Permalänk

Super seg hårddisk

Har ett problem med min hårddisk, den är väldigt seg när man browsar i Windows Explorer(windowsknappen+E). Det är inte denna hårddisk som har operativet installerat på sig. Utan den är "extern". Ibland stängs program av som är lagrad på denna hårddisk, t.ex program som är installerade på denna hårddisk har svårt att starta upp ibland eller processer som körs från denna hårddisk som ibland inte går att döda. Ibland blir task manager "non-responsive" Ibland kan dock hårddisken fungera perfekt, de är periodvis. Vet inte hur jag kan fixa detta problem, vill helst undvika formatering.

Är inte helt säker på att de är hårddisken heller men det verkar som det eftersom jag kan browsa utan problem i windows explorer på min primära andra SSD hårddisk. Där är inget segt och allt fungerar som det ska.

Säg till om ni behöver mer information men detta är allt jag kan komma på just nu.'

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

En extern usb hårddisk ? Dom är söliga ja.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

En extern usb hårddisk ? Dom är söliga ja.

Nej den är inte extern, vet inte vad jag skulle kalla den bara, de är en sata hårddisk fast inte min primära

Permalänk
Avstängd

Ok så det är inte en extern, då kanske vi kan slippa framåt med denna fråga.
Specs på disken ? Hur gammal är den ? När senast formaterad ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Ok så det är inte en extern, då kanske vi kan slippa framåt med denna fråga.
Specs på disken ? Hur gammal är den ? När senast formaterad ?

WDC WD10EADS-22M2B0 1 TB Sata 3gigabyte/s

Formaterad för drygt 1 månad sedan. Den är ca 5-6 år gammal.

Kan det vara malware som orsakar detta?

Permalänk
Avstängd

6 år gammal 5400rpm disk, det är nog därför den är sölig.
Kör en checkdisk så får du veta om det är fel på disken

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Oavsett, är det inte konstigt att den slöar ned systemet annars? Eller kör du program i från disken hela tiden?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Inte undra på, det är ju en 5400 rpm disk som har 32 mb cache. Så ja, inte så konstigt. Om du vill ha en snabb hårddisk, så skulle jag rekommendera en SSD eller 7200 rpm 64-128 mb cache HDD.

Permalänk

Kolla Windows power settings för hårddiskarna, antagligen är den inställd på att stänga av diskarna efter 20 minuter av inaktivitet eller liknande, och då slutar explorer att svara en liten stund när disken startar igen. Sätter du tiden på 0 stänger windows aldrig av diskarna, och det kan ju vara gött.

Annars, chkdsk som sagt. Kolla SMART-status med HD Tune eller Crystaldiskinfo.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Den håller säkert på att dö. Jag har haft hårddiskar som har betett sig exakt likadant och till slut har dom helt slutat funka.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Kolla Windows power settings för hårddiskarna, antagligen är den inställd på att stänga av diskarna efter 20 minuter av inaktivitet eller liknande, och då slutar explorer att svara en liten stund när disken startar igen. Sätter du tiden på 0 stänger windows aldrig av diskarna, och det kan ju vara gött.

Annars, chkdsk som sagt. Kolla SMART-status med HD Tune eller Crystaldiskinfo.

När jag kör CHKDSK ska bara "Automatically fix file system errors" eller ska "Scan for and attempt recovery of bad sectors"? Vilken är viktigast som ska va ibockad? Redan gjort fix file system errors, den gick snabbt, men den andra är extremt seg, behövs den?

Permalänk
Skrivet av The Enderman:

När jag kör CHKDSK ska bara "Automatically fix file system errors" eller ska "Scan for and attempt recovery of bad sectors"? Vilken är viktigast som ska va ibockad? Redan gjort fix file system errors, den gick snabbt, men den andra är extremt seg, behövs den?

nu ska du inte "fixa hdd" utan kolla vad som är fel med den i chkdsk.. vad var det för meddelande när det var klart?

när den går segt i Chkdsk hur långt kommer du då ? ha den över natten får den tugga på i 10-12timmar
glöm inte ställa in strömsparläget så inte datorn eller hdd går i sleep mode

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

nu ska du inte "fixa hdd" utan kolla vad som är fel med den i chkdsk.. vad var det för meddelande när det var klart?

när den går segt i Chkdsk hur långt kommer du då ? ha den över natten får den tugga på i 10-12timmar
glöm inte ställa in strömsparläget så inte datorn eller hdd går i sleep mode

Det var inga fel. Okej, Har på den över natten nu och hör av mig imorgon.

http://i.imgur.com/966iByT.jpg så står det och den har varit på sedan anton_mjors inlägg

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av The Enderman:

Det var inga fel. Okej, Har på den över natten nu och hör av mig imorgon.

http://i.imgur.com/966iByT.jpg så står det och den har varit på sedan jag anton_mjors inlägg

Tack för hjälpen!

tickar den på cluster eller står det stilla ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

tickar den på cluster eller står det stilla ?

Rutan hade försvunnit nu när jag kollade så jag antar att den är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta fick jag med crystaldiskinfo. Antar att det inte går att fixa? Måste jag köpa ny eller funkar det med formatering?

http://imgur.com/4Po9tWH

Permalänk
Permalänk
Medlem

Backup och köp ny disk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Vila i frid

Din disk har förbrukat alla "spare" sektorer och skall anses vara totally torsk. Köp ny disk.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Googla på de gula SMART-attributen. Ser inte bra ut. Backa asap + shoppa nytt.

Skrivet av Yooriitzz:

Backup och köp ny disk

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av hasenfrasen:

Din disk har förbrukat alla "spare" sektorer och skall anses vara totally torsk. Köp ny disk.

Tack så mycket för hjälpen, då vet jag att det är hårddisken jag måste byta ut.