Permalänk
Medlem

Ska du absolut ha en mac som du vill kunna spela lite på, se då till att köpa en med dedikerat grafikkort.
Visst finns vissa spel till osx men det är bootcamp som gäller om man ska få ut rätt prestanda ur prylarna.

Permalänk
Medlem

Snåla inte med lagringsutrymmet om du väljer Bootcamp. Windows tar väl en 15-20 GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dacieed:

Inget cs isåfall blir det väl att köra windows på Mac:en :/

CS:G0 fínns till mac vet jag, men ja. För bästa möjliga spelupplevelse så bör du använda dig av parallels desktop typ.[/quote]

Bättre med bootcamp. Allt emulerande är en direkt prestandaförlust. En Mac fungerar perfekt med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Ska du absolut ha en mac som du vill kunna spela lite på, se då till att köpa en med dedikerat grafikkort.
Visst finns vissa spel till osx men det är bootcamp som gäller om man ska få ut rätt prestanda ur prylarna.

Så satans dyrt bara... minst 20 000 kr för en mac med dedikerat grafikkort:(

Skrivet av Xe993:

Snåla inte med lagringsutrymmet om du väljer Bootcamp. Windows tar väl en 15-20 GB.

Jag hade tänkt minst 256 GB iaf:)

Skrivet av Segas:

CS:G0 fínns till mac vet jag, men ja. För bästa möjliga spelupplevelse så bör du använda dig av parallels desktop typ.

Bättre med bootcamp. Allt emulerande är en direkt prestandaförlust. En Mac fungerar perfekt med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com[/QUOTE]

Okej:)

Vilken macbook pro retina är mest prisvärd (är student) ?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Vilken macbook pro retina är mest prisvärd (är student) ?:)

Köp den bästa du känner att du har råd med, och utnyttja studentrabatten. Se till att välja rätt minnes- och SSD-konfiguration direkt så slipper du ångra dig senare.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag hade tänkt minst 256 GB iaf:)

Han syftade nog på bootcamp/Windows-partitionens storlek.

Ska du sitta i Windows hela tiden vet jag inte riktigt vad du vill ha en Retina MBP till däremot. En mac köper man för att man vill köra OS X. Dina spel från 99 – CS och AOE II kräver varken något grafikmässigt eller att du kör Windows direkt på hårdvaran (Boot Camp), virtualisering är inte emulering men grafikkortet virtualiseras inte så där är det drivrutiner/mjukvara som helt enkelt ritar upp den med OpenGL under OS X men den är fullt tillräckligt att spela dina spel som inte uppdaterats sen 2003. Vill du köra nyare och mer krävande spel är det en god idé att ha en bootcamp-partition med Windows för dessa, men man får ändå vara försiktig vad det gäller syftet så att man faktiskt kan använda burken vettigt och också då överväga att skaffa dedikerat grafikkort trotts att det kostar 20 000 kr, om du ska ha bärbar. Man kan kombinera bootcamp med parallels eller vmware fusion som stödjer att man kör Windows i bootcamp-partitionen inuti parallels/VMWare-Fusion. Du behöver dock inte starta om datorn för att köra Windows, även med relativt moderna DX9/DX10 spel med viss hänsyn till kompatibilitet och prestanda.

I övrigt hittar du vad GT3 är i din egna tråd. GT2 som används av HD4200, HD4400, och HD4600. Ska du spela nya spel i normala inställningar räcker däremot inte Iris Pro.

Permalänk
Medlem

Kanske inte så billigt som du hade tänkt men med min i signaturen kör jag BF4 på ultra inställningar i 1080 och det flyter som smör...
Man får stänga av AA helt annars kan man ha allt på ultra...😃

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Han syftade nog på bootcamp/Windows-partitionens storlek.

Nej, jag syftade på hårddiskens storlek. Men jag förstår vad du menar: man ska inte heller snåla med Windows-partitionens storlek, eftersom man inte kan ändra dess storlek i efterhand, i alla fall inte utan besvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag hade tänkt minst 256 GB iaf:)

256GB fungerar, men det är i minsta laget om du ska ha både OS X och windows.
Men som flera varit inne på, köp parallels och kör windows virtuellt.
Så gamla spel kommer fungera utmärkt med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Okej, men nu tror jag att jag har koll på läget:)

Förstår inte varför jag är så dragen till apple och macbook. Rent hårdvarumässigt är det mycket pengar för den prestandan man får. Men samtidigt går det att säga samma sak om iphone och det flyter ju på hur bra som helst... Också lite irriterande då jag precis har satt ihop en grym stationär dator. Vad gör apple med människor egentligen?;)

Permalänk
Medlem

Men gud. Vill man ha en dator för att spela köper man inte en mac. PC är det enda (just nu) som jag skulle rekommendera till nån som vill spela. Tyvärr men så är det. Gillar du Mac-ui bara så kan du ju köra en laptop med elementary OS eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: stavning

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Men gud. Vill man ha en dator för att spela köper man inte en mac. PC är det enda (just nu) som jag skulle rekommendera till nån som vill spela. Tyvärr men så är det. Gillar du Mac-ui bara så kan du ju köra en laptop med elementary OS eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: stavning

Spela? Han vill lira två AOE-lir från 90-talet för Windows, BF1942 och Battle for Middle-Earth alla över eller snart 10 år gamla samt ett par Valvelir som finns i OS X-versioner. Alla rullar med integrerad grafik. Det finns ju en stationär för spel också.

Ska du ha Iris och högupplöst skärm, eller högupplöst skärm och diskret grafikkort samt hyfsat batteri är en Windowsdator precis lika dyr, gör du avkall någonstans är det inte lika dyrt men det säger sig självt.

Permalänk
Medlem

Som Petterk säger så vill jag kunna spela dessa gamla godingar någon gång då och då. Inget jag spenderar dagarna med:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yooriitzz:

Men gud. Vill man ha en dator för att spela köper man inte en mac. PC är det enda (just nu) som jag skulle rekommendera till nån som vill spela. Tyvärr men så är det. Gillar du Mac-ui bara så kan du ju köra en laptop med elementary OS eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: stavning

Finns många spel som går att köra riktigt bra på en iMac. Jag har precis slutat spela World of Warcraft, men där fungerade det med Ultra-inställningar i native upplösning, Starcraft 2 går att köra på max, likaså Diablo 3. Har även spelat Civ 5, Bioshock Infinite, Tomb Raider och Dota 2 på närmast högsta inställningar.

För att vara byggt på bärbara komponenter så presterar iMac otroligt bra - så myten att det inte går att spela på Mac är långt förlegad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Finns många spel som går att köra riktigt bra på en iMac. Jag har precis slutat spela World of Warcraft, men där fungerade det med Ultra-inställningar i native upplösning, Starcraft 2 går att köra på max, likaså Diablo 3. Har även spelat Civ 5, Bioshock Infinite, Tomb Raider och Dota 2 på närmast högsta inställningar.

För att vara byggt på bärbara komponenter så presterar iMac otroligt bra - så myten att det inte går att spela på Mac är långt förlegad.

Men du har en jävligt dyr macdator också. Har man råd så visst, jättefina datorer men knappast prisvärt om man vill ha en speldator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av malte:

Men du har en jävligt dyr macdator också. Har man råd så visst, jättefina datorer men knappast prisvärt om man vill ha en speldator.

Det tog mig ett tag att spara ihop, men ja...den är i det dyraste laget (siktade egentligen på Mac Pro, men det tillät inte plånboken alls). En dator att spela på rent generellt blir självklart billigare med "vanlig pc", men att det inte går på en mac är inte ett hållbart argument längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malte:

Men du har en jävligt dyr macdator också. Har man råd så visst, jättefina datorer men knappast prisvärt om man vill ha en speldator.

Det är ju dock väldigt individuellt vad som är prisvärt eller inte.

Vill man ha en dator som man kan spela på men samtidigt inte har krav på 60 fps konstant i native med maxinställningar men däremot vill ha en Mac, föredrar OS X, använder program som bara finns för OS X, gillar designen, struntar i bästa möjliga prestanda per krona och har råd - ja då är helt plötsligt en iMac för ca 30 000 kr betydligt mer prisvärd än en custombyggd gamingburk med mycket bättre prestanda för 15 000 kr.

Om du upplever att en specifik produkt eller tjänst tillfredsställer dina behov och förväntningar samtidigt som du inte tycker att priset är avgörande, då är produkten eller tjänsten prisvärd.

Att köpa t.ex en gamingdator som du egentligen inte vill ha men som har mycket bättre prestanda, som du egentligen inte varken kräver eller är i behov av, ja då är gamingdatorn allt annat än prisvärd och snarare bortkastade pengar.