Vilket moderkort + CPU är bäst för hemmaserver (ESXI) är fortfranade Intel DQ77KB på top?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Tänk på att Xeon E3-XXX5 innehåller grafikdel redan...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade tänkt skippa grafikkort, men då bör det väl inte vara några problem med denna setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag hade tänkt skippa grafikkort, men då bör det väl inte vara några problem med denna setup?

Jag kan ha fel (som man kan ha efter man kommit hem efter nyårspartaj), men moderkortet ser ut att ha en grafikkrets redan - dvs du kan ta en processor utan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Om du inte beställt dina delar än, kan jag väl passa på att göra lite reklam för en annons jag har aktiv på SweC-marknad:

http://www.sweclockers.com/annons/89996-intelbaserad-whitebox...

Edit: Glöm det, såg att du hade behov av ECC och IPMI...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd nu har jag beställt sakerna som jag tidigare länkade, så nu är det bara att börja bygga

Permalänk
Medlem

Håll oss uppdaterade. Stalkat tråden ett tag nu, funderar på att köpa nästan exakt samma kit.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Tack för alla tips och råd nu har jag beställt sakerna som jag tidigare länkade, så nu är det bara att börja bygga

Du får gärna rapportera hur du känner för systemet när det är klart.... Vilket Modo plus CPU blev det tillslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantedali:

Du får gärna rapportera hur du känner för systemet när det är klart.... Vilket Modo plus CPU blev det tillslut?

*fractal Design Node 304
*Asus P9D-I
*Seasonic X-400 Fanless 400W
*Cooler Master TPC800 vet inte om denna går in i lådan och klarar sig utan fläkt (alt vattekylning typ Hydro)
* Intel Xeon E3-1265Lv3 2,5GHz alt Intel Xeon E3-1230v3 3,3GHz
* Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 Intel 2x8GB (KVR13E9K2/16I) tror detta ska fungera med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Är också riktigt sugen att höra hur bygget går då jag själv letar efter något liknande. Har du beställt delarna?

Permalänk
Medlem

Delarna är beställda från proshop+ebay men allt var inte i lager så antar att jag får vänta.

Hur bra ventilation tror ni att systemet behöver, går det att lägga in det i ett litet utrymme?
Hur beräknar jag strömförbrukningen ungefär eller är enklast att köpa en mätare?

Permalänk
Medlem

Kul! Får man fråga vad hela kalaset gick lös på?

Då processorn har relativt låg TDP så borde det med lite tur räcka att en, alternativt två fläktar som står och går på rätt låga varv. Ska bli riktigt intressant att höra resultatet.

Angående strömförbrukningen så skulle jag nog investera i en mätare för att ta reda på vad exakt riggen drar.

Permalänk
Medlem

Kommer in lite sent i den här tråden men tänkte ändå berätta lite om den servern jag byggde i höstas. Jag borde väl fixa en bygg-tråd med bilder och länkar till prisjakt, men det orkar jag inte just nu.

Sammantaget är jag extremt nöjd med alla komponenter och det färdiga resultatet.

M-kort: ASRock E3C226D2I
CPU: CPU/Xeon E3-1265Lv3 2.50GHz (valde med grafik för att eventuellt försöka få igång transkodning av tv-inspelningar senare)
Fläkt: Noctua NH-L9i Low profile CPU Cooler - LGA115x (tyst och fin ska den va)
Minne: Kingston 16GB DDR3 PC10600 1333MHz (KVR1333D3E9SK2/16G) (ECC-Minne över från ett bygge som inte blev av)
Låda: CFI-A7879 eller ARK ITX/CS-CI03 som den också kallas på amerikanska marknaden jag fick beställa den från Tyskland
Fläkt: Antec TrueQuiet 120 120mm Fläkt (tyst och fin ska den va)
PSU: Inbyggd (Sägs att fläkten ska föra oväsen med tiden, men jag har inte haft några problem)
Diskar:
1x Samsung 840 Pro Series SSD 128GB SATA3 Basic Kit (MZ-7PD128BW)
2x Seagate NAS ST4000VN000 64MB 4TB
2x Seagate Barracuda LP ST32000542AS 32MB 2TB (disk från samma bygge som inte blev av)
TV-mottagare: TBS 6981 som körs i Unicable-läge
Operativ: Ubuntu server 13.04 Saucy Salamander med Mate desktopmiljö
Filsystem: SSD'n kör ext4 och de andra 4 diskarna sitter i en spegel med zfs som filsystem
Övrigt:
Remote Admin: Thinlinc från svenska Cendio
tv-mjukvara: tvheadend

Skrivet av jan-banan:

Nu står jag och tvekar hittade detta kort, 6sata mot asuskortet. Någon som har erfarenheter?
http://www.asrock.com/server/overview.asp?Model=E3C226D2I

Antalet bra sataportar var nog den främsta motivationen till att mitt val föll på ASRock. Det är rätt ont om Mini-ITX kort som accepterar ECC.

Skrivet av jan-banan:

EDIT: Såg att den bara har VGA? WTF. känns inte helt optimalt.

Inget jag tänkt på, lite X klarar den iaf. Funkade direkt med live-skivor för linux.

PS. Lägger en veckovis övervakning på tråden, men hoppas jag minns att kolla då och då

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwigz:

Kul! Får man fråga vad hela kalaset gick lös på?

Då processorn har relativt låg TDP så borde det med lite tur räcka att en, alternativt två fläktar som står och går på rätt låga varv. Ska bli riktigt intressant att höra resultatet.

Angående strömförbrukningen så skulle jag nog investera i en mätare för att ta reda på vad exakt riggen drar.

Gick lös på 7500:- ungefär. Hade budget på 3-4 först sen fem och nu sju. Men hoppas denna kommer gå några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du hunnit fått hem delarna? Vilken kylare blev det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwigz:

Har du hunnit fått hem delarna? Vilken kylare blev det?

Det blev Cooler Master TPC800 och jag kör den utan fläkt bara de inbyggda i mode 304. Den täcker dock pci-e porten så kommer inte kunna stoppa i något extra satakort.

Det inbyggda grafiken fungerar ej tydligen med just min CPU. jag kör ikvm och kan se BIOS i en javaklient.

Laddade ner ESXI 5.5 och verkar inte som den stödjer mitt intel nätverkskort.

Så än så länge har det börjat ganska dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat att injecta drivarna i ESXI 5.5? Hittade en tråd här som jag tror jag hjälpa
http://hardforum.com/showthread.php?p=1040278084

Det var riktigt trist att grafiken inte fungerade, på papperet borde det lira om jag jag inte har kikat helt galet.

Är lite nyfiken, går processorn varm och låter uppsättningen mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwigz:

Har du testat att injecta drivarna i ESXI 5.5? Hittade en tråd här som jag tror jag hjälpa
http://hardforum.com/showthread.php?p=1040278084

Det var riktigt trist att grafiken inte fungerade, på papperet borde det lira om jag jag inte har kikat helt galet.

Är lite nyfiken, går processorn varm och låter uppsättningen mycket?

Såg detta http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P9DI/#sup...
* Xeon E3-1265L V3 (2.5GHz, 4C, HT, L3:8M, 45W, rev.C0) - Not Support the Integrated Graphics Controller.
Så där gjorde jag bort mig.

Eftersom jag inte kommit mer än till BIOS och installationen av ESXI så kan jag inte säga så mycket, tempen låg på 37grader med öppnat chassi när jag kollade senast.

Den stora 140mm fläkten i node 304 chassit är kopplad till CPU-fan på moderkortet. De andra två fläktarna sitter på en inbyggd switch i chassist med tre lägen.
Än så länge tycker jag det låter för mycket, men kanske går det att sänka hastigheten på fläktarna, kanske går det fullt i från bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Såg detta http://www.asus.com/Commercial_Servers_Workstations/P9DI/#sup...
* Xeon E3-1265L V3 (2.5GHz, 4C, HT, L3:8M, 45W, rev.C0) - Not Support the Integrated Graphics Controller.
Så där gjorde jag bort mig.

Eftersom jag inte kommit mer än till BIOS och installationen av ESXI så kan jag inte säga så mycket, tempen låg på 37grader med öppnat chassi när jag kollade senast.

Den stora 140mm fläkten i node 304 chassit är kopplad till CPU-fan på moderkortet. De andra två fläktarna sitter på en inbyggd switch i chassist med tre lägen.
Än så länge tycker jag det låter för mycket, men kanske går det att sänka hastigheten på fläktarna, kanske går det fullt i från bios?

Läste på en review att den chassit bara skulle låta 17dba på setting low. Så antagligen krämar moderkortet på mer än den behöver. Fick du esxi att fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chassit låter för mycket, jag har koplatt 140mm fläkten till CPU på moderkortet, den går på ca1000RPM hela tiden. Testa att ställa om till low fan speed i BIOS, men ingen skillnad.

Fick igång ESXI och tänkte att den skulle sänka fläkthastigheten men det blev ingen skillnad, har inte hittat någonstans att gör det.

Har installerat ClearOs och Windows 7 som test.

Riktigt segt att ESXI-klienten måste köras från Windows. Undrar varför de inte gjort en Linux och OSX klient.

Men första prio är att få tyst på lådan.

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla 140-fläkten så den går på chassits styrning och sen sätta chassit på low. Eller går processorn för varm då? Moderkortet kanske strejkar, men det brukar man kunna ställa in.

Permalänk
Medlem

Har testat lite mer med Clearos och Windows7 båda fungerar utan problem än så länge!

Testade att koppla in 140mm fläkten på SYS_FAN men får samma RPM i bios som ligger på 1050RPM. Tempen på CPU:n ligger på mellan 20-36 grader så skulle. Var kan man konstrollera detta hittar inställning i BIOS för low fan speed, standard och highspeed har ställt den på low speed men ligger fortfarande kvar på 1050RPM.

Asus skryter i manualen:

Citat:

ASUS Fan Speed technology
The ASUS Fan Speed technology smartly adjusts the fan speeds according to the system loading to ensure quiet, cool, and efficient operation.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte om man kunde koppla in den fläkten på samma controller som du har i Node 302-chassit, altså samma som de främre fläktarna. Sen ställer du du in den switchen på low bara.

Permalänk
Medlem

Allt utom ljudnivån fungerar bra nu. Testade att koppla in den till node 304 kontrollen.
På max låg tempen på
MAX FAN SPEED:

CPU1 Temperature Normal 32 ° C
MB1 Temperature Normal 41 ° C
CPU1 Margin Normal 59 ° C

LOW FAN SPEED
CPU1 Temperature Normal 39 ° C
MB1 Temperature Normal 48 ° C
CPU1 Margin Normal 52 ° C

Det ska sägas att servern inte är belastad någonting förutom att två OS stå på.

Vet inte hur högt tempen på CPU1,MB1, CPU1 magin får gå. Hittar inget i databladet hos intel.

Permalänk
Medlem

Nu ligger temperaturerna på:

CPU1 Temperature Normal 43 ° C
MB1 Temperature Normal 50 ° C
CPU1 Margin Normal 48 ° C

Permalänk
Medlem

Är det på low? Går den tyst på den settingen eller väsnas den även där? Testa att köra prime95 eller något och se vad du kan stressa upp den i. 50 grader på processorn är kanske inte kallt men inte för varmt heller.

Permalänk
Medlem

Det är på low jag för dessa högre temperaturer. Har testat lite mer och kommer upp till 50 grader ungefär. Jag har tänkt ställa den i ett skåp så gissa på att den kommer gå upp lite mer. Alternativet är att jag byter mot PWM-fläktar så att de går på rätt varv, vill inte att lägenheten ska brinna upp.

Permalänk
Medlem

50 grader känns ju acceptabelt. Jag får min imorrn, beställde likadant men bytte processorn mot en 1220, så den lär nog gå lite varmare. Tänkte även höra hur mycket stockkylaren brummar innan jag byter ut den.
Ska bli kul att se hur servern funkar.

Permalänk
Medlem

Har ni fått igång min server mer på riktigt CPU-ligger konstant 45-50 grader. Har lagt in ESXi free 5.5 på den och det fungerar efter lite meck med drivrutiner. Har en HD i den Seagate NAS tycker att den låter precis på gränsen till för mycket.

Har inte haft tid att sätta upp den riktigt än och står och tvekar på freeNAS eller clearOS.