Billigast möjliga spelburk, max 5000.

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga spelburk, max 5000.

Hej,

Eftersom jag inte tänkt spela så ofta så tycker jag inte det är värt att lägga ut mycket pengar på en bättre burk. Max 5000.
Vill gärna kunna spela nyare utgivna spel på i alla fall medium / high.

Upplösningen i fråga kommer nog mest troligtvis vara 1366x768 eller 1600x900. Då högre upplösningar kommer kräva mer resurser.

Har plockat ihop följande komponenter och tänkte klocka prollen till i alla fall över 4ghz: www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=164033q1,179188q1,19017...

Några bättre tips? Kommer 400w orka driva systemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Keeper of the Bamse

har inga klagomål alls, det ser bra ut! 400 watt räcker gott

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

har inga klagomål alls, det ser bra ut! 400 watt räcker gott

Tack för svaret Är nog inte värt att försöka snåla mera, då kommer någon komponent säkerligen flaska.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju slängt i åtmisntone en 1TB HDD, 120GB ssd går man inte långt på :3
En cd läsare lär väl också behövas.

Visa signatur

Fractal Design R5 Window | Gigabyte G1 Z97 Sniper | i7 4790K@4.7Ghz | H100i Cpu Cooler | Nvidia Titan X Pascal | Hyper X Beast 2133mhz | Intel SSD 240GB | Evga SuperNova G2 850W | 3TB Seagate HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artixera:

Jag hade ju slängt i åtmisntone en 1TB HDD, 120GB ssd går man inte långt på :3
En cd läsare lär väl också behövas.

120GB är snålt, håller med. Tanken är endast ett fåtal spel åt gången ska vara installerade så det bör räcka (tror jag)

Tanken är att spel ska införskaffas via Steam / Origin, hur ofta köper man spel där man faktiskt får en fysisk skiva? Men visst den cd läsare kan vara bra att ha för att vara på den säkra sidan. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fornis:

120GB är snålt, håller med. Tanken är endast ett fåtal spel åt gången ska vara installerade så det bör räcka (tror jag)

Tanken är att spel ska införskaffas via Steam / Origin, hur ofta köper man spel där man faktiskt får en fysisk skiva? Men visst den cd läsare kan vara bra att ha för att vara på den säkra sidan. ^^

Har en SSD på 120 GB, men med Windows installerat (och Lightroom samt en del andra program) så är det inte mycket kvar. Jag kan bokstavligen ha ett eller två spel installerade åt gången.
Så handlar det om att bygga en speldator så billigt som möjligt hade jag faktiskt övervägt att bara ha en mekanisk disk just nu. Laddningstider blir klart längre, men ren spelprestanda påverkas mycket lite.

Dock hade jag sett till att partionera upp så att jag enkelt kunde ta bort systempartitionen när jag väl köpte en SSD.

Edit: Nu är jag ute på hal is, men hur är det med minneskanaler till AM3+? Ibland innebär ju enbart en minnesmodul en rejäl prestandaförlust, eller i värsta fall att det inte fungerar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Har en SSD på 120 GB, men med Windows installerat (och Lightroom samt en del andra program) så är det inte mycket kvar. Jag kan bokstavligen ha ett eller två spel installerade åt gången.
Så handlar det om att bygga en speldator så billigt som möjligt hade jag faktiskt övervägt att bara ha en mekanisk disk just nu. Laddningstider blir klart längre, men ren spelprestanda påverkas mycket lite.

Dock hade jag sett till att partionera upp så att jag enkelt kunde ta bort systempartitionen när jag väl köpte en SSD.

Edit: Nu är jag ute på hal is, men hur är det med minneskanaler till AM3+? Ibland innebär ju enbart en minnesmodul en rejäl prestandaförlust, eller i värsta fall att det inte fungerar alls.

Förstår helt klart dina tankegångar, har dock en 120GB ssd i min htpc. Efter Windows 8 och en del avsnitt, en eller två filmer så kvarstår fortfarande 50GB. Hur mycket fyller ett spel? 15GB? Älskar SSD och en mekanisk disk kommer skapa en klump i halsen varje gång man ska starta datorn, installera något, eller vänta på ett spel att ladda.

Angående minneskanalerna för AM3+ , så blir det nog dock att köra två 4GB stickor istället för en. RAM är ju ändå så billigt

Permalänk
Medlem

Låt bli att köpa en SSD om du bara har 5000 i budget och vill ha prestanda. Du får inga extra frames utan endast snabbare uppstart/laddtider. Om du nu skulle lägga dom där 800 på ett bättre grafikkort tex ett gtx 760( http://www.inet.se/produkt/5409922/gigabyte-geforce-gtx-760-2... ) så får du upp till 50% mer fps beroende på spel http://www.anandtech.com/bench/product/1076?vs=1038. Jag tycker att du tar någon mindre HDD och lägger resten av pengarna på ett 270 kanske om du absolut inte vill överskrida budget