Silverstone avtäcker Raven RV05 och Fortress FT05

Permalänk
Melding Plague

Silverstone avtäcker Raven RV05 och Fortress FT05

Taiwanesiska Silverstone tror sig ha funnit vad många entusiaster vill ha ut av ett chassi och visar upp de nya Fortess- och Raven-modellerna på CES 2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar Fortress skarpt! Blir nog ett köp när det bär av

Permalänk
Medlem

*Kramar mitt FT02* släpper dig aldrig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Bara jag som tycker att detta låter lite konstigt?
"Modellerna kan svälja moderkort i formfaktorer upp till ATX, men bjuder på yttre dimensioner (217 x 529 x 484 mm) i klass med många Micro ATX-chassin."

mAtx chassin är oftast mycket mindre än det? eller?
t.ex. core 1000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807664
175 x 355 x 420

Jätte matx-chassit corsair 350d har till och med mindre mått
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1832039
210 x 440 x 450

Permalänk
Medlem

Tycker springan på högersidan är misstänktsamt lik vad som brukar dölja en slimline slot-in läsare?

Permalänk
Medlem

Är det handtag man ser i ovankant?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Tycker springan på högersidan är misstänktsamt lik vad som brukar dölja en slimline slot-in läsare?

Kan ju vara för att det är just det, står i artikeln.

Permalänk
Medlem

Tanken bakom chassit är ju helt perfect.
Stora fläkar och luftflöde som hjälps av värmestigning, inga HDD vaggor i vägen för flödet och bra med ljuddämpning.

Jag är lite kär i bara konceptet, bara de inte slarvar med detaljer så kan detta bli nästa chassi för mig.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Bara jag som tycker denna meningen verkar lite fel?
"Modellerna kan svälja moderkort i formfaktorer upp till ATX, men bjuder på yttre dimensioner (217 x 529 x 484 mm) i klass med många Micro ATX-chassin."

mAtx chassin är oftast mycket mindre än det? eller?
t.ex. core 1000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807664
175 x 355 x 420

Jätte matx-chassit corsair 350d har till och med mindre mått
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1832039
210 x 440 x 450

Påpeka inte grammatiken när du använder bestämd form efter denna... Pinsamt hur många det är som verkar ta efter inkorrekt svenska som nyanlända använder... Det är denna mening* eller om du vill byta på det den här meningen.

Learning by doing, Peace

Permalänk
Medlem

Fortress FT05 Är mitt optimala chassi.
Jag byggde om ett Define R2 till exakt den layouten för 2 år sedan. http://www.sweclockers.com/galleri/8322-skruvad-define
Ska jag bygga en ny stationär dator blir Fortress FT05 garanterat nya chassit

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Eftertraktade designval för ett chassi ämnat för år 2014. Helst hade jag även velat se en modell för mATX, men det kan ju alltid komma senare. Recension blir extra intressant hursomhelst och Silverstone har ett par pinnar på stegen att klättra uppför efter det föregående årets produktlanseringar.

Permalänk

Gillar inte de stora 180mm i botten, svåra att byta ut :-/ Dock verkar de trevliga i övrigt, väntar på recension även om jag aldrig kommer skaffa något

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ronz:

*Kramar mitt FT02* släpper dig aldrig

Jag letar och letar men kan ej hitta ett

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av crilleee:

Påpeka inte grammatiken när du använder bestämd form efter denna... Pinsamt hur många det är som verkar ta efter inkorrekt svenska som nyanlända använder... Det är denna mening* eller om du vill byta på det den här meningen.

Learning by doing, Peace

Roligt att du nämner det då jag är född i Sverige.
Och har svenska föräldrar.
Men ja, jag ser att det är grammatiskt inkorrekt nu.
lite pinsamt. :/

Permalänk
Medlem

Vilka plastiga styggelser, nej tack jag väntar hellre på Cooler Masters ATCS 710 när det nu kommer.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk

Inga 5.25" platser, thats about time!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Är det handtag man ser i ovankant?

Nej. Dom kommer täckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Nej. Dom kommer täckas.

Hur når man då IO-panelen?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Bara jag som tycker att detta låter lite konstigt?
"Modellerna kan svälja moderkort i formfaktorer upp till ATX, men bjuder på yttre dimensioner (217 x 529 x 484 mm) i klass med många Micro ATX-chassin."

mAtx chassin är oftast mycket mindre än det? eller?
t.ex. core 1000
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=807664
175 x 355 x 420

Jätte matx-chassit corsair 350d har till och med mindre mått
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1832039
210 x 440 x 450

Jo håller med dig
FT04a är 55,56liter vilket kan jämföras med tex R4a på 56,3liter. Ingen jätte skillnad direkt så detta chassi är normal stort.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Tanken bakom chassit är ju helt perfect.
Stora fläkar och luftflöde som hjälps av värmestigning. Inga HDD vaggor i vägen för flödet och bra med ljuddämpning.

Jag är lite kär i bara konceptet. Slarvar de inte med detaljer så blir detta nästa chassi.

Precis min tanke, älskar denna layout och blir det inte för dyrt så blir det nog ett köp på detta!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Underbart, en modernisering av Fortress 2 har jag väntat på länge nu, dock så verkar estetiken inte i samma klass

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Återstår bara att dumpa 3.5" platserna nu. SSD ftw.

Permalänk
Inaktiv

Finns det något chassi som kan ersätta min Antec Solo II? Varför ska alla chassin se så groteskt fula ut som om de är designade för P12or?

Permalänk
Medlem

Trevligt, kanske nåt och byta ut mitt ft02 mot

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gillar inte de stora 180mm i botten, svåra att byta ut :-/ Dock verkar de trevliga i övrigt, väntar på recension även om jag aldrig kommer skaffa något

Svårt att hitta en bra tystare ersättare, enda nackdelen med mitt Raven är 180-fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Svårt att hitta en bra tystare ersättare, enda nackdelen med mitt Raven är 180-fläktarna.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Gillar inte de stora 180mm i botten, svåra att byta ut :-/ Dock verkar de trevliga i övrigt, väntar på recension även om jag aldrig kommer skaffa något

Måste gå att göra en 2x180mm -> 3x120mm adapter kan jag tycka. Tycker att det hade kännts mer intressant om de gjort det ifrån början.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Är det någon som vet vad det är för litet chassi längst till vänster i videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Vilka plastiga styggelser, nej tack jag väntar hellre på Cooler Masters ATCS 710 när det nu kommer.

den var väl på förrra årets ces, har fanime inte sett skymten av den ?

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Fortress verkar väldigt nice, kommer att ha den i minne för mitt nästa bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Vilka plastiga styggelser, nej tack jag väntar hellre på Cooler Masters ATCS 710 när det nu kommer.

Ser ju ut som stryk jämfört med mitt COOLER MASTER ATCS 840...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]