iPhone 5S Vs ? (ej fanboys tack)

Permalänk
Medlem

iPhone 5S Vs ? (ej fanboys tack)

Hej kära vänner!

Jag har en iPhone 4S som jag haft strax i två år vilket innebär att jag snart ska byta telefon.
Jag skulle vilja höra de praktiska råd och avråd som ni känner till angående nyaste telefonerna som finns ute. Alla märken är av intresse och jag är egentligen inte intresserad av teknisk fakta utan praktisk eftersom det är det som i slutändan är resultatet man kommer bruka själv.

Jag vill helst inte ha massa "Apple äger, köp 5S" eller "Samsung äger, köp S4" utan det jag mest uppskattar är när folk som har en telefon och känner av det dåliga med telefonen och vågar vara ärlig om det, det som är intressant.
Jag har som sagt haft min iPhone i två år nu och är faktiskt väldigt nöjd men har inte testat några speciella konkurrenter än och är öppen för förslag så allt är välkommet så jag kan testa det ni rekommenderar
Som det ser ut just nu är 5S som är mest intressant eftersom jag tycker att min 4S presterat väldigt bra under tiden jag haft den.
Samtidigt tycker jag det verkar spännande med tillbehör som t ex galaxy gear så om ni har erfarenhet av sådant så är det väldigt välkommet med! Jag är faktiskt lite sugen på en större skärm än vad iPhone 5S har också så det ger liten fördel där. (Det jag känner är väl att layout och programvara etc kan förvirra mig något nu när jag är van vid ios men det lär man sig väl rätt snabbt

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Jag brukar rekommendera Nexus 5 då den är väldigt prisvärd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Äger en S3a. Men hade jag köpt nytt idag hade det nog blivit en Nexus 5. För mycket bloatware som följer med samsung. Dock går det ju alltid att roota en Samsung. Kan vara värt att se hur bra S5an kmr bli oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Hej kära vänner!

Jag har en iPhone 4S som jag haft strax i två år vilket innebär att jag snart ska byta telefon.
Jag skulle vilja höra de praktiska råd och avråd som ni känner till angående nyaste telefonerna som finns ute. Alla märken är av intresse och jag är egentligen inte intresserad av teknisk fakta utan praktisk eftersom det är det som i slutändan är resultatet man kommer bruka själv.

Jag vill helst inte ha massa "Apple äger, köp 5S" eller "Samsung äger, köp S4" utan det jag mest uppskattar är när folk som har en telefon och känner av det dåliga med telefonen och vågar vara ärlig om det, det som är intressant.
Jag har som sagt haft min iPhone i två år nu och är faktiskt väldigt nöjd men har inte testat några speciella konkurrenter än och är öppen för förslag så allt är välkommet så jag kan testa det ni rekommenderar
Som det ser ut just nu är 5S som är mest intressant eftersom jag tycker att min 4S presterat väldigt bra under tiden jag haft den.
Samtidigt tycker jag det verkar spännande med tillbehör som t ex galaxy gear så om ni har erfarenhet av sådant så är det väldigt välkommet med! Jag är faktiskt lite sugen på en större skärm än vad iPhone 5S har också så det ger liten fördel där. (Det jag känner är väl att layout och programvara etc kan förvirra mig något nu när jag är van vid ios men det lär man sig väl rätt snabbt

Jag har haft både android och iphones.
Som det är idag skulle jag rekommendera att du fortsätter köra på en iphone. Tycker det är smidigt att kunna ladda upp i molnet och sedan bara kunna dra hem en säkerhetskopia till en ny mobil när den gamla inte är kvar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Om du är nöjd med 4s så kommer du garanterat vara nöjd med en iphone 5s av den enkla anledningen att det inte är så stor skillnad på maskinerna (utom prestandan då). Du råkar inte ha några polare med nya fina androidprylar du kan testa?

Permalänk

3310. Har den och den håller bra med grym täckning och batteritid

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

iOS = iPhone 5S.
Android = Sony Xperia Z1.
Windows Phone = Nokia Lumia 1020 (eller 1520 om man orkar vänta).

Permalänk
Medlem

Om jag vore du så skulle jag kanske vänta ett halvår tills det att vårens flaggskepp presenteras/släpps Men om du är ute efter en just nu så skulle jag nog skriva så här:

Nexus 5:
* Prisvärd som satan
* Mycket prestanda som räcker för allt typ
* Rent Android med snabba uppdateringar

iPhone 5S:
* Lättanvänt OS
* Bästa ekosystemet på marknaden (lätt att synka filer och dylikt från din iPhone till din iPad/Mac osv)
* iOS som får uppdateringar på en gång typ

Byter en punkt mot en annan
Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Man brukar oftast veta när man vill ha en iPhone eller inte. Finns ingen större anledning att sitta och jämföra specs med android lurar då det inte är därför man köper en iPhone.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Äger en S4 just nu och jag tycker nog att den kan kännas lite plastig när jag gick från min iPhone 4 men jag är väldigt nöjd med den ändå.
Men du skriver att du är intresserad av galaxy gear och då tycker jag att det kan vara smart att läsa på lite mer om det och se om det är så viktigt att du ska köpa en telefon runt det.
Med en iPhone 5s kommer du inte heller gå fel om du gillar iOS då det är ett bra operativ system till telefonen men så klart finns det begränsningar som inte finns i android på samma sätt.

Min rekommendation är nog antingen en Nexus 5 om du bara vill ha android, en galaxy S4 om du vill ha galaxy gear och iPhone 5s om du vill hålla dig kvar i det du känner dig trygg i.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag just nu äger en iphone 5 och är väldigt nöjd dock så är det egentligen inte så stor skillnad mellan ios 7 och det tidigare så ios känns fortfarande lite tråkigt. Men det har ju nu kommit ut en jailbreak om man tröttnat på utseendet jag själv är lite sugen på en note 3 bara pågrund av den stora skärmen och batteriet!

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem

Lumia 925 eller 920

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med din 4S så köp en 5S, Det e ju i princip samma lur i ett nytt skal fast med ett års garanti.
Annars vet jag av erfarenhet att Samsung gör bra o prisvärda lurar, känner inte något behov att byta från min S2a än, visst hade de varit shysst med en ny, men jag har ändå dator både på jobbet och hemma så har inget större behov av att ha en "värstingdator" i fickan med.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Nokia Lumia XXXX. Lumia-telefonerna är extremt prisvärda, samt att WP8 är väldigt lätt snyggt och intuitivt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

HTC ONE

Edit: Kommer inte på något dåligt. Riktigt bra byggd, bra batteritid, hög kvalite överlag, snabb. Köpt den silvriga då de färgade kan tappa lite färg i kanten. Jag har svart.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag brukar rekommendera Nexus 5 då den är väldigt prisvärd

LG G2 är prisvärdare om man ska vara objektiv.

Permalänk

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat LG G2? Lätt den bästa telefonen just nu i min mening. Skärmen är fantastisk, batteritiden är grymt bra och KnockOn är väldigt skönt. Användet aldrig låsknappen nu för tiden.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag rekommenderar dig en Nokia Lumia 925. Har kört Wp8 i ett halvår nu (tidigare använt Android) och jag måste säga att jag är super nöjd med Wp8. Är rent, snyggt och mycket enkelt att använda. IOS och Android känns mycket spretigare och de liknar varandra mycket mer. Wp8 har ingen motsvarighet. Nokias 925 byggkvalitet är fantastisk och amoled skärmen grym och priset (obunden) är hälften mot 5s och ca 1000kr billigare än SG4. Sen när det gäller appar.. så är det vanliga tjatet att "det finns inte lika mycket" som till IOS och Android. Det är sant men det jag använder finns. Skall du fylla telefonen med spel, testa 100 appar skulle jag gå på Android. Vill du rent, användarvänligt, enkelt gränssnitt, gå på Wp8. Det är en smakfråga.

Permalänk
Medlem

IP5S
+ Designen
+ sammankopplingen med andra IOSenheter och OSX är sömlös.
+ Superenkelt att använda.
+ Galet mycket tillbehör (men du kan inte använda ett enda från din 4S)
- Otroligt ömtålig
- Dyrast och ändå inte bästa hårdvaran.
- Apples "Pappa-vet-bäst-inlåsningar"

Sony Xperia Z1
+ Grym prestanda
+ Bra kamera
+ Bra skärm
+ Vattentät och dammtät
+ Prisvärd (pris/prestanda)
- inte så mycket tillbehör
- Sonys android-anpassning är inte optimal (tycker jag)

Samsung Galaxy S4 Active (Jag har denna själv just nu)
+ Bra och stor skärm
+ Bra prestanda
+ Vatten och Dammtät
+ Ligger skönt i handen
- Gammal (men bra) kamera

Andra intressanta telefoner med STOR skärm är Galaxy Note 3 och Sony Xperia Z Ultra.
Nexus 5 har jag inte testat, så den kan jag inte uttala mig om

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

LG G2 är prisvärdare om man ska vara objektiv.

+1
Lg g2 skulle vara den bästa telen på marknaden om man inte vill ha för stor tele den är ju rätt stor men om man är en pryl nisse så är det ju note 3 som gäller.
Men först och främst är det såhär det du måste bestämma dig är om du vill ha iphone eller android, själv kör jag mestadels med apple produkter fast är inte nöjd med dom direkt pga deras pris köper du apple så tänk på att du betalar mestadels för utseende på produkten. Är iaf så jag har förstått det.
Har en iphone 4 nu fast om jag skulle köpa ny så skulle jag köpa lg g2 bättre prestanda kamera etc än s4an skulle ha fast note 3 skulle vara nr1 men då är den ju stor som en itab ^^
Hoppas du hittar vad du söker!

READ: skulle säga att antingen iphone 5s eller LG G2
Är inget fan av iphone men visa gillar det visa inte.
Iphone 5s
+ lätt att använda
+ snygg
-/+ man betalar för utseende inte prestanda
-dyr

LG G2
+ grym prestanda
+ 1080p display
mer än 2000kr billigare
- kan vara svår att hantera till en början
+ mycket prestanda för pengarna!

IPHONE 5s
Pixeltäthet= 326 PPI
Reptålig display= Ja
Skärmstorlek= 4 tum
Skärmupplösning= 640x1136 pixlar

Processorhastighet= 1,3 GHz
Processorkärntyp= Dual Core
RAM-minne= Ja
Minnesmängd= 1 024 MB

LG G2:

Pixeltäthet= 424 PPI
Reptålig display= Ja Corning Gorilla Glass 3
Skärmstorlek= 5,2 tum
Skärmupplösning= 1080x1920 pixlar

Processorhastighet= 2,26 GHz
Processorkärntyp= Quad Core
RAM-minne= Ja
Minnesmängd= 2 048 MB

Hoppas det hjälper det jag har skrivit om det är någon av dom du funderar mellan.

EDIT: var rea igår såg jag iaf på lg g2 endast 3,5k om jag inte mins fel men kom inte ihåg om det är fortfarande var på mediamarkt!

EDITx2: läser igenom dit inlägg lite eftersom galaxy gear skulle vara en grym produkt men funkar bara till s3-s4 note 3 vet inte om det funkar till note 2 men iaf kompisen fick en sådan i julklapp där du kan läsa sms, ringa "högtalare ändast" varning om man glömmer sin tele (jag skulle behöva den funktionen...)
kamera mm

Permalänk
Avstängd

Jag har Lumia 925 och har haft Iphone 4 innan. Den stora skillnaden jag märkte mellan dessa är att just kvaliten på komponenter är mycket bättre på nokian. Det jag menar med det är att nokia mikrofonen har dubbla membran och är helt sjuk att spela in konserter och sådant med, samt att den är riktigt bra att prata med i bullriga miljöer. Sen tillsammans med kameran med sin optiska bildstabilisering och manuella fokus får bilderna att verkligen "pop out!" Sen då jag använder både windows 8 dator samt surfplatta så synkas allting såsom bilder, dokument osv. väldigt smidigt. Sen kostar ju nokian nästan ingenting jämfört med iphone och är sjukt prisvärd. Visst, man får ingen fyrkärnig med full hd skärm, men man märker ju knappt nån skillnad då WP8 flyter på bra på en enkelkärnig. Sen pratet med apparna så kan jag säga att windows phone inte är allt för långt borta nu, utan har de mesta som behövs nu för tiden. Sen gör nokia vissa väldigt bra appar som Nokia Drive, som enligt mig är den mest kompletta gpsen i en mobil någonsin. Det negativa med denna mobil är att den buggar lite tyvärr för ofta och den har faktiskt dött nån gång i fickan av sig själv! Vet inte om det är jag som råkat stänga av den i fickan eller om det är mobilens fel.
Men om jag hade valt så hade jag valt en 925\920 om man inte vill ha megakameran 1020.

Permalänk
Medlem

LG G2 eller Nexus 5 är helt klart mer prisvärda än Iphone 5S, men sen har du ett annat app-ekosystem och mycket större skärm vilket kanske är en nackdel om du vant dig vid Iphone. Rent förenklat skulle jag i din situation endast byta ifrån Iphone om du inte har något emot stora skärmar, om du gillar att titta på film eller surfa på "desktop-anpassade" webbsidor etc. Gillar du att spela på telefonen har du inte mycket att hämta från Android, även om läget förbättrats de senaste åren.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Skrivet av Shitpommfrit:

Jag har Lumia 925 och har haft Iphone 4 innan. Den stora skillnaden jag märkte mellan dessa är att just kvaliten på komponenter är mycket bättre på nokian. Det jag menar med det är att nokia mikrofonen har dubbla membran och är helt sjuk att spela in konserter och sådant med, samt att den är riktigt bra att prata med i bullriga miljöer. Sen tillsammans med kameran med sin optiska bildstabilisering och manuella fokus får bilderna att verkligen "pop out!" Sen då jag använder både windows 8 dator samt surfplatta så synkas allting såsom bilder, dokument osv. väldigt smidigt. Sen kostar ju nokian nästan ingenting jämfört med iphone och är sjukt prisvärd. Visst, man får ingen fyrkärnig med full hd skärm, men man märker ju knappt nån skillnad då WP8 flyter på bra på en enkelkärnig. Sen pratet med apparna så kan jag säga att windows phone inte är allt för långt borta nu, utan har de mesta som behövs nu för tiden. Sen gör nokia vissa väldigt bra appar som Nokia Drive, som enligt mig är den mest kompletta gpsen i en mobil någonsin. Det negativa med denna mobil är att den buggar lite tyvärr för ofta och den har faktiskt dött nån gång i fickan av sig själv! Vet inte om det är jag som råkat stänga av den i fickan eller om det är mobilens fel.
Men om jag hade valt så hade jag valt en 925\920 om man inte vill ha megakameran 1020.

..och 925an finns att fynda på CDON såg jag i en annan tråd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av griid_83:

Jag har haft både android och iphones.
Som det är idag skulle jag rekommendera att du fortsätter köra på en iphone. Tycker det är smidigt att kunna ladda upp i molnet och sedan bara kunna dra hem en säkerhetskopia till en ny mobil när den gamla inte är kvar.

Det är inte möjligt på en android menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

Jag har en iPhone 4S som jag haft strax i två år vilket innebär att jag snart ska byta telefon.

Är det något fel på din 4S? Inte funderat på en surfplatta istället, om du inte absolut måste byta telefon?

Jag brukade se surfplattor som lite överflödiga, men använder trots det fortfarande min platta dagligen på soffan för film/slösurfande osv - typ de saker man använder en dyrare telefon till, som är för tungt för att ge billigare telefoner en bra upplevelse.

Permalänk
Medlem

Till TS, vad är du ute efter? det är vad det mesta handlar om.. batteri? prestanda? kvalitet?

Självklart har 5S bästa prestandan på marknaden för mobiler just nu. Men Nexus 5 är nog den enklaste att använda efter egen enfarenhet.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hur kommer det sig att ingen rekommenderat LG G2? Lätt den bästa telefonen just nu i min mening. Skärmen är fantastisk, batteritiden är grymt bra och KnockOn är väldigt skönt. Användet aldrig låsknappen nu för tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=cPaWGoFEP7M

Så man måste verkligen knacka på den, känns lite väl jobbigt i längden.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

http://www.youtube.com/watch?v=cPaWGoFEP7M

Så man måste verkligen knacka på den, känns lite väl jobbigt i längden.

Ehm, nej?
Min går fint att låsa upp bara genom att lätt röra på skärmen två gånger med fingertoppen...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickelit00:

http://www.youtube.com/watch?v=cPaWGoFEP7M

Så man måste verkligen knacka på den, känns lite väl jobbigt i längden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kolla på androidlurar istället, mina polare som kört iphone sen iphone 3 börjar lessna nu och de flesta har skaffat 5 eller 5s och är avundsjuka på mig med min nexus 4 där jag kan göra i princip vad jag vill för halva priset, det går där och betalar 399-499kr i månaden för sina abonnemang medans jag betalar 199kr inkl 2gb surf som blir strypt till 0.25mbit om jag överskrider det, 300 sms och 60 fria samtal

kolla på nexus 5, lg g2, galaxy s4, htc one x osv, xperia z1? osv..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.