Permalänk
Medlem

Hjälp med BenQ XL2420T

Precis kopplat in denna skärm med min nya burk...
skrämmande resultat!!
Nån som har en lika får gärna dela med sig av sina inst.
annars slängar jag skiten och tar min gamla
tack på förhand! / mvh

Permalänk
Medlem

Behövs nog mer information än "Skrämmande resultat!!" om vi ska hjälpa dig med felsökning...

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

kör på fabrikinställning! färgerna sitter inte alls.. (ska tilläggas att jag är oduglig på sånt här) därför jag frågar här, om man kan få lite tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

kör på fabrikinställning! färgerna sitter inte alls.. (ska tilläggas att jag är oduglig på sånt här) därför jag frågar här, om man kan få lite tips.

Byt profil eller ändra färgerna manuellt. Finns många bra färgprofiler om du söker lite.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk

är det helt fel färger imot vad det ska vara? som att det är en gul ton över allt etc??

har du kontrollerat att alla kablar sitter i som de ska, ett litet glapp kan visa fel färger.
Har du en annan enhet/dator att testa skärmen på? så vi vet att den fungerar som den ska?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Finn ett fel med din post. Vad är själva problemet?

antar du skriker över färgerna? Finns många trådar om detta, har du konstiga färger är det drivrutiner som är gamla till gfx i övrigt kan du kolla tftcentral.com dem har en icc profil och färg inställningar. Då alla paneler är unika är detta bara en riktlinje. Min ser bra ut i dagsläget, dock kör jag med lightboost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

som du säger är det gul ton runt hörn, riktigt illa för en skärm som kosta 3 lax! kör med dvi kabel.. ska kolla om dom sitter ordentligt vilket jag tror...

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att min XL2420T också hade väldigt konstig färgton när jag startade den för första gången.

Det är bara att gå in och ändra själv.
Jag kör för närvarande på R: 92, G: 92, B: 88. Du kan ju testa det och se hur det känns.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Leta reda på din skärm i listan, gör inställningarna som står till höger (i dina skärminställningar), sen laddar du hem färgprofilen (klicka på skärmens namn) och följer guiden en bit ner. Använder själv samma skärm med dessa inställningar, ser extremt mycket bättre ut än originalinställningarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asrock z87 extreme 6 | 4770k 4,7 GHz (delid) | Corsair H110 | 2x GTX 670 SLI 1213 MHz | 2x Arctic Accelero Hybrid | Corsair CX750M | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Samsung 840 120 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av jojje123:

som du säger är det gul ton runt hörn, riktigt illa för en skärm som kosta 3 lax! kör med dvi kabel.. ska kolla om dom sitter ordentligt vilket jag tror...

jag har haft problem med sånt på lite olika random skärmar, alltid löst med att byta kabel.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |