen utspelar sig i förstapersonsperspektiv. Det borde väl fungerar? Kanske att man innan filmen får välja ur vems perspektiv man vill se den. Det blir förstås ett annat sätt att berätta handlingen, men det borde samtidigt bli en stark upplevelse. Tänk en film som utspelar sig i ett öde hus och man rör sig frammåt i en korridor och hör något från bakom en stängd dörr. Och då kunna välja att vända blicken mot dörren för att försöka höra vad som finns bakom den. Fast risken är väl att man kan ta riktig psykisk skada av en sån upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

När ska de börja jobba med böjda oled-skärmar då? Här hade de verkligen kommit till sin rätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Hade det gjort något nytta i en rift då?

Linserna ger ju vidvinkel som det är nu, jag tror inte det är bättre att ersätta med en böjd skärm, och linser + böjd skärm hade väl bara blivit knäppt.. eller?

Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar på om VR kan funka i film.

Jag tänker att man filmar i 360 grader och att filmen utspelar sig i förstapersonsperspektiv. Och att man innan filmen väljer ur vems perspektiv man vill se den. Det borde väl fungerar? Det blir förstås ett annat sätt att berätta handlingen, men det borde samtidigt bli en stark upplevelse. Tänk en film som utspelar sig i ett öde hus och man rör sig frammåt i en korridor och hör något från bakom en stängd dörr. Och då kunna välja att vända blicken mot dörren för att försöka höra vad som finns bakom den. Fast risken är väl att man kan ta riktig psykisk skada av en sån upplevelse.

Funderat lite på POV filmer med (inget snusk nu!) och det hade varit riktigt grymt, känns dock som att det blir ganska avancerat att man ska kunna välja vinkel själv i varje scen, det borde behövas galet mycket kameror + att du ska ju inte se någon av kamerorna när du vänder och vrider på dig.
Tror dock att det hade varit tillräckligt ballt att bara få följa med POV i någon action eller skräckrulle

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Hade det gjort något nytta i en rift då?

Linserna ger ju vidvinkel som det är nu, jag tror inte det är bättre att ersätta med en böjd skärm, och linser + böjd skärm hade väl bara blivit knäppt.. eller?

Funderat lite på POV filmer med (inget snusk nu!) och det hade varit riktigt grymt, känns dock som att det blir ganska avancerat att man ska kunna välja vinkel själv i varje scen, det borde behövas galet mycket kameror + att du ska ju inte se någon av kamerorna när du vänder och vrider på dig.
Tror dock att det hade varit tillräckligt ballt att bara få följa med POV i någon action eller skräckrulle

Man kanske kan skippa linser? Var bara en tanke, har inte provat rift själv...

Ang pov film så finns det nog datorkraft snart som kan rendera en film i realtid...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

4k? Driver ni lr? En sådan skulle kosta 40 000 kr och kräva dubbla titan för att klara bf4 i medium-inställningar xD. 4k är aktuellt först då ett grafikkort klarar att leverera bf4 i 120 fps i 1080p

Man behöver inte driva dem 1:1. Det viktiga är egentligen att man inte ser det svarta rutnätet mellan pixlarna så lätt.

Att köra 1080p och skala upp till 2160p (4K) skulle säkert fungera utmärkt. Man får inte perfekt kvalite, men framerate och tätt mellan pixlarna är viktigare i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Man kanske kan skippa linser? Var bara en tanke, har inte provat rift själv...

Ang pov film så finns det nog datorkraft snart som kan rendera en film i realtid...

Skickades från m.sweclockers.com

Utan linser går inte då skärmen är alldeles för nära. Det betyder att man inte kan fokusera utan linser. Sen kan linserna kompensera för synfel.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Det kommer dröja innan du ser UHD eftersom det kräver så fruktansvärt mycket av grafikkorten. De skulle minska den potentiella kundbasen kraftigt om de höjde upplösningen så mycket vilket inte riktigt är värt det än. Sen ska du hitta någon som kan tillverka så små skärmar i den upplösningen till ett vettigt pris också. Du får nog vänta två generationer grafikkort till innan det börjar bli intressant med spel i högre upplösning än 1920x1080 i någon större utsträckning. I dag finns det ju inte ens kablar som klarar upplösningen på ett vettigt sätt. HDMI 2.0 finns inte på marknaden än och Displayport 1.2 klarar det i teorin men i praktiken saknas styrelektronik så man måste köra ljudlösningar med dubbla bildströmmar vilket bevisligen är allt annat än smärtfritt.

Jag menar att det behövs 4K för att det verkligen ska bli en bra produkt och för att man ska kunna kalla det virtuell verklighet. Ungefär som att den första versionen av iPhone inte riktigt var en bra produkt för att den exempelvis saknade 3G – den var mer en prototyp för att visa vad som komma skulle och för att se hur stort intresset var.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag funderar på om VR kan funka i film.

Jag tänker att man filmar i 360 grader och att filmen utspelar sig i förstapersonsperspektiv. Det borde väl fungerar? Kanske att man innan filmen får välja ur vems perspektiv man vill se den. Det blir förstås ett annat sätt att berätta handlingen, men det borde samtidigt bli en stark upplevelse. Tänk en film som utspelar sig i ett öde hus och man rör sig frammåt i en korridor och hör något från bakom en stängd dörr. Och då kunna välja att vända blicken mot dörren för att försöka höra vad som finns bakom den. Fast risken är väl att man kan ta riktig psykisk skada av en sån upplevelse.

http://www.roadtovr.com/oculus-rift-3d-360-degree-movie-condi... Film på g

Permalänk

Oh, det var trevligt att se att det faktiskt är på gång. Tack för länken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Utan linser går inte då skärmen är alldeles för nära. Det betyder att man inte kan fokusera utan linser. Sen kan linserna kompensera för synfel.

Vad tror du om en böjd skärm då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Oh, det var trevligt att se att det faktiskt är på gång. Tack för länken.

Det ska bli spännande att följa det projektet.

Skrivet av fizzdan:

Vad tror du om en böjd skärm då?

Skickades från m.sweclockers.com

Böjd skärm kan nog funka men inte utan linser.

Permalänk
Medlem

Några kommentarer.

4K kommer inte i den första versionen.
Skulle säga att 1440 är max, men kanske att 1080 är mer troligt.
Det verkar även bli oled - Mycket bra fråga hur dom har övertalat Samsung.

"riktig" headtracking. Optisk med några hz sync, resten sköts genom inbyggda gyron bland annat.
15ms rörelse till foton.
Den kommer inte att vara trådlös...
Pulsning av skärmen för att undvika "utsmetning".
Siktar på 90hz

Permalänk
Skrivet av morxy49:

intressant finns det några ytterligare bevis eller exempel på detta? en video eller nåt?
skulle vilja utforska det där lite

Naj, någon video har jag inte. Men tro mig. Jag började leta när du bad om det. Vet inte på vilka ord jag skall leta
Du verkar ju nästan litet ironisk så jag vet inte exakt vad du åsyftar eller är ute efter

Som framgått är min terminologi inom ämnet inte den bästa eftersom jag till största delen är självlärd. Men du får ta det för vad det är. Jag ber om ursäkt om jag är övertydlig(eller otydlig) och går in på saker som du redan vet.

Det finns en princip som säger att ett enskilt öga aldrig kan ta reda på avståndet till en betraktad ljuskälla eftersom ögat inte kan sända ut information. Det kan bara ta emot. Detta innebär i sin tur att det som ett enskilt öga tar emot ALLTID måste bli en två-dimensionell projicering på näthinnan oavsett om ljuskällan själv har två-dimensionell eller tredimensionell utsträckning. Så vare sig man tittar på en scen som utspelar sig på en platt två-dimensionell skärm eller det samma från verkliga livet, en verklig 3D-miljö, så har ögat ingen aning om vilket.

Hjärnan som skall tolka bilden har däremot en större inblick i vad som pågår. Den vet att om ett öga rör sig närmare en ljuskälla så uppstår till slut ett brytningsfel i ansamlingen av ljuset vilket leder till att projiceringen på näthinnan blir suddig. För att avhjälpa detta så spänner hjärnan ut ögats lins och gör den därmed mer konkav/negativ. Detta är väldigt ansträngande för ögat eftersom dess avslappnade linsläge är en så konvex/positiv lins som möjligt. När man exempelvis dagdrömmer så låter hjärnan linsen slappna av och allt framstår suddigt ju närmare ögonen det befinner sig. Men så där 5 till 10 meter bort så börjar allt att framstå i fokus hela vägen bort i det oändliga.

Om jag spelar 20-25 centimeter från skärmen i 2D så fastnar hjärnans fokus självmant på "skärmytan" i och med att hjärnan alltid försöker hitta fokus efter bästa förmåga. I detta fall så är det just här som dels brytningspunkten faller sig naturlig för hjärnan (det är där den uppnår som mest skärpa) dels säger hjärnans djuptolkning att det är där scenen befinner sig... på en platt projicering strax till höger och vänster om vardera vänster och höger öga. En sådan scen är fysiskt tung för ögonen. Dels måste linsen fokusera på något bara 20-25 centimeter bort vilket leder till att linsen måste hållas rejält spänd av muskler inuti ögat hela tiden, dels så måste man skela rätt kraftigt eftersom fokuseringspunkten befinner sig rätt i mellan betraktarens ögon. Helt tvärt om gäller vid längre avstånd då ögonen upplever att objektet befinner sig framför bådadera och linsen kan slappna av för att uppnå ett ljussamlande fokus. Här krävs alltså så gott som ingen skelning och linsen kan därtill förbli avslappnad.

Denna sistnämnda situation är precis det som händer när man slår på 3D (såvida vi inte talar om negativ 3D för då måste ögonen fokusera på sådant som befinner sig "utanför" skärmen alltså inne i rummet vilket t.o.m. är visuellt tyngre än om man fokuserar på 2D-skärmen själv). Hur som helst. Positiv 3D är det som tas upp här vilket är det som de flesta spel använder. Fokuseringspunkten d.v.s. den punkt där hjärnan upplever som mest skärpa kan skjutas många många meter "förbi" bilden. Enda sättet för hjärnan att uppnå fokus här är dels att tala om för ögonen att sluta skela så förbålt dels att sluta spänna ut linsen så hårt. Detta för att bilden i datorn när 3D slås på separeras i två nya bilder baserade på hur en mänsklig hjärna bestämmer avstånd i verkligheten: Vid stor spatial/vinkelmässig/rumsmässig skillnad mellan komponenter i bilderna upplevs dessa komponenter som mycket nära betraktaren (= skela och spänna lins). Tvärtemot vid liten eller ingen spatial skillnad mellan komponenter i bilderna så måste de befinna sig på mellanstort till stort avstånd (= slappna av och slappna av... typiskt 3D-spelande).
Så för att bedöma det spatiala förhållandet måste ögonen anstränga sig allt mer ju närmare något befinner sig för att hålla jämna steg dels vad gäller riktningsmässig fokus (graden av skelning) dels ljussamlande fokus (linsutspännande).
Och hjärnans fokus- och djupfunktion har ingen aning om om denna djupkänsla bygger på en verklig scen eller en fullkomlig synvilla - ögonen kan som sagt inte mäta avstånd till en ljuskälla. Och hjärnan kan bara tolka vad vart öga alltid ser... 2D.

Ett minus dock vad gäller datorskapade bilder är att en dator är begränsad till en ganska låg matris av enskilda informationsbärare. Skärmens upplösning är m.a.o. fortfarande betydligt lägre än upplösningen hos ett friskt mänskligt öga, särskilt när man kör upp näsan i den. Man tittar hur som helst inte på bildpunkterna i 3D - hela poängen med 3D är att titta långt längre fram än den plats där skärmen och bildpunkterna befinner sig. Annars kan hjärnan inte uppnå en uppfattning av 3D-djup då denna hjärnfunktion alltså dels bygger på mekaniska inriktningar av ögonen som måste sammanfalla med vad vi är vana vid, dels linsmekaniska rörelser som återigen måste sammanfalla med mänsklig vana. Detta bygger på synkroniserad fokusering mellan de två aspekterna, antingen nära eller långt bort. Och då normalt sett bortanför djupet och avståndet till en skärm på några decimeters avstånd. För så fungerar det i verkligheten. Få saker utspelar sig 20-25 centimeter bort från en människas tryne. Bryt mot allt detta och det blir pannkaka och obehag av alltihop. Dessa hjärnfunktioner utgör en vansinnigt fininställd funktion som hjärnan utvecklar under spädbarnsåldern hela vägen upp till omkring 8 års ålder och bryter man mot reglerna som hjärnan har skapat sig under denna period så blir man lätt åksjuk eller liknande (och här tycks ju en del ha problem minsann).

Hur som helst. De enskilda punkterna hamnar ur fokus på en datorskärm även fast det man tittar på i full fokus faktiskt byggs upp av dessa urfokuserade punkter. Detta "fungerar" så länge manifesteringen framträder i ett inlärt samspel mellan skelande och linsmässig fokus. Men på en "lågupplöst" datorskärm leder detta till artefakter även då bilden är "perfekt" (när man sitter "för" nära). Synbilden får så att säga ett gäng "interdimensionella" och underliga suddiga fyrkanter i sig. Detta är alla de på tok för nära och framstående bildpunkterna. Men de är tack och lov ur fokus eftersom man tittar "förbi" dem. Men litet störande är det hur som helst. Dels för min egen inlevelse, dels för mångas kapacitet att överhuvudtaget hitta fokus eftersom de har en tendens att fastna med fokus på just bildpunkterna själva eftersom de dels är medvetna om skärmens position, dels ser de enskilda punkterna snarare än "manifestationen" i och med att deras fokus har en benägenhet att fastna på just bildpunkterna.

Men om man vänjer sig vid att inte fokusera på punkterna och samtidigt "lyckas "gå så nära skärmen att bårderna/bildprojitionen försvinner ur synvinkeln så är det fanimej häftigt. Då står man synmässigt helt och hållet i spelet. Inga synliga kanter och hjärnan skriker att nu är du mitt i denna värld. Heltäckande POV får jag. Bredare än Oculus Rift. Sjukt häftigt. Men inte för alla. Och de egna kroppsrörelserna stämmer inte med vad som händer på skärmen och man får inte röra huvudet. Min bror fick springa ut på balkongen efter tio minuters ihärdigt härjande över att det där var bland det häftigaste han hade sett. Men han vart så illamående att han höll på att spy under en kvart.

Oculus Rift är vad jag hoppas på. Då kan jag ju även röra på huvudet. Och därtill så har Rift en renderings- och linsuppbyggnad som gör att centralgropen (Fovea centralis) förses med rejält hög upplösning och detaljrikedom sett till resten av projiceringsytan. Precis som ögat självt funkar. Längtar som attan.

Om du fortfarande tycker att det jag säger framstår som rappakalja så får du väl fråga vad jag håller på med. I annat fall så ha det.

Permalänk
Skrivet av ilsk3n:

Eller finns någon idé om hur tex FPS ska styras?

Har du inte spelat Arma? De spelen har haft headtracking i många år och styrs bäst i dagsläget med TrackIR. Där styr du hela kroppen under huvudet som vanligt, medans huvudet hela tiden kan snurras runt fritt efter dina egna huvudrörelser, plus att du kan zooma/fokusera genom att titta närmare skärmen och luta sig åt sidorna genom att flytta huvudet åt sidorna. Det fungerar utmärkt och är verkligen guld värt. Förhoppningsvis blir detta sättet att styra i FPS med headtracking en standard för titlar med stöd för Oculus Rift, istället för de löjliga/orealistiska alternativen som vissa experimenterar med (Tex att sikta med huvudets rörelser).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Det ser ut som en sidobackspegel till en bil.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Naj, någon video har jag inte. Men tro mig. Jag började leta när du bad om det. Vet inte på vilka ord jag skall leta
Du verkar ju nästan litet ironisk så jag vet inte exakt vad du åsyftar eller är ute efter

Som framgått är min terminologi inom ämnet inte den bästa eftersom jag till största delen är självlärd. Men du får ta det för vad det är. Jag ber om ursäkt om jag är övertydlig(eller otydlig) och går in på saker som du redan vet.

Det finns en princip som säger att ett enskilt öga aldrig kan ta reda på avståndet till en betraktad ljuskälla eftersom ögat inte kan sända ut information. Det kan bara ta emot. Detta innebär i sin tur att det som ett enskilt öga tar emot ALLTID måste bli en två-dimensionell projicering på näthinnan oavsett om ljuskällan själv har två-dimensionell eller tredimensionell utsträckning. Så vare sig man tittar på en scen som utspelar sig på en platt två-dimensionell skärm eller det samma från verkliga livet, en verklig 3D-miljö, så har ögat ingen aning om vilket.

Hjärnan som skall tolka bilden har däremot en större inblick i vad som pågår. Den vet att om ett öga rör sig närmare en ljuskälla så uppstår till slut ett brytningsfel i ansamlingen av ljuset vilket leder till att projiceringen på näthinnan blir suddig. För att avhjälpa detta så spänner hjärnan ut ögats lins och gör den därmed mer konkav/negativ. Detta är väldigt ansträngande för ögat eftersom dess avslappnade linsläge är en så konvex/positiv lins som möjligt. När man exempelvis dagdrömmer så låter hjärnan linsen slappna av och allt framstår suddigt ju närmare ögonen det befinner sig. Men så där 5 till 10 meter bort så börjar allt att framstå i fokus hela vägen bort i det oändliga.

Om jag spelar 20-25 centimeter från skärmen i 2D så fastnar hjärnans fokus självmant på "skärmytan" i och med att hjärnan alltid försöker hitta fokus efter bästa förmåga. I detta fall så är det just här som dels brytningspunkten faller sig naturlig för hjärnan (det är där den uppnår som mest skärpa) dels säger hjärnans djuptolkning att det är där scenen befinner sig... på en platt projicering strax till höger och vänster om vardera vänster och höger öga. En sådan scen är fysiskt tung för ögonen. Dels måste linsen fokusera på något bara 20-25 centimeter bort vilket leder till att linsen måste hållas rejält spänd av muskler inuti ögat hela tiden, dels så måste man skela rätt kraftigt eftersom fokuseringspunkten befinner sig rätt i mellan betraktarens ögon. Helt tvärt om gäller vid längre avstånd då ögonen upplever att objektet befinner sig framför bådadera och linsen kan slappna av för att uppnå ett ljussamlande fokus. Här krävs alltså så gott som ingen skelning och linsen kan därtill förbli avslappnad.

Denna sistnämnda situation är precis det som händer när man slår på 3D (såvida vi inte talar om negativ 3D för då måste ögonen fokusera på sådant som befinner sig "utanför" skärmen alltså inne i rummet vilket t.o.m. är visuellt tyngre än om man fokuserar på 2D-skärmen själv). Hur som helst. Positiv 3D är det som tas upp här vilket är det som de flesta spel använder. Fokuseringspunkten d.v.s. den punkt där hjärnan upplever som mest skärpa kan skjutas många många meter "förbi" bilden. Enda sättet för hjärnan att uppnå fokus här är dels att tala om för ögonen att sluta skela så förbålt dels att sluta spänna ut linsen så hårt. Detta för att bilden i datorn när 3D slås på separeras i två nya bilder baserade på hur en mänsklig hjärna bestämmer avstånd i verkligheten: Vid stor spatial/vinkelmässig/rumsmässig skillnad mellan komponenter i bilderna upplevs dessa komponenter som mycket nära betraktaren (= skela och spänna lins). Tvärtemot vid liten eller ingen spatial skillnad mellan komponenter i bilderna så måste de befinna sig på mellanstort till stort avstånd (= slappna av och slappna av... typiskt 3D-spelande).
Så för att bedöma det spatiala förhållandet måste ögonen anstränga sig allt mer ju närmare något befinner sig för att hålla jämna steg dels vad gäller riktningsmässig fokus (graden av skelning) dels ljussamlande fokus (linsutspännande).
Och hjärnans fokus- och djupfunktion har ingen aning om om denna djupkänsla bygger på en verklig scen eller en fullkomlig synvilla - ögonen kan som sagt inte mäta avstånd till en ljuskälla. Och hjärnan kan bara tolka vad vart öga alltid ser... 2D.

Ett minus dock vad gäller datorskapade bilder är att en dator är begränsad till en ganska låg matris av enskilda informationsbärare. Skärmens upplösning är m.a.o. fortfarande betydligt lägre än upplösningen hos ett friskt mänskligt öga, särskilt när man kör upp näsan i den. Man tittar hur som helst inte på bildpunkterna i 3D - hela poängen med 3D är att titta långt längre fram än den plats där skärmen och bildpunkterna befinner sig. Annars kan hjärnan inte uppnå en uppfattning av 3D-djup då denna hjärnfunktion alltså dels bygger på mekaniska inriktningar av ögonen som måste sammanfalla med vad vi är vana vid, dels linsmekaniska rörelser som återigen måste sammanfalla med mänsklig vana. Detta bygger på synkroniserad fokusering mellan de två aspekterna, antingen nära eller långt bort. Och då normalt sett bortanför djupet och avståndet till en skärm på några decimeters avstånd. För så fungerar det i verkligheten. Få saker utspelar sig 20-25 centimeter bort från en människas tryne. Bryt mot allt detta och det blir pannkaka och obehag av alltihop. Dessa hjärnfunktioner utgör en vansinnigt fininställd funktion som hjärnan utvecklar under spädbarnsåldern hela vägen upp till omkring 8 års ålder och bryter man mot reglerna som hjärnan har skapat sig under denna period så blir man lätt åksjuk eller liknande (och här tycks ju en del ha problem minsann).

Hur som helst. De enskilda punkterna hamnar ur fokus på en datorskärm även fast det man tittar på i full fokus faktiskt byggs upp av dessa urfokuserade punkter. Detta "fungerar" så länge manifesteringen framträder i ett inlärt samspel mellan skelande och linsmässig fokus. Men på en "lågupplöst" datorskärm leder detta till artefakter även då bilden är "perfekt" (när man sitter "för" nära). Synbilden får så att säga ett gäng "interdimensionella" och underliga suddiga fyrkanter i sig. Detta är alla de på tok för nära och framstående bildpunkterna. Men de är tack och lov ur fokus eftersom man tittar "förbi" dem. Men litet störande är det hur som helst. Dels för min egen inlevelse, dels för mångas kapacitet att överhuvudtaget hitta fokus eftersom de har en tendens att fastna med fokus på just bildpunkterna själva eftersom de dels är medvetna om skärmens position, dels ser de enskilda punkterna snarare än "manifestationen" i och med att deras fokus har en benägenhet att fastna på just bildpunkterna.

Men om man vänjer sig vid att inte fokusera på punkterna och samtidigt "lyckas "gå så nära skärmen att bårderna/bildprojitionen försvinner ur synvinkeln så är det fanimej häftigt. Då står man synmässigt helt och hållet i spelet. Inga synliga kanter och hjärnan skriker att nu är du mitt i denna värld. Heltäckande POV får jag. Bredare än Oculus Rift. Sjukt häftigt. Men inte för alla. Och de egna kroppsrörelserna stämmer inte med vad som händer på skärmen och man får inte röra huvudet. Min bror fick springa ut på balkongen efter tio minuters ihärdigt härjande över att det där var bland det häftigaste han hade sett. Men han vart så illamående att han höll på att spy under en kvart.

Oculus Rift är vad jag hoppas på. Då kan jag ju även röra på huvudet. Och därtill så har Rift en renderings- och linsuppbyggnad som gör att centralgropen (Fovea centralis) förses med rejält hög upplösning och detaljrikedom sett till resten av projiceringsytan. Precis som ögat självt funkar. Längtar som attan.

Om du fortfarande tycker att det jag säger framstår som rappakalja så får du väl fråga vad jag håller på med. I annat fall så ha det.

Tack så jättemycket måste ha tagit dig ett bra tag att skriva den där texten, uppskattas verkligen! Nu tror jag faktiskt på dig helt och hållet
Blev till och med extra sugen på en Rift eller en 3D-skärm.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Varför skulle det behöva dröja finns surfplatta med 4k & flera mobiler, med väldigt hög upplösning utan särskilt avancerade grafikkort. 2 små bildskärmar behöver ej kosta särskilt mycket att tillverka & borde inte behöva särskild mycket hårdvara heller. Frågan är bara om det är kostnadseffektivt i nuläget men om något år så.

vill bara klargöra att 4k kräver lika mycket oavsett om det är på 4 tumsmobiler eller 80 tums teveapparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Man kanske kan skippa linser? Var bara en tanke, har inte provat rift själv...

Ang pov film så finns det nog datorkraft snart som kan rendera en film i realtid...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror linser är nödvändigt, bara sätta en skärm så nära fungerar nog inte så bra.

Förstår din tanke dock men har du möjlighet så testa, jag hade inte riktigt heller koll på det här med linserna innan jag testade själv, men det känns som att det är rätt väg att gå.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Förmodligen inte, men det kommer säkert komma specialversioner där man kan få slipade linser mot en mindre förmögenhet...

Skrivet av JohnnyGreed:

kan man ha vanliga glasögon på sig samtidigt som man har denna på?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk

Annars är nog linser som många föreslår en mer prisvärd lösning om du har möjlighet att använda det.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^