Permalänk
Medlem

flat cat6 installationskabel?

Hej!

Letar efter flat/platt cat6 installationskabel. Och det är av den enkla anledningen att vanlig rund kabel inte får plats i kabellisten, men det får en platt.

För rätta mig om jag har fel, det behövs installationskabel i patchpaneler samt i uttag, typ denna: http://www.eldirekt.se/antenn-tele-datauttag/elko-plus/elko-p...

Tack och hej!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Nätverkskablar måste vara runda för att elektriciteten i de 8 kopparledningar som går inuti kabeln stör ut varandra. För att lösa det problemet det snurrar de därför alla kopparledarna runt varandra, därav namnet "Twisted Pair".

Det finns därför inga platta nätverkskablar.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Här finns några alternativ.
(Som inspiration, så du vet vad du söker)

http://www.computercableinc.com/ccinc/bulkcablecat6.jsp?sub=C...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akn3:

Hej!

Letar efter flat/platt cat6 installationskabel. Och det är av den enkla anledningen att vanlig rund kabel inte får plats i kabellisten, men det får en platt.

För rätta mig om jag har fel, det behövs installationskabel i patchpaneler samt i uttag, typ denna: http://www.eldirekt.se/antenn-tele-datauttag/elko-plus/elko-p...

Tack och hej!

Hur lång kabel behöver du?

Permalänk
Rekordmedlem

Att göra kabeln platt gör att den inte klarar av att hålla sig inom standarden om det blir längre sträckor, du kan chansa och hoppas att det fungerar om det inte är längre sträckor du ska dra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I en cat6 kabel finns det 8 trådar om jag minns rätt. Dom kablarna stör ut varanda med magnetfällt om man inte twistar dom runt varanndra.

Ska du ha en platt så måste du ha extra isolering

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Nätverkskablar måste vara runda för att elektriciteten i de 8 kopparledningar som går inuti kabeln stör ut varandra. För att lösa det problemet det snurrar de därför alla kopparledarna runt varandra, därav namnet "Twisted Pair".

Det finns därför inga platta nätverkskablar.

Nu hänger jag inte alls med, finns massor av platta nätverkskablar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja att köpa en platt patch å klippa har jag som reservplan. Men nu letar jag efter platt installationskabel, för att göra det "riktigt" från början

Skrivet av tråklennart:

Hur lång kabel behöver du?

Jag behöver dra två stycken 11 meters kablar, så 22 meter.

Skrivet av mrqaffe:

Att göra kabeln platt gör att den inte klarar av att hålla sig inom standarden om det blir längre sträckor, du kan chansa och hoppas att det fungerar om det inte är längre sträckor du ska dra.

Inga längre sträckor. Rör sig om 11 meter isch

Skrivet av Wasp:

I en cat6 kabel finns det 8 trådar om jag minns rätt. Dom kablarna stör ut varanda med magnetfällt om man inte twistar dom runt varanndra.

Ska du ha en platt så måste du ha extra isolering

Vart skall jag isolera? :S

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är inte ledningarna i flata kablarna snurrade i 4 par?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Nätverkskablar måste vara runda för att elektriciteten i de 8 kopparledningar som går inuti kabeln stör ut varandra. För att lösa det problemet det snurrar de därför alla kopparledarna runt varandra, därav namnet "Twisted Pair".

Det finns därför inga platta nätverkskablar.

det finns visst platta tp-kablar, däremot är de mycket sämre än de klassiska runda.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Främsta fysiska skillnaden mellan cat 5 och 6 är att 6 ska ha en kärna som styr positioneringen ännu hårdare för att klara de högre frekvenser som krävs enligt cat6 kraven, cat 5 har bara en bärlina medan 6an har ett kryss.
Tar man bort kärnan och positionerar om ledarna så lär längden kabeln klarar de frekvenser som krävs sjunka rejält och inte klara de 90 meter som egentligen krävs.

Nu belastar väl de flesta inte kabeln mer än med Gbit så det gör ju att marginalerna ökar även om kabeln inte uppfyller kraven full ut för cat 6 kan den ju ändå elektrisk fungera som cat 5e vilket nog är vad de flesta egentligen har behov av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

imellan tp kablarna

Så att lägga två platta, tillsammans med comhems tre kablar är no-go ?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av akn3:

Så att lägga två platta, tillsammans med comhems tre kablar är no-go ?

Det handlar om kabelns interna uppbyggnad, ledarna ska ha vissa inbördes avstånd för att inte kapacitans och induktans ska förändras gentemot standarden, blir det fel där förändras vågformen och signalen blir "otydlig" du får inga distinkta 1 eller 0 utan 4kantvågen blir nått annat typ

Och då feltolkas den och det krävs att felkorrigeringar går in och det kan bli paketförluster, nätverkets kapacitet sjunker helt enkelt, latens och jitter stiger också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar om kabelns interna uppbyggnad, ledarna ska ha vissa inbördes avstånd för att inte kapacitans och induktans ska förändras gentemot standarden, blir det fel där förändras vågformen och signalen blir "otydlig" du får inga distinkta 1 eller 0 utan 4kantvågen blir nått annat typ
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/2/22/Distorted...

Och då feltolkas den och det krävs att felkorrigeringar går in och det kan bli paketförluster, nätverkets kapacitet sjunker helt enkelt, latens och jitter stiger också.

Grymt! Imponerande hur mycket info du levererar!

Jag förstod det mesta. Men förlåt nu mig för min okunskap; finns det någon platt CAT 6 kabel som jag kan dra dubbelt av, tillsammans med tre comhem kablar, utan att riskera paketförluster?

Det är tråkigt att lägga ner pengar, men framförallt tid på ett jobb som i slutändan blir dåligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd

Sök efter WireSlim. Deras Cat6 kablar klarar upp till 50 meter utan förlust. De är platta kablar med tillhörande kontakter. Dom är så pass tunna att man kan måla över dom och dölja dom på väggen eller dyl.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Om man kikar på denna kabeln: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverks...

Så är den skärmad, fast än att det inte står det.

Rätta mig om jag har fel! Tack

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akn3:

Om man kikar på denna kabeln: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverks...

Så är den skärmad, fast än att det inte står det.

Rätta mig om jag har fel! Tack

De finns kablar som ser ut som skärmade men inte är de. Så om de inte nämns så skulle jag anse att den är oskärmad. I ditt fall så spelad de ingen större roll om de är skärmat eller ej. Du kommer va dubbla höljen mellan kablarna så nätverket bör inte drabbas av några störningar. Blir skillnad när de ligger vanlig ström tillsammans med nätverket. Då har jag erfarit att snärmad kabel är ett måste.

Ursäkta svenskan då jag skriver via mobilen.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av akn3:

Om man kikar på denna kabeln: http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/natverk/natverks...

Så är den skärmad, fast än att det inte står det.

Rätta mig om jag har fel! Tack

Den är "odefinierad" det finns ju ingen uppgift alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite återkoppling bara;

Dra installationskabel från början!

fasen vad jag har svurit haha

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?