Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U eller ASUS RT-AC66U/68U

Ska köpa en ny router, men vet inte vilken som gäller just för mig. Har kollat på ASUS RT-N66U och ASUS RT-AC66U/68U Har hört att vissa personer har problem/buggar med mjukvaran, är det bara att uppdatera routen? Det är 2 mobiler (iphone 4s), 2 laptops (macbook pro och dell vostro), 1 smart-tv blir nog en till, har Philips (Viaplay kommer nog byta till Netflix). Ps3, en stationär dator via LAN och en Ipad. Det är tre vånings hus med tjocka väggar vill kunna sitta i vilket rum som helst med att komponenten har anslutning. Kommer ha routen i källaren. Vill ha en router som är stabil och inte blir överhettad. Har 24/1Mbits ADSL med bredbands telefon. Vilken router är bäst för min beskrivning? Budget 2000kr

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

3 våningar o routern i källaren? Glöm fungerande wifi isf. Om du sätter routern på mellanvåningen finns en teoretiskt chans - men personligen hade jag satt en AP per våning (tex https://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-3pack-wifi-system-wi...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

3 våningar o routern i källaren? Glöm fungerande wifi isf. Om du sätter routern på mellanvåningen finns en teoretiskt chans - men personligen hade jag satt en AP per våning (tex https://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-3pack-wifi-system-wi...).

Jag vet att det inte är det bästa att ha routen, men huvudjacket är där nere isf måste jag dra en LAN-kabel. Har du någon erfarenhet av Asus?

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

Jag vet att det inte är det bästa att ha routen, men huvudjacket är där nere isf måste jag dra en LAN-kabel. Har du någon erfarenhet av Asus?

Asus har OK prylar - men oavsett märke kommer du inte att få fungerande wifi med endast en router/access-punkt i källaren.

Ja, du behöver dra litet ethernetkablage i huset. Dra som minimum en kabel till resp våningsplan där du sätter en liten switch. I den kopplar du in access-punkt samt har framtida möjlighet att koppla in fler saker.

Permalänk
Medlem

Håller med Tanis, blir svårt med wifi under dessa förutsättningar. Om du har två par i din telekabel kan du ju flytta förstajacket. Men en mycket bra AC router till ett mycket bra pris är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154754-netgear_r6300_... Kanske köpa två och köra en som AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

Jag vet att det inte är det bästa att ha routen, men huvudjacket är där nere isf måste jag dra en LAN-kabel. Har du någon erfarenhet av Asus?

Som andra säger så kommer du inte få fungerande wifi oavsätt pryl.

Det du behöver göra är att dra kabel eller ha en till acesspoint på vägen upp. Men som sagt billigare och lättare att bara dra kabeln till någon vättig våning för att sedan ha routern där. Accesspoints även där om du upfattar att det saknas täckning på områden.

Asus routrar är högklass, använder sig av Linux DDWRT vilket kan moddas otroligt mycket med olika firmware samt har otroligt bra många inställningar för att vara riktat mot konsumenter. Hört att den överhättas dock så har jag inte upplevt att min blivit mer varm än min tidigare Dlink655.

Har AC66U och funkar prima, fick dock dela upp SSIDn mellan 2.4GHz och 5GHz planet då av någon anledning Windows 8 inte kan hantera det någolunda bra utan väljer 2.4GHz när laptopen klarar av 5GHz.

Firmwaren till den är stabil för mig och jag har då konstant 9 klienter uppkopplade.
* 4 Mobiler, (1 Iphone 5, 2st Galaxy S3, 1 Sony Xperia Z)
* 3 Laptops (2 på 5GHz och 1 på 2.4GHz)
* 1 server (Ubuntu server körandes voip och webb)
* 1 Desktop

Enda problemet jag hade med min setup var att några i huset (7 våningshus) använde kanal 1 och de konstant slog ut varandra. Jag skannade och kontrollerade men då lyckades inte se att deras konstant hoppade och då hade även mitt nätverk på kanal 1. Var en jobbig vecka kan jag säga när alla mina 2.4GHz klienter bara förlorade internet uppkoppling vart 10e minut.

En sak att komma ihåg AC standarden är inte klar, AC66U har inte heller den senaste revisionen av AC standarden då det nyligen kom upp en ny draft och såklart nya routrar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Asus har OK prylar - men oavsett märke kommer du inte att få fungerande wifi med endast en router/access-punkt i källaren.

Ja, du behöver dra litet ethernetkablage i huset. Dra som minimum en kabel till resp våningsplan där du sätter en liten switch. I den kopplar du in access-punkt samt har framtida möjlighet att koppla in fler saker.

Skrivet av Camel-en:

Håller med Tanis, blir svårt med wifi under dessa förutsättningar. Om du har två par i din telekabel kan du ju flytta förstajacket. Men en mycket bra AC router till ett mycket bra pris är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154754-netgear_r6300_... Kanske köpa två och köra en som AP?

Då drar jag en LAN-kabel till mellanvåningen. Men vet fortfarande inte vilken router jag ska köpa. Asus RT-AC66U AC1750 har 6 antenner och de andra 3st, vad är det för skillnad?

@Camel-en Jag vill gärna ha 1 router.

Visa signatur

sad

Permalänk

Har en AC68 och utan tvekan den bästa jag haft, bor i en äldre villa med tjocka stenväggar och har täckning på samtliga 3 våningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede1970:

Har en AC68 och utan tvekan den bästa jag haft, bor i en äldre villa med tjocka stenväggar och har täckning på samtliga 3 våningar.

Har du stött till problem och hur är mjukvaran?

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

Enda problemet med AC68an jag haft är att den funkar bättre i enbart "N" läge trådlöst. Egentligen inget problem då jag inte har några AC nätverkskort i mina burkar. Troughput är lite konstigt 57/97 trådat på en 100/100 lina. Ska felsöka lite så får vi se om det blir bättre.
Mjukvaran är väldig enkel att förstå och att få igång allt är inga problem. Jämfört med dlink 655an så är användargränssnittet rena drömmen

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som andra säger så kommer du inte få fungerande wifi oavsätt pryl.

Det du behöver göra är att dra kabel eller ha en till acesspoint på vägen upp. Men som sagt billigare och lättare att bara dra kabeln till någon vättig våning för att sedan ha routern där. Accesspoints även där om du upfattar att det saknas täckning på områden.

Asus routrar är högklass, använder sig av Linux DDWRT vilket kan moddas otroligt mycket med olika firmware samt har otroligt bra många inställningar för att vara riktat mot konsumenter. Hört att den överhättas dock så har jag inte upplevt att min blivit mer varm än min tidigare Dlink655.

Har AC66U och funkar prima, fick dock dela upp SSIDn mellan 2.4GHz och 5GHz planet då av någon anledning Windows 8 inte kan hantera det någolunda bra utan väljer 2.4GHz när laptopen klarar av 5GHz.

Firmwaren till den är stabil för mig och jag har då konstant 9 klienter uppkopplade.
* 4 Mobiler, (1 Iphone 5, 2st Galaxy S3, 1 Sony Xperia Z)
* 3 Laptops (2 på 5GHz och 1 på 2.4GHz)
* 1 server (Ubuntu server körandes voip och webb)
* 1 Desktop

Enda problemet jag hade med min setup var att några i huset (7 våningshus) använde kanal 1 och de konstant slog ut varandra. Jag skannade och kontrollerade men då lyckades inte se att deras konstant hoppade och då hade även mitt nätverk på kanal 1. Var en jobbig vecka kan jag säga när alla mina 2.4GHz klienter bara förlorade internet uppkoppling vart 10e minut.

En sak att komma ihåg AC standarden är inte klar, AC66U har inte heller den senaste revisionen av AC standarden då det nyligen kom upp en ny draft och såklart nya routrar.

Skrivet av AndersF:

Enda problemet med AC68an jag haft är att den funkar bättre i enbart "N" läge trådlöst. Egentligen inget problem då jag inte har några AC nätverkskort i mina burkar. Troughput är lite konstigt 57/97 trådat på en 100/100 lina. Ska felsöka lite så får vi se om det blir bättre.
Mjukvaran är väldig enkel att förstå och att få igång allt är inga problem. Jämfört med dlink 655an så är användargränssnittet rena drömmen

Asus har väl ett gästnätverk, är det samma via kabel eller bara Wifi? (Att man har samma kontroll)

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

Gästnätverket är väl egentligen bara wifi men man kan nog använda mac filtret för att låsa en enhet till ett specifict nätverk.
I grunden ligger ett 2,4 och ett 5,0 Ghz nät som man med subnät delar ut som gästnät. Jag har använt dom två huvudnäten till smarttv, padda och jobbdator (låst med macfilter), ett gästnätverk för speldator och spelkonsoler. Dessa har jag gett tillgång till intranätet. Utöver det finns ett rent gästnätverk utan tillgång till intranätet för alla grabbens kompisars mobiltelefoner och datorer som man vill koppla upp mot nätet. Speldatorn som är trådad ligger faktiskt på "spel nätet", men ska jag vara ärlig vet jag faktiskt riktigt hur den hamnade där men antar som sagt att det är macfiltret.

Tyvärr verkar jag ha fått ett måndagsex, mer om det i en annan tråd....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W