Permalänk

Mekaniskt tangentbord - Vilket?

Vet att det finns mängder av trådar förut, men ingen passar specifikt mig!

Jag har kört med rubber-dome, men vill ha ett kvalitativt mekaniskt istället!
Läser på Universitet så skriver en hel del samt spelar spel, fördelningen ligger nog runt 70-30% cirka!
Vad jag förstår är röda brytare mest lämpliga. Bakgrundsbelysning, kvalitet osv värdesätter jag!
Har budget upp mot 1200-1300kr, men finns det billigare är det bara ett plus!

Mvh

Permalänk

Jag rekommenderar valfritt Qpad eller Corsair Vengeance K95.
Har inga direkt anledningar varför. Har ett K95 och jag har hört att Qpad ska vara riktigt bra.

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

6gv2 från steelseries, billigt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

men ingen passar specifikt mig!

Då är du redan fel ute med att göra en tråd, testa dom själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

Vet att det finns mängder av trådar förut, men ingen passar specifikt mig!

Jag har kört med rubber-dome, men vill ha ett kvalitativt mekaniskt istället!
Läser på Universitet så skriver en hel del samt spelar spel, fördelningen ligger nog runt 70-30% cirka!
Vad jag förstår är röda brytare mest lämpliga. Bakgrundsbelysning, kvalitet osv värdesätter jag!
Har budget upp mot 1200-1300kr, men finns det billigare är det bara ett plus!

Mvh

Ska du skriva mycket också skulle jag nog säga att bruna är vägen att gå. Då du med dessa får tacitcal feedback men utan det där distinkta klicket som de blåa ger.

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

Använder själv deras Quickfire TK keyboard med gröna switchar. Helt underbart. Kvalitén är superb. inget att klaga på!

Så bor du nära ett netonnet som har det i lager, ta en sväng ut och testa och trycka på det! För detta priset är det oslagbart!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Säger också steelseries 6gv2.

Bra kvalitet men ingen belysning. Dock riktigt prisvärt! bara 700 spänn.

Finns bara med röda eller svarta brytare vad jag vet dock, så då skulle jag rekommendera röda då svarta kan bli jobbiga att skriva med.
Och jag gillar själv röda bäst.

Men annars så gillar många bruna brytare, som ska vara bra "allaround".
Men då får man ta en annan modell som sagt.

Hade jag fått välja vilket tangentbord som helst så hade jag tagit ett Ducky G2PRO TKL, men då får man punga ut typ 1500kr.

Permalänk

Skulle verkligen avråda dig från att ta någons ord på vilka brytare som passar dig. Många rekommenderar röda brytare, men jag tror att en stor anledning till det är dom är de vanligaste brytarna i billigare mekaniska tangentbord just nu. Jag vart extremt missnöjd med mitt tangentbord när jag köpte ett med röda brytare för ett år sedan ungefär. Jag tyckte att dom var trista att skriva på, inte mycket bättre än rubberdome tyckte jag, och när jag spelade så var dom alldeles för lätta och det räckte med extremt lite för att aktivera dom så jag råkade bränna cd's i LoL hela tiden när jag hade fingrarna vilande på tangenterna. Sedan köpte jag ett tangentbord med MX Clears istället och det var som natt och dag, allt var bättre med dom i min mening.

Summan är, köp inget mekaninsk tangentbord utan att ha provat olika brytare först. Gå in på valfritt ställe som säljer tangentbord borde du åtminstone kunna hitta varianter med röda, svarta, blåa och bruna brytare. Prova dom först och känn efter vilka som du tycker känns bäst, sedan kan du fundera på exakt vilket tangentbord du borde köpa. Det är extremt personligt vilka brytare du gillar bäst, men röda verkar vara mest lika rubberdome brytare om man gillar det. Är vad jag tyckte om dom i varje fall.

Permalänk

Ok, tack så mycket för svar!
Får åka och trycka nånstans då, känna efter lite!

Permalänk
Medlem

Func KB-460 då? Har läst/hört att den är väldigt lik Qpads fast utan ljud ingång.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Säger som de andra, åk och testa någonstans, valet av brytare är för personligt för att vi skall kunna säga något. Som modell kan jag nog rekommendera mitt Corsair K70, ruskigt trevligt bord, finns nu med mer än röda brytare också. kostar ca 1200 spänn. Ville egentligen ha ett ducky shine men det saknar dedikerade mediaknappar som jag ville ha. Som sagt, ruskigt nöjd med corsairbordet. Har du råd så är däremot ducky kännt för extremt hög kvalitet, finns väldigt många val av brytare samt färg på belysningen där med