Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Med detta som argument är aktier pyramidspel.

Och ägo av företag, marker och allt annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Bitcoin kommer aldrig bli eller har någonsin varit likt ett pyramidspel.

Jo, det är det.
Desto tidigare du är ute i kombination med desto fler som använder det desto mer tjänar du.

Det är väldigt likt ett pyramidspel på många sätt.
Inte på alla sätt.
Men på många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Med detta som argument är aktier pyramidspel.

Beror på.
Aktier är dock i grunden investering i något och delägare.

Dock att mycket av vår spekulationsekonomi som involverar aktiehandel är uppbyggt som pyramidspel håller jag med om.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Beror på.
Aktier är dock i grunden investering i något och delägare.

Dock att mycket av vår spekulationsekonomi som involverar aktiehandel är uppbyggt som pyramidspel håller jag med om.

Så som vår ekonomi ser ut idag så bygger allt på att några tar en risk tidigt och därmed har chansen att tjäna mycket pengar, men även förlorar mycket pengar. Så då är i princip all form av företagande och liknande idag ett pyramidspel enligt dig, och om det är så du ser det är jag helt okej med att du även tycker bitcoins är ett pyramidspel. Det är dock viktigt att du påpekar att du anser aktier och annat också vara pyramidspel då du säger till folk att bitcoins är det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, det är det.
Desto tidigare du är ute i kombination med desto fler som använder det desto mer tjänar du.

Det är väldigt likt ett pyramidspel på många sätt.
Inte på alla sätt.
Men på många.

Nej. Ett puramidspel bygger på att var du än befinner dig i kedjan så tjänar de som är över dig mer, så är det inte med bitcoin, och det verkar inte ha skapats för att grundarna ska kunna sitta på sina kapitalistarslen och håva in pengar precis.

Men visst kan du tjäna pengar på andras dumhet genom bitcoin, men om det är din definition av ett pyramidspel så är hela livet ett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Beror på.
Aktier är dock i grunden investering i något och delägare.

Dock att mycket av vår spekulationsekonomi som involverar aktiehandel är uppbyggt som pyramidspel håller jag med om.

Även forskningsprojekt och nystart av företagen delar egenskapen att man kan få en bra utdelning om man stoppar in pengar tidigt. De som kommer med senare och som inte ens visste om chansen får inte samma utdelning. Frågan är om alla investeringar i nystartade företag också kan liknas vid pyramidspel. Ja kanske...

Själv tycker jag att den viktigaste faktorn är löftet om vinst längre fram där en kalkyl i förhand kan visa på att det inte går ihop. För bitcoins, aktiemarknaden, riskkapitalinvesteringar i nystartade företag och forskningsprojekt så ser jag inte att man blir förd bakom ljuset med en businessmodell som egentligen inte går ihop i slutändan. Det är bara ett riskspel med pengar. Och riskspel med pengar tycker jag nog kan skilja sig en hel del från direkta pyramidspel.

Klart att man kan likna allt där det går att göra mer pengar om man är med tidigt i processen vid pyramidspel. Men kan väl tycka att ordet tappar sin innebörd då och det gäller väl för alla konceptliknelser som egentligen bara delar en egenskap.

Så i mina ögon passar beskrivningen dåligt. Aja. Nog om detta från min sida ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kilroy:

Beror på.
Aktier är dock i grunden investering i något och delägare.

Dock att mycket av vår spekulationsekonomi som involverar aktiehandel är uppbyggt som pyramidspel håller jag med om.

Bitcoin har mer gemensamt med Ponzi än med pyramidspel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker bitcoin mest liknar tulpaner

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Almtom:

Tycker bitcoin mest liknar tulpaner

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men på nätet verkar det vara Mt.Gox värde som är någon slags refferens för vad ett bitcoin är värt.

MtGox är väl den första och har varit den största bitcoin exchangen, så det är vad jag vet därför den används som referens. Nu har/är det flera siter typ bitstamp och btc-e som har i alla fall haft högre volym än MtGox.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

En del borde läsa på om vad ett pyramidspel faktiskt är

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Köp Köp Köp är det som gäller nu för bitcoin. Den kommer snart stiga igen.

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Köp Köp Köp är det som gäller nu för bitcoin. Den kommer snart stiga igen.

Borde det inte redan visat sig på marknaden om den garanterat skulle stiga? Säger inte att den inte gör, eller sitter du på något vi inte vet?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99565:

Köp Köp Köp är det som gäller nu för bitcoin. Den kommer snart stiga igen.

Tack för din insiktsfulla analys. Det låter dock misstänkt likt inläggen på di.se där folk försöker snacka upp whatever värdepapper de just köpt, så om det är okej med dig tänker jag applicera ungefär en supertanker med natriumklorid på ditt placeringstips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aphex:

Tack för din insiktsfulla analys. Det låter dock misstänkt likt inläggen på di.se där folk försöker snacka upp whatever värdepapper de just köpt, så om det är okej med dig tänker jag applicera ungefär en supertanker med natriumklorid på ditt placeringstips.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahah! Ja, precis! Jag misstänker en liten uppgång och sen utplaning. Vi får se. Sålde av lite nu för säkerhets skull.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Borde det inte redan visat sig på marknaden om den garanterat skulle stiga? Säger inte att den inte gör, eller sitter du på något vi inte vet?

Det blåser upp till storm... http://www.zdnet.com/mt-gox-resigns-from-bitcoin-foundation-w...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Och hur är det nu? Bitcoin nätverket har mer datakraft än världens topp 500 superdatorer har sammanlagt
http://www.forbes.com/sites/reuvencohen/2013/11/28/global-bit...
Lite of topic där men rätt imponerande.

Hmm, är det bara jag som tycker det är smått groteskt snarare än imponerande att vi står och bränner datorkraft på det här viset för att på detta artificiella sätt arbeta fram en virtuell valuta? Kan vi inte använda denna datorkraft till något nyttigare?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, är det bara jag som tycker det är smått groteskt snarare än imponerande att vi står och bränner datorkraft på det här viset för att på detta artificiella sätt arbeta fram en virtuell valuta? Kan vi inte använda denna datorkraft till något nyttigare?

Ponera t. ex att all den datorkraft som idag används till Bitcoin istället skulle användas till Folding...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, är det bara jag som tycker det är smått groteskt snarare än imponerande att vi står och bränner datorkraft på det här viset för att på detta artificiella sätt arbeta fram en virtuell valuta? Kan vi inte använda denna datorkraft till något nyttigare?

Tänk bara hur mycket energi som går åt till "fiat"-valutorna. Se bara på hur mycket datorkraft Visa har! Lägg sen till alla andra kort-bolag och banker som hanterar pengar!
Att kryptovalutorna använder en massa "onödig" energi för att upprätthålla ett system som sätter dessa korrupta system i gungning tycker jag bara är bra!

Alla bankavgifter och räntor som vi betalar för att få använda våra "fiat"-pengar göder i slutändan de grisar som sitter i toppen av hierarkin. Jag hoppas verkligen att kryptovalutorna ändrar på saker och ting i framtiden!

Jag menar inte detta som ett påhopp även om mina utropsteckan kanske kan tolkas så. Jag vill bara väcka en tanke eller fundering kring vad allt detta egentligen innebär i det stora hela

Just my 2 cents

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

MtGox är väl den första och har varit den största bitcoin exchangen, så det är vad jag vet därför den används som referens. Nu har/är det flera siter typ bitstamp och btc-e som har i alla fall haft högre volym än MtGox.

Bokrean startar imorgon, snälla, köp ett engelsksvenskt lexikon då.

Det heter bitcoinbörs, ingenting annat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Bitcoins är en död "valuta". Det är dogecoin som är framtiden.

TO THE MOON!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeeJay1:

Tänk bara hur mycket energi som går åt till "fiat"-valutorna. Se bara på hur mycket datorkraft Visa har! Lägg sen till alla andra kort-bolag och banker som hanterar pengar!
Att kryptovalutorna använder en massa "onödig" energi för att upprätthålla ett system som sätter dessa korrupta system i gungning tycker jag bara är bra!

Alla bankavgifter och räntor som vi betalar för att få använda våra "fiat"-pengar göder i slutändan de grisar som sitter i toppen av hierarkin. Jag hoppas verkligen att kryptovalutorna ändrar på saker och ting i framtiden!

Jag menar inte detta som ett påhopp även om mina utropsteckan kanske kan tolkas så. Jag vill bara väcka en tanke eller fundering kring vad allt detta egentligen innebär i det stora hela

Just my 2 cents

Nu tror jag i och för sig inte att det är energiåtgången servrarna som används för att hålla bitcoins och hemsidor för detta är det som ifrågasatts.
Det är väl snarare framställningen av bitcoins som ifrågasatts och man räknar väl sällan fram slantar med el på sitt visakort...
Så det handlar inte om upprätthållandet av systemet, utan om det energislösiga sättet att få fram nya slantar. Ett annat distributionssystem (lotteribaserat kanske) hade ju kunnat hålla nere energiförbrukningen en hel del utan att man hade förlorat alla de fördelar som det nu pratas om med de nya hittepåpengarna ;).

Men det beror väl på hur man ser på bitcoins och andra instanser i samhället kanske. Subjektiv fråga som mycket annat här i världen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu tror jag i och för sig inte att det är energiåtgången servrarna som används för att hålla bitcoins och hemsidor för detta är det som ifrågasatts.
Det är väl snarare framställningen av bitcoins som ifrågasatts och man räknar väl sällan fram slantar med el på sitt visakort...

Hehe precis - mitt i prick!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att energin som krävs för betalsystemen är ganska likvärdig, det är däremot skillnad på framställningen av valuta, "sedlarna" har oerhört olika energikrav under tillverkningsprocessen.
Tyvärr betalar inte alla för sin energiförbrukning utan parasiterar på andra, det borde lagstiftas om att energi ska mätas individuellt och inte bakas in i hyran.

felstavning
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tyvärr betalar inte alla för sin energiförbrukning utan parasiterar på andra, det borde lagstiftas om att energi ska mätas individuellt och inte bakas i ni hyran.

+1 på detta. Har alltid förespråkat detta för ivriga miljömuppar som bor i lägenhet att detta troligtvis är det enklaste sättet att spara resurser som energi och vatten i Sverige idag. Sätt in individuell mätning på värme och varmvatten i alla hyreslägenheter...

Permalänk

Om vi nu säger att Bitcoin "dör" totalt, vad händer då med alla andra Scrypt baserade valutor såsom Litecoin, Dogecoin m.fl?

Mt. Gox är ju ett riktigt skämt. Är glad att jag aldrig använde dem!

Skrivet av jonasies:

Bitcoins är en död "valuta". Det är dogecoin som är framtiden.

TO THE MOON!

Utveckla lite??

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en plats för anonyma betalningar men spekulationsvalutor brukar aldrig få tillräckligt högt förtroende för att fungera på riktigt, det är bara de som spelar på valutorna som hoppar på dem medans resten av världen inte litar på dem, en tid efter den dag alla 21M Bitcoins är ute på marknaden så kan värdet kanske stabiliseras så att den anses som pålitlig av andra än valutaspelare, då går det att få till en seriös växelkurs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Utveckla lite??

/r/dogecoin allt du behöver veta... och lite till.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Squeegie:

Bitcoin kommer aldrig bli eller har någonsin varit likt ett pyramidspel.

wat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Köp Köp Köp är det som gäller nu för bitcoin. Den kommer snart stiga igen.

Kryptovalutor är en fluga...
Dör snart ut...