GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Eftersom directx crashen kräver en omstart av datorn så måste de ju ha med överklockningen att göra gissar jag på, startar jag inte om datorn så kan jag t.ex inte starta battlefield igen eller något annat spel då direct x felet kommer upp tills datorn startas om.
Spelade precis battlefield 3 i ca 2h med OC vilket fungera helt ok. Ska loopa metro last light i någon timme nu och se hur det funkar

Min dator är 100% stabil genom.
8 timmar Valley. Extrem Preset
4 timmar Heaven. Extrem Preset

6 timmar OCCT CPU stresstest.
6 timmar OCCT Linpack Memory stresstest.
2 Timmar OCCT Powersupply stresstest.

Trots att min dator passerat alla dessa timmar genom alla dom här stresstesterna så får även jag starta om datorn när BF4 krashar i vissa gånger.
Det har ingenting med min överklockning att göra. Det är uteslutande hos BF4 som felet ligger.

Även Assassins creed 4 Black Flag lider av samma krash vänliga buggar.
I det spelet är en av faktorerna den nya supersamlingen eller kantutjämningen som orsakar krasherna. Sänker man den tex så försvinner krasherna helt.

Många av dem Frysningar/låsningar/bluescreens som vi alla får ibland beror oftast på programvaran eller drivrutinerna man använder och inte på själva hårdvaran och dess inställningar.

Klarar ditt system av några olika benchmarks som Valley,Heaven,3dmark,3dmark 11 osv några timmar men krashar sedan i ett spel. Då kan du börja med att testa olika grafikinställningar eventuellt googla efter en fix på nätet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

ja men då blir med boost 1185. Jag kör redan på max volt. Spelar därimot battlefield oklockat för då får jag inga directx errors. Men fortfarande skumt att alla möjliga benchmarks går utmärkt med klock men inte battlefield som är ja, typ det enda jag spelar. Men ska spela lite bf3 i veckan och se hur kortet fungerar med klock där.

Där ser man, lärde mig något nytt idag.

Skrivet av Tobbbe__:

Nej han har ingen boostklock. När han och som många fler, mig inkluderad flashar om sina grafikkort till custom versioner tex Sk3nets.
Inaktiveras "Boost funktionen" Det blir som det var förr helt enkelt kortet ligger stabilt på sin högsta clock 24/7.
Han ligger så att säga på sin högsta boostclock hela tiden och aldrig någonsin lägre eller högre.

Hans directx krasher i BF4 har inget med hans grafikkort eller överklockning att göra utan det är pga BF4 otroligt dåligt optimering. Spelet liknar fortfarande en BETA mer än ett färdigt spel.

När en överklockning krashar vid tex valley brukar det normalt bara behövas en omstart av valley, själva programet.
Drivrutinen återställer sig bara till vad som var stock setting.

Krahsar det så hårt att en omstart av datorn krävs kan en orsak vara att man tar för långa steg i överklockningen.

Så kortet körs i max clock hela tiden? Även i Windows (idle) och även om man i NVCPL har "Anpassningsbar" power och spelar ett spel som inte är krävande?

Skönt att höra att DX kraschen inte har något med överklockning att göra.

Dock har jag kvar problemet med att jag alltid måste starta om datorn om Valley krashar, även om jag sänker clocken till stock i Palit Thundermaster. Det brukar bli så att Valley körs så tills det kraschar och startar jag om programmet så kraschar det alltid direkt. Samma sak händer om jag startar valfritt spel.

Varför är det så?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Där ser man, lärde mig något nytt idag.

Så kortet körs i max clock hela tiden? Även i Windows (idle) och även om man i NVCPL har "Anpassningsbar" power och spelar ett spel som inte är krävande?

Skönt att höra att DX kraschen inte har något med överklockning att göra.

Dock har jag kvar problemet med att jag alltid måste starta om datorn om Valley krashar, även om jag sänker clocken till stock i Palit Thundermaster. Det brukar bli så att Valley körs så tills det kraschar och startar jag om programmet så kraschar det alltid direkt. Samma sak händer om jag startar valfritt spel.

Varför är det så?

Normalt när DX11 krashar så brukar den återställa sig själv efter bara nån sekund. Men den kanske skiljer mellan olika operativsystem och versioner av DX.
När en överklockning failar för mig i heaven/valley så återställer sig DX och mina kort till stock hastighet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus geforce GTX 780. Jag vill överklocka det men jag har aldrig gjort det förut. Någon som kan berätta hur man går tillväga? Har ifall GPU tweak som man fick med, har dock inte vågat öka något då jag vill veta exakt vad jag håller på med. Vad ska man tänka på när man gör det (förutom tempen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Jag har ett Asus geforce GTX 780. Jag vill överklocka det men jag har aldrig gjort det förut. Någon som kan berätta hur man går tillväga? Har ifall GPU tweak som man fick med, har dock inte vågat öka något då jag vill veta exakt vad jag håller på med. Vad ska man tänka på när man gör det (förutom tempen)?

Du ska ladda ner EVGA precision.

Eller ja, beroende på hur hardcore du skall vara. EVGA är ett måste om du har flashat bios på ditt 780, vet iallafall bara att detta programmet låter dig klocka din volt högre än 1.100(?) eller vad som nu är max i t.ex Afterburner.

Annars kan du lika bra använda dig av Afterburner. Googla fram dig maxvolt och maxtemp, så lär du dig det bättre samt att hitta info om de.

Overclock.net är en bra källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moorr3:

Jag har ett Asus geforce GTX 780. Jag vill överklocka det men jag har aldrig gjort det förut. Någon som kan berätta hur man går tillväga? Har ifall GPU tweak som man fick med, har dock inte vågat öka något då jag vill veta exakt vad jag håller på med. Vad ska man tänka på när man gör det (förutom tempen)?

Tjenare!
Läs igenom den här guiden. Det är en överklocknings guide för nybörjare och dom som vill lära sig mer.
Har du fler frågor eller är det något du inte förstod så kan skriva i den tråden också. Mvh Tobias!
[Officiella] Nvidia GTX Överklocknings Tråden + Guide. 770-780-780Ti-Titan
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på vilka komponenter man kan behöva vid hårdvaru-voltmod av ett gtx780? kanske en guide tom? har googlat men hittar inget, och jag vill över 1,212.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-dwarf:

Nån som har koll på vilka komponenter man kan behöva vid hårdvaru-voltmod av ett gtx780? kanske en guide tom? har googlat men hittar inget, och jag vill över 1,212.

Varför hårdmodda när kortet enkelt låses upp med mjukvara?

Para ihop rätt version Afterburner med Rbbys258 volt mod.
Finns länkar till den modden i min guide.
Följ hans anvisningar sedan så kan du passera 1.212v gränsen och högre.
[Officiella] Nvidia GTX Överklocknings Tråden + Guide. 770-780-780Ti-Titan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1254074

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Varför hårdmodda när kortet enkelt låses upp med mjukvara?

Para ihop rätt version Afterburner med Rbbys258 volt mod.
Finns länkar till den modden i min guide.
Följ hans anvisningar sedan så kan du passera 1.212v gränsen och högre.
[Officiella] Nvidia GTX Överklocknings Tråden + Guide. 770-780-780Ti-Titan
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1254074

Skulle om jag kunde!
Men Asus har vart så jävla fyndiga så dom har satt dit en ichil vdcc, som inte är kompitabel med nån mjukvarumod, verkar som den enda lösningen för oss Asus ägare om vi vill över 1,212 är att damma av lödkolven tyvärr

Edit: Verkar ha hittat vad för resistorer som behövs, nu behöver jag bara leta rätt på en multimeter, finns det något intresse av bilddokumentation på detta? tänkte det kan ju intressera andra 780 ägare med icke-ref vdcc

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-dwarf:

Skulle om jag kunde!
Men Asus har vart så jävla fyndiga så dom har satt dit en ichil vdcc, som inte är kompitabel med nån mjukvarumod, verkar som den enda lösningen för oss Asus ägare om vi vill över 1,212 är att damma av lödkolven tyvärr

Edit: Verkar ha hittat vad för resistorer som behövs, nu behöver jag bara leta rätt på en multimeter, finns det något intresse av bilddokumentation på detta? tänkte det kan ju intressera andra 780 ägare med icke-ref vdcc

Absolut! lägg upp här när du är klar

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Normalt när DX11 krashar så brukar den återställa sig själv efter bara nån sekund. Men den kanske skiljer mellan olika operativsystem och versioner av DX.
När en överklockning failar för mig i heaven/valley så återställer sig DX och mina kort till stock hastighet.

Idag mår inte datorn bra Far Cry 3 krashar hela tiden (även om jag sänker clocks) och nu stannar FPSen på 30. Min clock har varit stabil i flera dagar nu, varför bråkar det nu?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hm allt lödande är klart, men, volten är oförändrad oavsett om jag maxar vridpotten eller inte, lite förbryllande, måste googla vidare

Permalänk
Medlem

Brukar MSI Afterburner visa halva minneshastigheten? På mitt 780 visar den 3000 i hastighet medans på mitt lilla gt 610 visar den 500 minnes hastighet vilket den har.

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Så, äntligen lyckats lösa problemet, på 780 så är pci-e kontakterna vända jämfört mot 680, så jag la ena benet på potten på en 12v+, vilket gjorde att saker och ting blev lite skumma, när jag flyttade över sladden till jord så funkade det mycket bättre :D, skall lägga upp en guide såfort jag har ork, måste lufta loopen till kortet för 4949 gången efter jag har rivit ur och satt i grejorna ett antal gånger, så det ligger före i prioriteringarna.

Edit: önskar att heaven kunde vara stabilt för en sekund dock, något konstigt har hänt, heaven.exe kraschar konstant, men battlefield 4 kan jag lira...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasfer:

Brukar MSI Afterburner visa halva minneshastigheten? På mitt 780 visar den 3000 i hastighet medans på mitt lilla gt 610 visar den 500 minnes hastighet vilket den har.

Japp, AB verkar visa halva hastigheten för mig.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Skulle flasha kortet idag och har alla filer jag behöver men så kom jag på att jag inte är säker på om jag valt rätt fil hos Overclocker. Jag har ju trots allt ett Jetstream och inte ett vanligt 780Ti. Och nu ligger hela den sidan nere, typiskt!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu jäklar har jag fått lite knuff i grejorna, fick dock slut på pottar så, pll-volten får jag ta sen

Permalänk

Uppgraderade mitt moderkort till ett MSI G45 vilket tyvär fick Afterburner att sluta fungera :/.
Klocken går automatiskt från 320 och upp till 1045 och påverkas inte alls av vad jag ställer in i Afterburner.
Hittar inga inställningar om det i BIOS och jag har redan ominstallerat drivrutinerna ett par gånger.
Någon som har erfarenhet av detta?

EDIT: Installerade drivrutinerna som kom med grafikkortet och uppgraderade dem till de nyaste från nvidias hemsida och nu funkar det igen.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem

EVGA 780 Ti ACX här. Core är 1006mhz.

Med boost och +120mhz Core och +450mhz memory går den upp i 1243Mhz under load.
Mitt problem är att jag lyckas inte ta mig genom en minut på varken Unigine Heaven eller A New Dawn.
Däremot flyter BF4 på bättre än aldrig förr under 70 grader. Tycker mig inte ens se att graffet jobbat under full load i BF4.

Någon idé om vad som sker? Vågar man låta det vara? Det fungerar ju trots allt i BF4 riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

EVGA 780 Ti ACX här. Core är 1006mhz.

Med boost och +120mhz Core och +450mhz memory går den upp i 1243Mhz under load.
Mitt problem är att jag lyckas inte ta mig genom en minut på varken Unigine Heaven eller A New Dawn.
Däremot flyter BF4 på bättre än aldrig förr under 70 grader. Tycker mig inte ens se att graffet jobbat under full load i BF4.

Någon idé om vad som sker? Vågar man låta det vara? Det fungerar ju trots allt i BF4 riktigt bra.

Skulle tro att din memory clock är för hög, heaven och unigine är känsliga för sånt enligt min erfarenhet. Har du Elpida minnen? I så fall låter det garanterat som din memclock är för hög. Jag har samma EVGA men ett vanligt 780 och kör +124 på core och +312 på minnena (Elpida), benchmarks kraschar om jag klockar minnet högre men BF4 funkar fortfarande.

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankan:

Skulle tro att din memory clock är för hög, heaven och unigine är känsliga för sånt enligt min erfarenhet. Har du Elpida minnen? I så fall låter det garanterat som din memclock är för hög. Jag har samma EVGA men ett vanligt 780 och kör +124 på core och +312 på minnena (Elpida), benchmarks kraschar om jag klockar minnet högre men BF4 funkar fortfarande.

Okej.

Hur menar du elpida minnen?

Men ska jag skita i benchen och fortsätta lira BF4 och vara lycklig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Okej.

Hur menar du elpida minnen?

Men ska jag skita i benchen och fortsätta lira BF4 och vara lycklig?

Det finns tre stora tillverkare av grafikkortsminnen: Samsung, Hynix och Elpida. I regel är Samsung och Hynix mer åtråvärda för de går att klocka högre och "tål" helt enkelt en högre klockfrekvens. Kalla det bättre kvalitet eller rykten, men det verkar ligga en del sanning bakom påståendet. Du kan ladda ned ett program som heter "Nvidia Inspector" och hålla musen över ett visst ställe på den "bild/programruta" som kommer upp när du kör Nvidia Inspector så ser du vilket fabrikat grafikminnet har - googla något i stil med "nvidia inspector which memory brand" så ser du hur du gör om min korta förklaring var otydlig.

Jag skulle klocka ned minnet lite om du inte klarar benchmarks. Det kan betyda att den dagen du spelar något annat spel än BF4 så kan det krascha, och de där 100 mhz extra på din nuvarande minnesklock lär inte göra mer än ett par FPS i BF4. Men du kan fortsätta med din nuvarande klockning också om du mest spelar BF4 för tillfället, men tänk på att eventuella framtida krascher i andra spel/benchmarks kan bero på för hög överklocking av grafikkortsminnet (memory clock). Gott nytt år

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankan:

Det finns tre stora tillverkare av grafikkortsminnen: Samsung, Hynix och Elpida. I regel är Samsung och Hynix mer åtråvärda för de går att klocka högre och "tål" helt enkelt en högre klockfrekvens. Kalla det bättre kvalitet eller rykten, men det verkar ligga en del sanning bakom påståendet. Du kan ladda ned ett program som heter "Nvidia Inspector" och hålla musen över ett visst ställe på den "bild/programruta" som kommer upp när du kör Nvidia Inspector så ser du vilket fabrikat grafikminnet har - googla något i stil med "nvidia inspector which memory brand" så ser du hur du gör om min korta förklaring var otydlig.

Jag skulle klocka ned minnet lite om du inte klarar benchmarks. Det kan betyda att den dagen du spelar något annat spel än BF4 så kan det krascha, och de där 100 mhz extra på din nuvarande minnesklock lär inte göra mer än ett par FPS i BF4. Men du kan fortsätta med din nuvarande klockning också om du mest spelar BF4 för tillfället, men tänk på att eventuella framtida krascher i andra spel/benchmarks kan bero på för hög överklocking av grafikkortsminnet (memory clock). Gott nytt år

Tack för svaret,

Jag hade tydligen Hynix. Får försöka hitta en klock som passar.

Ska jag höja Temp-Target/Power-target till högsta möjliga när jag klockar :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-dwarf:

Nu jäklar har jag fått lite knuff i grejorna, fick dock slut på pottar så, pll-volten får jag ta sen

http://i.imgur.com/UTmo5vt.jpg

Känns som att din score är rätt så låg i förhållande till din core clock?

Edit; Såg att du inte hade ett Ti sorry

Permalänk
Medlem

Hur vet man egentligen när en clock är stabil?

Har i evga precicision x gpu clock på +159 och mem clock på +145 på mitt Asus GeForce GTX 780 DirectCU II utan att pilla på spänning och power/temp-target.

Har kört Heaven i timmar utan problem men Battlefield 4 krashar då och då med directx-fel, det gör det dock om jag inte klockar också så jag vet inte riktigt vad man kan få ut av det.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Hur vet man egentligen när en clock är stabil?

Har i evga precicision x gpu clock på +159 och mem clock på +145 på mitt Asus GeForce GTX 780 DirectCU II utan att pilla på spänning och power/temp-target.

Har kört Heaven i timmar utan problem men Battlefield 4 krashar då och då med directx-fel, det gör det dock om jag inte klockar också så jag vet inte riktigt vad man kan få ut av det.

De där krascherna beror nog på spelet och inte på din överklock. Alla har problem med krascher i BF4, såväl överklockade som stockklockade graffekort.

DICE jobbar på det i sin egna fart verkar det som

Visa signatur

MB Asus Z87-A CPU i5 4670k [I](Noctua NH-U12S)[/I] GPU MSI GTX 780 Twin Frozr IV PSU be quiet! L8 630W RAM 8GB 1600MHz

Permalänk
Medlem

Är det sunt att aktivera K-Boost i EVGA Precision för sitt 780Ti? Försvinner GPU-Boost 2.0 i samband med att man har K-boost på?

Det borde ju rent logiskt vara bra att ha K-Boost på hela tiden när man spelar?

Permalänk
Medlem

Sådär, efter ett jävla jobb med löda dit nya kablar samt trimpottar istället för vridpottar (riktigt bra från elfa) samt ett nätagg senare är jag på banan igen, nöjer mig här ikväll då tålamodet redan har satts på prov ett ex antal gånger denna dag, langar upp lite bilder iaf.

http://imgur.com/a/suuR8

Permalänk
Medlem

Tjena. Har Köpt mig ett Gigabyte gtx 780 oc och har lite frågor runt det.
Hur har ni lyckats med klockningen. Är en nybörjare så är lite osäker.
Mina inställningar: gpu base 1080mhz, Minnen 6400mhz volt inställd på Max 1,2 och Powerlimit på 105%. Ligger i snitt med Unigne (eller vad det heter) bench på 69/70 grader.
Min fråga är det skadligt för kortet?
Finns det mer kraft att hämta?
Fick 1571 i score på Uninge och vad jag förstått så är det jävligt bra score.
Konstiga är att med dom här inställningarna så säger gpu-z i logfilen att gpu'n snittar på 1224mhz. Hur kan det stämma när jag har base 1080 + boost på ca 50-52mhz.
Tack på förhand // Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Är det sunt att aktivera K-Boost i EVGA Precision för sitt 780Ti? Försvinner GPU-Boost 2.0 i samband med att man har K-boost på?

Det borde ju rent logiskt vara bra att ha K-Boost på hela tiden när man spelar?

Nej, GPU Boost 2.0 försvinner inte av sig självt. Du måste flasha om det med en custom BIOS vilket då tar bort GPU Boost 2.0. Kör du Adaptive Power kommer kortet fortfarande att klocka upp/ned sig vid behov vilket är skönt.

Jag tycker inte man skall använda K-Boost då det tvingar 3D klocks i 2D mode (idla i Windows) vilket får kortet att gå varmt och det är ju rätt onödigt. Har du på Maximum Power istället för Adaptive Power borde kortet klocka/volta max när du flashat BIOS.

Vill du komma åt 1.21v måste du ändå flasha om BIOS (även om nu EVGA X säger att du kan övervolta OM du nu ligger på 1.162 som mig i stock när man vanligtvis ligger på 1.175).

Custom BIOS hittar du här. Glöm inte att du måste vara medlem för att kunna ladda ned BIOS. Vår modell heter "GTX 780 EVGA SC ACX"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9