Vad tycker Du om Ipad mini?

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Tror du seriöst att deras produktionskostnader är högre än Samsung eller HTC? Dem kan ta ockerpriser pågrund av att främsta delen av deras köpare inte vet bättre.

Sant så sant. Vet att iPhone 4 tror jag de var kostade precis lika mycket att tillverka som en modell av Nokia som jag för tillfället ej kommer i håg i huvudet. Prisskillnad i butik 2500 Kr. Dvs två telefoner med identisk tillverkningskostnad. Apple säljs 2500 Kr dyrare. Logiskt, Knappast.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Sant så sant. Vet att iPhone 4 tror jag de var kostade precis lika mycket att tillverka som en model av Nokia som jag förtillfället ej kommer i håg i huvudet. Prisskillnad i butik 2500 Kr. Dvs två telefoner med identisk tillverkningskostnad. Aplle säljs 2500 Kr dyrare. Logiskt, Knappast.

Tillverknings kostnad är fullständigt irrelevant i förhållande försäljningspris anser jag det går att jämföra flera andra och dra samma slutsatser att tillverkningen är lika men slutpriserna är olika. En jämförelse är ju Skoda>Passat>Audi kombi modeller dom är nog inte helt olika varandra i tillverkning men väldigt olika i prissättning. Dessutom kan inte en Nokia tillverkad på tiden då iPhone 4 tillverkades jämföras av det enkla skäl att det är 2 helt skiljda produkter på så sätt att det är olika märken nokia har lågt värde ur brand synpunkt nokia körde då ett uselt os i sina telefoner enligt många och jag tror inte att dess skärm eller övrig hårdvara var någonstans ens i närheten av vad iphone 4 var. Angående prissättningen på Apples produkter anser jag den fullt förståelig. Varför skulle man som företag sälja sina produkter till ett lägre pris än man vet att majoriteten är beredda på att betala. Det är ju fullständigt idiotiskt att göra det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Tillverknings kostnad är fullständigt irrelevant i förhållande försäljningspris anser jag det går att jämföra flera andra och dra samma slutsatser att tillverkningen är lika men slutpriserna är olika. En jämförelse är ju Skoda>Passat>Audi kombi modeller dom är nog inte helt olika varandra i tillverkning men väldigt olika i prissättning. Dessutom kan inte en Nokia tillverkad på tiden då iPhone 4 tillverkades jämföras av det enkla skäl att det är 2 helt skiljda produkter på så sätt att det är olika märken nokia har lågt värde ur brand synpunkt nokia körde då ett uselt os i sina telefoner enligt många och jag tror inte att dess skärm eller övrig hårdvara var någonstans ens i närheten av vad iphone 4 var. Angående prissättningen på Apples produkter anser jag den fullt förståelig. Varför skulle man som företag sälja sina produkter till ett lägre pris än man vet att majoriteten är beredda på att betala. Det är ju fullständigt idiotiskt att göra det.

kan ha varit 4s med har för mig att de var lumia 900 eller liknande modell iallafall så så otroligt dålig hårdvara var de knappast. Skulle aldrig en ta i en Apple produkt med tång så vida de ej tar och sätter RIMLIGA priser på sina varor. Kollade i samma veva på priset på en Macbook Pro innan retina modellerna kom, och letade sedan upp en pc med samma hårdvara. Pris skilland Mac 22000, PC 10500 dvs skillad på 11500 för väldigt snarlik hårdvara. Rena Rama RÅNET!!!

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

kan ha varit 4s med har för mig att de var lumia 900 eller liknande modell iallafall så så otroligt dålig hårdvara var de knappast. Skulle aldrig en ta i en Apple produkt med tång så vida de ej tar och sätter RIMLIGA priser på sina varor. Kollade i samma veva på priset på en Macbook Pro innan retina modellerna kom, och letade sedan upp en pc med samma hårdvara. Pris skilland Mac 22000, PC 10500 dvs skillad på 11500 för väldigt snarlik hårdvara. Rena Rama RÅNET!!!

Ja att dom är dyrare råder ju ingen tvivel om. Men man skall samtidigt inte jämföra äpplen och päron rakt av för det är långt ifrån sanningen. Det är två helt olika operativ till en början. Apple klarar att köra windows fullskaligt utan att man missar någon funktion medans det går inte att göra tvärtom på samma sätt. Utformning/material val skiljer oftast rätt mycket med sen har mig veterligen ingen laptop "pc" samma upplösnings möjligthet som en Macbook Retina har. Sen så är ju "pc" Laptops en dussin produkt det bokstavligen skits ut modeller av samtliga tillverkar med marginella skillnader vilket gör att värdet i sig sjunker eller åtminstone deras vinst och hype. Sen är det ju fullständigt valfritt i huruvida man vill köpa en apple produkt eller ej och jag respekterar så klart att vissa avskyr det lika mycket som jag hoppas att folk kan ha förståelse för att det finns dom som tycker annorlunda och faktiskt anser apples produkter är värda det pris dom kostar. Jag skall själv införskaffa mig en iPad 4 nu i månaden och senare i år när väl 2013 års Macbook Pro modell dyker upp skall jag ta och köpa mig en sådan just av den enkla anledningen att jag gillar deras produkter och gillar helheten. Jag kör iphone och därmed kan jag till viss del använda samma appar på iPad sen samt att jag lättare kan synka allt om jag sen införskaffar en Macbook. Jag skall dock tillägga att då jag har i tjänst nytta av både iPad och Macbook så köper jag dom via mitt jobb och slipper därmed själv momsen samt att jag drar det på min bonus så summan blir inte så stor för min del på det viset.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Ja att dom är dyrare råder ju ingen tvivel om. Men man skall samtidigt inte jämföra äpplen och päron rakt av för det är långt ifrån sanningen. Det är två helt olika operativ till en början. Apple klarar att köra windows fullskaligt utan att man missar någon funktion medans det går inte att göra tvärtom på samma sätt. Utformning/material val skiljer oftast rätt mycket med sen har mig veterligen ingen laptop "pc" samma upplösnings möjligthet som en Macbook Retina har. Sen så är ju "pc" Laptops en dussin produkt det bokstavligen skits ut modeller av samtliga tillverkar med marginella skillnader vilket gör att värdet i sig sjunker eller åtminstone deras vinst och hype. Sen är det ju fullständigt valfritt i huruvida man vill köpa en apple produkt eller ej och jag respekterar så klart att vissa avskyr det lika mycket som jag hoppas att folk kan ha förståelse för att det finns dom som tycker annorlunda och faktiskt anser apples produkter är värda det pris dom kostar. Jag skall själv införskaffa mig en iPad 4 nu i månaden och senare i år när väl 2013 års Macbook Pro modell dyker upp skall jag ta och köpa mig en sådan just av den enkla anledningen att jag gillar deras produkter och gillar helheten. Jag kör iphone och därmed kan jag till viss del använda samma appar på iPad sen samt att jag lättare kan synka allt om jag sen införskaffar en Macbook. Jag skall dock tillägga att då jag har i tjänst nytta av både iPad och Macbook så köper jag dom via mitt jobb och slipper därmed själv momsen samt att jag drar det på min bonus så summan blir inte så stor för min del på det viset.

Om man använder Apple i jobbet så är de ju en helt annan femma, för vissa ändamål är de Apple som gäller, tex musikredigering med mera, men att som privatperson köpa en Apple när man kan få en PC/Android med samma prestanda till en bråkdel av priset kan jag inte se meningen med. Speciellt när man känner till sådana exempel som de med nokia telefonen, om jag vet med mig att de har samma tillverkningskostnad, så vill jag betala samma pris för båda. tänker inte betala 2500 extra bara för att de står ett visst märke på varan.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.Tilosius:

Om man använder Apple i jobbet så är de ju en helt annan femma, för vissa ändamål är de Apple som gäller, tex musikredigering med mera, men att som privatperson köpa en Apple när man kan få en PC/Android med samma prestanda till en bråkdel av priset kan jag inte se meningen med. Speciellt när man känner till sådana exempel som de med nokia telefonen, om jag vet med mig att de har samma tillverkningskostnad, så vill jag betala samma pris för båda. tänker inte betala 2500 extra bara för att de står ett visst märke på varan.

Majoriteten av programmen jag använder körs i Windows miljö för min del. Men det kommer jag att klara av att köra ändå när jag väl skaffar mac istället för min alienware. Det jag vinner på det är en tystare och smidigare dator med operativsystem i grunden "osx" som jag anser känns mer naturligt för mig samt en markant bättre skärm upplösning samt mycket bättre mobilitet i egenskap av bättre batteri tid. Ipaden kan jag använda till alla tråkiga pdf filer med administrativa texter som jag tvingas läsa för varje nytt projekt som jag använder samt att jag får smidig mail synk på 3 enheter så att jag konstant är uppdaterad med mina kundkontakter . Samt att om jag får problem tar kontakt med ett och samma företag om jag får problem med mina produkter. Jag köpte alienware som jobb dator senast pga av prestandan och vi köpte in den direkt via dell och tog deras support avtal. Har helt enkelt inte råd med att snåla på service för när nåt väl händer så blir det så onödigt dyrt om nåt måste skickas med en massa mellanhänder och jag får vänta på service/reparation flera dagar då våran tim peng mot våra kunder är som den är. Dell hade dagen efter på plats service vilket i sig bara det rättfärdiga hela köpet även om alienware prestanda > krona aspekt suger. En dags problem som jag hade och fick service spara oss mellanskillnaden bara där.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Nu måste ha ha haft den ett tag? Vad säger ni om Ipad Mini, ni som har haft den ett tag nu?

Ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronicmannen:

Nu måste ha ha haft den ett tag? Vad säger ni om Ipad Mini, ni som har haft den ett tag nu?

Ha det!

Har haft min mini i snart ett halvår, och jag tycker fortfarande att det är lika spännande att använda den varje gång jag använder den. Jag har också jailbreakat den, men det enda jag installerat i princip är RetroArch (emulatorer) och XBMC (mediacenter).
Brukar använda den till nästan allt egentligen, exempelvis åkte jag utomlands för ett litet tag sedan och då tog jag bara med min iPhone och iPad, fungerade perfekt för det jag ville göra: surfa, lyssna på musik, läsa/skriva mail, spela, se på film osv. Såhär i efterhand hade det varit användbart med 3G-varianten av iPaden, då hade jag kunnat köpa ett billigt SIM-kort där nere och surfat som vanligt.
Något jag tycker bankerna borde skynda på lite är möjligheten att använda BankID i den. Visserligen kan jag som har Handelsbanken gå in på deras vanliga hemsida och logga in med dosan utan sladd och därigenom få tillgång till en del, de har ju också en mobilapp men den är väldigt begränsad.

Det är ju dock ingen fullständig ersättare för mig. Jag kan till viss del vara produktiv på den, men programmering kommer nog kräva en bärbar dator med fysiskt tangentbord ett tag till. Jag köpte ett Logitech Ultrathin tangentbord för ett tag sedan så att jag kunde prova om man kunde programmera via SSH. Kan säga att det fungerade sådär. Dels sakndes helt enkelt en del tangenter på tangentbordet och dels så var SSH-klienten inte extremt bra (använde iSSH, som ändå funnits ett tag).
Brukar dock anteckna en del med den, och även läsa kurslitteratur vilket jag tycker är kanon. Extremt skönt att slipa släpa på böcker som väger närmare ett kilo styck, och att snabbt kunna bläddra runt och anteckna, strycka över och rita är väldigt användbart.

Just nu ser jag defintivt fram emot iOS 7, det verkar bli riktigt bra och med en del trevliga nyheter. Har inte sett riktigt hur det ser ut på iPad men av det jag sett av iPhone-versionen så gillar jag det. Det blir även då som jag troligen köper min nya iPhone 5S/6, det känns som att iPhone 4 definitivt är på väg ut ur racet (prestandamässigt, och därmed också funktionsmässigt) och jag antar att den inte kommer få iOS 8 när det nu släpps.

EDIT: Har ni några frågor är det bara fråga på.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag har också köpt en mini (16 gb, 3G), efter att tidigare ha ha en 3:a. Det första som slog mig är att den ju faktiskt är portabel - på riktigt! Har haft några andra plattor innan, (Asus, Toshiba, iPad...), men har inte riktigt använt dom annat än hemma i soffan. Den här är vanvettigt lätt, kan hållas bekvämt i en hand och går faktiskt ner i innerfickan på jackan. Trots det är skärmen tillräckligt stor för att tex. kunna läsa e-böcker, kolla på film och surfa rätt obehindrat. 4*3-formatet funkar riktigt bra här. Precis lagom!

Skärmen kunde varit bättre upplösning på, men funkar alldeles utmärkt. När jag sitter vid min MBP-r och byter till iPaden så ser jag såklart pixligheten litegrann, stör dock inte så värst mycket.

Sammanfattningsvis är det nog den bästa plattan jag haft, skärmen kunde vara lite bättre, men är absolut ok. Tips om ni köper en platta (oavsett märke och OS): Köp en 3G-platta! Åtminstone om ni tänkt ha den utanför huset. Man tappar så väldigt mycket funktionalitet om man ska hålla på att koppla den till tfn varenda gång man ska ut.

Frågor? Fråga!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av Erik.Tilosius:

men att som privatperson köpa en Apple när man kan få en PC/Android med samma prestanda till en bråkdel av priset kan jag inte se meningen med.

Men det är ju det här så väldigt många inte fattar: Jag betalar för helheten. För OS X, för den by far bästa trackpaden, för det bakgrundsbelysta tangentbordet, för Retinaskärmen... Inte för att processorn är sjukt snabb, eller att SSD:n är 0,2 sek snabbare på att öppna GTA, eller att OS:et är det glassigaste i världen, utan för att telefonen/plattan/datorn funkar som den ska, inte krånglar och gör det den ska utan att det blir för mycket väntande.

En iPhone funkar som jag vill. En mac funkar som jag vill. Inte snabbast. Men funkar ALLTID. Det är det jag betalar för.

VILL man köra en bra telefon med iOS, så får man köpa sig en iPhone. Alldeles oavsett vad den kostar. Det är vad det finns att välja på.
Samma med dator; VILL man köra OS X (stabilt) så är det bara en tillverkare som gäller.
Jag har personligen inte nåt särskilt emot Android och överväger nog det vid nästa telefonköp. En dator utan OS X, däremot, det kommer inte bli aktuellt i första taget... Alltså: Fanns det en Toshibadator med OS X och samma funktioner som en Macbook Pro, för en tusing mindre skulle jag köpa den. Såklart.

Sen det här med tillverkningskostnad; Det beror så väldigt mycket på hur man räknar. Alltså, klart att Apple tjänar sjukt mycket stålar. Samsung också. Eller Dell. Eller Nokia, föralldel.
Men, anyway, i priset du betalar på telefonen så ska det läggas in lön till anställda, lokalkostnader, fraktkostnader, mjukvarudesign, hårdvarudesign (som inte bara handlar om hur nåt ser ut, utan precis lika mycket hur det funkar, fö.), vinstdelning till aktieägare... Det beror så mycket på hur man räknar, som sagt. Men visst, INGET av de här företagen är några fattiglappar.

Sen finns det ju poänger med att lägga priset på "rätt" nivå. För lågt, så känns grejen billig (oavsett om den är bra eller ej). För högt, så köper för få människor den. Apple lyckas ju lägga priset där det känns exklusivt men överkomligt. Sen kan man ju fundera på hur "exklusivt" det är att ha samma telefon som alla andra...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Sen det här med tillverkningskostnad; Det beror så väldigt mycket på hur man räknar. Alltså, klart att Apple tjänar sjukt mycket stålar. Samsung också. Eller Dell. Eller Nokia, föralldel.
Men, anyway, i priset du betalar på telefonen så ska det läggas in lön till anställda, lokalkostnader, fraktkostnader, mjukvarudesign, hårdvarudesign (som inte bara handlar om hur nåt ser ut, utan precis lika mycket hur det funkar, fö.), vinstdelning till aktieägare... Det beror så mycket på hur man räknar, som sagt. Men visst, INGET av de här företagen är några fattiglappar.

Sen är ju frågan också om vissa företag inte har råd att betala lite mer lön till sina anställda än foxcon-arbetarna i taiwan får. Och tycker de sig inte ha det, ska man ändå köpa deras grejer?

Men jag håller med, pris grundas på vad folk är beredda att betala, inte på företagens samveten eller något annat.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Sen är ju frågan också om vissa företag inte har råd att betala lite mer lön till sina anställda än foxcon-arbetarna i taiwan får. Och tycker de sig inte ha det, ska man ändå köpa deras grejer?

Jo, helt rätt. Trist nog blir det inte mycket man kan köpa alls om man tänker så... Apple är nog knappast vare sig bäst eller sämst när det gäller sånt där. Såvitt jag vet är i princip alla elektroniktillverkare beroende av Foxconn (eller liknande) industrier. Kläder är samma sak där. Eller bilar. Eller möbler. Eller mat (fast där går det ju att välja närodlat och så). HM / IKEA och så vet ju knappt själva var deras grejer görs - det är sjukt många led mellan bomullsplockning och t-shirt.

En jobbig insikt är att det mesta du har hemma och på dej är gjort av underbetalade arbetare i sydostasien. Man får döva samvetet med att köpa närodlade ekologiska grönsaker, svenskt kött och sådär.

Samma sak där: OM det fanns en dator som var typ "rättvisemärkt" så skulle jag överväga att köpa den. Om den hade OS X.

Men nu kom vi in på helt fel grej, va? Jag gillar min iPad!

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har haft min iPad Mini 16 GB Wifi i ungefär tre månader, än så länge är jag riktigt nöjd med mitt köp. Använder den flera gånger om dagen för att bland annat slösurfa, kolla på Youtube-klipp och spela spel. Lyssna på musik, kolla Instagram och övriga sociala medier gör jag på min iPhone 4 så iPaden är mer ett komplement till min iPhone.

Jag använder min iPad mycket i skolan också: Antecknar, kollar Wikipedia, gör tidslinjer och spelar in seminarium på iPaden - det fungerar riktigt bra.

Idag skaffade även min familj en Samsung Galaxy Tab 2 (Wifi), jag har testat den litegrann och jag känner att iPaden är mycket bättre även fast Samsungen är lite snabbare.

Jag är riktigt nöjd med min iPad!

Permalänk
Avstängd

Är skärmen så dålig som det verkligen sägs på Ipad mini 1st gen? Har beställt en under black friday kampanjen men funderar på att sälja den (har inte fått den än) och har aldrig ägt någon Apple produkt tidigare

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Är skärmen så dålig som det verkligen sägs på Ipad mini 1st gen? Har beställt en under black friday kampanjen men funderar på att sälja den (har inte fått den än) och har aldrig ägt någon Apple produkt tidigare

Nej det är inget fel på den. Det är inte så hög upplösning på den. 1024x768.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Nej det är inget fel på den. Det är inte så hög upplösning på den. 1024x768.

Jo jag förstod det men går det att leva med den? Eller måste man zooma in i precis allt?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Räcker 16gb? Sålde min 1st gen ipad mini och vill ha en med retina

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."