Geforce Maxwell innehåller större förändringar än väntat

Permalänk
Melding Plague

Geforce Maxwell innehåller större förändringar än väntat

Detaljerna kring arkitekturen Maxwell läcker ut och skvallrar om stora förändringar mot Kepler. Samtidigt planeras Maxwell på 20 nanometer för prestandasegmentet, någonting som kan dröja till slutet av året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt.. har väntat på denna länge nu

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem

Vad gör L2-cachen?

Permalänk
Medlem

2 st 890's för quad-sli lockar med mindre ström/värme, kommer bli en trevlig julklapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Vad gör L2-cachen?

Samma som första, ungefär.

Har finns lite intressant läsning: http://computer.howstuffworks.com/cache.htm

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

När ett 880 kommer så uppgraderar jag min burk. Sitter på 580 som hållt riktigt lojalt och bra.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på att se hur bra den fetaste kretsen blir i jämförelse med 780Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nej. Hoppas inte Jensen väljer följa samma spår som AMD Zerocore. :/

Permalänk
Medlem

Låter som en del fina effektiviseringar.
Vill få mer information om AMDs och nVidias kommande generationer nu.

Permalänk
Snusfri

Får se prestanda och pris eventuella 880 kommer att få senare i höst/vinter då.
Kan mycket väl bli en helt ny dator då med Broadwell i7 och 880 Maxwell.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Säg att man skulle uppgradera sig från ett AMD Radeon HD 5700 series till denna, skulle det bli en stor skillnad/Uppgradering?

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Lagom till Oculus Rift lansering? Blir en dyr/rolig höst/vinter i år..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperB:

Säg att man skulle uppgradera sig från ett AMD Radeon HD 5700 series till denna, skulle det bli en stor skillnad/Uppgradering?

Tack i förhand

Till ett kort som ännu inte finns menar du? Upp till 9000% mer prestanda tror jag.

Annars så är 5700 ganska begränsat kort redan idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt med kort som kan drivas utan extra strömförsörjning.
Trevligt med lägre TDP på det här kortet, och kul att de har nytt strömsparläge.

Vore coolt om de lanserade half-höjds, half-längds, låg-profil kort, eller kort som bara tar en plats istället för två, eller passivt kylda kort.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CasperB:

Säg att man skulle uppgradera sig från ett AMD Radeon HD 5700 series till denna, skulle det bli en stor skillnad/Uppgradering?

Tack i förhand

Svårt att säga då kortet inte finns men det kan väl vara en lämplig uppgradering. Vad har du för CPU?
Sitter du på en Core 2 Duo så kan du lika gärna uppgradera även CPU:n.

Skrivet av Commander:

Till ett kort som ännu inte finns menar du? Upp till 9000% mer prestanda tror jag.

Annars så är 5700 ganska begränsat kort redan idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på vilka krav man har. Klarar ju att hantera de flesta spelen över 30FPS mellan 720-1080p i låga inställningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Därtill ska grafikkretsen ha ett TDP-värde på 60 watt, vilket möjliggör de nya grafikkorten att dra ström endast från PCI Express-kontakten. De allra flesta partnertillverkarna väljer dock att sätta dit en 6-pinsanslutning, för att ge högre utrymme för överklockning.

Nej, det är halva poängen med dessa kort. Finns säkert de som vill överklocka dem, men jag vill enbart ha det för dess låga TDP, strömföbrukning och värmeutveckling. Ett kort baserat på 750Ti, <75W, litet till storlek, passivt eller med en tyst fläkt, utan PCI Express-kontakt och jag befinner mig i himmelriket.

Permalänk
Medlem

Man kan undra vad i helsike försigår borta på Nvidia, Titan släpps, ett halvår senare 780, som har kraftigt överpris, som sedan prissänks efter 3 månader, en vecka efter det lanserar dom 780 Ti och ger det överpris, 3 månader senare lanserar dom Titan Black, och nu börjas det pratas om att mindre än ett år så kommer 880 ut.

GTX 680 gick från 4500 till 3500kr på över 1 helt år

GTX 780 Ti kommer att gå från 6000kr till 4000kr på under 1 år

Det vi kan konstatera är att gapet mellan 700 och 800 serien kommer vara nästan hälften av vad det var mellan 600 och 700, tidsmässigt.

Snart dags att sälja sina 780 kort om man vill ha något för dom då dom kommer rasa i pris.

Det sorgliga i det hela är att Kepler är förvånansvärt prestandamässigt vekt redan, inte ens 3st GTX 780/780Ti/Titan klarar dagens spel på högsta i 120 FPS

1920x1080 (2K) är 2 Miljoner Pixlar, medans nästa steg är 2880x1620 (3K) 4.7 Miljoner Pixlar

Klarar ett GTX 780 alla dagens spel i 60 FPS på Högsta, så kan man säga att det klarar 2 Miljoner Pixlar i 60 FPS

Vad krävs då för 4K upplösning? 3840x2160 är 8.3 Miljoner pixlar, 4 gånger fler än 1920x1080. Alltså körde du Quad GTX 780 så skulle man kunna säga att ett kort renderar en 1920x1080 ruta, alltså 60 FPS för 4st GTX 780 i 3840x2160 på högsta. Det är inget att hänga i granen. Krävs alltså 8st GTX 780 för att driva 3840x2160 i 120 FPS.

*Brb köpa 4st Maxwell.*

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

När lanserades dom första korten på 28nm? Känns som det var extremt längesedan...

Skrivet av Superlight:

Nej. Hoppas inte Jensen väljer följa samma spår som AMD Zerocore. :/

Varför hoppas du på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Svårt att säga då kortet inte finns men det kan väl vara en lämplig uppgradering. Vad har du för CPU?
Sitter du på en Core 2 Duo så kan du lika gärna uppgradera även CPU:n.

Beror väl på vilka krav man har. Klarar ju att hantera de flesta spelen över 30FPS mellan 720-1080p i låga inställningar.

Oj, fel av mig... Jag bara snabbläste artikeln och kollade längst ner på "Billigast pris"... hehe :$
Det var då denna jag referade till http://www.inet.se/produkt/5409664/gigabyte-geforce-gtx-660-2...
Förlåt om man inte får länka produkter i tråden, är inte så haj på alla regler :/

Vet inte riktigt vad du menar med "Core 2 duo" heller dock.. Har en i5-4570 3.20Ghz 4 kärnor om det är det du menar

Har letat lite efter en uppgradering på grafikkort men kan inte alls mycket om vad man ska ha, så därför jag frågar lite :$

Permalänk
Medlem

Rackars, hade hoppats på att prestandasegmentet skulle komma under våren. Har 570 i min gamla burk och min Ncase M1 väntar på Maxwell för bli så tyst som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny schemaläggare, högre IPC, och en jätteökning av L2-cache... Låter mkt lovande för oss i GPGPU träsket!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasperB:

Har letat lite efter en uppgradering på grafikkort men kan inte alls mycket om vad man ska ha, så därför jag frågar lite :$

Din processor duger gott fortfarande!
660 är en bra uppgradering, i BF3 Medium Quality 1920x1080 kan du räkna med att gå ifrån ~45 fps till ~95 fps.
660 är även ett ganska prisvärt kort fortfarande, men samtidigt är det lite gammalt och det finns bättre alternativ i prisklassen.
R9 270X t.ex. är väldigt prisvärt och presterar betydligt bättre i många spel.

Men båda är bra köp även om jag skulle rekommendera R9 270X väldigt starkt i den prisklassen.

Om du vill titta lite mer själv så använder jag mig själv framförallt av Anandtechs bench, http://www.anandtech.com/bench/product/1043?vs=1039 , techpowerups perfomance per watt, http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_760_Mini_ITX_Gamin... , och Sweclockers prestandaindex, http://www.sweclockers.com/recension/17636-amd-radeon-r9-280x... , för att skapa mig en bra överblick.
Sen gäller det så klart att läsa hela recensionerna osv för att skapa sig en ännu bättre uppfattning. Men med dom 3 enkla jämförelserna så tycker jag man ser ganska tydligt vad dom olika korten placerar sig och hur dom står sig mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

När ett 880 kommer så uppgraderar jag min burk. Sitter på 580 som hållt riktigt lojalt och bra.

Känner själv att min 580 Amp! börjar bli trött, tänkte först uppgradera till 780Ti. Börjar dock fundera på om det inte går att vänta 10 månader för att få "880".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Maxwell försenat? Härligt säger jag! Det pumpas ut så otroligt mycket kort nu till höger och vänster att det är löjligt. Gör mig absolut inget om 780 droppar i pris, visst jag får väl inte så mycket för mitt kort när väl säljer det men det innebär att jag kan köpa mig ett till kort för inte allt för dyr peng.

780 Classified i SLI kommer att duga utmärkt ganska länge till det mesta eftersom jag spelar i 1080p med 120Hz (144Hz om jag får det att fungera någon gång ). Nu känns tilltänkta SLI-lösningen och att ge sig på att bygga sin första vattenkylslösning med uppgraderat moderkort och CPU som än ännu vettigare investering.

Kan inte AMD och Nvidia satsa mer tid och pengar på drivrutiner än förtiotolv kort? Det känns ju inte som om det finns brist på kort som klarar av att utföra det mesta, snarare drivrutiner som inte riktigt verkar optimerade för något... men vem kan egentligen klandra mjukvaruingenjörerna när de har sju nya kort i veckan att ta hänsyn till?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Maxwell försenat? Härligt säger jag! Det pumpas ut så otroligt mycket kort nu till höger och vänster att det är löjligt. Gör mig absolut inget om 780 droppar i pris, visst jag får väl inte så mycket för mitt kort när väl säljer det men det innebär att jag kan köpa mig ett till kort för inte allt för dyr peng!

Fast grejen är ju ett den nuvarande generationen är lite inklämd eftersom den "riktiga" nya generationen är försenad.
700 serien är ju bara en lätt uppdaterad 600 serie.
AMDs 200-serie är mest bara omdöpta och småoptimerade 7000-kort osv.

Det var längesedan vi fick en ordentligt ny generation och en krympning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast grejen är ju ett den nuvarande generationen är lite inklämd eftersom den "riktiga" nya generationen är försenad.
700 serien är ju bara en lätt uppdaterad 600 serie.
AMDs 200-serie är mest bara omdöpta och småoptimerade 7000-kort osv.

Det var längesedan vi fick en ordentligt ny generation och en krympning.

Oavsett så känns det inte som om problemet är att vi har underpresterande kort utan snarare en allt för dominant aktör i Nvidia som säljer sina kort för skjortan och halva byxbenet. Ett vanligt 780 duger till det mesta och har rätt mycket prestanda, nu när det kommit fler kort så börjar det närma sig mer rimliga nivåer i pris, men fortfarande är det i mitt tycke orimligt dyrt med toppkorten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickysaer:

Oavsett så känns det inte som om problemet är att vi har underpresterande kort utan snarare en allt för dominant aktör i Nvidia som säljer sina kort för skjortan och halva byxbenet. Ett vanligt 780 duger till det mesta och har rätt mycket prestanda, nu när det kommit fler kort så börjar det närma sig mer rimliga nivåer i pris, men fortfarande är det i mitt tycke orimligt dyrt med toppkorten.

Jag skulle aldrig ge mer än 2000kr för ett grafikkort. Kanske 2500 kr. Men sedan finns det sådana som Tvelander här på forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

860 ti, 870, 880 och 880 ti.

eller vad de kommer att heta.

890 dubbelkrets kanske också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Klappa:

Jag skulle aldrig ge mer än 2000kr för ett grafikkort. Kanske 2500 kr.

Varför det? Tänker främst på att du har en CPU för 2500:-.

Citat:

Men sedan finns det sådana som Tvelander här på forumet.

tvelander, och alla vi andra som kör hög upplösning och/eller hög refresh rate, behöver mycket GPU-kraft. Hans tre Titan är inte ens i närheten av overkill; han hade behövt mer GPU-prestanda för konstant 120 fps i 6000x1080. (Dock tror jag att korten inte var maximalt överklockade när jag provade.)

Mitt gamla 7970 är alldeles för långsamt för BF3/4 i 120 fps i 2560x1440 med MSAA aktiverat. Nästa gång jag köper grafikkort ska jag sikta på just det. MSAA gör oerhörd skillnad och det stör mig att jag måste ha det avstängt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Oavsett så känns det inte som om problemet är att vi har underpresterande kort utan snarare en allt för dominant aktör i Nvidia som säljer sina kort för skjortan och halva byxbenet. Ett vanligt 780 duger till det mesta och har rätt mycket prestanda, nu när det kommit fler kort så börjar det närma sig mer rimliga nivåer i pris, men fortfarande är det i mitt tycke orimligt dyrt med toppkorten.

Toppkorten har alltid varit sådär dyra, det är ingenting nytt och har inte så mycket med Nvidias dominans att göra.
Det handlar helt enkelt om att det är gigantiska kretsar, dom kommer aldrig sjunka så mycket i pris att dom blir prisvärda. Det är helt enkelt väldigt dyrt att tillverka så stora kretsar.

Det är därför jag efterfrågar en krympning, så att vi kan få mer prisvärd prestanda.
Jag menar, vi är på 28nm fortfarande, samma tillverkningsprocess som 7970 och det lanserades i slutet på 2011!
Nu ser det ut som att både AMD och Nvidia kommer lansera 20nms kort till hösten, 28nm har alltså varit det som gällt på grafikkortsmarknaden i nästan 3 år!